Venter også nr 3. Har to jenter på 7 og 10 og har litt samme tanker som deg ifht den fantastiske dynamikken de to har. Redd for at hvis det feks blir jente denne gangen, at den ene blir «dritten i midten» under oppveksten, eller at den minste (uavhengig av kjønn) vil føle seg som enebarn etterhvert. Samtidig er begge to veldig glad i småbarn og ønsker seg en lillesøsken, men etterhvert, om kanskje 5-6 år er jeg redd den minste kanskje ikke vil føle den tette søskenkontakten.. Jeg har selv en lillesøster som er bare 13 mnd yngre enn meg. Vi var veldig veldig tette frem til skolestart, men har veldig ulike personligheter og har ikke vært spesielt tette siden 7/8 års alder pga det. I tillegg har jeg en lillesøster som er 7 år yngre enn meg, vi har alltid vært og kommer nok alltid til å være bestevenner. Vi er veldig tette og har ekstremt mye glede av hverandre enda. Jeg vil derfor tro personlighet spiller veldig mye inn på både dynamikk og søskenforhold gjennom hele livet.
Jeg har også tanker ifht frykt om barnet har en diagnose/ alvorlig sykdom. Det er vanskelig å ta stilling til det før man evnt er i situasjonen, med nr 2 hadde jeg nok beholdt omtrent uansett, nå med nr 3 ville det vært en annen situasjon om noe alvorlig skulle avdekkes under svangerskapet.
På en måte kan man jo si at man ønsker barn av egoistiske grunner, men på en annen måte tenker jeg det som regel alltid vil være en berikelse for også søsken gjennom hele livet å ha flere å spille på. I alt fra ferier, familietilstelninger, ved dødsfall, skilsmisse osv.
Tror sjeldent man angrer på at man velger å få et barn til