Beholde egne etternavn, eller ta mannens?

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hva har du/dere gjort?

Jeg har to etternavn: etter mamma, og etter pappa. Mannen min har étt etternavn.

Når vi får barn må jeg bestemme meg. Hva skal de hete?
Mamma sier jeg kan ta etternavnet etter mannen min og droppe de norske etternavnene.
Pappa bryr seg egentlig ikke (lol).
Jeg bryr meg og synes det er leit at mamma og pappas etternavn bare blir kasta i søpla.
Men kan jo ikke lage meg "Fornavn Etternavn Etternavn Etternavn" noe så slitsomt orker jeg hverken for meg selv eller barna :p

Og hvor teit er det ikke om barna mine heter noe annet enn mamman eller pappan sin?

Meh.

Hjelp :p
 
Her har barna mitt etternavn som etternavn og pappans som mellomnavn, så hvis vi skulle giftet oss hadde jeg muligens tatt hans etternavn som mellomnavn så jeg het det samme som ungene. Kanskje.

Men er etternavnene dine vanlige eller sjeldne, eller er ett av dem mer sjeldne enn det andre?
Kunne du kombinert ett av dem med mannens?

Og er etternavnene dine satt sammen med bindestrek eller uten? For det har også noe å si på om du kan dele de opp eller ikke.
 
Unga har bare mannens etternavn.

Jeg har mitt og mannens etternavn. Det vil si mitt er blitt mellomnavn da.

Om dine ikke er med bindestrek da, hadde jeg sikkert tatt det etternavnet som er bakerst som mellomnavn jeg da. Men er de med bindestrek, hvorfor ikke? Blir jo navn etternavn-etternavn etternavn :p Vel. Jo. Blir jo litt langt ja. Men er jo etter hva en vil beholde :) Jeg var ikke klar for å legge bort mitt hvertfall, men ville ha samme etternavn som unga da. Dermed begge for meg.
 
Jeg tok mannens, så her har vi alle samme etternavn:)
 
Jeg skiftet da vi giftet oss, så jeg har mitt gamle etternavn (pappa sitt) som mellomnavn og samme etternavn som mannen. Ungen heter det samme som meg. Valgte å gjøre det i den rekkefølgen fordi etternavnet hans var en del sjeldnere enn mitt.

Hvis jeg hadde to etternavn fra før å velge mellom tror jeg at jeg hadde valgt det sjeldneste/evt det jeg følte sterkest tilknytning til.
 
Hvis jeg hadde to etternavn fra før å velge mellom tror jeg at jeg hadde valgt det sjeldneste/evt det jeg følte sterkest tilknytning til.

Men det er det jeg synes stikker litt, det er jo å fortelle til mamma at jeg ikke har sterkest tilknytning til hennes etternavn? :( Føles så slemt. Heller mot å velge vekk begge for å ikke såre mamma. For jeg kommer ikke til å ta vekk pappas etternavn, det er det jeg har brukt mest. Selv om det ikke betyr at jeg har mest tilknytning til det, er bare at mammas etternavn er litt rart og dermed er det enklere å bruke pappas. Meh. Komplekse greier!
 
Jeg byttet først til bare mannens etternavn, men det ble helt feil så tok tilbake mitt etternavn som mellomnavn så heter nå både pikenavn+mannens etternavn :happy:
Barna har både mitt og mannens etternavn.. begge er sjeldne navn så klarte ikke å velge :bored: Hva de evn gjør når de blir eldre får være opp til dem :happy:
 
Frøkna heter etter samboers etternavn. Om vi giftet oss så tar jeg og det. Jeg har langt navn og etternavn og det føles mest ryddig å hete etter mannen.
 
Babyen heter MittEtternavn Bindestrek HansEtternavn. Vi tenker på å ta et felles etternavn etterhvert, det blir da enten mitt, hans, eller så leker vi med tanken på å ta oss et helt (for oss) nytt navn som har tilknytning til der vi skal bo, f.eks stedsnavn/gårdsnavn.
 
Men det er det jeg synes stikker litt, det er jo å fortelle til mamma at jeg ikke har sterkest tilknytning til hennes etternavn? :( Føles så slemt. Heller mot å velge vekk begge for å ikke såre mamma. For jeg kommer ikke til å ta vekk pappas etternavn, det er det jeg har brukt mest. Selv om det ikke betyr at jeg har mest tilknytning til det, er bare at mammas etternavn er litt rart og dermed er det enklere å bruke pappas. Meh. Komplekse greier!
Men du kan jo heller formulere det slikt - at du har brukt pappaen din sitt etternavn mest og at det derfor føles mer naturlig å beholde det? :)
 
Jeg har mammas etternavn som mellomnavn og hadde pappas etternavn til etternavn. Mamma het det samme da de var gift, men endra selvsagt etter at de skilte seg.

Jeg har sterkest tilknytning til mammas etternavn, samt at faren min sitt er vel blant topp 3 av de vanligste. Så da mini kom til fikk han mitt mellomnavn som sitt, og mannen min sitt etternavn. Da vi gifta oss skifta jeg navn så jeg og mini heter det samme.

Mye mulig faren min er fornærma over at jeg beholdt navnet fra moren min sin side, men det bryr meg lite kjenner jeg. :p Brødrene mine ble veldig glade for at jeg beholdt det. Er jo en tilknytning til dem og (de har en annen far) .

Det har lite med moren min å gjøre at jeg er knytta til det navnet da, det er pga forholdet mitt til besteforeldrene mine på den siden å gjøre. Spesielt morfar. :Heartred Og førstefødte, som ikke fikk bli med oss videre, ble oppkalt etter han.
 
Vi er ikke gift, men jeg kommer til å beholde mine navn om vi gifter oss. Jeg har pappas som mellomnavn og mammas som etternavn. Pappa brydde seg ikke så hardt og hans er veldig vanlig, mamma sitt er ganske uvanlig. Sambo har ett etternavn, og vi kommer nok til å krangle skikkelig om etternavn på barnet. Hittil er vi bare moderat uenige, men det vil nok endre seg dess nærmere fødsel vi kommer. Jeg vil at barnet skal ha sambos etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn, sambo vil det motsatte. Mitt er mer sjeldent så jeg synes vi skal gå for det, sambo mener «hans fars navn må føres videre gjennom han». Dette er ikke enkelt altså, men jeg har gitt meg på andre ting og har foreløpig ingen planer om å gi meg på dette. Rocky seas ahead...
 
Hva har du/dere gjort?

Jeg har to etternavn: etter mamma, og etter pappa. Mannen min har étt etternavn.

Når vi får barn må jeg bestemme meg. Hva skal de hete?
Mamma sier jeg kan ta etternavnet etter mannen min og droppe de norske etternavnene.
Pappa bryr seg egentlig ikke (lol).
Jeg bryr meg og synes det er leit at mamma og pappas etternavn bare blir kasta i søpla.
Men kan jo ikke lage meg "Fornavn Etternavn Etternavn Etternavn" noe så slitsomt orker jeg hverken for meg selv eller barna :p

Og hvor teit er det ikke om barna mine heter noe annet enn mamman eller pappan sin?

Meh.

Hjelp :p

Det du skriver her kunnet jeg skrevet helt likt selv.. jeg kastet begge mine etternavn og tok mannen sitt.. men det er bare å fylle ut et papir om jeg vil ta det tilbake.
 
Jeg tok mannen sitt etternavn da vi giftet oss, valgte å gjøre mitt pikenavn om til mellomnavn.
Barna våre har bare etternavnet vårt.
 
Jeg tar kun ett av mannen sine, og det forventer jeg at han gjør også, og barna.
Hvis vi eller barna skal ha alle etternavnene så blir det fire-fem etternavn :hilarious: uaktuelt
 
Jeg har et veldig vanlig mellomnavn og et ganske sjeldent etternavn. Mannen har et veldig vanlig etternavn. For oss ble det derfor enkelt - begge bytter navn til mitt etternavn, og det skal barna også hete.
 
Jeg har fornavn pappasetternavn mammasetternavn. Barna våre har det samme, altså min samboers etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Mitt etternavn er lengst, så syns det er finest
 
Her har vi alle mitt pikenavn som mellomnavn, og mannens etternavn som etternavn.
 
Kommer ikke til å ta sambos etternavn om vi gifter oss. Navnet mitt er en del av min identitet.
Eldste fikk mitt etternavn og da var det naturlig at minsten også fikk det (ikke samme pappa) så de er brødre i navnet og ikke halvbrødre. Ingen av oss ønsket doble etternavn på de.
 
Back
Topp