Beholde egne etternavn, eller ta mannens?

Jeg skiftet ikke navn da vi giftet oss, men det er først og fremst fordi mannen hadde planer om å endre sitt etternavn (lang historie) og så skulle vi ha det som et felles navn. Han skulle også ta mitt mellomnavn. Imidlertid har han enda ikke gjort det, så jeg har fortsatt mitt etternavn og kommer nok ikke til å endre det nå. Ungene har mitt mellomnavn og mannens etternavn.
 
Jeg har mitt pike navn og mannens etternavn. Jentungen har bare mannens etternavn.

Ser ikke det som tungvint jeg da, at de får navn mellomnavn mellomnavn etternavn. Er jo bare på offentlige papirer det blir brukt.
Min søster er døpt navn etternavn men har tatt et mellomnavn og mamma sitt pikenavn + mannen hun er gift med sitt navn. Så hun heter da navn mellomnavn mellomnavn mellomnavn etternavn.
Men bruker bare navn etternavn selv. Men da er det registrert at det er det hun heter og det var det som var viktig .
Så gjør det som er rett og viktig for deg.
 
Leah har mannens, og gifter vi oss så tar jeg hans.
 
Barna mine har bf sitt etternavn. Planen var jo at vi skulle gifte oss og at jeg da skulle ta hans etternavn sånn at vi alle skulle hete det samme. Nå ble det jo ikke sånn, da det nettopp ble slutt mellom oss. Jeg kjenner jo litt på at jeg ikke har samme etternavn som barna, men samtidig så hadde det jo igrunnen vært rart for meg å ha hans etternavn nå som vi ikke er sammen lengre. Så det er som det er :happy:
 
jeg La til mannens etternavn da vi gifter oss, kengubarnet har også fått mitt og så pappaens til slutt
 
Tror vi lander på hans-mitt. Ikke gift, og ingen er interessert i å bytte navn :p
 
A har samboeren sitt etternavn, fordi vi ikke vil at hun skal ha ørten navn. Jeg kommer til å ta hans etternavn når vi en gang gifter oss.
 
Hvorfor kan ikke mannen bare ta ditt etternavn? Hvorfor skal vi kvinner alltid bytte? Vi lever ikke lenger på den tiden så jeg synes det er på tide å dra frem det alternativet også.
Jeg kommer aldri til å bytte etternavn om ikke mannen bytter til mitt så vil vi alle har forskjellige etternavn utenom barna som har mitt pluss far sitt.
Ikke synes jeg det er dumt, og ikke synes jeg det er slik at vi må hete det samme for å være en familie :)
 
Her har vi alle kun mannen sitt etternavn som etternavn. Det var min avgjørelse, men mannen min hadde ikke noe i mot det :) han synes det er koselig at alle har samme navn da...

Vi har et sjeldent etternavn som er fredet. I tillegg har jeg ingen kontakt med familien min, og de har gjort så mye dumt, så jeg hadde behov for å kvitte meg med etternavnet jeg hadde fra dem, for jeg følte ingen tilknytning til det etternavnet lenger. Føler derimot stor tilknytning til mannen min sitt etternavn.

Hverken vi eller barna har mellomnavn eller dobbeltnavn, så det blir veldig enkelt og greit :) fordi etternavnet er såpass sjeldent er vi uansett de eneste som heter det vi heter (kombinasjonen av fornavn og etternavn).

Jeg synes at uansett hvilket navn man velger seg, er det koselig når hele familien har samme etternavn. Familien ***. Og det står *** på postkassa. ❤️
 
Mitt etternavn er navnet på stedet hvor oldefaren min er fra, og er ikke så vanlig. Mens mannen har et sånn typisk sen-navn. Men vi ønske at alle vi i famlien skulle ha samme etternavn, så her satte vi sammen mitt og hans med bindestrek i mellom. Så her heter både jeg og mannen, og barna det samme. Litt spesiell kombinasjon, men det får være :)
 
Barna fikk etternavnet til pappaen sin. Så ikke noe behov for at de skulle ha et mellomnavn i tillegg. Har det selv, og bruker det aldri. Er bare tungvint når jeg må fylle ut papirer med fult navn. Da vi giftet oss ville jeg beholde mitt eget etternavn. Det hadde ikke vært meg om jeg hadde tatt mannens. Føles bare helt feil og hete noe annet enn det jeg gjør. Og siden barna hadde mannens etternavn så var det ikke noe tema å bytte til mitt.
 
Vi har tatt bare mannens etternavn da det ikke er mange som har det, og jeg har det typiske Hansen etternavnet :p
 
Jeg beholdt mitt etternavn som mellomnavn og tok hans etternavn. Barna har kun farens navn.
 
Vi er ikke gift, og siden mannen ikke er spesielt interessert i giftemål så får kommende barn mitt etternavn, for jeg skal ha den tilhørigheten til mine barn. Begge blir uaktuelt pga lange -sen navn på begge sider. Mitt etternavn er også mye sjeldnere enn mannen sitt. Han har også mellomnavn som ikke er så vanlig, og uten -sen endelse. Derfor har vi landet på fornavn, mannens mellomnavn, mitt etternavn.
 
Her ble mitt etternavn mellomnavn på barna. Angrer, ville heller ha hatt hans som mellomnavn og mitt som etternavn.
 
Vi er gift, men har beholdt egne etternavn. Sønnen vår har mitt etternavn og fars etternavn til mellomnavn.
 
Back
Topp