Vil bare si at den er veldig fin til by og asfalt, men helt ubrukelig på grus og snø. Har ikke engang hatt den selv, men har kjent på den i butikk og hatt mange vogner selv. Så føler jeg kan være såpass bedrevitende, lol
Skulle vel egentlig bare si styr unna Emmaljunga. Det er på tross av nye oppgraderinger i modeller, den vogna som det til enhver tid selges flest av brukt som er minst brukt. Altså folk bruker ikke «opp» vogna før de vil bytte fordi de er misfornøyde. Dette er hovedsaklig med: 1. stor sammenlagt, 2. høy egenvekt på vogna 3. dempingen samsvarer ikke med forventningene.
Og vogner i den vektklassen blir veldig tunge når de ikke har kjempegod demping.
Men jeg kjenner noen som elsker den vogna, og ser jo en bruker over her som har vært fornøyd også. Men bare sånn gjennomsnittlig selges langt flere av det merket enn feks pent brukt bugaboo og Britax smile. Disse vognene her folk oftere hatt lenger fordi de har vært mer fornøyd.
Men - liker du Explory kan det godt være at en brukt Stokke Trailz hadde passet deg. Jeg skjønner ikke på noen måte hvorfor den er tatt ute av produksjon. Norske forbrukere elsket den vogna!! Den er romslig, høy, og har faktisk kjempegod demping. Den får litt minus for noe kronglete sammenslåing og tar stor plass sammenslått. Men for mange veier evnen til faktisk å takle grus og snø opp for dette. Det er på en måte det man vil ha når man velger seg Emmaljunga-vogn. Også er den til sammenligning skikkelig stiv.
Hvor viktig er det for deg at den triller virkelig godt i snøvær og skogen? De fleste vogne er jo ok+ på disse underlagene, og mange er derfor feks megafornøyd med Bugaboo Fox i både skog, snø og byterreng, mens andre ønsker seg noe som minner mer om skikkelig terrengdemping sånn som du får med en eldre Emmaljunga Super viking eller de andre utgåtte modellene som faktisk var kjempegodt dempet.
Hvis du ønsker deg noe som er ganske så bra i skog og på snø ville jeg tenkt at disse vognene kan være noe for deg:
Bugaboo Fox
Britax smile 4 eller 5z
Cybex Talos s Lux 2023
Cybex Priam er litt samme kategori som disse også, vet ikke såå mye om den selv
Vil du ha noe som har veldig god demping og passer godt i ulendt terreng og snø (men da med minus ofte stor sammenlagt eller ikke vendbar sittedel) ville jeg sett på:
En brukt Stokke Trailz
Tfk Mono kombi (3 hjul og vendbar sittedel som varer til 1,5-2 år. Deretter kun forovervendt)
Babyjogger city elite (kun forover sittedel)
Thule urban glide (kun forover sittedel)
Hvis du vil nerde mer på vogner og bli enda mer forvirra over alle mulighetene som finnes, så sjekk ut Barnvagnsgalen på Instagram