Barnevogn!

Jaa..så når jeg tenker meg om blir det sikkert ikke et problem her jeg bor! :laughing002
Nei det blir det ikke for vår del heller haha, men skal en være skikkelig safe så føler jeg eneste riktige er Emmaljunga, var vel det hun i butikken sa også, at jeg var dum om jeg valgte Bugaboo over Emmaljunga o_O Men vi hadde Emmaljunga til første, solgte etter 6 mnd fordi den var TUNG.

Er det noen med barnevognerfaring som kan skrive en liste over hvilke kriterier/funksjoner som har vært viktigst for dere når det gjelder barnevogn? Eventuelt en liste med need to have og en med nice to have?

Hilsen førstegangs som blir helt svimmel av denne lange tråden, all informasjon, alle muligheter og alle beslutninger som skal tas om utstyr... :confused005
Tror det er skrevet noe mer utfyllende litt tilbake i tråden her av ei som hadde gode råd, men for navigeringshjelp kommer litt her fra meg :happy:

Man må selv tenke ut hvilke kriterier man ønsker til vogn ut ifra hvor vogna skal brukes.
Bor du i en storby med mye asfalt og mye kollektiv ville kanskje en lettere og nett vogn vært ålreit og man trenger kanskje ikke en svær vogn med super demping på asfalt. En Stokke Xplory eller Stokke Yoyo faller litt i den kategorien (synes jeg da)

Skal det derimot gås MYE på brostein, anbefaler jeg vogn med god demping hvis ikke ligger baby og nærmest rister.

Er du aktiv og trener mye/jogger en del ville jeg kanskje sett på vogn med 3 hjul kontra 4 hjul, ser for meg de er enklere og lettere å håndtere joggende, uten at jeg kan gi kjempegod grunn til hvorfor, men ville fa sjekket ut de vognene fra Thule, Baby city jogger f.eks.

Går man mye i skog og mark med ulendt terreng bør man se på vogn med god demping og som igjen kanskje ikke er for tung.

Snøvær. Er det mengder med snø og ordentlig vinterføre, eller er det slaps og våt snø? Har jo lest tidligere her inne at noen virkelig hatet nxt90 fra Emmaljunga på snøvær, men de fleste vogner går vel helt ok så sant det er brøyta da og ikke flere cm nysnø/kram snø/dyp snø.

Man bør tenke over hvor mange kg man trenger at man kan ha i understellet. Har man ikke bil f.eks og går mye til og fra butikken er det kjekt at vogna tåler matvarer i bunn.
Også kan man tenke på hvor høy/lav bagdelen er. Stokke Trailz (utgått men får kjøpt brukt på Finn) er f.eks ganske høy ift nxt90 og fin hvis man selv er lang eller har lang partner så slipper de å bøye seg altfor langt ned. Lurt å få med seg om sportsdel kan vendes både mot deg og fra deg. Vogna kan muligens brukes lenger om sportsdel og kan vendes fra deg.

Mine kriterier er nok ikke av de mest avanserte, men jeg ønsker at det skal være:
- enkelt å montere den/slå den sammen
- enkelt å bytte fra bilstol til bagdel/sportsdel
- god demping
- litt høyde på vogna
- vendbar sittedel
- komfortabel
- lett å trille
- fungere på snøføre
Mulig det er mer, kommer ikke på det nå:happy:

Ser på E-Priam fordi jeg er veldig interessert i den hjelpen man får opp og ned bakker samt vuggefunksjon, og at jeg tror den oppfyller det jeg ønsker meg i en barnevogn.

Tror det er skrevet noe mer utfyllende litt tilbake i tråden her av ei som hadde gode råd, men for navigeringshjelp kommer litt her fra meg :happy:

Man må selv tenke ut hvilke kriterier man ønsker til vogn ut ifra hvor vogna skal brukes.
Bor du i en storby med mye asfalt og mye kollektiv ville kanskje en lettere og nett vogn vært ålreit og man trenger kanskje ikke en svær vogn med super demping på asfalt. En Stokke Xplory eller Stokke Yoyo faller litt i den kategorien (synes jeg da)

Skal det derimot gås MYE på brostein, anbefaler jeg vogn med god demping hvis ikke ligger baby og nærmest rister.

Er du aktiv og trener mye/jogger en del ville jeg kanskje sett på vogn med 3 hjul kontra 4 hjul, ser for meg de er enklere og lettere å håndtere joggende, uten at jeg kan gi kjempegod grunn til hvorfor, men ville fa sjekket ut de vognene fra Thule, Baby city jogger f.eks.

Går man mye i skog og mark med ulendt terreng bør man se på vogn med god demping og som igjen kanskje ikke er for tung.

Snøvær. Er det mengder med snø og ordentlig vinterføre, eller er det slaps og våt snø? Har jo lest tidligere her inne at noen virkelig hatet nxt90 fra Emmaljunga på snøvær, men de fleste vogner går vel helt ok så sant det er brøyta da og ikke flere cm nysnø/kram snø/dyp snø.

Man bør tenke over hvor mange kg man trenger at man kan ha i understellet. Har man ikke bil f.eks og går mye til og fra butikken er det kjekt at vogna tåler matvarer i bunn.
Også kan man tenke på hvor høy/lav bagdelen er. Stokke Trailz (utgått men får kjøpt brukt på Finn) er f.eks ganske høy ift nxt90 og fin hvis man selv er lang eller har lang partner så slipper de å bøye seg altfor langt ned. Lurt å få med seg om sportsdel kan vendes både mot deg og fra deg. Vogna kan muligens brukes lenger om sportsdel og kan vendes fra deg.

Mine kriterier er nok ikke av de mest avanserte, men jeg ønsker at det skal være:
- god demping
- litt høyde på vogna
- vendbar sittedel
- komfortabel
- lett å trille
- fungere på snøføre

Ser på E-Priam fordi jeg er veldig interessert i den hjelpen man får opp og ned bakker samt vuggefunksjon, og at jeg tror den oppfyller det jeg ønsker meg i en barnevogn.
Tusen takk :gen014

- god demping
- litt høyde på vogna
- vendbar sittedel
- komfortabel
- lett å trille
- fungere på snøføre

Veldig fin oversikt!:love017
Vil bare legge til at man kan vurdere om man ønsker ergonomisk eller flat/vanlig sittedel, virker som mange har bestemte preferanser der:)

Nei det blir det ikke for vår del heller haha, men skal en være skikkelig safe så føler jeg eneste riktige er Emmaljunga, var vel det hun i butikken sa også, at jeg var dum om jeg valgte Bugaboo over Emmaljunga o_O Men vi hadde Emmaljunga til første, solgte etter 6 mnd fordi den var TUNG.
Sa hun seriøst at du var DUM om du valgte Bugaboo over Emmaljunga?

Sa hun seriøst at du var DUM om du valgte Bugaboo over Emmaljunga?
Ja mer eller mindre indirekte, hun mente bugaboo ville bli ødelagt uansett og vi ville slite med reklamasjoner, så hun rådet oss til å ta Emmaljunga (dyreste modellen) utover noe annet, alt annet ville vi bli misfornøyd med og det var feil valg for nordiske forhold. Dette til tross for at jeg sa jeg helst ikke ville ha Emmaljunga pga vekt og utseende, samt vi trenger ikke en terreng vogn. Tydelig hun HATET bugaboo hvertfall :laughing002 Så vi har ikke kjøpt noe vogn enda, mannen er jo clueless og ble overbevist av hun i butikken, mens jeg fremdeles holder en knapp på Bugaboo.

Ja mer eller mindre indirekte, hun mente bugaboo ville bli ødelagt uansett og vi ville slite med reklamasjoner, så hun rådet oss til å ta Emmaljunga (dyreste modellen) utover noe annet, alt annet ville vi bli misfornøyd med og det var feil valg for nordiske forhold. Dette til tross for at jeg sa jeg helst ikke ville ha Emmaljunga pga vekt og utseende, samt vi trenger ikke en terreng vogn. Tydelig hun HATET bugaboo hvertfall :laughing002 Så vi har ikke kjøpt noe vogn enda, mannen er jo clueless og ble overbevist av hun i butikken, mens jeg fremdeles holder en knapp på Bugaboo.
Da vi var på Barnas hus fikk vi høre at deres utvalg av vogner er basert på hva som egner seg i nordiske forhold, og at de rett og slett ikke selger vogner som ikke egner seg her til lands. Gir jo mening :)

Da vi var på Barnas hus fikk vi høre at deres utvalg av vogner er basert på hva som egner seg i nordiske forhold, og at de rett og slett ikke selger vogner som ikke egner seg her til lands. Gir jo mening :)
Ja det gir mening , men føler ikke helt feks Stokke Xplory er den mest nordiske av vognene som finnes, men den selger de jo :smiley-ashamed004 Hun sa dog de hadde kun solgt 4-5 av den på de 2 årene de hadde hatt modellen inne :)

Nå er jo også klima og terreng ganske varierende innad i Norge så alle vogner passer jo ikke like bra til hvert formål, tenker jeg. Jeg personlig synes også Emmaljunga er for tung.

Jeg er iallefal veeeldig fornøyd med vår bugaboo fox 2! Og bruker den igjen til neste. Har også bugaboo butterfly som vi er superfornøyde med

Vi gikk for Emmaljunga :gen014 har sjekket ut det mest, men denne har vært favoritten helt fra starten. God og solid. Kjøpt 21-modell, brukt, fra Finn. Fikk med alt og litt til for 6000kr. Er SÅ fornøyd!

Vi har en emmaljunga nxt90 fra før, som jeg egnt er kjempe fornøyd med! Eneste minuset er at bremsen er litt hard å få av og på. Og at jeg ville valgt en annen farge :hilarious: :hilarious: Men det overlever jeg.

Vi skal selge Emmaljunga-vogna som vi kjøpte ny i 2021 pga jeg synes den er for tung :wtf: så du er ikke alene om å synes det. Her kommer vi til å kjøpe Britax smile 5z. Søsteren min har den til sin baby, og jeg synes den virker mye bedre!

Aldri hørt om det merke før, så hadde ikke turt å kjøpe bilstol derfra.
Det får bli opp til hver enkelt å vurdere tenker jeg. De hadde ikke fått lov til å selge bilstolen om den ikke besto kvalitet- og sikkerhetskrav som stilles i Norge til dagens bilstoler. For meg er det f.eks. helt uaktuelt å kjøpe brukt bilstol, men hva andre velger å gjøre er ikke noe jeg kan si så mye på :)

Så på Emmajunga sento max 2024-modell. Ser ikke ut som den veier så mye mer enn de andre typene, men ser det er mange som skriver vogn fra Emmajunga er tung. Er det pga vekt eller noe annet dere skriver den er tung?

Jeg skjønnet at vekt for inn å utløfting av bil er et tema- men er det da bare hode mitt som tenker feil at om vogna veier mere er den også mere stødig? :hilarious: Vi har emmaljunga fra første barn, storfornøyd å gleder meg til å bruke den igjen:) vi triller en del på grusvei og landevei- så vi synes den er yppelig! Trilla vogna til ei vennine ( tror det var en britax smile vogn)- ta det med en klype salt, og synes det var stor forskjell på grus i allefall! Det kan jo bare være hjulene også:nailbiting: men synes barnevogn variere sååå veldig fea behov til behov hva som er best:)

Det får bli opp til hver enkelt å vurdere tenker jeg. De hadde ikke fått lov til å selge bilstolen om den ikke besto kvalitet- og sikkerhetskrav som stilles i Norge til dagens bilstoler. For meg er det f.eks. helt uaktuelt å kjøpe brukt bilstol, men hva andre velger å gjøre er ikke noe jeg kan si så mye på :)
Dessverre mye som er lov å selge selv om det ikke er trygt. F.eks advarer Trygg Trafikk mot bruk av bilstoler med magepute, men det selges likevel helt lovlig.

Back
Topp