Barnevogn - erfaringer, pros and cons!

Tror forøvrig det ikke er mulig å finne en vogn som er helt perfekt. Det vil nok alltid være noe man ikke er helt fornøyd med.

Det er helt sant. Ingen vogner kommer opp på 100 %, i alle fall har jeg til gode å oppleve det, og jeg har en karriere med vogner bak meg fra de to eldste.

Det sagt så handler det jo om å finne vognen med de «feilene» man lever best med. For min del nå skal jeg være fornøyd om jeg finner en vogn jeg er tilsvarende fornøyd med, men som får plass i mindre bil - det er det aller viktigste punktet for meg å endre på, å kunne få med seg vogna ved behov.

Ja, jeg prøvde så godt jeg kunne å ha mine egne meninger men måtte jo skrive det jeg synes :hilarious:

Jeg tenker at et myggnetting bør dekke godt, men siden dette passer akkurat så blir det en stor glippe på hver side, akkurat ved åpningen.

Så bra regntrekket er bra! Tipper det skal få kjørt seg utover nå etter å ha sett værmeldinga denne uka :p

Jepp. Det er sånn jeg tenker også når jeg skal skrive noe som også kan hjelpe andre; det må være mine meninger og ikke alt det jeg har hørt andre si. Men jeg tror oppriktig at punktene vi er enige om, er ganske gjengs for hva andre med samme vogn evt både er fornøyd med og irriterer seg over.

Signerer pros for Bugaboo Fox. Men jeg opplever i hvertfall min som veldig enkel og slå sammen/slå opp og den får fint plass i min golf. Irriterer meg også over kurven under, dårlig patent. Kjempe fornøyd med solskjermingen, hvor lett den er, lett å trille, kommer seg opp over alt osv. Spent på om jeg blir like fornøyd med sittedelen etterhvert :)

Jeg har ikke fått prøvd den i Golf enda, jeg mistenkte bare den ble for stor all den tid jeg føler vognen fyller hele Q7’en. Men da er det håp for Bugaboo selv med liten bil! :D

Babyjogger City Premier

Pros:
  • Lett
  • Høy
  • Fin pris
  • Blir veldig liten når den legges sammen
  • Helt sykt lett å legge sammen
  • Stor handlekurv
  • Sittedel kan vendes begge veier, og maksvekt på ungen er 23 kg (lang brukstid)
  • Lang rygg på sittedel
  • Håndtak til bag innebygd i kalesjen
  • Vindsperre som kan festes i kalesjen, som gjør vognen enda lunere
  • 4 hjul, forhjulene er swivel, og kan låses
  • Adaptere til MaxiCosi bilsete kan kjøpes ved siden av
Cons:
  • Punkteringsfrie hjul, så ikke den beste dempingen. Rister på grusvei i skog, så jeg bygget opp med tepper rundt hodet til baby da hun var helt ny.
  • Den innebygde solskjermingen holder ikke, må alltid ha med meg ekstra solskjerm fra Tinkafu.
  • Syns understellet knirker, så måtte smøre det et par ganger før det ble ordentlig smooth.
Alt i alt veldig fornøyd :)

Tusen takk for utfyllende innlegg om City Premier. En i barselgruppen har den og får søren meg hele bilstolen inn under vognen uten å ta bagen av eller knote videre. Virker genialt ifht tilgangen på handlekurven. Pluss for det du skriver om å slå sammen og størrelsen mm.

Babyjogger City Premier

Pros:
  • Lett
  • Høy
  • Fin pris
  • Blir veldig liten når den legges sammen
  • Helt sykt lett å legge sammen
  • Stor handlekurv
  • Sittedel kan vendes begge veier, og maksvekt på ungen er 23 kg (lang brukstid)
  • Lang rygg på sittedel
  • Håndtak til bag innebygd i kalesjen
  • Vindsperre som kan festes i kalesjen, som gjør vognen enda lunere
  • 4 hjul, forhjulene er swivel, og kan låses
  • Adaptere til MaxiCosi bilsete kan kjøpes ved siden av
Cons:
  • Punkteringsfrie hjul, så ikke den beste dempingen. Rister på grusvei i skog, så jeg bygget opp med tepper rundt hodet til baby da hun var helt ny.
  • Den innebygde solskjermingen holder ikke, må alltid ha med meg ekstra solskjerm fra Tinkafu.
  • Syns understellet knirker, så måtte smøre det et par ganger før det ble ordentlig smooth.
Alt i alt veldig fornøyd :)
Vis vedlegget 279390 baby jogger city premier

Valgte den i hovedsak pga den tok liten plass i bagasjerommet da jeg hadde liten bil, men så kjøpte jeg meg stor bil likevel da :p
Angrer veldig på at jeg kjøpte den, blir liksom bare ikke fortrolig med den. Syns den er stiv å trille. På grus eller "off road" ligger ungen å rister stakkar for det humper sånn. Sparker hele tiden borti understellet forran( sikkert bare jeg som er vanskelig :p) syns også det er litt dumt at sportsdelen ikke kan legges strakt ut med tanke på soving.
Pluss for at det er stor plass under
Tar liten plass sammenlagt
Høy

Skal kjøpe en brukt emaljunga av ei venninne av meg som sovevogn i bhg. Kommer til å bruke den til å ha i bilen frem til det og baby jogger som sovevogn hjemme om jeg ikke bestemmer meg for å selge å kjøpe en annen som sovevogn hjemme, får se hva jeg syns når vi bytter over til sportsdel

Hvordan er det med håndtaket, kan det reguleres noe i høyden?

Du er jo rimelig reflektert og ser ut til å ha full kontroll på vognen! Jeg har samme vognen og pleier å vippe baggen litt opp med den spaken som er under kalesjen hvis du skjønner... da er det lettere å få ting inn og ut.. også blir det jo mye bedre med sportsdelen!

Jeg triller i dag en (etter mitt skjønn) nydelig Bugaboo Fox. Det er en vogn jeg er 80 % fornøyd med. Den oppfyller så og si alle krav jeg har, men etter litt bruk er det allikevel slik at jeg vurderer å se meg om etter noe som er enda litt nærmere full klaff.

Gode egenskaper
- Lett
- Romslig duobag
- Triller som en drøm og du kan svinge vognen med én finger
- Romslig handlekurv
- Punkteringsfrie hjul som allikevel nærmer seg egenskapene til lufthjul hva gjelder trillekomfort
- Veldig god sol- og vindskjerming, lun
- Sportsvogn kan brukes begge veier (ufravikelig kriterie ved vogn generelt for min del)
- God regulering av teleskopstyre og kan godt tilpasses både høy og lav

Minus
- Litt treig å slå sammen/opp og ruver overraskende mye bagasjerommet, særlig med bagen
- Kronglete å laste varer oppi handlekurven, som ellers er veldig romslig bare du får ting inn.
- Litt «ranglete» brems, den liksom henger igjen når bremsen har vært på og man må lirke litt i vognen for at bremsen skal slippe taket

Vis vedlegget 279384

Så, forhåpentligvis uten å banne i kverka (som man sier her på Sørlandet), jeg vurderer faktisk å bytte den ut.
Årsaken til at jeg vurderer det er at jeg gjerne skulle hatt en vogn der jeg ikke må sloss for å få posen med melk og brød ned i handlekurven, og så er jeg egentlig dritt lei av å sloss for å slått den opp/sammen også. Det er meget mulig jeg har fått en vogn som er vanskelig her, for jeg minnes ikke at min Cameleon fra tidligere vognkarriere var like kjip. Dessuten detter alt som er i handlekurven ut når den skal slås sammen, og det er fordømt irriterende det også. Ikke minst skal jeg downsize kraftig hva gjelder bil og når jeg ser hvor mye plass den tar i vår store bil, er det lite sannsynlig jeg får plass til den i en langt mindre bil; enten Golf eller Leaf som er de bilene det står mellom for meg.
Størrelsen sammenlagt var årsaken til at jeg landet på Bugaboo i utgpkt, hadde egentlig sett meg ut en Stokke Trailz som er enda litt større igjen. Men buggisen blir altså ikke liten nok. Dessverre.

Jeg har allerede pekt meg ut en brukt Emmaljunga Duo Edge med svinghjul til å supplere med. Jeg flytter etter jul og da Ullungen sover mye ute i vogn og det ikke vil være mulig å ha en vogn stående utenfor ytterdør i nytt hus, så vil det være mest aktuelt å ha vognen stående ute på takterrassen. Så supplementet blir med det formål slik at jeg slipper å løpe opp/ned 3 etasjer med vognen hver gang hun skal sove eller vi skal ut og trille, samtidig som dette vil være en god vogn å ha som sovevogn i bhg etterhvert. Det er et pluss at Emmaljunga har av de største bagene på markedet og hun antakelig kan sove i den bagen til vinteren er over:
Vis vedlegget 279380

Men hva skal jeg evt velge som hovedvogn? Hvilken vogn oppfyller mine krav? Lett og liten sammenlagt, enkel å slå sammen/opp, romslig handlekurv med enkel tilgang, vendbar sportsvogn og fortrinnsvis også romslig bag? Kanskje noen av dere andre har en vogn som oppfyller disse kriteriene?

Lurer litt på Babyjogger City Premier da den ser ut til å være riktig så liten sammenlagt og tilgangen på handlekurven er så stor at man får bilstolen inn under der uten problem, noe som også kan være veldig greit for meg ved anledning. Men så er det bagen jeg er litt i tvil om er relativt liten? Jeg ønsker primært å bruke bag så lenge som mulig før vi går over til sportsdel, og selv om jeg vet den er mindre enn bagen til Bugaboo, kan det hende det er så lite at det ikke spiller noen trille?
Jollyroom har virkelig god pakkepris på denne vognen nå, så økonomisk vil jeg jo nærmest få både ny og brukt vogn for bruktprisen av min egen hvis jeg bytter nå.

Vis vedlegget 279383

Men fyr løs og del av dine erfaringer med vognen du har, så kanskje oppdager jeg, og/eller andre som er i samme situasjon og vurderer bytte, noe jeg/vi ikke har vært innom enda.

Til dere med bugaboo buffalo(fox), jeg kan trøste med at handlekurven blir mye lettere å lesse oppi med sportsdelen. Jeg bruker samme buffalo som med storesøster og hadde helt glemt hvor kronglete det var. Men hold ut! Det blir bedre.

Det er absolutt sant! Og denne kurven blir også MYE lettere å håndtere med sportsvogn enn den handlekurven som var på Cameleon i sin tid ...:smiley-angry002

Jeg triller i dag en (etter mitt skjønn) nydelig Bugaboo Fox. Det er en vogn jeg er 80 % fornøyd med. Den oppfyller så og si alle krav jeg har, men etter litt bruk er det allikevel slik at jeg vurderer å se meg om etter noe som er enda litt nærmere full klaff.

Gode egenskaper
- Lett
- Romslig duobag
- Triller som en drøm og du kan svinge vognen med én finger
- Romslig handlekurv
- Punkteringsfrie hjul som allikevel nærmer seg egenskapene til lufthjul hva gjelder trillekomfort
- Veldig god sol- og vindskjerming, lun
- Sportsvogn kan brukes begge veier (ufravikelig kriterie ved vogn generelt for min del)
- God regulering av teleskopstyre og kan godt tilpasses både høy og lav

Minus
- Litt treig å slå sammen/opp og ruver overraskende mye bagasjerommet, særlig med bagen
- Kronglete å laste varer oppi handlekurven, som ellers er veldig romslig bare du får ting inn.
- Litt «ranglete» brems, den liksom henger igjen når bremsen har vært på og man må lirke litt i vognen for at bremsen skal slippe taket

Vis vedlegget 279384

Så, forhåpentligvis uten å banne i kverka (som man sier her på Sørlandet), jeg vurderer faktisk å bytte den ut.
Årsaken til at jeg vurderer det er at jeg gjerne skulle hatt en vogn der jeg ikke må sloss for å få posen med melk og brød ned i handlekurven, og så er jeg egentlig dritt lei av å sloss for å slått den opp/sammen også. Det er meget mulig jeg har fått en vogn som er vanskelig her, for jeg minnes ikke at min Cameleon fra tidligere vognkarriere var like kjip. Dessuten detter alt som er i handlekurven ut når den skal slås sammen, og det er fordømt irriterende det også. Ikke minst skal jeg downsize kraftig hva gjelder bil og når jeg ser hvor mye plass den tar i vår store bil, er det lite sannsynlig jeg får plass til den i en langt mindre bil; enten Golf eller Leaf som er de bilene det står mellom for meg.
Størrelsen sammenlagt var årsaken til at jeg landet på Bugaboo i utgpkt, hadde egentlig sett meg ut en Stokke Trailz som er enda litt større igjen. Men buggisen blir altså ikke liten nok. Dessverre.

Jeg har allerede pekt meg ut en brukt Emmaljunga Duo Edge med svinghjul til å supplere med. Jeg flytter etter jul og da Ullungen sover mye ute i vogn og det ikke vil være mulig å ha en vogn stående utenfor ytterdør i nytt hus, så vil det være mest aktuelt å ha vognen stående ute på takterrassen. Så supplementet blir med det formål slik at jeg slipper å løpe opp/ned 3 etasjer med vognen hver gang hun skal sove eller vi skal ut og trille, samtidig som dette vil være en god vogn å ha som sovevogn i bhg etterhvert. Det er et pluss at Emmaljunga har av de største bagene på markedet og hun antakelig kan sove i den bagen til vinteren er over:
Vis vedlegget 279380

Men hva skal jeg evt velge som hovedvogn? Hvilken vogn oppfyller mine krav? Lett og liten sammenlagt, enkel å slå sammen/opp, romslig handlekurv med enkel tilgang, vendbar sportsvogn og fortrinnsvis også romslig bag? Kanskje noen av dere andre har en vogn som oppfyller disse kriteriene?

Lurer litt på Babyjogger City Premier da den ser ut til å være riktig så liten sammenlagt og tilgangen på handlekurven er så stor at man får bilstolen inn under der uten problem, noe som også kan være veldig greit for meg ved anledning. Men så er det bagen jeg er litt i tvil om er relativt liten? Jeg ønsker primært å bruke bag så lenge som mulig før vi går over til sportsdel, og selv om jeg vet den er mindre enn bagen til Bugaboo, kan det hende det er så lite at det ikke spiller noen trille?
Jollyroom har virkelig god pakkepris på denne vognen nå, så økonomisk vil jeg jo nærmest få både ny og brukt vogn for bruktprisen av min egen hvis jeg bytter nå.

Vis vedlegget 279383

Men fyr løs og del av dine erfaringer med vognen du har, så kanskje oppdager jeg, og/eller andre som er i samme situasjon og vurderer bytte, noe jeg/vi ikke har vært innom enda.

Emmaljunga NXT90F

Kunne skrevet akkurat det samme om pluss og minus for min emmaljunga foruten at baggen ikke fullt så dyp og litt kortere. Ellers helt likt.

Har en venninne som får plass til sin fox i en kia soul så er håp å få plass i liten bil!

Emmaljunga NXT90F

Kunne skrevet akkurat det samme om pluss og minus for min emmaljunga foruten at baggen ikke fullt så dyp og litt kortere. Ellers helt likt.

Har en venninne som får plass til sin fox i en kia soul så er håp å få plass i liten bil!

Det var fint du skrev. Jeg har sett litt på Soul også ser du, men slo den fra meg pga bagasjerommet. Det hjelper vel når man ikke bruker bag lenger, uansett, men den akter jeg å bruke så lenge som mulig. Bagen altså. Hmmm.

Hvordan er det med håndtaket, kan det reguleres noe i høyden?
Ja den kan reguleres liksom rett opp, ikke noe bøy eller noe på håndtaket, bare dra det rett ut/opp og ned/inn igjen.
Det er nok alt i alt en veldig god vogn, og utrolig pris gunstig. Men jeg blir bare ikke fortrolig med den

Det var fint du skrev. Jeg har sett litt på Soul også ser du, men slo den fra meg pga bagasjerommet. Det hjelper vel når man ikke bruker bag lenger, uansett, men den akter jeg å bruke så lenge som mulig. Bagen altså. Hmmm.

Ja det er ikke plass til noe annet enn vognen i baggasjerommet med bag. Men vil jo bli bedre når kun sportsvognen tas i bruk! Men ja gull å bruke baggen lengst mulig om det går. Brukte til eldstemann var 9mnd menda hadde jeg tfk sin multi x bag og hun var ganske liten for alderen. Denne gangen tror jeg det blir sportsvogn før han er 6 mnd desverre. Litt trangt i emmaljungaen med vinterpose i. Og så er han mye større enn sin søster[emoji6]

Til dere med bugaboo buffalo(fox), jeg kan trøste med at handlekurven blir mye lettere å lesse oppi med sportsdelen. Jeg bruker samme buffalo som med storesøster og hadde helt glemt hvor kronglete det var. Men hold ut! Det blir bedre.
Sniker. Signerer denne, ble en helt annen vogn da vi byttet til sittedel. Tar også vesentlig mindre plass i bilen. Hvis du fortsetter med Foxen, kan jeg på det varmeste anbefale Mammoth bagen. Helt genial som ekstra bagasjeplass. Skal egentlig brukes når setet er fremovervendt, men går å bruke i både liggestilling og «midterste» sittetrinnet når setet er vendt mot den som triller.

Har også Tinkafu myggnett, passer fint. Og high performance regntrekket er et must. Et annet pluss er også solkalesjen, var veldig glad for den da det var så varmt i sommer.

Vi har en Kia Soul som jeg elsker. Tilpasser heller vognen enn bilen for å si det sånn. Det er en mulighet for å utvide bagasjerommet ved å ta opp en luke i bunnen og kutte til noe isopor-greier. (Det har vi ikke gjort). Med en slik modifisering, så vet jeg at mange får plass til store vogner. Også de store Emmaljunga-vognene.

Nå har vi en City Mini GT i den bilen. Jeg har vognbagen (Deluxe bagen) på hattehylla og understellet nede i bilen. Det er mulig å ha alle hjulene på, men jeg pleier å ta av det ene for å slippe å vinkle vogna inn. Har også denne vogna i bilen fordi jeg kan feste bilstolen på understellet. Er fornøyd med GT og vognbag, men synes den blir litt høy og vinglete, særlig på dårlig asfalt i Oslos gater.

GT som sportsvogn har jeg brukt i mange år. Hadde den fra storesøster var 8 mnd og ut vognperioden. Frem til ca. 1,5 år så brukte vi den bare på reiser og sporadisk fordi jeg likte bedre å se henne i vognen - og det likte hun også. Etter dette, brukte vi denne vognen hele tiden.

Vi har også en Emmaljunga super nitro med citybag. Denne er også fra storesøster og har foreløpig bare vært i bruk her vi bor på landet og ikke med på biltur. Dette er i mine øyne den ultimate sportsvognen og jeg elsker alt ved den, bortsett fra handlekurven som klapper sammen bak og at den er for stor for bagasjerommet på Kia´n.

Ja det er ikke plass til noe annet enn vognen i baggasjerommet med bag. Men vil jo bli bedre når kun sportsvognen tas i bruk! Men ja gull å bruke baggen lengst mulig om det går. Brukte til eldstemann var 9mnd menda hadde jeg tfk sin multi x bag og hun var ganske liten for alderen. Denne gangen tror jeg det blir sportsvogn før han er 6 mnd desverre. Litt trangt i emmaljungaen med vinterpose i. Og så er han mye større enn sin søster[emoji6]

Men du har Emmaljunga med City-bag da, eller?
Jeg har kjøpt en Edge Duo brukt nå, til sovevogn, som jeg får med bag til. Venter på den i posten, men har forstått at City-bagen er litt mindre enn den andre, helt klassiske duobagen?

Soul utgår nok fortsatt selv om den tar vogna bak. Med tre barn er det jo gjerne litt mer enn vogna som må med også. Dessverre, for jeg synes Soul er skikkelig tøff å se på og jeg har hørt den er veldig god å kjøre.

Sniker. Signerer denne, ble en helt annen vogn da vi byttet til sittedel. Tar også vesentlig mindre plass i bilen. Hvis du fortsetter med Foxen, kan jeg på det varmeste anbefale Mammoth bagen. Helt genial som ekstra bagasjeplass. Skal egentlig brukes når setet er fremovervendt, men går å bruke i både liggestilling og «midterste» sittetrinnet når setet er vendt mot den som triller.

Har også Tinkafu myggnett, passer fint. Og high performance regntrekket er et must. Et annet pluss er også solkalesjen, var veldig glad for den da det var så varmt i sommer.

Bugaboo er jo helt overlegen på solskjerming synes jeg, samt den breeze-kalesjen. Det var fantastisk allerede i 2006, enda patenten har utviklet seg godt siden. Eneste vognen jeg har vært borti som har hatt tilnærmet like god skjerming i kalesjen som Bugaboo, er et par Babyjoggere. Den var i alle fall veldig god på den tvillingtrillen, City Mini eller hva den het; som vi hadde til de to eldste. Kunne trekkes godt ned den også.
Performance-trekket er helt supert!

Må sjekke ut Mammoth. Jeg har vel egentlig bestemt meg for å beholde Fox’n, jeg liker den for godt trass cons’ene mine. Men tråden kan jo være veldig nyttig for flere!

Soul utgår nok fortsatt selv om den tar vogna bak. Med tre barn er det jo gjerne litt mer enn vogna som må med også. Dessverre, for jeg synes Soul er skikkelig tøff å se på og jeg har hørt den er veldig god å kjøre.

Hvis du har god råd, så kan du jo sjekke Kia Niro som kommer som elbil nå. Blir litt for dyr for oss, ellers hadde vi nok byttet. Bytter kanskje til den brukt etter hvert. Man kan også få takboks på Soul. Men om vi bare hadde hatt mulighet til å ha én bil, så hadde jeg nok vurdert å bytte den ut. Vi har jo også Passat stasjonsvogn. [emoji12]

I den får vi plass til to vogner.

Hvis du har god råd, så kan du jo sjekke Kia Niro som kommer som elbil nå. Blir litt for dyr for oss, ellers hadde vi nok byttet. Bytter kanskje til den brukt etter hvert. Man kan også få takboks på Soul. Men om vi bare hadde hatt mulighet til å ha én bil, så hadde jeg nok vurdert å bytte den ut. Vi har jo også Passat stasjonsvogn. [emoji12]

I den får vi plass til to vogner.

Ja, eller - jeg skal jo bare ha én bil. Men jeg må begynne med en liten en, helelektrisk. Har egentlig tenkt på Passat GTE på sikt, eller aller helst nye Audi E-tron, men den er jo i en heeelt annen prisklasse. Jeg har pengene etterhvert, men ikke nå, så jeg lander nok på en Golf eller Leaf, eller dets like, som jeg bytter inn når økonomien tillater det om 1 års tid.

Skal se på Niro dog, takk for tips!

Har Stokke trailz, og er egentlig ganske fornøyd! Men klart, kunne nok valgt en litt mer praktisk vogn ser jeg i ettertid.

Pros:
Stor bagasjedel - 10 kg
Lekkert design
Romslig bag
God å trille på både asfalt og grus, bra demping
Lettvint å legge sammen, og ta opp igjen
Føles stødig og trygg

Cons:
Litt tung på turer med mye oppoverbakker
Savner håndbrems da den blir tung å holde igjen i nedoverbakker
Tar mye plass i bil. Underdelen går bak i bagasjen med hundeburet og bagen i baksetet med bilstolen og gutten. Ikke plass til så mye ekstra mao.
Har byttet ut slangen i alle fire hjul, er visst et kjent problem med punkteringer/dårlige ventiler.
Regntrekket og når man skal sette det på er et herk.

Back
Topp