Barnevogn - erfaringer, pros and cons!

Cadillac

Forumet er livet
August 2018
Sommerfuglene
Nå har vi trillet på våre søte små i noen måneder, alt fra 6 til straks 3 måneder faktisk. Hvilke erfaringer har vi så gjort oss med vognen vi valgte ut? Er det noe man savner? Noe som irriterer? Oppfyller vognen behovet eller er behovet endret?

Tenkte vi kunne dele erfaringer, pluss og minus med vognene vi har, så kanskje det blir lettere for andre å evt. vite hva de bør velge dersom man vurderer p bytte ut vognen man allerede har.

Babyjogger city mini GT

Generelt sett liker jeg vognen veldig (!) godt med baggen på. Den er høy, stor, lett å trille, liten sammenlagt (alfa omega i min lille yaris). Kurven er passe stor, men litt vanskelig å komme til innimellom. Liker også at bremsen er på styret, ikke fotbrems.

Men så var det dette med sportsdel vendt mot oss da.. Det er desidert det største minuset! Men til gjengjeld tror jeg den blir veldig fin når hun bikker 1,5-2 år og skal se verden :) Derfor har vi kjøpt en Stokke Scoot vi planlegger bruke i den fasen + på reise.

Alt i alt ville jeg valgt babyjoggeren som vogn første halvåret med bag neste gang også! Men som vogn etter fylte 6 måneder mangler den noe vesentlig.

Jeg triller i dag en (etter mitt skjønn) nydelig Bugaboo Fox. Det er en vogn jeg er 80 % fornøyd med. Den oppfyller så og si alle krav jeg har, men etter litt bruk er det allikevel slik at jeg vurderer å se meg om etter noe som er enda litt nærmere full klaff.

Gode egenskaper
- Lett
- Romslig duobag
- Triller som en drøm og du kan svinge vognen med én finger
- Romslig handlekurv
- Punkteringsfrie hjul som allikevel nærmer seg egenskapene til lufthjul hva gjelder trillekomfort
- Veldig god sol- og vindskjerming, lun
- Sportsvogn kan brukes begge veier (ufravikelig kriterie ved vogn generelt for min del)
- God regulering av teleskopstyre og kan godt tilpasses både høy og lav

Minus
- Litt treig å slå sammen/opp og ruver overraskende mye bagasjerommet, særlig med bagen
- Kronglete å laste varer oppi handlekurven, som ellers er veldig romslig bare du får ting inn.
- Litt «ranglete» brems, den liksom henger igjen når bremsen har vært på og man må lirke litt i vognen for at bremsen skal slippe taket

D4D486ED-C2CD-4290-B36C-2E0AD72F3FC9.jpeg

Så, forhåpentligvis uten å banne i kverka (som man sier her på Sørlandet), jeg vurderer faktisk å bytte den ut.
Årsaken til at jeg vurderer det er at jeg gjerne skulle hatt en vogn der jeg ikke må sloss for å få posen med melk og brød ned i handlekurven, og så er jeg egentlig dritt lei av å sloss for å slått den opp/sammen også. Det er meget mulig jeg har fått en vogn som er vanskelig her, for jeg minnes ikke at min Cameleon fra tidligere vognkarriere var like kjip. Dessuten detter alt som er i handlekurven ut når den skal slås sammen, og det er fordømt irriterende det også. Ikke minst skal jeg downsize kraftig hva gjelder bil og når jeg ser hvor mye plass den tar i vår store bil, er det lite sannsynlig jeg får plass til den i en langt mindre bil; enten Golf eller Leaf som er de bilene det står mellom for meg.
Størrelsen sammenlagt var årsaken til at jeg landet på Bugaboo i utgpkt, hadde egentlig sett meg ut en Stokke Trailz som er enda litt større igjen. Men buggisen blir altså ikke liten nok. Dessverre.

Jeg har allerede pekt meg ut en brukt Emmaljunga Duo Edge med svinghjul til å supplere med. Jeg flytter etter jul og da Ullungen sover mye ute i vogn og det ikke vil være mulig å ha en vogn stående utenfor ytterdør i nytt hus, så vil det være mest aktuelt å ha vognen stående ute på takterrassen. Så supplementet blir med det formål slik at jeg slipper å løpe opp/ned 3 etasjer med vognen hver gang hun skal sove eller vi skal ut og trille, samtidig som dette vil være en god vogn å ha som sovevogn i bhg etterhvert. Det er et pluss at Emmaljunga har av de største bagene på markedet og hun antakelig kan sove i den bagen til vinteren er over:
722275CD-1C93-475A-8DD0-5D103617485F.jpeg

Men hva skal jeg evt velge som hovedvogn? Hvilken vogn oppfyller mine krav? Lett og liten sammenlagt, enkel å slå sammen/opp, romslig handlekurv med enkel tilgang, vendbar sportsvogn og fortrinnsvis også romslig bag? Kanskje noen av dere andre har en vogn som oppfyller disse kriteriene?

Lurer litt på Babyjogger City Premier da den ser ut til å være riktig så liten sammenlagt og tilgangen på handlekurven er så stor at man får bilstolen inn under der uten problem, noe som også kan være veldig greit for meg ved anledning. Men så er det bagen jeg er litt i tvil om er relativt liten? Jeg ønsker primært å bruke bag så lenge som mulig før vi går over til sportsdel, og selv om jeg vet den er mindre enn bagen til Bugaboo, kan det hende det er så lite at det ikke spiller noen trille?
Jollyroom har virkelig god pakkepris på denne vognen nå, så økonomisk vil jeg jo nærmest få både ny og brukt vogn for bruktprisen av min egen hvis jeg bytter nå.

C8D717B2-8D2F-4A0C-88F9-283362BE9021.jpeg

Men fyr løs og del av dine erfaringer med vognen du har, så kanskje oppdager jeg, og/eller andre som er i samme situasjon og vurderer bytte, noe jeg/vi ikke har vært innom enda.

Last edited:
Har Bugaboo Buffalo og er superfornøyd!

Positivt:
- Supergod å trille og enkel å svinge. Null problem å komme seg rundt i en trang butikk eller verdens minste gang feks.
- Veldig kjekk kalesje som man kan dra ut et ekstra hakk hvis det er sol eller sur vind(så slipper man å la seg friste av pledd forran åpningen).
- Kan ha sittedelen både bakover- og fremovervendt
- Veldig praktisk med adapter til bilsete, så slipper man å dra på vognbagen hvis man bare skal kjapt inn i en butikk eller til legen feks

Negativt:
- Nesten helt umulig å få lagt noe i kurven under vogna. Klikker nesten for meg hver gang jeg prøver. Bør ikke handle potetgull og tro at det overlever en tur ut og inn av kurven under.
- Litt tråkk å få lagt sammen, dvs det første «steget» synes jeg er lite smidig/brukervennlig og jeg må alltid prøve flere ganger.
- Myggnettingen er akkurat litt for liten, må styre veldig for å få det på og da passer det akkurat ikke. Har ikke prøvd regntrekket enda, men regner med at det er samme med det.

Har ikke prøvd sittedelen enda, så den vet jeg ikke noe om.

Hadde kjøpt den igjen, fordi den er så god å trille. Hadde kjøpt en annen myggnetting(og muligens regntrekk) enn orginalen.

Kronglete å laste varer oppi handlekurven, som ellers er veldig romslig bare du får ting inn.
Sånn er Britax smile også. Hvis jeg har litt større varer, eller nok til at jeg fyller en pose, så må jeg sette meg på huk på butikken, putte handleposen inn i handlekurven, og deretter putte varene oppi handleposen. Evt kunne jeg løftet av bagen for å få tilgang til kurven, men er knotete det også.

Positivt:
- Supergod å trille og enkel å svinge. Null problem å komme seg rundt i en trang butikk eller verdens minste gang feks.
- Veldig kjekk kalesje som man kan dra ut et ekstra hakk hvis det er sol eller sur vind(så slipper man å la seg friste av pledd forran åpningen).
- Veldig praktisk med adapter til bilsete, så slipper man å dra på vognbagen hvis man bare skal kjapt inn i en butikk eller til legen feks

Negativt:
- Nesten helt umulig å få lagt noe i kurven under vogna. Klikker nesten for meg hver gang jeg prøver. Bør ikke handle potetgull og tro at det overlever en tur ut og inn av kurven under.
- Litt tråkk å få lagt sammen, dvs det første «steget» synes jeg er lite smidig/brukervennlig og jeg må alltid prøve flere ganger.
- Myggnettingen er akkurat litt for liten, må styre veldig for å få det på og da passer det akkurat ikke. Har ikke prøvd regntrekket enda, men regner med at det er samme med det.

Hadde kjøpt den igjen, fordi den er så god å trille. Hadde kjøpt en annen myggnetting(og muligens regntrekk) enn orginalen.

Ser vi er veldig enige om pluss og minus på buggis ja! ;)

Jeg har faktisk ikke brukt tilhørende myggnetting, bruker et fra Tinkafu som passer veldig godt. Hva gjelder regntrekk har jeg kjøpt det som Bugaboo selger og det er veldig bra!!

Sånn er Britax Smile også. Hvis jeg har litt større varer, eller nok til at jeg fyller en pose, så må jeg sette meg på huk på butikken, putte handleposen inn i handlekurven, og deretter putte varene oppi handleposen. Evt kunne jeg løftet av bagen for å få tilgang til kurven, men er knotete det også.

Ja, sant - jeg velger mange ganger å putte en og en ting inn, men det er jo skikkelig upraktisk. Og å ta av bagen for å gå posen ned er ikke noe enklere nei, selv om det sikkert hadde fridd meg fra en del bannord allikevel.

Fikk ved en tilfeldighet kjøpt meg en brukt Brio Happy og den er jeg meget fornøyd med. Den ble brukt i tre år før jeg overtok den.

Fordeler:
- God plass i bagdelen.
- Veldig god å trille på alt slags underlag. (Ikke prøvd snø, men god på is.) Har lufthjul, og veldig god demping. Litt for god kanskje, for mini liker ristingen fra ujevnt underlag.
- Stødig.
- Myke og behagelige håndtak.
- God plass under vognen til varer, og enkelt å komme til.
- Lett å slå opp og ned i én operasjon. Slipper å ta av bagdelen.
- Enkelt å ta av bagdelen.
- Enkelt å stille opp og ned styret.
- Luke for luftig i kalesjen.
- Vendbar sportsdel (men ikke prøvd, så det er alt jeg vet)
- Trekket er akkurat like fint, ikke falmet i det hele tatt.

Ulemper:
- Tar stor plass når den er lagt sammen. Ekstra stor ulempe siden jeg har en liten Mercedes A-klasse
- Kalesjen slarker litt, så må strammes jevnlig. Men det er ikke et stort problem.
- Ikke svingbare hjul. Mindre savn enn jeg hadde trodd.
- 12 kg.

Har også en Quinny Zapp Xtra jeg fikk kjøpt brukt, som var brukt av ikke mindre enn tre barn tidligere, men bruker kun understellet med adapter til bilstolen. Jeg har en Cybex Cloud Q som kan slås ned i full liggestilling når man ikke kjører bil. Det er derfor denne vognen jeg bruker når vi kjører bil og ikke skal på trilletur. (Så basically shopping.)

Fordeler:
- Svingbare fremhjul.
- Veldig liten sammenslått
- Enkel å slå opp og ned, men er tre operasjoner.
- Sittedelen (som jeg ikke har brukt, så tidligere eiers erfaring) kan brukes i full liggestilling, så ikke noe problem å ha spedbarn i den. Den tas enkelt av med én hånd.
- Veldig enkel å manøvrere. Bruker sjeldent to hender.

Ulemper:
- Harde hjul, så det er veldig dårlig demping.
- Sittedelen må tas av når den skal slås sammen.

Jeg tenker foreløpig at Brioen blir sovevogn i barnehagen, men kan hende Zappyen funker til det også. Vi får se når den tid kommer.

Stokke trailz

- Er stort sett fornøyd med den. Jeg hadde tfk sist og savner derfor håndbremsen.
- Jeg liker at vognen er høy, jeg liker veldig godt det ekstra leddet på kalesjen som hindrer sol, vind og lys sånn at jeg slipper å henge noe foran åpningen.
- Den er også god å trille og jeg syntes den er veldig fin å så på.
- Stort og veldig lett tilgjengelig kurv under, men irriterende at denne må tømmes når vognen slåes sammen.
- Det er jo en stor vogn, både på godt og vondt. Tar stor plass i bilen, men bagen vil jo kunne brukes lengre og med god pose i nå som vinteren kommer.
- Litt irriterende at kalesjen detter ned når man trer på regntrekket. På tfk låste man kalesjen oppe. Det kunne jeg ønske man kunne på denne. Bor i Bergen så regntrekket har vært myyye brukt...

Tror forøvrig det ikke er mulig å finne en vogn som er helt perfekt. Det vil nok alltid være noe man ikke er helt fornøyd med.

Ser vi er veldig enige om pluss og minus på buggis ja! ;)

Jeg har faktisk ikke brukt tilhørende myggnetting, bruker et fra Tinkafu som passer veldig godt. Hva gjelder regntrekk har jeg kjøpt det som Bugaboo selger og det er veldig bra!!

Ja, jeg prøvde så godt jeg kunne å ha mine egne meninger men måtte jo skrive det jeg synes :hilarious:

Jeg tenker at et myggnetting bør dekke godt, men siden dette passer akkurat så blir det en stor glippe på hver side, akkurat ved åpningen.

Så bra regntrekket er bra! Tipper det skal få kjørt seg utover nå etter å ha sett værmeldinga denne uka :P

172FB79F-E49C-4399-86B5-546F277E48A1.jpeg baby jogger city premier

Valgte den i hovedsak pga den tok liten plass i bagasjerommet da jeg hadde liten bil, men så kjøpte jeg meg stor bil likevel da :p
Angrer veldig på at jeg kjøpte den, blir liksom bare ikke fortrolig med den. Syns den er stiv å trille. På grus eller "off road" ligger ungen å rister stakkar for det humper sånn. Sparker hele tiden borti understellet forran( sikkert bare jeg som er vanskelig :p) syns også det er litt dumt at sportsdelen ikke kan legges strakt ut med tanke på soving.
Pluss for at det er stor plass under
Tar liten plass sammenlagt
Høy

Skal kjøpe en brukt emaljunga av ei venninne av meg som sovevogn i bhg. Kommer til å bruke den til å ha i bilen frem til det og baby jogger som sovevogn hjemme om jeg ikke bestemmer meg for å selge å kjøpe en annen som sovevogn hjemme, får se hva jeg syns når vi bytter over til sportsdel

Baby Jogger City Elite.

Pros:
- lett og liten samanlagt
- lett å trille
- høg
- "handbrekk" på handtak

Cons:
- lite demping på ujevnt underlag. Istad for å gynge opp og ned, blir det mykje risting. Ungen ligge jo nesten og vibrera oppi der. Skjønnar ikkje heilt korfor det er sagt at denne skal vere veldig god i alle slags terreng. Overlegent bra på asfalt og butikk, men på grusvei kunne eg ønska meg ein god firhjuling.
- litt lite plass under. Omtrent fullt med stellesekk og regntrekk. Om ein fyller meir opp sjølve posen, tar den borti hjulet forran.

Ellers:
- smalare bag enn dei klassiske vognene, men synst det blir litt lunare også då.
- kanskje _for høg om ein ikkje er litt høg sjølv. Vi er 1,70 og 1,87, og den funkar fint for oss.
- ikkje vendbar sportsdel.

Jeg triller i dag en (etter mitt skjønn) nydelig Bugaboo Fox. Det er en vogn jeg er 80 % fornøyd med. Den oppfyller så og si alle krav jeg har, men etter litt bruk er det allikevel slik at jeg vurderer å se meg om etter noe som er enda litt nærmere full klaff.

Gode egenskaper
- Lett
- Romslig duobag
- Triller som en drøm og du kan svinge vognen med én finger
- Romslig handlekurv
- Punkteringsfrie hjul som allikevel nærmer seg egenskapene til lufthjul hva gjelder trillekomfort
- Veldig god sol- og vindskjerming, lun
- Sportsvogn kan brukes begge veier (ufravikelig kriterie ved vogn generelt for min del)
- God regulering av teleskopstyre og kan godt tilpasses både høy og lav

Minus
- Litt treig å slå sammen/opp og ruver overraskende mye bagasjerommet, særlig med bagen
- Kronglete å laste varer oppi handlekurven, som ellers er veldig romslig bare du får ting inn.
- Litt «ranglete» brems, den liksom henger igjen når bremsen har vært på og man må lirke litt i vognen for at bremsen skal slippe taket

Vis vedlegget 279384

Så, forhåpentligvis uten å banne i kverka (som man sier her på Sørlandet), jeg vurderer faktisk å bytte den ut.
Årsaken til at jeg vurderer det er at jeg gjerne skulle hatt en vogn der jeg ikke må sloss for å få posen med melk og brød ned i handlekurven, og så er jeg egentlig dritt lei av å sloss for å slått den opp/sammen også. Det er meget mulig jeg har fått en vogn som er vanskelig her, for jeg minnes ikke at min Cameleon fra tidligere vognkarriere var like kjip. Dessuten detter alt som er i handlekurven ut når den skal slås sammen, og det er fordømt irriterende det også. Ikke minst skal jeg downsize kraftig hva gjelder bil og når jeg ser hvor mye plass den tar i vår store bil, er det lite sannsynlig jeg får plass til den i en langt mindre bil; enten Golf eller Leaf som er de bilene det står mellom for meg.
Størrelsen sammenlagt var årsaken til at jeg landet på Bugaboo i utgpkt, hadde egentlig sett meg ut en Stokke Trailz som er enda litt større igjen. Men buggisen blir altså ikke liten nok. Dessverre.

Jeg har allerede pekt meg ut en brukt Emmaljunga Duo Edge med svinghjul til å supplere med. Jeg flytter etter jul og da Ullungen sover mye ute i vogn og det ikke vil være mulig å ha en vogn stående utenfor ytterdør i nytt hus, så vil det være mest aktuelt å ha vognen stående ute på takterrassen. Så supplementet blir med det formål slik at jeg slipper å løpe opp/ned 3 etasjer med vognen hver gang hun skal sove eller vi skal ut og trille, samtidig som dette vil være en god vogn å ha som sovevogn i bhg etterhvert. Det er et pluss at Emmaljunga har av de største bagene på markedet og hun antakelig kan sove i den bagen til vinteren er over:
Vis vedlegget 279380

Men hva skal jeg evt velge som hovedvogn? Hvilken vogn oppfyller mine krav? Lett og liten sammenlagt, enkel å slå sammen/opp, romslig handlekurv med enkel tilgang, vendbar sportsvogn og fortrinnsvis også romslig bag? Kanskje noen av dere andre har en vogn som oppfyller disse kriteriene?

Lurer litt på Babyjogger City Premier da den ser ut til å være riktig så liten sammenlagt og tilgangen på handlekurven er så stor at man får bilstolen inn under der uten problem, noe som også kan være veldig greit for meg ved anledning. Men så er det bagen jeg er litt i tvil om er relativt liten? Jeg ønsker primært å bruke bag så lenge som mulig før vi går over til sportsdel, og selv om jeg vet den er mindre enn bagen til Bugaboo, kan det hende det er så lite at det ikke spiller noen trille?
Jollyroom har virkelig god pakkepris på denne vognen nå, så økonomisk vil jeg jo nærmest få både ny og brukt vogn for bruktprisen av min egen hvis jeg bytter nå.

Vis vedlegget 279383

Men fyr løs og del av dine erfaringer med vognen du har, så kanskje oppdager jeg, og/eller andre som er i samme situasjon og vurderer bytte, noe jeg/vi ikke har vært innom enda.

Ang bagen på babyjoggeren så er den svær! Mange som har brukt den lenge over de 6 månedene det er vanlig ;) God plass oppi. Bruker nå bilstolpose da det ikke er behov for en lengre pose oppi.

Sikler på en city premier jeg også...

Babyjogger City Premier

Pros:
  • Lett
  • Høy
  • Fin pris
  • Blir veldig liten når den legges sammen
  • Helt sykt lett å legge sammen
  • Stor handlekurv
  • Sittedel kan vendes begge veier, og maksvekt på ungen er 23 kg (lang brukstid)
  • Lang rygg på sittedel
  • Håndtak til bag innebygd i kalesjen
  • Vindsperre som kan festes i kalesjen, som gjør vognen enda lunere
  • 4 hjul, forhjulene er swivel, og kan låses
  • Adaptere til MaxiCosi bilsete kan kjøpes ved siden av
Cons:
  • Punkteringsfrie hjul, så ikke den beste dempingen. Rister på grusvei i skog, så jeg bygget opp med tepper rundt hodet til baby da hun var helt ny.
  • Den innebygde solskjermingen holder ikke, må alltid ha med meg ekstra solskjerm fra Tinkafu.
  • Syns understellet knirker, så måtte smøre det et par ganger før det ble ordentlig smooth.
Alt i alt veldig fornøyd :)

Stokke Trailz

+ stor og romslig bag. God plass til vognpose.
+ bra demping - jeg triller nesten utelukkende på grusvei (og traktorvei) og det skal temmelig grovt underlag til før det blir for mye.
+ god plass under
+ stor kalesje
+ stabil, god å trille uansett underlag

- tar mye plass

Alt i alt meget fornøyd!

Positivt:

Negativt:

Signerer bare denne. Har også Buffalo og regelrett enig med alt du skriver!! Har byttet ut myggnettet med tinkafu sitt og kjøpt et annet regntrekk[emoji5]

Signerer pros for Bugaboo Fox. Men jeg opplever i hvertfall min som veldig enkel og slå sammen/slå opp og den får fint plass i min golf. Irriterer meg også over kurven under, dårlig patent. Kjempe fornøyd med solskjermingen, hvor lett den er, lett å trille, kommer seg opp over alt osv. Spent på om jeg blir like fornøyd med sittedelen etterhvert :)

Nå har jeg bærebarn, men har fått testet ut vogna på alt annet vi drasser med oss :hilarious:

Britax Smile 2:

+ Pris
+ Liten og nett, passer perfekt i stort sett alle biler
+ God på både asfalt og grus pga. luftfylte jul
+ Vendbar sittedel
+ Kan manøvreres med en finger (et must når du har hund)
+ Enkelt klipsesytem for å bytte mellom bagdel/bilstol/sittedel
+ Gode justeringsmuligheter på håndtaket
+ God plass til varer, sekk m.m. i bagdel uten unge...

- Krøkkete å få plass til ting under vogna
- Dunker fort foten i understellet dersom man småjogger/går fort
- Medfølgende regntrekk er helt håpløst
- Ganske liten bagdel
Enig. :) Legger til to minus: jeg synes det er litt knotete å ta opp kalesjen og så liker jeg ikke borrelås som festemåte for trekket.

Back
Topp