Barnehager og småskolen åpner igjen etter påske!

Det er nettopp det, en vet jo faktisk ikke hva som skjer de neste ukene :) jeg frykter jo litt for at når de slipper opp litt av samfunnet, så er det mange som kommer til å gi litt mer blaffen i retningslinjer som enda står:shy: (okey, har visst ikke håpet til menneskeheten helt på plass:hilarious:)
Men vi må se :)

Jeg kan ikke for det, men syntes det var litt morsomt ved pressekonferansen idag. Vi kunne forvente at mange av retningslinjene kunne bestå lenge, slik som å vaske hendene ofte, nyse/hoste i albue og disse tingene Altså, gjør ikke folk dette fra før av? :p

Nei vet du, normal hygiene er oppskrytt spør du meg :hilarious:
 
Kan ikke skjønne at dere skal jobbe, når dere har astma, det gir jo nedsatt lungekapasitet. Når jeg er forkjølet, så har jeg 50% nedsatt lungekapasitet pga astmaen:oops: Jeg stoler ikke på at det er såkalt " skal være trygt":stop: Virker som et stort sjansespill å ta, spør du meg:(
Og jeg ble ikke ferdig med alle testene enda en gang, så er fryktelig nervøs.. Går ikke på faste medisiner enda siden vi ikke var ferdige...
Men hadde astma som barn, så ble det borte og så har det blitt verre igjen.
Alltid blitt veldig tett og tungpustet ved anstrengelse, ekstra tett ved forkjølelser, tungpustet i kulde.
Som å puste gjennom et sugerør..

Har testa ventoline, og det er det eneste jeg har hjemme... Men det funker jo ikke sånn i det store og hele...
 
Jeg tenker akkurat som deg. Når de lemper på restriksjonene, så er jeg redd mange da tenker at " jaja, da var det ikke så farlig" og da ikke overholder de resterende rådene om å holde avstand og holde seg mest mulig hjemme, for å unngå smitte. Som da vil resultere i økte smittetall, innleggelser og stor økning i dødsfall:nailbiting::(
Tanken er vel litt den motsatte, at folk ikke klarer/blir å følge så strenge restriksjoner over tid. En av grunnene til at de løsner opp litt er jo, i tillegg til at smittetallet er "lavt nok" at de prøver å sikre etterlevelse av det så fortsatt skal gjelde. Noen ønsker jo veldig sterke tiltak helt til vaksine kommer, men det nytter ikke bare å vedta en masse hvis det ikke har en viss anerkjennelse hos befolkningen sånn at det etterleves.

Jeg tenker at det nå er superviktig at resten av tiltakene følges fremover. Skoler og barnehager er jo selvfølgelig en arena for mulig smitte,men både de og vi minker sjansen hvis vi overholder andre tiltak som.å holde avstand, ha hjemmekontor de som kan osv. At skoler og barnehager øker sjanse for smitte er jo ikke tvilsomt, men det betyr ikke at folk like godt kan gå på konsert osv. Hvert tiltak har en effekt. Og det håper og tror jeg at mange forstår.
 
Tydeligvis. Men har de egentlig spesifisert astma som risikogruppe? Det står jo bare kronisk lungesykdom, burde vært mer presisert sånn at kommunen ikke bare kan si hva de vil uten å ha peiling.

Fastlegen min seier eg er i risikogruppe. Det er i Bergen da.
 
*grøss*
Noe av det verste jeg vet er folk som bruker lommetørkler (sier jeg som jobber med eldre:hilarious:), snyter seg kraftig i det og putter det i lomma :wacky:
Eller som hoster/nyser rett i hånda før de går videre og tar på ting :shy: en ser det jo overalt, og jeg haaater å ta på dørhåndtak til offentlig do. Bruker som regel albue til å dytte ned dørhåndtaket og hofta for å dytte døra ut. Verre når den går innover:p
Jaja, vi får bare se fremover, det kan jo forandre seg ila kort tid og da er kanskje åpning av skoler og bhg noe tema i det hele tatt. Får ta det som det kommer :)

Da tar eg tørkepapir til å åpna døra.
 
Vi sender toåringen i barnehagen. Jeg synes det er litt skummelt, men velger å stole på fagfolk og myndigheter.

Jeg tror toåringen har veldig, veldig godt av å få gå i barnehagen igjen. Han har hatt null kontakt med andre barn siden nedstengingen (og ingen voksne annet enn mommo og moffa på skype..). Vi har ingen barn på hans alder han kan skype med, og de eldre nevøene og niesene våre er ikke spesielt interessert i å skype med en toåring som løper rundt og skal vise frem alle lekene sine..

Han er smådesperat etter sosial kontakt. Det er helt vondt å se på. Han holder opp bøker og bilder av andre barn og stryker dem mot kinnet sitt, sier "gutt med Dinna", "jente med leikeplass Dinna", o.l., og må nærmest dras vekk når han ser andre barn når vi går tur.

Vi fikk videohilsen fra de ansatte i barnehagen, og har sett den ca en million ganger daglig. Han vil se den om og om og om og om og om igjen.

Så jeg tenker det er godt for psyken hans å få gå i barnehagen nå.. En ting er de som har flere unger, da har de ihvertfall hverandre. Men vi har nå engang bare det ene barnet, da..
 
Jeg har også en sønn med astma, men den er meget mild og velregulert. Han har infeksjonutløst astma, men reelt knapt et skikkelig anfall i sitt liv, bare mer hoste og tungpustet, som reguleres med ventoline om det er akutt og ellers oppjustert grunnmedisinering. Han tar en lav dose en gang for dagen hele året og både morgen og kveld i perioder han blir lett forkjøla (han mener selv han er forkjøla sammenhengende fra oktober til mai, inkl bjørkepollen) og kan øke til to doser om han fakrisk er reelt sjuk.

Det har fungert finfint i mange år, vi forsøker medisinfritt noen mnd på sommeren og der er noen år vi aldri kommer dit og noen år går der noen mnd.

Han går ikke til jevnlig kontroll av noe slag, det burde han jo egentlig hos fastlege om ikke annet så jeg skaø prøve å huske å etterspørre det når verden blir litt mer normal. De har sagt at de tar spirometri årlig på de som ikke går på sykehuset til kontroll. På sykehuset har han ikke vært på kontroll på 4 år, der var jeg med ham meget høygravid med minstemor (og under en mnd senere traff jeg samme legen når minstemor ble innlagt)

Jeg har ikke tenkt på ham som risikogruppe. Ikke så ille at søstra skal holdes hjemme fra skolen.

Jeg kjenner derimot folk hvor astma er årsak til at to skal holdes hjemme fra skole og en fra bhg og foreldre fra jobb i lang tid fremover, men her snakker vi unger (og en forelder) som følges tett opp av sykehuset pga astma, hvor ungene veksler på å være på legevakta og tidvis innlagt.

Da er man på en helt annen grad av astma. Nesten så det ikke er flaut å si min har astma i den sammenligningen. Han er jo frisk.

Han går i 6. Klasse og skal derfor ikke på skolen nå i april. Vi får se hva våren og forsommeren bringer. Og evt høre med legen om han faktisk regnes som risikogruppe. Men han er jo ca aldri hos legen så hun kjenner ham jo ikke. Bare fornyer resepter av og til.
 
Vi får bare krysse fingrene og håpe at folk flest har litt vett! :)
Jeg tenker at folk bør få seg en liten tankevekker nå mtp håndhygiene osv, men blir spennende å se hvor lett folk evnt tar på det når de begynner å åpne opp. Er nok mange som ikke har tenkt på hvor viktig det er med god håndhygiene osv, så håper det generelt blir bedre rundt omkring.
 
Her er retningslinjene inDanmark, lurer på om vi får de samme

https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/Genaabning-af-dagtilbud

Det håper jeg ikke, det var flere ting jeg reagerer på her. Personer som bor med noen som har fått påvist covid-19 må gjerne komme i barnehagen bare de vasker hendene først?
Og at barn i risikosonen likegjerne kan gå i barnehagen og det samme med ansatte de må bare være mer oppmerksomme...

Neitakk, her må det strengere tiltak til..
 
Det håper jeg ikke, det var flere ting jeg reagerer på her. Personer som bor med noen som har fått påvist covid-19 må gjerne komme i barnehagen bare de vasker hendene først?
Og at barn i risikosonen likegjerne kan gå i barnehagen og det samme med ansatte de må bare være mer oppmerksomme...

Neitakk, her må det strengere tiltak til..
Barn i risikosonen er vel sagt skal være hjemme , jeg lurer mest på hvordan man skal få alt til å gå opp med den grunnbemanningen vi har nå jeg.

jeg leste kun det for personale da, ikke de andre
 
Jeg holder mini hjemme fra barnehagen
 
Barn i risikosonen er vel sagt skal være hjemme , jeg lurer mest på hvordan man skal få alt til å gå opp med den grunnbemanningen vi har nå jeg.

jeg leste kun det for personale da, ikke de andre

I den danske står det at de ikke skal holdes hjemme.

Har vel blitt uttalt at foreldre ikke kan forvente samme bemanning som vanlig... det er grunn nok for meg å holde mini hjemme..
 
Det jeg lurer på, er om barnehagene blir like strenge på luftveissymptomer som de er på arbeidsplasser. Min yngste har ofte luftveissymptomer, slik små barn ofte har, betyr det at hun ikke kan komme i barnehagen?
 
Det jeg lurer på, er om barnehagene blir like strenge på luftveissymptomer som de er på arbeidsplasser. Min yngste har ofte luftveissymptomer, slik små barn ofte har, betyr det at hun ikke kan komme i barnehagen?

Jeg kan bare svare for KS og det jeg jobbet med i går, og da virker det som retningslinjer ved sykdom er svært strengt. Mer vet vi ikke detaljert, og dere vil nok få masse god informasjon hvilken drift barnehagen vil ha når den åpner. Den vil i alle fall ikke være som «normalt» (i den hverdagen vi har kjent før 12. mars). Vi har hatt omsorgsbarnehage for barn i forrige uke, og da var det tydelige retningslinjer på at ved mistanke om sykdom (så enkelt som snørr og litt hoste) så skulle det ringes etter foreldre. Det blir nok veldig «bedre føre-var enn etter-snar» prinsipp i tiden fremover.
 
Det jeg lurer på, er om barnehagene blir like strenge på luftveissymptomer som de er på arbeidsplasser. Min yngste har ofte luftveissymptomer, slik små barn ofte har, betyr det at hun ikke kan komme i barnehagen?
Det tenker jeg de blir strenge på, at de praktiserer at hvis noen er snufsete må de være hjemme. Slik var det i vår bhg før den ble stengt, og vil tro samme nå. Rådet er jo samme for alle, er man snufsete og har luftveissymptomer skal man være hjemme til ett døgn etter symptomfri.
 
I den danske står det at de ikke skal holdes hjemme.

Har vel blitt uttalt at foreldre ikke kan forvente samme bemanning som vanlig... det er grunn nok for meg å holde mini hjemme..

Håper de skal være hjemme, for hvordan skal vi få «passet ekstra» på de, mens vi skal vaske overalt hele tiden, vaske og sprite henda på alle flere ganger daglig, og i tillegg antagelig være færre voksne da noen må jo være hjemme med barn i risikogrupper, og folk skal være hjemme med luftveisinfeksjoner. Er veldig spent på hva retningslinjene blir, om det blir sånn at alle 114 unga i min barnehage skal få komme fra dag 1.
 
Håper de skal være hjemme, for hvordan skal vi få «passet ekstra» på de, mens vi skal vaske overalt hele tiden, vaske og sprite henda på alle flere ganger daglig, og i tillegg antagelig være færre voksne da noen må jo være hjemme med barn i risikogrupper, og folk skal være hjemme med luftveisinfeksjoner. Er veldig spent på hva retningslinjene blir, om det blir sånn at alle 114 unga i min barnehage skal få komme fra dag 1.

Veldig spent jeg også. Yngste våres blir 2 i sommer. Alt for liten til å forstå hva som skjer, og trenger masse nærhet. Vi holder han hjemme en stund til. Tenker barnehagen har nok å henge fingrene i, og vi har mulighet til å ha han hjemme, så tenker det er best for alle parter..
 
Det jeg lurer på, er om barnehagene blir like strenge på luftveissymptomer som de er på arbeidsplasser. Min yngste har ofte luftveissymptomer, slik små barn ofte har, betyr det at hun ikke kan komme i barnehagen?
Ja det skal de være strenge på
 
Back
Topp