Barnehager og småskolen åpner igjen etter påske!

Spent på hvordan de kommer til å greie å lære de noe som helst på skolen.
Det som skjer nå øker forskjellen i skolen. Mellom de som var flinke før og derfor klarer å henge med i svingene på hjemmeskole og alternativ undervisning på skolen.
Og de som slet fra før, og mange av dem faller nå av lasset. Her er det innvirkende hvor godt foreldrene klarer å hjelpe og hvordan læreren er, for noen av dem klarer det bedre også. Det finnes gode og dårlige lærere. Og foreldre.
 
Vet ikke helt hvordan det blir enda, men må evt melde fra til kommunen om at barnet skal hjemme undervises. Men da er man selv ansvarlig for at barnet får den opplæringen det har krav på..

Det er vel sagt at kommunene ikke skal være like strenge og følge like strengt opp hjemmeskole ut dette skoleåret som de ellers pleier gjøre.

Hjemmeskole er jo alltid lov. Men da skal skolen sjekke at en følger læreplanene. Og får ingen hjelp fra skolen.

Jeg tipper det er mer vel villighet til å få lekse/læreplaner fra skolen, uansett, de beholder jo sine bøker og evt nettbrett, det er derfor mulig for foreldre å jobbe videre med disse. Nettbrett med tilganger gir også muligheter. Jeg sier det, den feide-innloggingen mine unger har, den er verdifull, den gir dem tilgang til veldig mye!

Men vi sender nok mellomste som går i 3. På skolen med mindre avklaringer ang risikogrupper plasserer den velregulerte, milde astmaen til broren i risikogruppe så der ikke er anbefalt. Regjeringen sa at risikogruppe og søsken/barn av risikogruppe skal kunne være hjemme og da må jo skolen gjøre noe for disse elevene. Selv om foreldrene må regne med å gjøre enda mer, lærerene skal jo også undervise på skolen. Det opplegget 3. Klassingen min har hatt på hjemmeskole krever ikke læreren på dagtid. Arbeidsplan må lages, oppgaver velges og legges inn med kommentar på nettbrettet, og vurderes i etterkant, men ikke noe av det skjer 09-13. Tid tar det likevel, og læreren må nå fremover planlegge arbeidet for dem som er på skolen også. Døgnet hennes går vel ikke helt opp. Pr nå har hun hjemmeskole for egne unger også, jeg tror de er så gamle at de fortsatt ikke skal på skolen.
 
Det som skjer nå øker forskjellen i skolen. Mellom de som var flinke før og derfor klarer å henge med i svingene på hjemmeskole og alternativ undervisning på skolen.
Og de som slet fra før, og mange av dem faller nå av lasset. Her er det innvirkende hvor godt foreldrene klarer å hjelpe og hvordan læreren er, for noen av dem klarer det bedre også. Det finnes gode og dårlige lærere. Og foreldre.

Vi får se :).
 
Ja, det får vi.

Men denne mnd med hjemmeskole har også vist store forskjeller. Mellom skoler og mellom lærere og mellom elever og foreldre. At det øker forskjellen at skolene ble stengt og for mange er stengt fortsatt, er jeg igrunnen ikke i tvil om

Men hvordan det blir fremover for småskolen, det er vel ingen som vet enda.
 
Ja, det får vi.

Men denne mnd med hjemmeskole har også vist store forskjeller. Mellom skoler og mellom lærere og mellom elever og foreldre. At det øker forskjellen at skolene ble stengt og for mange er stengt fortsatt, er jeg igrunnen ikke i tvil om

Men hvordan det blir fremover for småskolen, det er vel ingen som vet enda.

Ja, fordeler og ulemper med hjemmeskole. Så absolutt. Man ser fort hvilke foreldre som og stiller opp. Og hvilke som ikke tenker at det ikke er så nøye.

Men det blir spennende å se hvordan dette går.
 
Ja, fordeler og ulemper med hjemmeskole. Så absolutt. Man ser fort hvilke foreldre som og stiller opp. Og hvilke som ikke tenker at det ikke er så nøye.

Men det blir spennende å se hvordan dette går.

Og hvem som har andre barn som krever så mye at det ikke er så lett å gjennomføre hjemmeskole i praksis, samme hvor ressurssterk man selv skulle vært :)
 
Og hvem som har andre barn som krever så mye at det ikke er så lett å gjennomføre hjemmeskole i praksis, samme hvor ressurssterk man selv skulle vært :)

Og det og.

Men jeg syns allikevel å sende ut barna i "ilden" er litt for drøyt. Men nå må vi se.
 
Jeg tenker at jeg har fulgt myndighetenes råd frem til nå, så da skal jeg følge de videre :)
 
Håper det blir det som er hovedtiltaket her, å være masse ute, og at været spiller på lag. Er sånn sett glad vi bør på Østlandet og ikke i nord nå.
Greit at vi har vinter i nord fortsatt, men vi har jo nesten ikke smitte heller. Ingen som hverken lengter etter utepils i sola, leking i parker osv, for det er flust med vinterstormer fortsatt, og mye stengte veier.

Jeg tenker helt motsatt av deg, jeg er utrolig glad jeg bor i nord, i en kommune som fortsatt ikke har smitte, og med veier som stort sett er stengt pga uvær så kommer ingen inn heller :p
 
Greit at vi har vinter i nord fortsatt, men vi har jo nesten ikke smitte heller. Ingen som hverken lengter etter utepils i sola, leking i parker osv, for det er flust med vinterstormer fortsatt, og mye stengte veier.

Jeg tenker helt motsatt av deg, jeg er utrolig glad jeg bor i nord, i en kommune som fortsatt ikke har smitte, og med veier som stort sett er stengt pga uvær så kommer ingen inn heller :p
Er vel greit at det enten er smitte eller snøvær, og ikke begge på en gang;)
 

Mange viktige punkter her. Kjenner jeg er spent på hvordan det blir.
Vår bhg er ganske liten, og med et par allergikere er de vant med å passe på under måltider osv, men det blir jo helt klart mye mer omfattende tiltak nå. Også med tanke på bemanning, mat, renhold osv.

Jeg tenker i utgangspunktet at jeg kommer til å sende i bhg det vi "må" mtp jobb, men samtidig kjenner jeg også litt på frykten for smitte da man egentlig ikke vet nok om hvordan det kan arte seg hos små barn.
 
Mange viktige punkter her. Kjenner jeg er spent på hvordan det blir.
Vår bhg er ganske liten, og med et par allergikere er de vant med å passe på under måltider osv, men det blir jo helt klart mye mer omfattende tiltak nå. Også med tanke på bemanning, mat, renhold osv.

Jeg tenker i utgangspunktet at jeg kommer til å sende i bhg det vi "må" mtp jobb, men samtidig kjenner jeg også litt på frykten for smitte da man egentlig ikke vet nok om hvordan det kan arte seg hos små barn.

De kan jo ikke ha to meters avstand og sånn i bhg, så kommer vel retningslinjer som kan passe i en bhg til uken vil jeg tro :) Må også på jobb (samfunnskritisk) og selv om jeg er i risiko gruppen selv, så må jo barna da i bhg og jeg på jobb..
 
De kan jo ikke ha to meters avstand og sånn i bhg, så kommer vel retningslinjer som kan passe i en bhg til uken vil jeg tro :) Må også på jobb (samfunnskritisk) og selv om jeg er i risiko gruppen selv, så må jo barna da i bhg og jeg på jobb..

Må på jobb jeg og, men jeg jobber ikke fullt. Ferdig kl 11 de dagene jeg jobber og, og jobber 2/3 dager + annenhver helg. Så jeg trenger ikke å sende de hver dag.
Utifra listen så er det samfunnskritisk, men vil vel egentlig ikke definere akkurat den plassen som det...:p men muligheten for hjemmekontor er ikke der, og mannen sin i svært liten grad.

Kommer vel noe innen torsdag fra regjeringen ihvertfall, så får se hva som dukker opp der. Bare å vente og se :D

Har ihvertfall full tiltro til de som jobber i bhg, så føler meg egentlig trygg sånn sett.
Er vel mest min egen frykt som snakker, og følelsene går nok litt opp og ned selv om det stort sett går fint :D
 
Må på jobb jeg og, men jeg jobber ikke fullt. Ferdig kl 11 de dagene jeg jobber og, og jobber 2/3 dager + annenhver helg. Så jeg trenger ikke å sende de hver dag.
Utifra listen så er det samfunnskritisk, men vil vel egentlig ikke definere akkurat den plassen som det...:p men muligheten for hjemmekontor er ikke der, og mannen sin i svært liten grad.

Kommer vel noe innen torsdag fra regjeringen ihvertfall, så får se hva som dukker opp der. Bare å vente og se :D

Har ihvertfall full tiltro til de som jobber i bhg, så føler meg egentlig trygg sånn sett.
Er vel mest min egen frykt som snakker, og følelsene går nok litt opp og ned selv om det stort sett går fint :D

Jeg er ikke redd for barna, så langt er det ikke noe som tyder på at de skal bli alvorlig syke :) Og de som bestemmer i landet, må jo ha tatt med i betraktningen at bhg barn ikke er små voksne mtp smittevern. Så jeg velger å stole på de. Men litt kjipt å være i risiko selv og bli tvunget på jobb.
 
jrg Skjønner at foreldre synes det er vanskelig når også eksperter har så ulike meninger
https://www.dagbladet.no/kultur/uforsvarlig-og-uklokt-av-regjeringen/72354964

Nettopp. Blir jo egentlig bare forvirrende når det kommer mange forskjellige meninger fra ekspertene.

Jeg er ikke redd for barna, så langt er det ikke noe som tyder på at de skal bli alvorlig syke :) Og de som bestemmer i landet, må jo ha tatt med i betraktningen at bhg barn ikke er små voksne mtp smittevern. Så jeg velger å stole på de. Men litt kjipt å være i risiko selv og bli tvunget på jobb.

Absolutt forståelig ang deg selv. Syns egentlig det er litt rart at man blir tvunget på jobb da, for du er jo også mer utsatt for smitte i tillegg til at du risilerer å bli alvorlig syk. Syns egentlig det blir litt motsigende når de egentlig har sagt at de i risikogruppe bør være hjemme og ikke sende i bhg. Hm...

Om de vet hva de snakker om vet de bare selv. Skal ikke uttale meg så mye om regjeringen, men min erfaring/info fra leger er at mange ting blir dysset ned, og det man ikke vet har man ikke vondt av.

Håper jo ikke de holder tilbake noe informasjon om dette, men man vet jo aldri hva som ikke kommer frem heller.
 
Back
Topp