Barnehager og småskolen åpner igjen etter påske!

Etter påske skal barnehager (20.april) og småskolen 1-4. trinn (27.april) åpnes igjen. Les mer her https://www.regjeringen.no/no/tema/koronavirus/id2692388/

Hva tenker dere om det? Noen små barn som gleder seg?
Vi blir å sende vårt barn når det åpner, men tenker nok en mykere start pga det lange fraværet. Minstejenta begynner i slutten av august. Jeg tror dette er riktig å gjøre, og så må vi være forberedte på at barna sendes hjem mye tidligere enn før ved snufsing og forkjølelse, og at det kan komme nye tiltak eller regionale tiltak dersom smitte øker på igjen.

Vi må ikke glemme at dette ikke er en frykt for at vanlige folk i seg selv skal få corona-viruset, men en frykt for en voldsom smittespredning og en spredning til de i risikogrupper som er årsak til tiltakene i utgangspunktet. De fleste av oss har ingen statistisk grunn til å frykte selve viruset selv om det selvsagt kan skje alvorlige komplikasjoner der også. Så håper jeg at barn og voksne i risikogrupper får hjelp til og rett til å skjerme seg i en periode til det er enda bedre kontroll over viruset.
 
Mellomste går i 3. Og gleder seg til skolen, synes to uker til med hjemmeskole etter påske er lenge. Jeg tenker derimot at det er helt kurant.

Jeg synes bhg fra 20. Når standard for smittevern er klare senest 16. Gir dem to dager til å lære alle opp og implementere det. Er lite.

Vi har en kommune med lite smitte, 6 påviste tilfeller, selvsagt er det flere, og for min lille familie er jeg ikke veldig bekymret og antar vel egenelig at vi får der før eller siden uansett. Og håper vi får det lett. Sånnsett ikke bekymret. Men hvordan barnehagen skal få det til, og særlig med tanke på nok voksne når det er flere i risikogruppe, det er jeg mer usikker på.

Jeg har derfor vurdert om vi skal holde vår jente hjemme i alle fall en uke ekstra, kanskje lenger, vi er her jo uabsett, jeg på hjemmekontor og mannen 50% permittert fra 17. For å avlaste barnehagen, ikke for å beskytte henne sånnsett.

Elstemann hos oss går i 6. Klasse og må innstille seg på mye mer hjemmeskole. Jeg antsr vi er langt uti mai før han skal på skolen.

Men hva med kulturskolen, åpner den? Den fungerer jo sånnsett greit digitalt da.
Hva med korpset? Dem er det mulig å sette opp med 2 meters mellomrom, "endelig en fordel" at kropset er så lite ;) men det er fra 4. Klasse og oppover da. Altså, aspiranter i 3. De er bare 5, så de kan spres godt i et klasserom, men de fem representerer 3. Og 4 klasse altså blandes to klasser. Og korpset er jo mange klasser og to skoler sånnsett. (stort sett bare en fra hver klasse da, de er svært få.)

Håndball er vel helt ute, hva med fotball? Små grupper, sentring, ikke takling, ikke garderobe? Tja? Speideren antar jeg også fortsatt holder avstand, og koret er mange så de må nok også det. De er fra 2 klasse og oppober fra 4 skoler. Det skjer ikke. Ikke min unge i alle fall.

Ja. Mange tanker.
 
Eg er i risikogruppe og me får lov å ikkje senda barn på skulen. Problemet mitt blir at far ikkje er i risikogruppe.
 
Veldig spent kjenner jeg, min skal heldigvis være ennå lenger hjemme
 
Det interessante Blir også om bhg i praksis kan åpne. Her har vi fått beskjed om at de skal vurdere smitteverntiltak og at driften må kunne tilfredsstille kravene fra helsedirektoratet, men de poengterer at de fleste ansatte har barn i småskolealder og DET er jo ganske essensielt :p
Ikke lett å åpne bhg når mange som jobber der må være hjemme med egne barn. Kommer vel litt an på hva den andre forelder en har av jobb.

For min del kunne bhg gjerne vært stengt i 4 og 5 uker til dersom det ble vurdert å være riktig. Jeg stoler på de vurderingene som er gjort, og på at det blir justeringer og videre lockdown dersom smittebildet skulle endres den nærmeste tiden.
 
Barna skal i barnehagen :) Jeg er i risikogruppen selv, men må jo på jobb ;) Krysser fingrene for at det går bra :) må jo bare stole på at myndighetene, som kan mer enn meg, tar rett beslutning
 
Vi blir også å sende vårt barn når det åpner. Pga at en i gruppen har redusert immunforsvar har de lenge hatt strenge regler på hygiene, noe som har ført til generelt lite sykdom i bhg, så tror de er godt forberedt. Ingen av oss eller i nærheten er i risikogruppen så slipper å bekymre oss mye for det, eneste er at vi ikke kan besøke oldeforeldre.
Hadde det ikke åpnet hadde det vært umulig for meg å fullføre dette studieåret, lillegutt savner bhg og hadde ikke hatt råd til at far var lengre enn de dagene som var betalt borte, så synes det er positivt
 
Det interessante Blir også om bhg i praksis kan åpne. Her har vi fått beskjed om at de skal vurdere smitteverntiltak og at driften må kunne tilfredsstille kravene fra helsedirektoratet, men de poengterer at de fleste ansatte har barn i småskolealder og DET er jo ganske essensielt :p
Ikke lett å åpne bhg når mange som jobber der må være hjemme med egne barn. Kommer vel litt an på hva den andre forelder en har av jobb.

For min del kunne bhg gjerne vært stengt i 4 og 5 uker til dersom det ble vurdert å være riktig. Jeg stoler på de vurderingene som er gjort, og på at det blir justeringer og videre lockdown dersom smittebildet skulle endres den nærmeste tiden.

Jeg også stoler på at myndighetene, som kan mer om dette enn meg, gjør gode beslutninger utifra hva man har av kunnskap i dag :)
 
Min skal i bhg igjen 20.april. Da kan jeg/vi faktisk klare å ha litt hjemmeskole med førsteklassingen uka før han skal på skolen igjen. Det har ikke funka bra hittil og det merkes. Han har virkelig gått glipp av viktig læring på skolen.

Jeg stoler på myndighetene, så har ikke noe problem med å sende de i bhg og på skolen igjen. Regner med mange kanskje velger å holde bhg.unga sine hjemme lenger, så da blir det færre unger der uansett. Kjenner jeg er glad vi bor der vi bor og ikke i en storby.
 
Min skal i bhg igjen 20.april. Da kan jeg/vi faktisk klare å ha litt hjemmeskole med førsteklassingen uka før han skal på skolen igjen. Det har ikke funka bra hittil og det merkes. Han har virkelig gått glipp av viktig læring på skolen.

Jeg stoler på myndighetene, så har ikke noe problem med å sende de i bhg og på skolen igjen. Regner med mange kanskje velger å holde bhg.unga sine hjemme lenger, så da blir det færre unger der uansett. Kjenner jeg er glad vi bor der vi bor og ikke i en storby.
Jeg leser rundtomkring at mamge vil holde barna hjemme hvertfall , blir spennende å se
 
Det er nok ikke garantert at det bare er "å sende barna i barnehagen" når det åpner.
Er veldig spent på retningslinjene de kommer med. Jeg er ped.leder, og er veldig spent på hvilke "restriksjoner" det blir, og hvordan barnehagehverdagen vår kommer til å være. Det er enda mange retningslinjer og forholde seg til, det har vært snakk om redusert åpningstid, begrenset hvor mange barn som får komme hver dag, delt inn i mindre grupper e.l. Barnehagehverdagen sånn vi kjenner den fra før, er det nok lenge til vi ser igjen, er min tanke...
 
Det er nok ikke garantert at det bare er "å sende barna i barnehagen" når det åpner.
Er veldig spent på retningslinjene de kommer med. Jeg er ped.leder, og er veldig spent på hvilke "restriksjoner" det blir, og hvordan barnehagehverdagen vår kommer til å være. Det er enda mange retningslinjer og forholde seg til, det har vært snakk om redusert åpningstid, begrenset hvor mange barn som får komme hver dag, delt inn i mindre grupper e.l. Barnehagehverdagen sånn vi kjenner den fra før, er det nok lenge til vi ser igjen, er min tanke...
Jeg er enig
 
Veldig spennende.

Kjenner jeg er litt redd for dette med at mange velger å holde barn hjemme. Er redd for at det blir mye hat på de som faktisk velger å sende barn i bhg, uansett grunn. Ser det bare i kommentarfelt nå på de som er enige med myndighetene, får mye negativt.
 
Det interessante Blir også om bhg i praksis kan åpne. Her har vi fått beskjed om at de skal vurdere smitteverntiltak og at driften må kunne tilfredsstille kravene fra helsedirektoratet, men de poengterer at de fleste ansatte har barn i småskolealder og DET er jo ganske essensielt :p
Ikke lett å åpne bhg når mange som jobber der må være hjemme med egne barn. Kommer vel litt an på hva den andre forelder en har av jobb.

For min del kunne bhg gjerne vært stengt i 4 og 5 uker til dersom det ble vurdert å være riktig. Jeg stoler på de vurderingene som er gjort, og på at det blir justeringer og videre lockdown dersom smittebildet skulle endres den nærmeste tiden.

men småskolen åpner også, så da trenger ikke de ansatte være hjemme med egne barn?
 
Back
Topp