Barnehager og småskolen åpner igjen etter påske!

Har man astma, så er man i risikogruppen og det ble gjort klart idag at de barna som var i risikogruppen og eller de som hadde familiemedlemmer i risikogruppen, de skal holdes hjemme og skal ikke i skole eller barnehage. Jeg er meget redd for å få dette viruset i hus:oops:

Hmmm. Så da får ikke mine dra i barnehagen eller skole da siden far har astma :(
 
Astma regnes ikke som risikogruppe i kommunen her jeg bor, om den er medisinert. Har fått info fra kommunen om at om man selv har astma eller diabetes, eller bor med noen som har det, har man ikke rett på å være hjemme om man tar medisiner for det.

Så det kan være lokale regler?
 
Kan ikke skjønne at dere skal jobbe, når dere har astma, det gir jo nedsatt lungekapasitet. Når jeg er forkjølet, så har jeg 50% nedsatt lungekapasitet pga astmaen:oops: Jeg stoler ikke på at det er såkalt " skal være trygt":stop: Virker som et stort sjansespill å ta, spør du meg:(

Vurderer å høre med jordmor hva hun tenker, om det evt er mulig å få svangerskapspenger. Men det vil vel ikke sjefen underskrive på siden kommunen påstår det ikke er risiko for astmatikere.
 
Så det kan være lokale regler?

Tydeligvis. Men har de egentlig spesifisert astma som risikogruppe? Det står jo bare kronisk lungesykdom, burde vært mer presisert sånn at kommunen ikke bare kan si hva de vil uten å ha peiling.
 
Tydeligvis. Men har de egentlig spesifisert astma som risikogruppe? Det står jo bare kronisk lungesykdom, burde vært mer presisert sånn at kommunen ikke bare kan si hva de vil uten å ha peiling.

Jeg aner ikke, men min mann kan bli veldig syk når han får luftveisinfeksjoner og astmamedisinen virker dårlig da. Jeg synes det er dårlig med informasjon i kommunen, men jeg håper det kommer mer etterhvert.
 
Jeg aner ikke, men min mann kan bli veldig syk når han får luftveisinfeksjoner og astmamedisinen virker dårlig da. Jeg synes det er dårlig med informasjon i kommunen, men jeg håper det kommer mer etterhvert.

Ja jeg og merker veldig godt til astmaen når jeg har luftveisinfeksjoner, ifjor hadde jeg veldig dårlig lungekapasitet i lang tid etter influensa, da fikk jeg kortisonpiller og det hjalp. Men sånn ellers i det daglige når jeg er hverken gravid eller syk er jeg ikke veldig plaget. Men det er jo fortsatt en lungesykdom, som folk har i varierende grad, syns det er litt skummelt at kommunen da mener at det ikke er noe risiko der.. samme med graviditet, Danmark og England regner jo graviditet som risikogruppe.
 
Så lenge pappaen er sykemeldt så blir det ikke barnehagen hver dag. Vi får se hva slags informasjon vi får. Men jeg må fysisk på jobb mandag, onsdag og fredag (så lenge småtrinnet er stengt i hvertfall, SFO/skole for de med tilbud) + har undervisning tirsdag og torsdag (7 trinn) så hadde vært deilig å sende henne noen timer de dagene jeg jobber hjemmefra. Men vi får se :) En dag av gangen, venter på mer informasjon.
 
Begge mine er i alder de åpner opp for, og jeg er ikke overbevist. Bhg gutten blir hjemme lenger så lenge pappaen er permittert. Skolebarnet tar vi løpende vurdering på, føles ikke riktig å sende henne på skolen, men må se an hva som skjer i løpet av de neste ukene.
 
Vurderer å høre med jordmor hva hun tenker, om det evt er mulig å få svangerskapspenger. Men det vil vel ikke sjefen underskrive på siden kommunen påstår det ikke er risiko for astmatikere.

Sjefen din kan ikke overprøve jordmor eller lege :) så lenge du ikke kan få tilstrekkelig tilrettelegging i henhold til det jm eller lege anbefaler.
 
Begge mine er i alder de åpner opp for, og jeg er ikke overbevist. Bhg gutten blir hjemme lenger så lenge pappaen er permittert. Skolebarnet tar vi løpende vurdering på, føles ikke riktig å sende henne på skolen, men må se an hva som skjer i løpet av de neste ukene.
Det er nettopp det, en vet jo faktisk ikke hva som skjer de neste ukene :) jeg frykter jo litt for at når de slipper opp litt av samfunnet, så er det mange som kommer til å gi litt mer blaffen i retningslinjer som enda står:shy: (okey, har visst ikke håpet til menneskeheten helt på plass:hilarious:)
Men vi må se :)

Jeg kan ikke for det, men syntes det var litt morsomt ved pressekonferansen idag. Vi kunne forvente at mange av retningslinjene kunne bestå lenge, slik som å vaske hendene ofte, nyse/hoste i albue og disse tingene Altså, gjør ikke folk dette fra før av? :p
 
Last edited:
Det er nettopp det, en vet jo faktisk ikke hva som skjer de neste ukene :) jeg frykter jo litt for at når de slipper opp litt av samfunnet, så er det mange som kommer til å gi litt mer blaffen i retningslinjer som enda står:shy: (okey, har visst ikke håpet til menneskeheten helt på plass:hilarious:)
Men vi må se :)

Jeg kan ikke for det, men syntes det var litt morsomt ved pressekonferansen idag. Vi kunne forvente at mange av retningslinjene kunne bestå lenge, slik som å vaske hendene ofte, nyse/hoste i armbue (eller hva det heter) og disse tingene Altså, gjør ikke folk dette fra før av? :p

Tror synet ditt på menneskeheten er ganske korrekt. Ser jo mange grupper ute på langt mer enn 5 pers, og mye kontakt mellom folk, det vil nok bare øke i tiden fremover fordi folk er lei, og tenker det ille er hensiktsmessig når barn er i skole og bhg uansett.

Nei, folk er ekle! Bare opphold deg litt på et offentlig toalett å se hvor mange som går uten å vaske hendene! Eller de som holder de ett sekund under rennende vann også skvette av vannet og går ut....
 
Det er nettopp det, en vet jo faktisk ikke hva som skjer de neste ukene :) jeg frykter jo litt for at når de slipper opp litt av samfunnet, så er det mange som kommer til å gi litt mer blaffen i retningslinjer som enda står:shy: (okey, har visst ikke håpet til menneskeheten helt på plass:hilarious:)
Men vi må se :)

Jeg kan ikke for det, men syntes det var litt morsomt ved pressekonferansen idag. Vi kunne forvente at mange av retningslinjene kunne bestå lenge, slik som å vaske hendene ofte, nyse/hoste i armbue (eller hva det heter) og disse tingene Altså, gjør ikke folk dette fra før av? :p

Jeg tenker akkurat som deg. Når de lemper på restriksjonene, så er jeg redd mange da tenker at " jaja, da var det ikke så farlig" og da ikke overholder de resterende rådene om å holde avstand og holde seg mest mulig hjemme, for å unngå smitte. Som da vil resultere i økte smittetall, innleggelser og stor økning i dødsfall:nailbiting::(
 
Håper Uk tenker lenger og ikke åpner på en stund. Nå dør det 800 om dagen her, og vi tar snart igjen Italia på dødsfall. Så nei takk, holder meg hjemme, lillegutt blir hjemme lenge.
 
Kommer til å sende mine to i barnehagen. Når de som er eksperter på dette sier det er greit utifra hva de vet om smittevern og smittesituasjonen i Norge per nå så tenker jeg at jeg forholder meg til det, akkurat som jeg forholder meg til alt annet de kommer med av retningslinjer.
 
Jeg er egentlig litt skeptisk. 4åringen er en ting, de kan være mye ute osv, men 1åringen er jo avhengig av mye fysisk kontakt med de voksne, i tillegg til at ungene ikke akkurat unngår smitte når de er tett på hverandre, spiser på de samme lekene osv...

Samtidig har jeg et enormt etterslep på jobb ,der deadline er tidlig i mai. Får bare gjort det som haster mest der og da med ungene hjemme, så jeg trenger egentlig litt uforstyrra arbeidstid.
 
Tror synet ditt på menneskeheten er ganske korrekt. Ser jo mange grupper ute på langt mer enn 5 pers, og mye kontakt mellom folk, det vil nok bare øke i tiden fremover fordi folk er lei, og tenker det ille er hensiktsmessig når barn er i skole og bhg uansett.

Nei, folk er ekle! Bare opphold deg litt på et offentlig toalett å se hvor mange som går uten å vaske hendene! Eller de som holder de ett sekund under rennende vann også skvette av vannet og går ut....
*grøss*
Noe av det verste jeg vet er folk som bruker lommetørkler (sier jeg som jobber med eldre:hilarious:), snyter seg kraftig i det og putter det i lomma :wacky:
Eller som hoster/nyser rett i hånda før de går videre og tar på ting :shy: en ser det jo overalt, og jeg haaater å ta på dørhåndtak til offentlig do. Bruker som regel albue til å dytte ned dørhåndtaket og hofta for å dytte døra ut. Verre når den går innover:p
Jaja, vi får bare se fremover, det kan jo forandre seg ila kort tid og da er kanskje åpning av skoler og bhg noe tema i det hele tatt. Får ta det som det kommer :)
 
Håper Uk tenker lenger og ikke åpner på en stund. Nå dør det 800 om dagen her, og vi tar snart igjen Italia på dødsfall. Så nei takk, holder meg hjemme, lillegutt blir hjemme lenge.
Uk var jo litt tregere med å få igang ordentlig tiltak, håper det roer seg hos dere snart. Forstår godt at du holder ham hjemme en stund når situasjonen er som den er hos dere:Heartred
 
*grøss*
Noe av det verste jeg vet er folk som bruker lommetørkler (sier jeg som jobber med eldre:hilarious:), snyter seg kraftig i det og putter det i lomma :wacky:
Eller som hoster/nyser rett i hånda før de går videre og tar på ting :shy: en ser det jo overalt, og jeg haaater å ta på dørhåndtak til offentlig do. Bruker som regel albue til å dytte ned dørhåndtaket og hofta for å dytte døra ut. Verre når den går innover:p
Jaja, vi får bare se fremover, det kan jo forandre seg ila kort tid og da er kanskje åpning av skoler og bhg noe tema i det hele tatt. Får ta det som det kommer :)

Æsj ikke si det engang :hungover:

Ja, vi får ta disse ukene og se utviklingen :)
 
Jeg tenker akkurat som deg. Når de lemper på restriksjonene, så er jeg redd mange da tenker at " jaja, da var det ikke så farlig" og da ikke overholder de resterende rådene om å holde avstand og holde seg mest mulig hjemme, for å unngå smitte. Som da vil resultere i økte smittetall, innleggelser og stor økning i dødsfall:nailbiting::(
Vi får bare krysse fingrene og håpe at folk flest har litt vett! :)
 
Back
Topp