Barneforsikkring, yey or ney?

Det er helt klart lurt
 
Ingen av våre barn er forsikret. Store deler får man dekket fra staten om det skulle skje noe og om vi selv f.eks sparer 200 kroner pr barn til en egen konto hver måned har man mer enn nok penger om det skulle skje noe.

Mange sier det er bortkastet og det tror vi på.
 
Har ikke forsikra dem, hadde gjort det om man kunne få uføreforsikring.
Det som forbløffer meg hver gang denne diskusjonen kommer opp på bv, er at den gjengse oppfatningen er at forsikringsselskaper gledelig betaler ut penger. Seriøst? Har dere noen gang hatt noe med et forsikringsselskap å gjøre? De lever av å tjene penger.
Nå er det noen år siden jeg gjennomgikk vilkårene på barneforskringer, men inntrykket jeg satt igjen med, var at man skulle ha skikkelig hell i uhell for å klare å treffe en skade/sykdom som forsikringen faktisk dekket. Var altfor mye med liten skrift.
Nei, jeg har trua på staten Norge. :)
Det gangene jeg har vært i kontakt med forskningseleskaper har det ikke vært noe problem å få ut pengene. Overraskende enkelt faktisk.
 
er veldig itvil hva jeg skal..
Har hørt at å få utbetalt forsikringspenger er vanskelig! noe med at hvis barnet blir skadet får du ikke utbetalt noe før medisinsk invaliditet er påvist, og det er svært få leger som påviser dette.. husker ikke helt - men noe i den dur
 
Noen som har noen meninger?

Sitter nå og lurer på om vi burde forsikkre vesla eller om det ikke er vits?
Vi forsikret guttungen på fødestua (sendte inn søknad med en gang) og kommer også til å gjøre det neste gang. Man forsikrer seg selv og husdyrene, så hvorfor ikke barna? Vel verdt penger , til tross for at mange mener det er bortkastede penger... er ikke så mye bortkastet om man faktisk trenger forsikringen!
 
Kattene dine har den samme forsikringen i folketrygden som barna har også? :)
Haha, nei. Poenget var at når jeg betaler for sikkerheten til kattene, så skulle det bare mangle at jeg forsikrer barnet mitt. Er uansett en dråpe i havet av utgifter uansett :)
 
Ja for alle del gjør det.
Jeg ble uføretrygdet i en alder av 24 år, og det at foreldrene mine hadde (uføre-)forsikret meg betydde utrolig mye!
 
Har ikke forsikra dem, hadde gjort det om man kunne få uføreforsikring.
Det som forbløffer meg hver gang denne diskusjonen kommer opp på bv, er at den gjengse oppfatningen er at forsikringsselskaper gledelig betaler ut penger. Seriøst? Har dere noen gang hatt noe med et forsikringsselskap å gjøre? De lever av å tjene penger.
Nå er det noen år siden jeg gjennomgikk vilkårene på barneforskringer, men inntrykket jeg satt igjen med, var at man skulle ha skikkelig hell i uhell for å klare å treffe en skade/sykdom som forsikringen faktisk dekket. Var altfor mye med liten skrift.
Nei, jeg har trua på staten Norge. :)
Jeg satt igjen med akkurat det samme inntrykket da jeg tok en gjennomgang for et års tid siden: det virker veldig begrenset hva de ulike barneforsikringene faktisk dekker, virker som ekstremt lettjente penger for forsikringsselskapene da det er sjokkerende få ting som faktisk dekkes av forsikringsselskapene under disse forsikringene sammenliknet med hva forsikringsselskapet dekker dersom jeg selv skulle dø eller bli ufør (har kjøpt en utvidet uførhets- og dødsforsikring opptil 30G for å sikre sambo og barna økonomisk dersom noe skulle skje med meg, den er avhengig av uførhetsgrad, men ikke diagnose og har kun unntak for uførhet grunnet venstre kne pga noen gamle kneskader ;))

Fikk derfor et distinkt inntrykk av at barneforsikringene primært selger god samvittighet fordi man jo har "forsikret det kjæreste man har" uten at de i svært mange tilfeller faktisk gjør det...

Inntil det kommer en genuint god barneforsikring på markedet som dekker noe tilsvarende, sparer vi heller ekstra selv. Når så det er sagt, så skal jeg ta en ny gjennomgang av forsikringsvilkårene til de ulike selskapene og sjekke om det er kommet noen nye barneforsikringer på markedet som faktisk er verdt å ha, man vet jo aldri men jeg tviler sterkt.
 
Jeg satt igjen med akkurat det samme inntrykket da jeg tok en gjennomgang for et års tid siden: det virker veldig begrenset hva de ulike barneforsikringene faktisk dekker, virker som ekstremt lettjente penger for forsikringsselskapene da det er sjokkerende få ting som faktisk dekkes av forsikringsselskapene under disse forsikringene sammenliknet med hva forsikringsselskapet dekker dersom jeg selv skulle dø eller bli ufør (har kjøpt en utvidet uførhets- og dødsforsikring opptil 30G for å sikre sambo og barna økonomisk dersom noe skulle skje med meg, den er avhengig av uførhetsgrad, men ikke diagnose og har kun unntak for uførhet grunnet venstre kne pga noen gamle kneskader ;))

Fikk derfor et distinkt inntrykk av at barneforsikringene primært selger god samvittighet fordi man jo har "forsikret det kjæreste man har" uten at de i svært mange tilfeller faktisk gjør det...

Inntil det kommer en genuint god barneforsikring på markedet som dekker noe tilsvarende, sparer vi heller ekstra selv. Når så det er sagt, så skal jeg ta en ny gjennomgang av forsikringsvilkårene til de ulike selskapene og sjekke om det er kommet noen nye barneforsikringer på markedet som faktisk er verdt å ha, man vet jo aldri men jeg tviler sterkt.
Kan ta en kjapp oppdatering nå etter å ha gjort litt research på barneforsikringer igjen nå på morgenkvisten: den eneste forsikringen jeg har funnet så langt som jeg i det hele tatt er villig til å vurdere å kjøpe er Gjensidiges utvidete barneforsikring med 1G årlig uførepensjon (koster 305kr/mnd) - ved 100% uførhet vil da datteren min få ca 92000kr ekstra utbetalt årlig i tillegg til det hun ville få som uføretrygdet gjennom det offentlige. Jeg sjekket også Storebrand, Econa og Tryg, men de er i det store og hele uinteressante siden de har faste årlige beløp i størrelsesorden 50-90,000 i uførepensjon uten noen form for justering for prisveksten i samfunnet.

For å forklare hvorfor indeksjustering er essensielt: 50-90,000 kr høres kanskje mye ut, men uten inflasjonsjustering (altså uten å referere til folketrygdens grunnbeløp, 1G) ville datteren min som 100% uføretrygdet få like mye utbetalt som 18-åring som hun ville som 62-åring (dvs at selv om 50-90,000 utbetalt i 2032 når hun fyller 18 fortsatt vil være en del penger, så vil 50-90,000 utbetalt i 2081 når hun er 67 år gammel være verdt veldig lite). Med indeksjustering vil derimot beløpet hun vil få utbetalt årlig øke i takt med inflasjonen slik at det utbetalte beløpet er verdt like mye når hun nærmer seg pensjonsalder, som det er i dag.

Eller for å ta et annet eksempel som kanskje er lettere for folk å forstå: barnetrygdens månedlige beløp på 970kr har stått bom stille siden 1996. Det var sikkert et ikke ubetydelig beløp den gang, men nå, 20 år senere, er det heller begrenset hvor mye man kan kjøpe for en knapp tusenlapp sammenliknet med hva man fikk for 1000kr på midten av 90-tallet...
 
Dere som har forsking med uføre, hvilket selskap har dere forsikringen i, og hvis barna skulle bli uføre, hva dekker den?

Og kom gjerne med link for jeg er interessert i å lese selv, ikke vare høre hva dere har lest at den dekker?
 
Nja vi har nå barneforsikring på vår lille. Det vil sikkert lønne seg til slutt


Vi har ufør forsikring noe som er den vikstigste men med den fulgte også ulykke
 
Dersom noen andre har funnet andre indeksjusterte barneforsikringer utenom Gjensidige, er jeg veldig interessert i tips forresten!
 
I Norge får man det man har behov for om det skal skje en ulykke. Har du satt deg inn i rettighetene i folketrygden?
Må man gå hjemme noen år pga omsorg for barn har man rett på omsorgslønn og du jeg synes ikke den er så verst betalt ;)
Må man bygge om bolig så får man også midler til det, og ditt barn er også forsikret i barnehagen om det skulle skje noe der.
Vi må slutte å tro at ett forsikringsselskap deler gladelig ut penger når noe skjer, det gjør de ikke. Man må ofte kjempe litt, og det må man også for rettigheter man har i Norge. Likevel tenk så heldig man er som kan få lønn av staten for å gå hjemme med sykebarn? Selv om jeg nå selv har tegnet en forsikring på mine barn så er jeg fortsatt i mot den forsikringdelen der man skal få det samme som folketrygden. For jeg mener den undergraver folketrygden og jeg vil at Norge fortsatt skal ha disse godene. Men hvorfor skal vi fortsette å ha de om alle mener det ikke er bra nok å forsikrer seg.
Det vil på sikt øke forskjellene på fattig og rik.

Men kan man virkelig ta det som en selvfølge at disse velferdsgodene vil fortsette langt inn i barna mine sitt voksenliv?
Det aller viktigste for meg er at barna mine får en trygg økonomi selv om de skulle ende opp som unge uføre. Jeg ønsker på ingen måte at det skal skje, jeg tror og håper at forsikringen helt unødvendig. Men dersom ett av barna mine ender opp som uføre tidlig, så får "lønn" fra staten- men den er lav. De er helt avhengige av hva den regjeringen som sitter med makten ønsker å betale ut. Iom at de er ufør vil det ikke være muligheter for å jobbe seg inn ekstra inntekt for å bedre livskvaliteten dersom dette beløpet skulle forandres /bli mindre.
Jeg ønsker at mine barn skal ha grunnlaget for et så godt liv som mulig, selv om de skulle bære ute av stand til å være i arbeidslivet.

Jeg tør virkelig ikke å gamble fremtiden til ungene mine i naiv tiltro til at pappa-stat fikser opp. Tidene endrer seg.
Jeg tror forøvrig også at vi som er unge i dag bør belage seg på å dekke sin egen pensjonstilværelse.
 
Dere som har forsking med uføre, hvilket selskap har dere forsikringen i, og hvis barna skulle bli uføre, hva dekker den?

Og kom gjerne med link for jeg er interessert i å lese selv, ikke vare høre hva dere har lest at den dekker?

Har ikke i hodet nøyaktig hva den dekker, men vi har ihvertfall Topp forsikringen i Storebrand.
Betaler vel ca 450 kr i mnd i forsikring, men det er med huset også.
https://www.storebrand.no/privat/fo...Personrisiko&gclid=CNSrpK-Q888CFanUcgodI1ANtw
 
Men kan man virkelig ta det som en selvfølge at disse velferdsgodene vil fortsette langt inn i barna mine sitt voksenliv?
Det aller viktigste for meg er at barna mine får en trygg økonomi selv om de skulle ende opp som unge uføre. Jeg ønsker på ingen måte at det skal skje, jeg tror og håper at forsikringen helt unødvendig. Men dersom ett av barna mine ender opp som uføre tidlig, så får "lønn" fra staten- men den er lav. De er helt avhengige av hva den regjeringen som sitter med makten ønsker å betale ut. Iom at de er ufør vil det ikke være muligheter for å jobbe seg inn ekstra inntekt for å bedre livskvaliteten dersom dette beløpet skulle forandres /bli mindre.
Jeg ønsker at mine barn skal ha grunnlaget for et så godt liv som mulig, selv om de skulle bære ute av stand til å være i arbeidslivet.

Jeg tør virkelig ikke å gamble fremtiden til ungene mine i naiv tiltro til at pappa-stat fikser opp. Tidene endrer seg.
Jeg tror forøvrig også at vi som er unge i dag bør belage seg på å dekke sin egen pensjonstilværelse.

Nei, velferdstaten vil nok ikke vare. For de fleste ønsker den bort med å tegne forsikringer og ønsker heller at vi blir ett slikt land som USA.
Ja, helt enig at uføre er en fin ting å tegne. Dessverre går det ikke å tegne kun den, skadeforsikringen er ingen vits å ha i landet vårt.
Jeg synes det er ganske naivt jeg da om man tror forsikringselskapet står beredt med å betale ut disse fantastiske summene.
De driver butikk, og som sagt ikke veldedighet. Hva får deg til å tro at ett forsikringselskapet vil deg mer godt en staten Norge?
Nei vi andre ønsker ikke barna våre alt godt vi, vi gambler heller med barna med å ikke tegne en unødvendig forsikring ;)
Jeg tror velferdstaten vår består i 18 år til, for det er noe alle mener er viktig på tvers av politikken. Men at det blir vanskeligere og strengere det vil det bli.
Og ja vi unge må spare til pensjonen vår, vi vil få noe men ikke i nærheten av så mye som besteforeldregenerasjonen, vi må også stå lenger i jobb enn de før oss :)
 
Våre barn er forsikret :)
 
Nei, velferdstaten vil nok ikke vare. For de fleste ønsker den bort med å tegne forsikringer og ønsker heller at vi blir ett slikt land som USA.
Ja, helt enig at uføre er en fin ting å tegne. Dessverre går det ikke å tegne kun den, skadeforsikringen er ingen vits å ha i landet vårt.
Jeg synes det er ganske naivt jeg da om man tror forsikringselskapet står beredt med å betale ut disse fantastiske summene.
De driver butikk, og som sagt ikke veldedighet. Hva får deg til å tro at ett forsikringselskapet vil deg mer godt en staten Norge?
Nei vi andre ønsker ikke barna våre alt godt vi, vi gambler heller med barna med å ikke tegne en unødvendig forsikring ;)
Jeg tror velferdstaten vår består i 18 år til, for det er noe alle mener er viktig på tvers av politikken. Men at det blir vanskeligere og strengere det vil det bli.
Og ja vi unge må spare til pensjonen vår, vi vil få noe men ikke i nærheten av så mye som besteforeldregenerasjonen, vi må også stå lenger i jobb enn de før oss :)

  • At velferdsstaten ikke vil vare handler mer om at det nivået man har lagt seg på i dag overhode ikke er bærekraftig over tid. Den forsvinner ikke fordi folk tegner forsikringer. Den forsvinner fordi man ikke vil ha oljeinntektene over tid, og dersom man skal motivere folk til å være i jobb så kan man heller ikke basere hele systemet på skatt.
  • Forsikringsselskapet er ikke noen kjære mor som kommer med lommeboken sin og hjelper oss i nød; Men, de har forpliktet seg til en juridisk avtale, og jeg velger å tro at man vil få utbetalt det man har rett på etter vilkårene i forsikringen.
  • At staten Norge vil meg godt - det tror jeg. Jeg tror også systemet er bygd på gode intensjoner. MEN, det er ikke alltid det som skjer i praksis. Mitt generelle inntrykk er at folk som har barn med spesielle behov i mange tilfeller må KJEMPE hardt for rettighetene sine. Hvis en forsikring kan gjøre en vanskeligere situasjon litt lettere, så sier jeg jatakk.
  • velferdsstaten består nok i 18 år til - ingen tvil. Men greia er at uføreutbetalingene starter i det ungen blir 18 år, og gjelder i barnets voksenliv. Derfor er tidsperspektivet på dette mye større enn bare oppvekstsårene til barna våre.
 
  • At velferdsstaten ikke vil vare handler mer om at det nivået man har lagt seg på i dag overhode ikke er bærekraftig over tid. Den forsvinner ikke fordi folk tegner forsikringer. Den forsvinner fordi man ikke vil ha oljeinntektene over tid, og dersom man skal motivere folk til å være i jobb så kan man heller ikke basere hele systemet på skatt.
  • Forsikringsselskapet er ikke noen kjære mor som kommer med lommeboken sin og hjelper oss i nød; Men, de har forpliktet seg til en juridisk avtale, og jeg velger å tro at man vil få utbetalt det man har rett på etter vilkårene i forsikringen.
  • At staten Norge vil meg godt - det tror jeg. Jeg tror også systemet er bygd på gode intensjoner. MEN, det er ikke alltid det som skjer i praksis. Mitt generelle inntrykk er at folk som har barn med spesielle behov i mange tilfeller må KJEMPE hardt for rettighetene sine. Hvis en forsikring kan gjøre en vanskeligere situasjon litt lettere, så sier jeg jatakk.
  • velferdsstaten består nok i 18 år til - ingen tvil. Men greia er at uføreutbetalingene starter i det ungen blir 18 år, og gjelder i barnets voksenliv. Derfor er tidsperspektivet på dette mye større enn bare oppvekstsårene til barna våre.

Så lenge vi undergraver vår velferd med å tegne unødige forsikringer så er det mye lettere å kvitte seg med mange goder til barn, for de blir allerede "ivaretatt" av privates dype lommer ;)
Nei den forsvinner ikke kun pga forsikringer, men det er som du sier mye må kuttes. Når barna allerede er forsikret hos private blir det lettere å kutte de godene og beholde andre.
Jeg leser igjen og igjen at alle må kjempe for sine rettigheter, hvorfor opplever ikke jeg eller andre rundt meg dette?
Ett barn ble lagt inn på sykehuset, foreldrene fikk automatisk utbetalt pleiepenger, så var de på sykehuset for opplæring og uten å kjempe fikk de opplæringspenger også. Hvorfor kjempet ikke foreldrene?
Jeg synes man kan begynne å lytte til de som faktisk får god hjelp også, de er mange selv om det ikke virker slik.
De fleste får faktisk god hjelp, men de som roper høyest er jo de med uflaks.
Et forsikringsselskap vil alltid prøve å finne smutthull for å slippe utbetalingen, de ønsker å tjene penger. Hvorfor lytter ingen til de historiene? Velger man å overse de? Og kun lytte til de gode? Hvorfor er det slik?
Ja, som jeg har skrevet i omtrent samtlige innlegg. Uføre kan være greit å tegne, selv om det skal enormt mye til for utbetaling av den. Svært sjeldent en lege sier ett barn blir invalid i så ung alder :)
Men så utspekulerte forsikringselskapene er så får man ikke kun velge den delen, man må ha den andre også. Og den er totalt unødvendig i Norge.
Bare salgstrikset med å slippe helsekø, små barn er allerede prioritert og har ingen behov for slike ting. Barneforsikring selges så bra for den spiller på foreldres dårlig samvittighet, og er gode penger :)
 
  • At velferdsstaten ikke vil vare handler mer om at det nivået man har lagt seg på i dag overhode ikke er bærekraftig over tid. Den forsvinner ikke fordi folk tegner forsikringer. Den forsvinner fordi man ikke vil ha oljeinntektene over tid, og dersom man skal motivere folk til å være i jobb så kan man heller ikke basere hele systemet på skatt.
  • Forsikringsselskapet er ikke noen kjære mor som kommer med lommeboken sin og hjelper oss i nød; Men, de har forpliktet seg til en juridisk avtale, og jeg velger å tro at man vil få utbetalt det man har rett på etter vilkårene i forsikringen.
  • At staten Norge vil meg godt - det tror jeg. Jeg tror også systemet er bygd på gode intensjoner. MEN, det er ikke alltid det som skjer i praksis. Mitt generelle inntrykk er at folk som har barn med spesielle behov i mange tilfeller må KJEMPE hardt for rettighetene sine. Hvis en forsikring kan gjøre en vanskeligere situasjon litt lettere, så sier jeg jatakk.
  • velferdsstaten består nok i 18 år til - ingen tvil. Men greia er at uføreutbetalingene starter i det ungen blir 18 år, og gjelder i barnets voksenliv. Derfor er tidsperspektivet på dette mye større enn bare oppvekstsårene til barna våre.
Jeg er helt enig i punktene over, jeg mener bare at man skal sette seg godt inn i teksten med liten skrift og virkelig skjønne hva man kjøper - så langt har jeg til gode å finne noe bedre enn 1G som utvidet dekningsgrad, og svært mange av forsikringene har ikke såpass dekning engang da enkelte av barneforsikringene kun har uførekapital (altså et engangsbeløp) og andre har en kombinasjon av uførekapital og uførepensjon men da altså i beste fall 1G per år (dvs ca 92,000 basert på dagens satser fra folketrygden).

Sammenliknet med hva jeg som voksen har anledning til å forsikre meg for, syns jeg dette er skikkelig dårlig da mye av denne ekstrainntekten jo uansett ville gå bort i skatt o.l., så jeg savner en forsikring som faktisk ville gi datteren min et ordentlig livsgrunnlag dersom hun skulle bli ufør da dette i mange scenarier vil innebære kostnader forbundet med f.eks personlig assistant, tilpasset leilighet, o.l. Selvfølgelig er 90,000 indeksjustert bedre enn ingenting, men sammenliknet med hva hun ville kunne tjene per år som en høyt utdannet person i full jobb, er det virkelig ikke all verdens.

Selv betaler jeg ca 3.800kr i året hos Econa forsikring og er da forsikret for 30G (altså ca 2.8 mn kr per dags dato) i uførekapital pluss 1G (90,000) per år, mens jeg for en barneforsikring fra Gjensidige for drøyt 3600kr i året kan få uførekapital på 760,000 i engangsbeløp pluss 1 G (90,000) i året. Den årlige premien for barnet mitt er altså nesten den samme men utbetalingen mye dårligere til tross for at hun nok vil få et mye lengre liv som ufør enn meg i dette eksemplet...
 
Back
Topp