Babymat

Det er vel greit så lenge de ikke er biter og man ikke har nøtteallergi i familien. ;)

Er ikke helt enig. Masse bra næringsstoffer i frukt :p Noen ganger så må vi bare ha noe sammen med grøten for å få det ned. Da blir valget grøt med frukt etc. eller ingenting. Vi bruker jo ikke grøt tilsatt søtning. Prøver å begrense bruk av banan.

Ja, men det er ingen næringsstoffer i frukt, som du ikke kan få fra grønnsaker..gir man mer grønnsaker, slipper man i tillegg fruktsukkeret.
Og, ja hiver oppi litt fruktmos i hirsegrøten nå og da jeg og, men de aller fleste gir jo "søtgrøt" fra nestle & co, + masse frukt.. ;)

Trodde ikke de skulle ha nøtter så tidlig jeg?

Så lenge det ikke er allergi i nær familie, så er det "bare" kvelningsfaren som er problemet. Og hun får selvfølgelig ikke hele nøtter, eller biter, i grøten. Der har stavmikseren fått jobbe litt.. Og hun elsker smaken ;)

Så lenge det ikke er allergi i nær familie, så er det "bare" kvelningsfaren som er problemet. Og hun får selvfølgelig ikke hele nøtter, eller biter, i grøten. Der har stavmikseren fått jobbe litt.. Og hun elsker smaken ;)
Skal forsøke det oppi grøten jeg også istedenfor frukt. Hvor mye bruker du i en porsjon?

Skal forsøke det oppi grøten jeg også istedenfor frukt. Hvor mye bruker du i en porsjon?

Hun fikk 2 porsjoner til frokost i dag, var såå sulten ;)
Da fikk hun 4 hele valnøtter, og 6 bringebær, + 1 god ts udo`s olje..og 2 skjeer mme :)

Skulle gjerne brukt mer blåbær jeg, men snupp blir hard i magen :/

Hun fikk 2 porsjoner til frokost i dag, var såå sulten ;)
Da fikk hun 4 hele valnøtter, og 6 bringebær, + 1 god ts udo`s olje..og 2 skjeer mme :)

Skulle gjerne brukt mer blåbær jeg, men snupp blir hard i magen :/

Her vil han bare ha en kvart porsjon. :/ Da prøver jeg med en valnøtt og noen bær. I. driter jo hele dagen så blåbær er bare godt for å stabiliesere litt. ;)

Var på matlagingskurs på mandag, der lagde vi banan og mango. Det slo an både for meg og han :)

Her vil han bare ha en kvart porsjon. :/ Da prøver jeg med en valnøtt og noen bær. I. driter jo hele dagen så blåbær er bare godt for å stabiliesere litt. ;)

Gjør det ;)
Hehe, hun her er litt fin på det, og liker ikke å bæsje i bleia, så siste uka har vi begynt med dobæsjing, og ungen er storfornøyd :)

Gjør det ;)
Hehe, hun her er litt fin på det, og liker ikke å bæsje i bleia, så siste uka har vi begynt med dobæsjing, og ungen er storfornøyd :)
Det har vi også tenkt å begynne med når han sitter stødig. Han tisser nesten alltid nå han får av seg bleia. :P

En annen ting forresten, som hs sa, er at puppeungene småspiser mye mer, så de er sjeldent ordentlig sultne når de får fast føde. Men mme-ungene som regel får mat hver tredje time, og da kjenner de at de er sultne, og er mye mer mottakelige for nye smaker, og konsistenser ;)

Da kommer vi til å prøve det her også! :)

En annen ting forresten, som hs sa, er at puppeungene småspiser mye mer, så de er sjeldent ordentlig sultne når de får fast føde. Men mme-ungene som regel får mat hver tredje time, og da kjenner de at de er sultne, og er mye mer mottakelige for nye smaker, og konsistenser ;)
Leste i det heftet at mm-barn er mer mottakelige for nye smaker fordi mm varierer i smak utifra hva mor spiser, mens mme smaker det samme hver gang!

Leste i det heftet at mm-barn er mer mottakelige for nye smaker fordi mm varierer i smak utifra hva mor spiser, mens mme smaker det samme hver gang!

Ja, og det er riktig, men hvis de får puppe litt "hele" tida, blir de aldri ordentlig sultne, og sult er den største pådriveren for å få i seg mat. Så puppeungene har egentlig en fordel, men den forsvinner ofte i all puppingen, hehe.

Her går stort sett alt ned på høykant, det eneste hun ikke liker er avokado.
Det vi har prøvd hittil er:
Laks, broccoli og potet
Kyllingfilé, broccoli, hvitløk og eple
Kyllingfilé tomat, potet, eple, kardemomme
Svinestrimler, broccoli, blomkål, poteter.
Magen har ikke reagert på noenting enda.
Tenker å prøve oss på gryterett snart.

Ja, og det er riktig, men hvis de får puppe litt "hele" tida, blir de aldri ordentlig sultne, og sult er den største pådriveren for å få i seg mat. Så puppeungene har egentlig en fordel, men den forsvinner ofte i all puppingen, hehe.
Hehe :) Elsker at du kommer inn og skriver at de pupper :) Krics kjefter på meg fordi det ikke er et verb :p

Jeg bare kom til å tenke på her.. hvordan er det med egg? Kan de spise det?
Egg et superbra næring! Men start med plomma, bløtkokt. Hardtkokt er hardt for magen å fornøyde :) Men vent med hviten til 8 mnd. alder :)

Jeg bare kom til å tenke på her.. hvordan er det med egg? Kan de spise det?

Ja, eggeplomme er helt super mat, i middag f.eks, eller smoothie. Men de kan også få kokt egg etterhvert, norske helsemyndigheter sier 9 mnd, mens andre sier 7-8 mnd ;)
Snuppa her er 8 mnd til uka, og tenkte hun skulle få smake kokt egg da ;)

Hehe :) Elsker at du kommer inn og skriver at de pupper :) Krics kjefter på meg fordi det ikke er et verb :p

He he, det er jaggu mye uverb ute å går nå til dags, så litt pupping må være lov ;)

Back
Topp