Babymat tråden :)

Min lille begynte med fast føde (grøt merket 6+, tenk det!) da han var 3 måneder korrigert, etter anbefaling fra barnelege og spiseteamet på sykehuset. I følge dem er det flott å gi barnet masse smaksopplevelser i alderen 4-6 måneder, dette har vist seg å gi barnet et bedre forhold til mat senere i livet. I det siste har det kommet forskning som tyder på at fullamming i 6 måneder faktisk kan føre til jern- og B12-mangel, med forsinket motorisk utvikling som konsekvens. Glutenintoleranse kan også være en konsekvens av å vente for lenge med å introdusere fast føde. Så ja, rådene endres stadig, og det er rom for å ta egne valg tilpasset det enkelte barn.

Her er fersken den store favoritten, Det begynte med at jeg skrelte en "ufo-fersken" og lot ham sutte på den. Den er flat og lett å sutte på. Banan-og ferskenmos er kjempegodt! Jeg koker ferskenbiter i bittelitt vann og blander med banan (den orker jeg ikke å koke). Ettersom jeg er en hysterisk mamma lager jeg mosen ved å skvise frukten gjennom en sikt.
Pæremos er også populært her.

Grøten lille spiser smaker veldig merkelig (labmat, ikke ordentlig mat), så jeg blander den med minst en tredjedel fruktmos, da smatter han den i seg med et stort smil.
 
Evig diskusjon det her med når det er "innafor" å begynne med fast føde.. Kan ikke foreldre få velge dette selv utifra behov hos barnet? Ikke for å være krass, men jeg føler jeg ofte må forsvare at jeg ga frøkna grøtpulver fra 13 uker. I "gamle dager" begynte de tidligere og det gikk bra. Ja, de har sikkert forska mer på hvordan tarmsystemet hos de små er og konkludert med at det er tilstrekkelig med mm/mme fram til de er min 4 mnd. Det har vel mest med nyrene å gjøre. Uansett, jeg opprettet tråden slik at vi kan dele oppskrifter og tips om hva vi kan gi våre små skjønne.. Uavhengig av alder ;)
Jeg vil gjerne ha oppskrifter på fruktmos! Hun vil ikke ha noe annet enn grøt plutselig, bare kniper sammen leppene og fekter med armene. Tips?

Helt enig med deg :) må vær opp til hver enkelt! Babyer har forskjellige behov!
Det har vært opp og ned her også, plutselig liker hun nesten alt, så er det bare grøt, og plutselig liker hun ting igjen;) fruktmos har jeg bare laget på gefilen igrunn. Pærer og epler koker jeg og moser, tilsetter litt kokevann alt etter hvordan konsistens. Mango har jeg bare most, samt banan. Hvilke fruktpureer har du prøvd da?:)
 
Mente absolutt ikke å krenke noen her alså :) ble bare overrasket over at noen fremdeles begynner tidlugere enn anbefalt og med flere forakjelluge ting :)

Selvfølgelug må hver ig en gjøre det de føler er best for sitt barn :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Evig diskusjon det her med når det er "innafor" å begynne med fast føde.. Kan ikke foreldre få velge dette selv utifra behov hos barnet? Ikke for å være krass, men jeg føler jeg ofte må forsvare at jeg ga frøkna grøtpulver fra 13 uker. I "gamle dager" begynte de tidligere og det gikk bra. Ja, de har sikkert forska mer på hvordan tarmsystemet hos de små er og konkludert med at det er tilstrekkelig med mm/mme fram til de er min 4 mnd. Det har vel mest med nyrene å gjøre. Uansett, jeg opprettet tråden slik at vi kan dele oppskrifter og tips om hva vi kan gi våre små skjønne.. Uavhengig av alder ;)
Jeg vil gjerne ha oppskrifter på fruktmos! Hun vil ikke ha noe annet enn grøt plutselig, bare kniper sammen leppene og fekter med armene. Tips?
Går det bedre med spisingen nå? Min lille ville hadde total spisevegring en stund, ingenting skulle stappes inn i munnen hans, nei. Men heldigvis er de i den alderen når de liker å putte alt mulig rart i munnen og smake på ting! Så jeg har fulgt nøye med, og når han har vært ekstra "gnafsete" og siklet ned alle lekene sine og hånda si, har jeg vært klar med en liten smaksprøve, for da er han mottakelig for å få nye ting i munnen.

Han er også veldig interessert i alt vi putter i munnen, så jeg lar ham få en liten smaksprøve av det så langt det lar seg gjøre. Har også lagt merke til at han spiser mer når han får være en del av vårt måltid, så nå er middagen organisert sånn at jeg mater ungen mens pappaen spiser (og ungen glaner på pappa), og så spiser jeg etterpå. Han trives også ekstra godt med å spise når han har selskap, har aldri sett ham spise så mye fruktmos som da vi hadde grillfest :D

Oppskriften her var å gjøre testing av ny mat til en litt morsom og tilfeldig greie, å plassere ham i vippestol og prøve å få ham til å gape opp har aldri vært noen suksess. Om han henger på armen min eller sitter på fanget mitt mens han smaker på nye ting, er det bare koselig. Og viktig med et stooort smil på mammaen, for mat er GØY! :D

Ja, forresten, jeg bruker mye fruktmos fra Ella's Kitchen. Da får jeg brukt mer tid med gutten i stedet for på kjøkkenet (veldig mye av hverdagen vår har dreid seg om å få i ham mat), og det er lett å ha en ny smak klar når han virker interessert. Så lager jeg heller egen mos med samme smaker hvis jeg ser at en smak slår an.
 
Last edited:
Helt enig med deg :) må vær opp til hver enkelt! Babyer har forskjellige behov!
Det har vært opp og ned her også, plutselig liker hun nesten alt, så er det bare grøt, og plutselig liker hun ting igjen;) fruktmos har jeg bare laget på gefilen igrunn. Pærer og epler koker jeg og moser, tilsetter litt kokevann alt etter hvordan konsistens. Mango har jeg bare most, samt banan. Hvilke fruktpureer har du prøvd da?:)
Har prøvd mango, banan, eple, aprikos, sviske og melon. Hun spiser banan og mango, men i det siste bare kniper hun igjen munn.. Så jeg tenker vi har et par dager pause før vi prøver noe annet :)
Tenkte å prøve litt honningmelon og pære. Men kan vi gi de bær? Kanskje et dumt spm.. ;)
 
Mente absolutt ikke å krenke noen her alså :) ble bare overrasket over at noen fremdeles begynner tidlugere enn anbefalt og med flere forakjelluge ting :)

Selvfølgelug må hver ig en gjøre det de føler er best for sitt barn :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
Var ikke rettet mot deg spesielt, mer sånn at alle skulle se det. Jeg har nemlig fått meldinger på inbox ang dette og at jeg har begynt for tidlig. Blir litt provosert ;)
 
Jeg lagde sviskemos selv da tvillingene var små. Kokte opp svisker og pære og kjørte i stavmixer. Frøs så ned i sånne små engangs shotglass som jeg frøs ned i. Stor suksess! Skal se om jeg finner oppskriften med forholdet mellom sviske og pære som jeg brukte.
 
Avokado er fint, det er litt smakløst og veldig mettende :) Gulrotpuré eller avokado og mango er favoritten her nå om dagen :)
 
Her er det avokadomos til kvelds, av og til sammen med litt sviskepuré. Smakte hjemmelaget hirsegrøt for første gang i dag, så tenker det blir mer av det etterhvert :)
Her fikk snuppa på 5 mnd og 1 uke smake 1 ts hjemmelaga hirsegrøt idag:) Første gang ho får noe anna enn morsmelk, ho likte det veldig godt! Jeg synes det smakte det hadde en skikkelig sterk og ekkel ettersmak, hva synes du (hvis du smakte på det da)? Synes nesten det smakte litt løvetann.. Jeg brukte oppskriften i heftet fra helsedirektoratet, 1/2 dl hirseflak, 2 dl vann og litt morsmelk:)
 
Her fikk snuppa på 5 mnd og 1 uke smake 1 ts hjemmelaga hirsegrøt idag:) Første gang ho får noe anna enn morsmelk, ho likte det veldig godt! Jeg synes det smakte det hadde en skikkelig sterk og ekkel ettersmak, hva synes du (hvis du smakte på det da)? Synes nesten det smakte litt løvetann.. Jeg brukte oppskriften i heftet fra helsedirektoratet, 1/2 dl hirseflak, 2 dl vann og litt morsmelk:)

Jeg husker ikke helt hva det smakte, men husker at jeg ikke syntes den var særlig god. Får prøve igjen til uken :) Jeg fulgte oppskriften på pakken, men sikkert det samme som den du brukte.
 
Idag fikk hun nesten full porsjon til kvelds, hun mistet interessen litt når hun var syk, nå har forkjølelsen nesten sluppet taket og jeg laget en full porsjon, første gang med bare vann (har brukt morsmelk tidligere). Hun synes det var super godt og bein og armer sprellet bare hun såg skjeen, spiste nesten alt. Det tok henne også bare 10 min å sovne kontra 30 min til 1 time som hun brukte før :)
 
Idag fikk hun nesten full porsjon til kvelds, hun mistet interessen litt når hun var syk, nå har forkjølelsen nesten sluppet taket og jeg laget en full porsjon, første gang med bare vann (har brukt morsmelk tidligere). Hun synes det var super godt og bein og armer sprellet bare hun såg skjeen, spiste nesten alt. Det tok henne også bare 10 min å sovne kontra 30 min til 1 time som hun brukte før :)
Så godt at hun spiser og koser seg med grøten sin :) hvor mye væske bruker du og hvor mye grøt?
 
Så godt at hun spiser og koser seg med grøten sin :) hvor mye væske bruker du og hvor mye grøt?
Bruker ca 1 dl væske, måler ikke opp pulveret så er ikke sikker på hvor mye av det jeg bruker. Før laget jeg den litt tynn, men igår laget jeg skikkelig grøt konsistens, det synes hun var mye bedre. Det var såpass at grøten satt på skjeen selv om jeg snudde den. Har bare testen risgrøten til nå, skal teste den med gluten snart tenkte jeg, se om hun synes den er like god :) hvor mye spiser di, og hvilken type bruker du?
 
Bruker ca 1 dl væske, måler ikke opp pulveret så er ikke sikker på hvor mye av det jeg bruker. Før laget jeg den litt tynn, men igår laget jeg skikkelig grøt konsistens, det synes hun var mye bedre. Det var såpass at grøten satt på skjeen selv om jeg snudde den. Har bare testen risgrøten til nå, skal teste den med gluten snart tenkte jeg, se om hun synes den er like god :) hvor mye spiser di, og hvilken type bruker du?
Til nå har jeg brukt den med gluten (mild havregrøt? Fra nestle) og risgrøt. Lagde hirsegrøt og da brakk hun seg bare..
Blander ca 80 ml 50/50 mm og kokt vann og 3-4 ss grøtpulver. Da blir den passe tykk, er den for tynn vil hun ikke ha ;)
 
Var ikke rettet mot deg spesielt, mer sånn at alle skulle se det. Jeg har nemlig fått meldinger på inbox ang dette og at jeg har begynt for tidlig. Blir litt provosert ;)
Oi såpass ja ! Nei, er jo ikke no feil med det :) jeg bare trodde folk ventet ;)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Her har jenta mi spist litt nestle babygrøt (mais og banan), smakt mango, banan blandet med mm, og her er ho sinnsykt glad i det fra ellas kitchen, alt fra fruktris med pære og eple, til smoothier☺
hun spiser og gjerne 1/2 glass potet og gulrotpure til kvelds, i 18 tiden, så mm 20.30☺
 
Her har jenta mi spist litt nestle babygrøt (mais og banan), smakt mango, banan blandet med mm, og her er ho sinnsykt glad i det fra ellas kitchen, alt fra fruktris med pære og eple, til smoothier☺
hun spiser og gjerne 1/2 glass potet og gulrotpure til kvelds, i 18 tiden, så mm 20.30☺

Prøvde en Ellas kitchen idag, søtpotet, det var visst VELDIG godt:)
 
Last edited:
Idag lagde jeg pærepure, det må være den nye favoritten ved siden av vannmelon. Helt vill :) fryste i isbitform til å blande i grøten. Men tror jeg må lage mer gitt..
 
Back
Topp