Babymat tråden :)

Kan jeg spørre om hvor gamle deres små er ? Min er 4,5 mnd men vi har bare prøvd litt grøt på kvelden forløpig. Han liker det ikke ! :/

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Kan jeg spørre om hvor gamle deres små er ? Min er 4,5 mnd men vi har bare prøvd litt grøt på kvelden forløpig. Han liker det ikke ! :/

4 mnd og 3 uke :) er så forskjellig når de er klar for annen mat. Tok litt tid her før hun virkelig startet å like grøt og fruktpure :) har testet avokado og potet hver for seg, det var så som så. Skal teste potet og gullerøtter snart tenkte jeg.

Hva har du gitt henne ?

Hun får en halv porsjon grøt et par timer før legging (havre/ris grøt) og får smaksprøver på frukt og grønt. Har smakt potet, søtpotet, melon, gulrot, banan, aprikos, persillerot, sviske og mango :)
Startet med 1 ts grøtpulver da hun var 13 uker, begynte å øke etter to uker.

Oi, det var tidlig ! ;) prøvd grøt for første gang nå, venter med så myr annet pga tarmene er jo ikke ferdig utviklet ;)

Hva har du gitt henne ?

Blir 4mnd i morgen.
Så langt er det grøt + slikket på/smakt litt på eple, pære og vannmelon

Hun får en halv porsjon grøt et par timer før legging (havre/ris grøt) og får smaksprøver på frukt og grønt. Har smakt potet, søtpotet, melon, gulrot, banan, aprikos, persillerot, sviske og mango :)
Startet med 1 ts grøtpulver da hun var 13 uker, begynte å øke etter to uker.
1ts grøtpulver er det hun har fått nå de 3siste dagene :)

1ts grøtpulver er det hun har fått nå de 3siste dagene :)
Vi begynte veldig forsiktig.. Nå er hun veldig glupsk og kunne nok spist mer enn en halv porsjon ;) velger å øke veldig gradvis siden vi startet tidlig. Tenker hun skal få full porsjon grøt når hun er 6 mnd. Før det innfører jeg et lite fruktmåltid ifm frokost og et middagsmåltid i 14-15 tiden (grønnsaker) :)

Vi begynte veldig forsiktig.. Nå er hun veldig glupsk og kunne nok spist mer enn en halv porsjon ;) velger å øke veldig gradvis siden vi startet tidlig. Tenker hun skal få full porsjon grøt når hun er 6 mnd. Før det innfører jeg et lite fruktmåltid ifm frokost og et middagsmåltid i 14-15 tiden (grønnsaker) :)
Her er vi mye ute p farter så blir nok kun grøt som blir fast en stund til. Enklest:p men gleder meg til jeg kommer så godt igang som du :) lettere for meg å være litt borte fra henne i og med hun ikke tar flaske

Blir 4mnd i morgen.
Så langt er det grøt + slikket på/smakt litt på eple, pære og vannmelon
Oi der var tidlig. Men vi er forskjellige ;) har så vidt begynt med litt grøt, 4,5 mnd. Tarmrne er ikke ferdig utviklet så her tar vu det i sakte tempo :)

Oi der var tidlig. Men vi er forskjellige ;) har så vidt begynt med litt grøt, 4,5 mnd. Tarmrne er ikke ferdig utviklet så her tar vu det i sakte tempo :)

Tarmene er vell ferdigutviklet fra 4 mnd sies det vell? :) rart så ting forandrer seg med åra, jeg fikk vist grøt fra jeg var 3 mnd og middag like etter. Har også et bilde av meg selv på 17 mai, 3 1/2 mnd hvor jeg får fløteis så det sang etter :o

Tarmene er vell ferdigutviklet fra 4 mnd sies det vell? :) rart så ting forandrer seg med åra, jeg fikk vist grøt fra jeg var 3 mnd og middag like etter. Har også et bilde av meg selv på 17 mai, 3 1/2 mnd hvor jeg får fløteis så det sang etter :o
Fra 4mnd ja!:)
Hun er 4 mnd i dag og begynte så vidt for 3-4 dager siden. Det må da vær "innafor" ? :)

Jeg har hørt at de ikke er det før 6 mnd. Er jo veldig mye annet de gjorde før, men det er jo nrttopp det de har forsket på :) det ee nok ikke no farlig, er bare anbefalingene :) vi vet bedre i dag. Jeg hadde aldri gitt mine små is før de r minst 1 år.

Har lest at tarmene ikke er fult utviklet før de er et par år. Men tarmene utvikles hele tiden :)

Jeg har hørt at de ikke er det før 6 mnd. Er jo veldig mye annet de gjorde før, men det er jo nrttopp det de har forsket på :) det ee nok ikke no farlig, er bare anbefalingene :) vi vet bedre i dag. Jeg hadde aldri gitt mine små is før de r minst 1 år.

Helsesøster sa vell 4 mnd til meg :) at da er de modne for andre ting enn bare morsmelk/mme. Men anbefalingene er å fullamme til 6 mnd, hehe, jeg hadde aldri gitt fløteis jeg heller. De skal vel ikke ha kumelk før 1 år. Det skal sies at jeg kastet opp etter fløteis inntaket :p men ingen varige men..

Evig diskusjon det her med når det er "innafor" å begynne med fast føde.. Kan ikke foreldre få velge dette selv utifra behov hos barnet? Ikke for å være krass, men jeg føler jeg ofte må forsvare at jeg ga frøkna grøtpulver fra 13 uker. I "gamle dager" begynte de tidligere og det gikk bra. Ja, de har sikkert forska mer på hvordan tarmsystemet hos de små er og konkludert med at det er tilstrekkelig med mm/mme fram til de er min 4 mnd. Det har vel mest med nyrene å gjøre. Uansett, jeg opprettet tråden slik at vi kan dele oppskrifter og tips om hva vi kan gi våre små skjønne.. Uavhengig av alder ;)
Jeg vil gjerne ha oppskrifter på fruktmos! Hun vil ikke ha noe annet enn grøt plutselig, bare kniper sammen leppene og fekter med armene. Tips?

Back
Topp