Baby nr. 2 - vi er klare for deg!

Jenta vår er her! :Heartred

Her kommer vår (lange og detaljerte) fødselshistorie:

Våknet midt på natten 17.07.22 kl. 04.30 av at jeg hadde litt vonde kynnere (som jeg har hatt de siste ukene), og da jeg satte meg opp i sengen merket jeg at det begynte å renne litt! Gikk veldig fort og krokbøyd ( :hilarious: ) bort til badet, gikk på do, der kom det litt mer vann, og også litt da jeg reiste meg opp. Men på ingen måte sånn SPLÆSJ som man ser på film. Men nok til at jeg gikk inn på soverommet og sa til mannen min "Du..? Nå tror jeg kanskje at vannet mitt har gått". Han bare HÆ?? Satt seg opp i sengen og ble lys våken på ett blunk!:hilarious: "Må vi kjøre til sykehuset?? Jeg setter på kaffen!!!":hilarious: Det var ganske komisk egentlig. Men jeg vet jo at dette ikke nødvendigvis betyr at babyen kommer med én gang, så jeg sa bare at vi kan prøve å sove litt til, og se om jeg får rier etter hvert eller om det liksom ikke kommer igang.
...det tok jo typ 2 minutter så startet riene. :bag: Først veldig svake murringer i korsryggen og magen, men akkurat så annerledes enn tidligere at jeg skjønte hva som skjedde. Det var også ganske tydelig at hver bølge hadde en start, en oppbygning og en slutt, så da skjønte jeg at det var igang. Begynte å time riene i appen, og så at de var relativt regelmessige helt fra start, omtrent 45-60 sek lange, og ca. 8-9 min. mellom hver.

Ringte til sykehuset, sa jeg hadde hatt vannavgang og begynnende rier. Hun ba meg se det an hjemme en stund til og ringe tilbake når det var under 5 min mellom riene og de hadde tatt seg opp i intensitet. Greit nok, jeg hadde jo på forhånd tenkt at jeg hadde lyst til å være hjemme så lenge som mulig.:smug: Men jeg skjønte at ting faktisk var igang, så mannen sto opp og begynte å pakke bilen og ordne det siste her hjemme, mens jeg pakket ferdig fødebagen, slappet av og fikk i meg litt mat og drikke. Syns ikke riene var så ille ennå, men vonde nok til at jeg tenkte "dette kommer til å skikkelig vondt etter hvert"!!:hilarious:

Da kl. ble 08.30 kom riene med 5-6 min mellomrom og var såpass intense at jeg ringte tilbake til sykehuset. Hun sa at jeg kunne velge litt selv om jeg hadde lyst til å komme inn for en sjekk, eller om jeg ville vente hjemme litt til, men hun var enig i at det absolutt hørtes ut som ting var igang! Jeg sa at jeg gjerne ventet hjemme litt til, men skulle ringe tilbake når vi satt oss i bilen. Hjemme satt jeg på yogaballen min og pustet meg gjennom riene, prøvde å spise og drikke litt innimellom, men det var ikke så lett! Etter ca 45 min var riene så vonde og kom med 2-3 min mellomrom, at jeg bare sa til mannen at nå må vi dra på sykehuset. Den kjøreturen må være den mest ubehagelige kjøreturen i mitt liv.:angelic::hilarious: Hadde så hyppige rier, og kjente liksom hver eneste lille stein på veien! Satte på lydfiler fra kurset i bilen, pustet og jobbet meg gjennom dem. I ettertid har mannen sagt "det må være den stilleste bilturen vi noensinne har tatt". Ingen av oss sa et eneste ord de 25 minuttene turen tok!:hilarious:

Kom frem på Ahus kl. 09.45 og ble tatt imot av en ung og veldig hyggelig jordmor. Det var helt rolig på fødeavdelingen, vi så mange ansatte der, men ingen andre! Virket som vi hadde skikkelig flaks og kom på et tidspunkt det ikke skjedde så mye der. Jordmor tok urinprøve, blodtrykk og SÅ.. Det jeg hadde gruet meg til: HVOR STOR ÅPNING ER DET?? Haha. Hadde ikke gruet meg pga. undersøkelsen altså, men fordi jeg var så redd for at jeg hadde hatt så vonde rier og det ikke hadde resultert i noe åpning..:hilarious: Hun sjekket og sa: 2 cm. Jeg bare.. HÆ? 2 CM?? Det var SÅ skuffende, for riene mine var så utrolig hyppige nå og veldig veldig vonde! Men livmorhalsen var helt avflatet da, så hun påpekte om og om igjen at kroppen hadde jobbet godt allerede altså, selv om tallet hørtes lavt ut i mine ører. Jordmor sa at det kunne være jeg ble sendt hjem igjen, men vi kunne se det an mens jeg tok en CTG. Jeg husker at jeg tenkte: jeg går ikke ett skritt ut av det rommet her!:hilarious: Heldigvis så jordmor hvor hyppige og vonde riene mine var, så jeg ble innlagt kl. 10.15.

Jordmor fylte badekaret, og jeg stavret meg bort dit og la meg nedi! Husker det var så sykt deilig å senke seg ned i det varme vannet, det lindret smertene veldig, selv om det ikke tok av noe særlig av toppene. Jeg lå der og pustet og peset i omtrent 20 minutter før jeg plutselig kjente det begynte å stramme seg veldig på toppen av magen min, som når man brekker seg og kaster opp liksom! Det var som om riene også endret helt karakter og ble SYKT vonde, sånn at det var vanskelig å være tilstede! Jeg skjønte ikke helt hva som skjedde og sa bare "HENT JORDMOR" (for hun var ikke på rommet akkurat da), og mannen ringte på henne. På dette tidspunktet hadde jeg litt sånn "utenfor kroppen-opplevelse" fordi jeg skjønte ikke hva som skjedde, og merket faktisk at jeg måtte ta meg ordentlig sammen for å ikke få helt panikk. Puste, puste, puste, puste. Jordmor kom og tok en ny sjekk av meg: 9 cm!!!! WHAT? Og hun kjente hår!!:arghh: Jeg begynte faktisk å gråte fordi jeg var så lettet over fremgangen den siste halvtimen!:hilarious:

Derfra gikk det slag i slag. Jeg ble plutselig helt sinnsykt varm og måtte ut av badekaret, jeg følte jeg smeltet innenfra! Hadde egentlig kunne tenkt meg å føde i vann, men det var ikke snakk om der og da, jeg var altså såå varm. På dette tidspunktet hadde jeg rier som perler på en snor. Helt sykt intense og uten pause imellom, det var nok det mest heftige tidspunktet i hele fødselen tror jeg. Ble halvveis bært bort til fødesengen, fikk noen kalde kluter her og der, og lystgass. (Kort digresjon: funker lystgass egentlig eller? jeg følte ikke den hadde noe effekt i det hele tatt. Mulig det var noe galt med det munnstykket, fordi det gikk ikke an å puste ut i det, luften ble stoppet liksom. Kanskje jeg hadde kjent noe effekt hvis det var tidligere i forløpet, ikke vet jeg, men den lystgassen var det ikke noe særlig hjelp i, haha)

Fikk lov til å begynne å trykke forsiktig på riene, jeg hadde 10 cm åpning, men hun var ikke så langt nede ennå. Jeg lå på siden med det øverste beinet i en sånn holder. Etter en halvtime med trykking sa jordmor at hodet var rett innenfor åpningen, og at nå begynte det nok å sprenge på og sånt, og at jeg måtte følge nøye med på hva hun ba meg om å gjøre, trykke når hun sa det og ikke trykke når hun sa fra. Jeg hadde øynene lukket absolutt hele veien under pressfasen, med kald klut i panna og det eneste jeg hørte var stemmen til jordmor. Nå lå jeg på ryggen, og det føltes veldig riktig, fikk godt tak i knærne mine! Puste, trykke, puste, trykke, puste, ikke trykke ikke trykke ikke trykke! Og så.. Puste, trykke alt man kan og splætt.. Så kjente jeg bare noe gli ut av meg, og noe varmt og hylende ble lagt på brystkassen min. Klokken var nå 12.40 og lille jenta vår var født. 49 cm og nesten 3000 gram. :Heartred Jeg følte meg helt utslitt og fortsatt utroooolig varm, haha!! Mannen sto ved hodet mitt hele tiden og strøk på meg og støttet meg gjennom alt, selv om han var veldig flink til å bare gi jordmor den plassen hun trengte for at vi kunne jobbe sammen best mulig. Mannen fortalte at jordmor hadde ti min senere tvinnet navnesnoren rundt armen og sto og dro i den som hun var med i en tautrekkingskonkurranse!:hilarious::hilarious::hilarious: Splætt var morkaken ute også! Magen flat og bolledeigete, men så deilig å bli kvitt den store, harde magen!

Hadde gruet meg litt i forkant til dette med klipp og rifting og sying og sånt, men måtte ikke klippe, og endte opp med en liten grad 1-rift og kun et par sting. Den syingen kjente jeg forøvrig ikke noe av der jeg lå og koste med babyen min og skravlet med jordmor om alt og ingenting, så det er bare å huske til en senere gang!:hilarious: Så det ble en kjapp og grei fødsel, uten epidural. Jeg var jo verken for eller imot på forhånd, og ville ta det som det kom, men i og med at det gikk så fort så gikk det veldig fint uten! Hadde jordmor sagt 3cm istedet for 9cm på den andre sjekken der, hadde jeg ikke klart meg uten hvis det skulle fortsatt sånn i timesvis. :wacky: Mistet 300ml blod, som jeg skjønte ikke er så mye.

Så var det bare å kose med bebis i senga i to timer, mens vi fikk litt mat og bare hadde det skikkelig rolig og fint på rommet vårt. :Heartred Etter to timer og en liten oppdatering ble vi flyttet over til barselhotellet, der vi heldigvis fikk plass sånn at vi kunne være sammen alle tre de neste dagene.

Jeg er i ganske fin form nå egentlig, dag 5 i dag. :joyful: Litt øm nedentil, men det er ikke så rart, haha!! Sitter igjen med en god følelse, og ble ikke avskrekket fra å føde igjen! Selv om jeg har ikke helt kommet over hvor intenst det var, og er nok fortsatt litt sjokkskadet innimellom!:hilarious:

Kommer til å lage et nytt innlegg snart om den første tiden etter fødsel. Det er så utrolig fint å kunne se tilbake på om en stund og hvis vi skal få flere barn!

Alt er hvertfall bra med oss og vi nyter dagene med den elskede etterlengtede jenta vår!:Heartred Verdens beste premie etter en lang reise!

TP
Gratulerer sååå masse, kjempefin fødselshistorie, du er kjempetøff! Kos dere masse med det lille knøttet :Heartred:wav
 
Wow!! Gratulerer SÅ mye med veslejenta deres!! Endelig er hun her!
Ble så investert i fødselshistorien din at jeg følte jeg kom ut av ei boble jeg hadde lest ferdig.
Fy flate så tøff du er så gikk gjennom alt det der uten smertelindring! Men også så heldig du var som hadde en såpass kjapp fødsel!!
Fantastisk at du gikk fra 2-9 cm så kjapt!
(Når jeg kom inn på sykehuset i fjor etter vannavgang og rier i 18-19 timer så var jeg også 2cm. 6 nye timer senere var jeg bare 3 og kunne strekkes til 4 og måtte få hormondrypp som visstnok skulle gjøre riene 10 ganger verre så da ba jeg om epidural :hilarious: håper ting blir annerledes denne gangen)

Gratulerer så mye igjen og kos deg masse i nyfødt bobla ❤️
 
Gratulerer så mye ❤️
 
Endelig var ventetiden over:love7Gratulerer så mye med lille prinsessen:Heartpink:dummy1: Kose dere masse i nyfødtbobla, og bare nyyyt tiden med lille:Heartred
 
Kjære! Gratulerer så utrolig mye. Endelig er hun her:happy093Så koselig med fødselshistorie, du er kjempetøff! Håper dere har det fint i nyfødtbobla:Heartpink
 
Jenta vår er her! :Heartred

Her kommer vår (lange og detaljerte) fødselshistorie:

Våknet midt på natten 17.07.22 kl. 04.30 av at jeg hadde litt vonde kynnere (som jeg har hatt de siste ukene), og da jeg satte meg opp i sengen merket jeg at det begynte å renne litt! Gikk veldig fort og krokbøyd ( :hilarious: ) bort til badet, gikk på do, der kom det litt mer vann, og også litt da jeg reiste meg opp. Men på ingen måte sånn SPLÆSJ som man ser på film. Men nok til at jeg gikk inn på soverommet og sa til mannen min "Du..? Nå tror jeg kanskje at vannet mitt har gått". Han bare HÆ?? Satt seg opp i sengen og ble lys våken på ett blunk!:hilarious: "Må vi kjøre til sykehuset?? Jeg setter på kaffen!!!":hilarious: Det var ganske komisk egentlig. Men jeg vet jo at dette ikke nødvendigvis betyr at babyen kommer med én gang, så jeg sa bare at vi kan prøve å sove litt til, og se om jeg får rier etter hvert eller om det liksom ikke kommer igang.
...det tok jo typ 2 minutter så startet riene. :bag: Først veldig svake murringer i korsryggen og magen, men akkurat så annerledes enn tidligere at jeg skjønte hva som skjedde. Det var også ganske tydelig at hver bølge hadde en start, en oppbygning og en slutt, så da skjønte jeg at det var igang. Begynte å time riene i appen, og så at de var relativt regelmessige helt fra start, omtrent 45-60 sek lange, og ca. 8-9 min. mellom hver.

Ringte til sykehuset, sa jeg hadde hatt vannavgang og begynnende rier. Hun ba meg se det an hjemme en stund til og ringe tilbake når det var under 5 min mellom riene og de hadde tatt seg opp i intensitet. Greit nok, jeg hadde jo på forhånd tenkt at jeg hadde lyst til å være hjemme så lenge som mulig.:smug: Men jeg skjønte at ting faktisk var igang, så mannen sto opp og begynte å pakke bilen og ordne det siste her hjemme, mens jeg pakket ferdig fødebagen, slappet av og fikk i meg litt mat og drikke. Syns ikke riene var så ille ennå, men vonde nok til at jeg tenkte "dette kommer til å skikkelig vondt etter hvert"!!:hilarious:

Da kl. ble 08.30 kom riene med 5-6 min mellomrom og var såpass intense at jeg ringte tilbake til sykehuset. Hun sa at jeg kunne velge litt selv om jeg hadde lyst til å komme inn for en sjekk, eller om jeg ville vente hjemme litt til, men hun var enig i at det absolutt hørtes ut som ting var igang! Jeg sa at jeg gjerne ventet hjemme litt til, men skulle ringe tilbake når vi satt oss i bilen. Hjemme satt jeg på yogaballen min og pustet meg gjennom riene, prøvde å spise og drikke litt innimellom, men det var ikke så lett! Etter ca 45 min var riene så vonde og kom med 2-3 min mellomrom, at jeg bare sa til mannen at nå må vi dra på sykehuset. Den kjøreturen må være den mest ubehagelige kjøreturen i mitt liv.:angelic::hilarious: Hadde så hyppige rier, og kjente liksom hver eneste lille stein på veien! Satte på lydfiler fra kurset i bilen, pustet og jobbet meg gjennom dem. I ettertid har mannen sagt "det må være den stilleste bilturen vi noensinne har tatt". Ingen av oss sa et eneste ord de 25 minuttene turen tok!:hilarious:

Kom frem på Ahus kl. 09.45 og ble tatt imot av en ung og veldig hyggelig jordmor. Det var helt rolig på fødeavdelingen, vi så mange ansatte der, men ingen andre! Virket som vi hadde skikkelig flaks og kom på et tidspunkt det ikke skjedde så mye der. Jordmor tok urinprøve, blodtrykk og SÅ.. Det jeg hadde gruet meg til: HVOR STOR ÅPNING ER DET?? Haha. Hadde ikke gruet meg pga. undersøkelsen altså, men fordi jeg var så redd for at jeg hadde hatt så vonde rier og det ikke hadde resultert i noe åpning..:hilarious: Hun sjekket og sa: 2 cm. Jeg bare.. HÆ? 2 CM?? Det var SÅ skuffende, for riene mine var så utrolig hyppige nå og veldig veldig vonde! Men livmorhalsen var helt avflatet da, så hun påpekte om og om igjen at kroppen hadde jobbet godt allerede altså, selv om tallet hørtes lavt ut i mine ører. Jordmor sa at det kunne være jeg ble sendt hjem igjen, men vi kunne se det an mens jeg tok en CTG. Jeg husker at jeg tenkte: jeg går ikke ett skritt ut av det rommet her!:hilarious: Heldigvis så jordmor hvor hyppige og vonde riene mine var, så jeg ble innlagt kl. 10.15.

Jordmor fylte badekaret, og jeg stavret meg bort dit og la meg nedi! Husker det var så sykt deilig å senke seg ned i det varme vannet, det lindret smertene veldig, selv om det ikke tok av noe særlig av toppene. Jeg lå der og pustet og peset i omtrent 20 minutter før jeg plutselig kjente det begynte å stramme seg veldig på toppen av magen min, som når man brekker seg og kaster opp liksom! Det var som om riene også endret helt karakter og ble SYKT vonde, sånn at det var vanskelig å være tilstede! Jeg skjønte ikke helt hva som skjedde og sa bare "HENT JORDMOR" (for hun var ikke på rommet akkurat da), og mannen ringte på henne. På dette tidspunktet hadde jeg litt sånn "utenfor kroppen-opplevelse" fordi jeg skjønte ikke hva som skjedde, og merket faktisk at jeg måtte ta meg ordentlig sammen for å ikke få helt panikk. Puste, puste, puste, puste. Jordmor kom og tok en ny sjekk av meg: 9 cm!!!! WHAT? Og hun kjente hår!!:arghh: Jeg begynte faktisk å gråte fordi jeg var så lettet over fremgangen den siste halvtimen!:hilarious:

Derfra gikk det slag i slag. Jeg ble plutselig helt sinnsykt varm og måtte ut av badekaret, jeg følte jeg smeltet innenfra! Hadde egentlig kunne tenkt meg å føde i vann, men det var ikke snakk om der og da, jeg var altså såå varm. På dette tidspunktet hadde jeg rier som perler på en snor. Helt sykt intense og uten pause imellom, det var nok det mest heftige tidspunktet i hele fødselen tror jeg. Ble halvveis bært bort til fødesengen, fikk noen kalde kluter her og der, og lystgass. (Kort digresjon: funker lystgass egentlig eller? jeg følte ikke den hadde noe effekt i det hele tatt. Mulig det var noe galt med det munnstykket, fordi det gikk ikke an å puste ut i det, luften ble stoppet liksom. Kanskje jeg hadde kjent noe effekt hvis det var tidligere i forløpet, ikke vet jeg, men den lystgassen var det ikke noe særlig hjelp i, haha)

Fikk lov til å begynne å trykke forsiktig på riene, jeg hadde 10 cm åpning, men hun var ikke så langt nede ennå. Jeg lå på siden med det øverste beinet i en sånn holder. Etter en halvtime med trykking sa jordmor at hodet var rett innenfor åpningen, og at nå begynte det nok å sprenge på og sånt, og at jeg måtte følge nøye med på hva hun ba meg om å gjøre, trykke når hun sa det og ikke trykke når hun sa fra. Jeg hadde øynene lukket absolutt hele veien under pressfasen, med kald klut i panna og det eneste jeg hørte var stemmen til jordmor. Nå lå jeg på ryggen, og det føltes veldig riktig, fikk godt tak i knærne mine! Puste, trykke, puste, trykke, puste, ikke trykke ikke trykke ikke trykke! Og så.. Puste, trykke alt man kan og splætt.. Så kjente jeg bare noe gli ut av meg, og noe varmt og hylende ble lagt på brystkassen min. Klokken var nå 12.40 og lille jenta vår var født. 49 cm og nesten 3000 gram. :Heartred Jeg følte meg helt utslitt og fortsatt utroooolig varm, haha!! Mannen sto ved hodet mitt hele tiden og strøk på meg og støttet meg gjennom alt, selv om han var veldig flink til å bare gi jordmor den plassen hun trengte for at vi kunne jobbe sammen best mulig. Mannen fortalte at jordmor hadde ti min senere tvinnet navnesnoren rundt armen og sto og dro i den som hun var med i en tautrekkingskonkurranse!:hilarious::hilarious::hilarious: Splætt var morkaken ute også! Magen flat og bolledeigete, men så deilig å bli kvitt den store, harde magen!

Hadde gruet meg litt i forkant til dette med klipp og rifting og sying og sånt, men måtte ikke klippe, og endte opp med en liten grad 1-rift og kun et par sting. Den syingen kjente jeg forøvrig ikke noe av der jeg lå og koste med babyen min og skravlet med jordmor om alt og ingenting, så det er bare å huske til en senere gang!:hilarious: Så det ble en kjapp og grei fødsel, uten epidural. Jeg var jo verken for eller imot på forhånd, og ville ta det som det kom, men i og med at det gikk så fort så gikk det veldig fint uten! Hadde jordmor sagt 3cm istedet for 9cm på den andre sjekken der, hadde jeg ikke klart meg uten hvis det skulle fortsatt sånn i timesvis. :wacky: Mistet 300ml blod, som jeg skjønte ikke er så mye.

Så var det bare å kose med bebis i senga i to timer, mens vi fikk litt mat og bare hadde det skikkelig rolig og fint på rommet vårt. :Heartred Etter to timer og en liten oppdatering ble vi flyttet over til barselhotellet, der vi heldigvis fikk plass sånn at vi kunne være sammen alle tre de neste dagene.

Jeg er i ganske fin form nå egentlig, dag 5 i dag. :joyful: Litt øm nedentil, men det er ikke så rart, haha!! Sitter igjen med en god følelse, og ble ikke avskrekket fra å føde igjen! Selv om jeg har ikke helt kommet over hvor intenst det var, og er nok fortsatt litt sjokkskadet innimellom!:hilarious:

Kommer til å lage et nytt innlegg snart om den første tiden etter fødsel. Det er så utrolig fint å kunne se tilbake på om en stund og hvis vi skal få flere barn!

Alt er hvertfall bra med oss og vi nyter dagene med den elskede etterlengtede jenta vår!:Heartred Verdens beste premie etter en lang reise!

TP


Gratulerer så inderlig mye !!!!!!!!!! :Heartred :Heartred :Heartred :Heartred :D
 
Gratulerer! Og wow, for en rask (og det lyder som veldig fin) fødsel!
 
Gratulerer så mye med en liten datter!:Heartpink Og takk for en fantastisk beskrivelse av fødselen! Følte nesten at jeg var der:hilarious:. Kos dere masse med den lille!
 
4 uker - Barseltiden

I morgen er jenta vår 4 uker!! :Heartred
Jøss, det har gått fort, tenker du kanskje?! Det har gått sååååå sakte!!:hilarious::hilarious: Sikkert ikke så rart i og med at dagene er rimelig ensformige.. Men la meg starte fra starten!

Etter fødselen var vi to døgn på barselhotellet, hvor vi fikk kjempegod oppfølging og veiledning! Er virkelig kjempeglad vi valgte Ahus, og hadde rett og slett en utrolig god opplevelse der. :joyful: Hele det første døgnet var jeg nesten litt i sjokk etter fødselen, og vi lå stort sett i senga og koste. Hun slet med å få sugetak, så jeg håndmelket og gav med skje dag 1 og dag 2, før vi på dag 3 fikk litt mme og jeg pumpet og gav med kopp. På dag 3 gikk jeg på en smell sånn psykisk, og klarte ikke gjøre noe/spise noe.. Mannen tok seg av lille i mange timer, mens jeg bare lå i senga og halvsov og prøvde å puste og stresse ned. Følte meg bare sykt overveldet og stressa og rådvill, og tenkte mange ganger "hva er det vi har gjort?!". Men heldigvis så hjalp det å komme hjem til kjente omgivelser og sove i senga si og få være sammen bare vi. Dagen etter følte jeg meg mye bedre, og det har gått veldig bra siden den gang! Har blitt noen tårer, men det er vel ikke til å unngå! Er også kjempelettrørt, så begynner jo å grine av å se på henne sove, fordi hun er så søt!:hilarious:

Men jo, amming.. Da vi kom hjem fra bh slet vi fortsatt med sugetaket (og brystknoppene mine var så såre), og jeg var såå glad jeg hadde gått til innkjøp av en brystpumpe på forhånd! Pumpet og koppmatet hele veien helt til dag 5, da hun plutselig skjønte greia med sugetak - og siden har vi fullammet! ..Vel, helt frem til i går faktisk! Lille går litt sakte opp i vekt, så nå har vi fått beskjed fra helsestasjonen om at vi kan spe på med litt MME etter hver amming hvis hun fortsatt virker sulten. Så da prøver vi det en stund og ser om hun går litt lettere opp i vekt! Hun var jo ganske lett fra før av, så håper virkelig hun klarer å legge på seg godt nå fremover!:Heartred Det var mye magevondt og luft i magen i natt da, typisk etter første smak av MME, men håper det går seg til..

Dagene går stort sett med til å sitte i sofaen og amme mens jeg ser på serier! Går mye i reality, for å si det sånn!:hilarious: Orker liksom ikke å se på så mye annet, må være noe som et lett-sett! Koser meg med sjokkis og isvann og vannmelom, og mannen har ferie ennå, så han steller og ordner mens jeg gjør det meste med lille. (Han tar de fleste bleiene da, siden jeg tar matinga!) Hun eeeelsker å ligge i bæresjal, og det er så digg for da får jeg hendene fri (til å skrive dette feks)! MEN hun våkner med en gang jeg legger henne fra meg - skikkelig klistremerkebaby! På forhånd sa jeg at aldri i verden om vi skulle samsove, men samsoving har det jaggu blitt! Eneste måten hun sover mer enn 10 min i strekk på! :bag: Hun våkner hver 3.-4. time og vil ha mat om natten, men sover godt imellom stort sett! Hater vogna si, så trilleturer har det blitt få av.. Syns dessuten det er litt ekkelt å være ute når det er så varmt (28 grader her på østlandet), så vi holder oss for det meste inne i aircondition-stua vår! Har begynt å ta imot litt korte besøk da, koselig med alle som vil hilse på frøkna vår!

Så sånn har vi hatt det i det siste! Blir nok noen flere sånne uker uten noen form for rutiner, før vi sakte men sikkert prøver å innføre noen! :joyful: Syns fortsatt det er litt uvirkelig at vi har fått en datter, og det hender jeg må klype meg selv i armen for å sjekke at det faktisk er sant!:hilarious: Nå gleder jeg meg til hun begynner å smile og vi kan få litt mer kontakt med henne!:Heartred Regner med tiden bare kommer til å fly avgårde plutselig, så passer på å nyte dagene med en liten bebis, man vet jo aldri om man får en til eller ikke! Vi har snakket litt om dette med søsken, og planen foreløpig er å vente ca. 2 år før vi prøver på en liten en til. Vi håper veldig at vi blir gravide naturlig neste gang! Har jo 2 blastoer på frys i Porsgrunn, og de setter jeg gjerne inn, men det blir ikke noen flere runder med IVF hvis vi ikke blir gravide naturlig/med frys. Da får det bli ett barn på oss, fordi jeg orker ikke en runde til med stimulering osvosvosv. :bag: ..det sier jeg nå da. Kan være pipa får en annen lyd når man står midt oppi det! Men det er som sagt litt frem i tid, vi har ikke noe hastverk nå for å si det sånn!:hilarious:

Nå våkner lillegull her og det er tid for litt mat! Takk til alle som legger igjen kommentarer og kjærleik!:Heartred Dere som er her på forumet har vært en helt uvurderlig støtte for meg de siste par årene, og jeg er så takknemlig!!:Heartred

-TP-
 
Herlig oppdatering!
Hender seg at ting blir litt annet enn man hadde bestemt seg for på forhånd (.. samsoving, bæring, trilling etc), man får bare gjøre sånn at det funker for dere ❤️
Kos dere masse!
 
Fantastisk ❤️❤️❤️❤️ Gratulerer ❤️❤️
 
Åå, så herlig oppdatering. Altså, den «Shit, hva har vi gjort?!»-tanken kan jeg skrive under på. For meg varte den også en god stund, men tror det er veldig vanlig! Det bare gjør litt ekstra vondt når lille er så ekstremt ønsket og etterlengtet. Men livet vol. 2 kan man rett og slett ikke forstå før man står med begge beina godt plantet ut i det. Det høres ut som dere har funnet et godt utgangspunkt og møter lille på beste måte <3 Her skulle det heller ikke samsoves! Vi samsov til han ble 5,5mnd x) Ha en nydelig fortsettelse i barselsbobla, vit at det et lov til å kjenne på alle følelser som følger med <3 Stor klem!
 
Åå, så herlig oppdatering. Altså, den «Shit, hva har vi gjort?!»-tanken kan jeg skrive under på. For meg varte den også en god stund, men tror det er veldig vanlig! Det bare gjør litt ekstra vondt når lille er så ekstremt ønsket og etterlengtet. Men livet vol. 2 kan man rett og slett ikke forstå før man står med begge beina godt plantet ut i det. Det høres ut som dere har funnet et godt utgangspunkt og møter lille på beste måte <3 Her skulle det heller ikke samsoves! Vi samsov til han ble 5,5mnd x) Ha en nydelig fortsettelse i barselsbobla, vit at det et lov til å kjenne på alle følelser som følger med <3 Stor klem!

Hvordan går det med deg og familien din? :Heartred Vet du sjelden er innom her, men spør allikevel:hilarious:
 
3 måneder :dummy1: (13 uker og 3 dager i dag)

Tiden flyr.. ikke:hilarious: Syns disse 3 månedene har gått ganske sakte, men så har det jo vært litt ensformige dager, så sikkert ikke så rart å føle det sånn.. Men nå de siste par ukene har vi blitt litt mer aktive, med feks barselgrupper, yoga, babysang og besøk her og der. Endelig føler jeg meg trygg på å ta henne med steder, er ikke lenger så redd for "hva skjer hvis hun begynner å hylgrine???", har forstått at folk har nok med sitt og i tillegg har veldig forståelse for alt med babyer! ..heldigvis! Elsker babysang, det er så koselig, og føler virkelig vi knytter bånd når vi er på det! Anbefales!

Så.. hva har skjedd siden sist..

Lille frøken har slitt masse med magen helt siden hun kom omtrent. Masse luft, smerter og gulp, og legen mistenker mpa. I tillegg begynte vekten å flate ut rundt uke 5/6.. Har spist melkefritt i 8 uker nå, og hun går nå såå fint opp i vekt, selv om det fortsatt er en del magevondt og uro. Jeg skal teste melk igjen om noen uker, og vi blir muligens henvist videre til utredning hvis det ikke blir bedre! Savner ost og melkesjokolade, men det får bare være!

Jeg fullammer nå og det går veldig bra!! Har til tider såre brystknopper, men stort sett er jeg bare glad det fungerer! Er jo så lettvint å alltid ha maten med seg, haha. Innimellom får hun en flaske mme hvis hun er overtrøtt og ikke vil ha pupp, da tar hun heller flasken og roer seg etterpå. Men smokk? Det vil hun iiiiikke ha, kun når vi kjører bil!

Hmm, ellers smiler og babler hun masse! Lager så mange lyder, høres ut som hun synger av og til! Begynte vel å smile rett før hun ble 8 uker, og gjett hva!! I dag lo hun for første gang!!!! Ææææ, verdens fineste lyd som jeg har ventet og ventet på!!

Vi har fått en skikkelig klistremerkebaby da, og det er først nå jeg kan legge henne fra meg noen minutter i babygym.. Ellers vil hun bare bli bært og sitte på fanget! Er ganske slitsomt, men ganske kos også. Hun har sovet ganske bra på nettene helt fra start (ja, vi samsover ennå), men vært helt håpløs med søvn på dagtid. Hun vil bare ikke sove!! Ikke i vogn, babynest, seng, bil... Noen ganger sovner hun på fanget mitt mens jeg ammer, ellers så sovner hun i bæresele/bæresjal (mine beste kjøp forøvrig, har et sjal og en angelpack). Men hun våkner på sekundet etter 30 min, hver eneste dupp på dagtid! Håper det snur snart, for både jeg og hun blir utslitte av det! Heldigvis sover hun 2-3 timer av gangen på natten når hun først har sovnet!

Jeg koser meg i permisjon nå og prøver å finne på noe hver dag. Trenger ikke være noe stort, bare et eller annet! Har vært superheldig med barselgruppen min, så vi henger sammen ukentlig! Så det er jo egentlig bare mer av det samme fremover, samtidig som frøkna blir større og større, og det er morsomt! For min del syns jeg det bare blir bedre og bedre nå, selv om man har helt håpløse dager innimellom og savner den tiden hun bare lå og sov på brystet mitt, heh.

Ble ikke noe emojis her, var så kronglete med én hånd på mobilen og én hånd på baby sovende i bæresjal mens jeg tar små knebøy! De som vet de vet...

TP
 
Høres ut som du har begynt å få en grei rytme på saker nå ❤️❤️ Kos deg videre!
 
Haha åååh - dette er som å høre en direkte gjenfortelling av babytida med lillesøster her :hilarious:
Hun har også mpa, ikke vokst det av seg enda, men de fleste gjør de starter på skolen så det er fortsatt håp. Hun er 19mnd da. Og selv om jeg ikke var førstegangsmamma var vi faktisk veldig mye inne og hjemme de første 3 mnd, fordi jeg ble så stress av tanken på å dra ut, hyling i bilstolen og generelt plutselig hyling bare overalt :p men vi vendte oss til det og folk bryr seg jo heldigvis ikke noe særlig heller.

Håper dagsovingen går seg litt til snart :)
 
"Lille" Frø - 6 måneder

Nå har det lille frøet mitt blitt en liten blomst! :Heartred

De første 3 mnd gikk så utrolig sakte, og de siste 3 har gått så skrekkelig fort! Da hun var ca. 4 mnd fikk jeg en skikkelig knekk, og mamma måtte bo her et par uker for å hjelpe til. Mannen min jobbet veldig mye, og jeg var fullstendig utslitt og nedfor. Takk og pris for at hun kunne komme og hjelpe! Da hun ble ca. 4,5 mnd endret hun seg veldig mye. Hun ble roligere, gråt ikke hele tiden og smilte og lo massemasse! Alt endret seg da! Jeg ble mer rolig, nøt permisjonen mer, koste meg med henne - og vi har funnet på såå masse siden da! Vi er ukentlig på babysvømming, babysang, babydans, barseltreff og trilleturer. På dagen hun ble 5 mnd sovnet lå hun i vogna for første gang uten å gråte, og sovnet!! Dere skjønner ikke hvor spinnvilt det er!! Nå om dagen sover hun alle 2-3 dupper i vogna, i skrivende stund har hun ligget ute i 3,5 timer. Det går altså så mye bedre nå som dere sikkert skjønner!:joyful::Heartred

Vi er tilbake på melkefull diett, og det ser ut til å gå fint. Hun sliter en del med forstoppelse, men det er nok pga. introduksjon av fast føde...som hun forøvrig ikke er noe særlig interessert i i det hele tatt. Her er det fortsatt puppen som er best, og jeg tipper morsmelk fortsatt er 90% av næringen hun får. Greit for meg det, men skulle gjerne kuttet litt ned på nattammingen.. Hun våkner til tiden hver eneste time:arghh: Får ikke til å sovne uten støtte, og må bysses i søvn. På natten kan jeg amme henne i søvn igjen heldigvis! Vi vurderer å flytte henne over på eget rom snart, for å se om hun sover bedre der. Så nå er vi i full gang med å venne henne til rommet sitt og sprinkelsenga! Blir veldig spennende å se hvordan det går! :joyful:

Ellers er hun veldig opptatt av å dytte seg opp på knærne om dagen, men kommer seg ikke fremover til sin store fortvilelse! Er ganske liten og lett, så ligger litt foran sånn motorisk, og det er gøy å se! Følger kurvene sine, og ligger på 10-percentilen både på vekt og høyde! Hun er sykt søt også, må jeg si!:hilarious: Er skikkelig forelska om dagen, nå når hun er så utrolig blid og kosete og glad i mammaen sin. Men det skal sies at jeg er dritsliten og - og innimellom går jeg på en skikkelig smell. Lite søvn og MASSE energi som brukes på baby hvert eneste sekund, da blir man sliten gitt.

Jeg er veldig veldig gira på et barn til - men ikke ennå! Men tenker ofte på om vi kommer til å klare å bli gravide på egen hånd neste gang, eller om vi må benytte oss av embryoene vi har på frys.. Eller om vi rett og slett ikke får til et søsken! Er jo litt typisk at dette stresser meg litt allerede nå lenge før vi skal begynne å prøve!:hilarious::hilarious: Typisk meg!

Ellers har vi søkt barnehageplass til vesla, og jeg gruuuuuuer meg til å dra tilbake på jobb! Det blir litt av en overgang å være borte fra henne 8-9 timer om dagen, når jeg er så vant til å være med henne 24/7 nå.. Har lyst til å jobbe redusert bare fordi jeg vil være mer med henne.. Heldigvis skal jeg ha et par måneder ulønnet perm før jeg starter på jobb igjen, så vi har ennå litt tid sammen!:Heartred

Jeg er stadig innom her og leser i dagbøkene til dere som jeg følger! Håper alle får drømmene sine oppfylt i 2023.

TP
 
Hei! Herregud, gratulerer!
Jeg sviktet fullstendig som cheerleader etter jeg fødte i april. Huff! Det ble litt mye for meg med to tette og nytt oppussingsobjekt og plutselig var jeg langt inn i en fødselsdepresjon. Glemte helt BV.

Er nå gravid med tredjemann og fikk lyst å lese litt dagbøker igjen og scrollet rett til din ❤️ Ble SÅ glad da jeg så taggen «Juliknøttene2022».

Håper alt er bra med dere og at du trives i mammarollen ❤️ Du er sikkert ikke her så ofte, men kanskje du titter innom når dere begynner å prøve på neste :D
 
Back
Topp