Baby nr. 2 - vi er klare for deg!

GRAVIDOPPDATERING

Gravid:
31+4
Termin: 24.07.22
Kjønn: Jente
Dager til termin: 62
Prosent gjennomført: 78,1%
Gravidmåned: 8
Trimester: 3
Vektendring: + 14kg
Leie: Ligger med hodet ned og ryggen sin mot min høyre side, gjorde det på forrige kontroll for 3 uker siden også.
Neste kontroll: Hos jordmor på helsestasjonen på 27.05. Deretter på Ahus 07.06.

Symptomer/plager: Kynnere!!:hungover: Den siste uken har jeg hatt så utrolig hyppige kynnere, at jeg ringte Ahus i dag og fikk komme inn på sjekk. Ble full gjennomgang med CTG, blodtrykk, urinprøve og innvendig+utvendig UL. CTG viste at jeg har kynnere regelmessig, men UL viste heldigvis at det livmorhalsen er lukket, lang og ikke påvirket av kynnerne. Har ikke hatt blødning eller mistanke om vannavgang, men litt mensmurringer i korsryggen (men ikke noe som er veldig vondt..). Aner ikke om dette kan snu over natten, skal spørre litt mer når jeg skal til jordmor på fredag, jeg ble på en måte litt for satt ut til å stille spørsmål på sykehuset i dag. Typisk:hilarious: Uansett, de kommer selv om jeg sitter/ligger og slapper av, men når jeg går eller rører meg er de der konstant.. Håper ikke kroppen setter igang med rier ennå, vil at vesla skal holde seg i magen litt tid. Erfaringer mottas med takk! Nå blir det å ta livet ekstra med ro fremover ihvertfall.

Ellers litt halsbrann og kvalme hvis jeg blir sliten, men bortsett fra det går det fint!

Cravings: Kunne levd på jordbær.

Vitamintilskudd/medisiner: Jern, 65mg om dagen. Tok nye blodprøver for tre uker siden, og jernverdiene hadde gått enda mer ned, fra 56 til 27.. Flott!:shifty: HB hadde gått fra 12,6 til 11,9.

Bevegelse: Sparkingen har blitt mer åling nå, og jeg kjenner henne stort sett kun på over navlen (hun ligger med hodet ned, så det er rumpe/bein jeg kjenner). Hun hikker daglig, små rytmiske dunk som gjør at jeg ikke får sove hvis jeg først merker det.:hilarious:

Innkjøp: Alt er i boks tror jeg! Fikk det siste lille vi trengte i Babyshower forrige uke! Babyrommet er stappfullt av ting nå, gleder meg til å fikse det litt og rydde innpå der, vaske klær og legge det fint i skuffene!:Heartred

Milepæler:
09.06.22: 34 uker. Jeg ble født da, og det har jo gått relativt bra med meg, så jeg føler at hvis hun kommer etter dette går det fint.:bag:
30.06.22: 37 uker. Regnes ikke lenger som prematur.
24.07.22: Termin. Rett og slett.

Humør:
Har det ganske bra for tiden, bortsett fra at jeg akkurat nå i dag er litt stressa for at hun skal komme veldig for tidlig pga. disse heftige kynnerne! Ellers så gleder jeg meg til å treffe henne, mannen min også, og vi har det så fint sammen for tiden! Han ordner og styrer og lar meg slappe av stort sett!:joyful:

Tanker:
Først må jeg bare minne meg selv på (og evt. andre) at gravidyoga er gull! Hvis jeg blir gravid igjen en gang, så skal jeg starte litt før bare.. Tror det hadde vært perfekt sånn i 20-ukene! Magen begynner å bli litt i veien, og kynnerne ødelegger litt.:hilarious:

Må legge til at på UL i dag, så sa legen at Lille Frø var litt liten av vekst! Rundt 1500 gram i dag, og på 10 percentilen på den grafen de har. Skal derfor tilbake på tilvekstkontroll om to uker. Håper hvertfall ikke veksten stagnerer, men at hun vokser i sin kurve! Blir spennende å se, føler liksom ikke det er så mye jeg kan gjøre uansett.. Vet ikke hvor nøyaktig disse greiene er heller jeg.:bookworm:

Er nå ferdig med "Positiv Fødsel"-kurset, og er veldig veldig fornøyd! Har aldri hatt fødselsangst, men har ikke akkurat gledet meg heller! Men nå etter kurset så kjenner jeg nesten at jeg gleder meg litt!:hilarious: Spent på å se om jeg får brukt noen av pusteteknikkene og avspenningene, og hvordan det fungerer for meg. Dessuten er jeg jo positiv til både lystgass og epidural, så hvis jeg ikke takler smertene så kommer jeg til å be om epidural. Er veldig glad for at jeg bruker tid på å forberede meg - for min del tror jeg det er alfa og omega! Jeg skjønner at man ikke vet hvordan fødselen kommer til å bli, og at man ikke kan "planlegge den", men man kan faktisk forberede seg godt og ha god nytte av det. Mannen tar også kurset, vi hører på lydfilene og avspenningene sammen, og jeg begynner alltid å fnise når hun sier "kroppen din er designet til å føde", fordi det bare er så komisk når mannen er med!:hilarious::hilarious:

Holder på å skrive fødebrev/brev til jordmor. Håper å få en jordmor som er rolig, varm og hyggelig - tror mitt verste mareritt er å få en som kjefter på meg og ber meg skjerpe meg!:wideyed: (Finnes de..?) Så ro er veldig viktig for meg, og ønsker veldig gjerne ikke å være lenket til sengen med mindre det er best. Lurer veeeeldig på hvordan været/tempen blir i juli, vet ikke om det er så aktuelt med badekar hvis det er hetebølge ute.. Vi får se!

Hmmm.. Noe mer? Føler jeg ble stappa full av ny informasjon i dag, så det koker litt i topplokket! Oppdaterer her etter vi har vært på tilvekstkontroll om 15 dager, og krysser fingrene for at hun har vokst en del til da, og at kynnerne roer seg!:Heartred

TP:smiley-bounce012
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid:
31+4
Termin: 24.07.22
Kjønn: Jente
Dager til termin: 62
Prosent gjennomført: 78,1%
Gravidmåned: 8
Trimester: 3
Vektendring: + 14kg
Leie: Ligger med hodet ned og ryggen sin mot min høyre side, gjorde det på forrige kontroll for 3 uker siden også.
Neste kontroll: Hos jordmor på helsestasjonen på 27.05. Deretter på Ahus 07.06.

Symptomer/plager: Kynnere!!:hungover: Den siste uken har jeg hatt så utrolig hyppige kynnere, at jeg ringte Ahus i dag og fikk komme inn på sjekk. Ble full gjennomgang med CTG, blodtrykk, urinprøve og innvendig+utvendig UL. CTG viste at jeg har kynnere regelmessig, men UL viste heldigvis at det livmorhalsen er lukket, lang og ikke påvirket av kynnerne. Har ikke hatt blødning eller mistanke om vannavgang, men litt mensmurringer i korsryggen (men ikke noe som er veldig vondt..). Aner ikke om dette kan snu over natten, skal spørre litt mer når jeg skal til jordmor på fredag, jeg ble på en måte litt for satt ut til å stille spørsmål på sykehuset i dag. Typisk:hilarious: Uansett, de kommer selv om jeg sitter/ligger og slapper av, men når jeg går eller rører meg er de der konstant.. Håper ikke kroppen setter igang med rier ennå, vil at vesla skal holde seg i magen litt tid. Erfaringer mottas med takk! Nå blir det å ta livet ekstra med ro fremover ihvertfall.

Ellers litt halsbrann og kvalme hvis jeg blir sliten, men bortsett fra det går det fint!

Cravings: Kunne levd på jordbær.

Vitamintilskudd/medisiner: Jern, 65mg om dagen. Tok nye blodprøver for tre uker siden, og jernverdiene hadde gått enda mer ned, fra 56 til 27.. Flott!:shifty: HB hadde gått fra 12,6 til 11,9.

Bevegelse: Sparkingen har blitt mer åling nå, og jeg kjenner henne stort sett kun på over navlen (hun ligger med hodet ned, så det er rumpe/bein jeg kjenner). Hun hikker daglig, små rytmiske dunk som gjør at jeg ikke får sove hvis jeg først merker det.:hilarious:

Innkjøp: Alt er i boks tror jeg! Fikk det siste lille vi trengte i Babyshower forrige uke! Babyrommet er stappfullt av ting nå, gleder meg til å fikse det litt og rydde innpå der, vaske klær og legge det fint i skuffene!:Heartred

Milepæler:
09.06.22: 34 uker. Jeg ble født da, og det har jo gått relativt bra med meg, så jeg føler at hvis hun kommer etter dette går det fint.:bag:
30.06.22: 37 uker. Regnes ikke lenger som prematur.
24.07.22: Termin. Rett og slett.

Humør:
Har det ganske bra for tiden, bortsett fra at jeg akkurat nå i dag er litt stressa for at hun skal komme veldig for tidlig pga. disse heftige kynnerne! Ellers så gleder jeg meg til å treffe henne, mannen min også, og vi har det så fint sammen for tiden! Han ordner og styrer og lar meg slappe av stort sett!:joyful:

Tanker:
Først må jeg bare minne meg selv på (og evt. andre) at gravidyoga er gull! Hvis jeg blir gravid igjen en gang, så skal jeg starte litt før bare.. Tror det hadde vært perfekt sånn i 20-ukene! Magen begynner å bli litt i veien, og kynnerne ødelegger litt.:hilarious:

Må legge til at på UL i dag, så sa legen at Lille Frø var litt liten av vekst! Rundt 1500 gram i dag, og på 10 percentilen på den grafen de har. Skal derfor tilbake på tilvekstkontroll om to uker. Håper hvertfall ikke veksten stagnerer, men at hun vokser i sin kurve! Blir spennende å se, føler liksom ikke det er så mye jeg kan gjøre uansett.. Vet ikke hvor nøyaktig disse greiene er heller jeg.:bookworm:

Er nå ferdig med "Positiv Fødsel"-kurset, og er veldig veldig fornøyd! Har aldri hatt fødselsangst, men har ikke akkurat gledet meg heller! Men nå etter kurset så kjenner jeg nesten at jeg gleder meg litt!:hilarious: Spent på å se om jeg får brukt noen av pusteteknikkene og avspenningene, og hvordan det fungerer for meg. Dessuten er jeg jo positiv til både lystgass og epidural, så hvis jeg ikke takler smertene så kommer jeg til å be om epidural. Er veldig glad for at jeg bruker tid på å forberede meg - for min del tror jeg det er alfa og omega! Jeg skjønner at man ikke vet hvordan fødselen kommer til å bli, og at man ikke kan "planlegge den", men man kan faktisk forberede seg godt og ha god nytte av det. Mannen tar også kurset, vi hører på lydfilene og avspenningene sammen, og jeg begynner alltid å fnise når hun sier "kroppen din er designet til å føde", fordi det bare er så komisk når mannen er med!:hilarious::hilarious:

Holder på å skrive fødebrev/brev til jordmor. Håper å få en jordmor som er rolig, varm og hyggelig - tror mitt verste mareritt er å få en som kjefter på meg og ber meg skjerpe meg!:wideyed: (Finnes de..?) Så ro er veldig viktig for meg, og ønsker veldig gjerne ikke å være lenket til sengen med mindre det er best. Lurer veeeeldig på hvordan været/tempen blir i juli, vet ikke om det er så aktuelt med badekar hvis det er hetebølge ute.. Vi får se!

Hmmm.. Noe mer? Føler jeg ble stappa full av ny informasjon i dag, så det koker litt i topplokket! Oppdaterer her etter vi har vært på tilvekstkontroll om 15 dager, og krysser fingrene for at hun har vokst en del til da, og at kynnerne roer seg!:Heartred

TP:smiley-bounce012
Oy, håper kynnere holder seg til kynnere og at det ikke utvikler seg som du sier.
Håper føde kurset hjelper for deg.
Jeg tok masse online kurs sist gang, og on det å puste ut dobbelt så lenge som man puster inn, men jeg endte opp med å bli svimmel av det fordi jeg pusta ikke inn nok så om du skal telle inn og ut pust, anbefaler jeg å ikke puste ut dobbelt så lenge som du puster inn men så klart likevel fokusere på pusten.
Og det er INGEN skam å ta epidural!

Og on du får en snerpete jordmor så ber du om å få bytte! Om jeg ikke kommer overens med min jordmor så skal jeg IKKE gjøre fødselen verre ved å ta til meg hennes bullshit
 
Oy, håper kynnere holder seg til kynnere og at det ikke utvikler seg som du sier.
Håper føde kurset hjelper for deg.
Jeg tok masse online kurs sist gang, og on det å puste ut dobbelt så lenge som man puster inn, men jeg endte opp med å bli svimmel av det fordi jeg pusta ikke inn nok så om du skal telle inn og ut pust, anbefaler jeg å ikke puste ut dobbelt så lenge som du puster inn men så klart likevel fokusere på pusten.
Og det er INGEN skam å ta epidural!

Og on du får en snerpete jordmor så ber du om å få bytte! Om jeg ikke kommer overens med min jordmor så skal jeg IKKE gjøre fødselen verre ved å ta til meg hennes bullshit

Har allerede avtalt med mannen om at han må være den "strenge" og be om å få bytte hvis det skulle være nødvendig!:hilarious: Men etter det jeg har lest om ahus så er jeg ikke så bekymret, og særlig ikke etter å ha møtt på to superfine folk der i går!:joyful:

Og det er ikke noe puste-telling her heldigvis, skjønner godt du ble svimmel! :wideyed:

Går det bra med svangerskapet ditt forresten?
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid:
31+4
Termin: 24.07.22
Kjønn: Jente
Dager til termin: 62
Prosent gjennomført: 78,1%
Gravidmåned: 8
Trimester: 3
Vektendring: + 14kg
Leie: Ligger med hodet ned og ryggen sin mot min høyre side, gjorde det på forrige kontroll for 3 uker siden også.
Neste kontroll: Hos jordmor på helsestasjonen på 27.05. Deretter på Ahus 07.06.

Symptomer/plager: Kynnere!!:hungover: Den siste uken har jeg hatt så utrolig hyppige kynnere, at jeg ringte Ahus i dag og fikk komme inn på sjekk. Ble full gjennomgang med CTG, blodtrykk, urinprøve og innvendig+utvendig UL. CTG viste at jeg har kynnere regelmessig, men UL viste heldigvis at det livmorhalsen er lukket, lang og ikke påvirket av kynnerne. Har ikke hatt blødning eller mistanke om vannavgang, men litt mensmurringer i korsryggen (men ikke noe som er veldig vondt..). Aner ikke om dette kan snu over natten, skal spørre litt mer når jeg skal til jordmor på fredag, jeg ble på en måte litt for satt ut til å stille spørsmål på sykehuset i dag. Typisk:hilarious: Uansett, de kommer selv om jeg sitter/ligger og slapper av, men når jeg går eller rører meg er de der konstant.. Håper ikke kroppen setter igang med rier ennå, vil at vesla skal holde seg i magen litt tid. Erfaringer mottas med takk! Nå blir det å ta livet ekstra med ro fremover ihvertfall.

Ellers litt halsbrann og kvalme hvis jeg blir sliten, men bortsett fra det går det fint!

Cravings: Kunne levd på jordbær.

Vitamintilskudd/medisiner: Jern, 65mg om dagen. Tok nye blodprøver for tre uker siden, og jernverdiene hadde gått enda mer ned, fra 56 til 27.. Flott!:shifty: HB hadde gått fra 12,6 til 11,9.

Bevegelse: Sparkingen har blitt mer åling nå, og jeg kjenner henne stort sett kun på over navlen (hun ligger med hodet ned, så det er rumpe/bein jeg kjenner). Hun hikker daglig, små rytmiske dunk som gjør at jeg ikke får sove hvis jeg først merker det.:hilarious:

Innkjøp: Alt er i boks tror jeg! Fikk det siste lille vi trengte i Babyshower forrige uke! Babyrommet er stappfullt av ting nå, gleder meg til å fikse det litt og rydde innpå der, vaske klær og legge det fint i skuffene!:Heartred

Milepæler:
09.06.22: 34 uker. Jeg ble født da, og det har jo gått relativt bra med meg, så jeg føler at hvis hun kommer etter dette går det fint.:bag:
30.06.22: 37 uker. Regnes ikke lenger som prematur.
24.07.22: Termin. Rett og slett.

Humør:
Har det ganske bra for tiden, bortsett fra at jeg akkurat nå i dag er litt stressa for at hun skal komme veldig for tidlig pga. disse heftige kynnerne! Ellers så gleder jeg meg til å treffe henne, mannen min også, og vi har det så fint sammen for tiden! Han ordner og styrer og lar meg slappe av stort sett!:joyful:

Tanker:
Først må jeg bare minne meg selv på (og evt. andre) at gravidyoga er gull! Hvis jeg blir gravid igjen en gang, så skal jeg starte litt før bare.. Tror det hadde vært perfekt sånn i 20-ukene! Magen begynner å bli litt i veien, og kynnerne ødelegger litt.:hilarious:

Må legge til at på UL i dag, så sa legen at Lille Frø var litt liten av vekst! Rundt 1500 gram i dag, og på 10 percentilen på den grafen de har. Skal derfor tilbake på tilvekstkontroll om to uker. Håper hvertfall ikke veksten stagnerer, men at hun vokser i sin kurve! Blir spennende å se, føler liksom ikke det er så mye jeg kan gjøre uansett.. Vet ikke hvor nøyaktig disse greiene er heller jeg.:bookworm:

Er nå ferdig med "Positiv Fødsel"-kurset, og er veldig veldig fornøyd! Har aldri hatt fødselsangst, men har ikke akkurat gledet meg heller! Men nå etter kurset så kjenner jeg nesten at jeg gleder meg litt!:hilarious: Spent på å se om jeg får brukt noen av pusteteknikkene og avspenningene, og hvordan det fungerer for meg. Dessuten er jeg jo positiv til både lystgass og epidural, så hvis jeg ikke takler smertene så kommer jeg til å be om epidural. Er veldig glad for at jeg bruker tid på å forberede meg - for min del tror jeg det er alfa og omega! Jeg skjønner at man ikke vet hvordan fødselen kommer til å bli, og at man ikke kan "planlegge den", men man kan faktisk forberede seg godt og ha god nytte av det. Mannen tar også kurset, vi hører på lydfilene og avspenningene sammen, og jeg begynner alltid å fnise når hun sier "kroppen din er designet til å føde", fordi det bare er så komisk når mannen er med!:hilarious::hilarious:

Holder på å skrive fødebrev/brev til jordmor. Håper å få en jordmor som er rolig, varm og hyggelig - tror mitt verste mareritt er å få en som kjefter på meg og ber meg skjerpe meg!:wideyed: (Finnes de..?) Så ro er veldig viktig for meg, og ønsker veldig gjerne ikke å være lenket til sengen med mindre det er best. Lurer veeeeldig på hvordan været/tempen blir i juli, vet ikke om det er så aktuelt med badekar hvis det er hetebølge ute.. Vi får se!

Hmmm.. Noe mer? Føler jeg ble stappa full av ny informasjon i dag, så det koker litt i topplokket! Oppdaterer her etter vi har vært på tilvekstkontroll om 15 dager, og krysser fingrene for at hun har vokst en del til da, og at kynnerne roer seg!:Heartred

TP:smiley-bounce012
Du kan jo føde snart jo ❤️❤️ Var det ikke bare her om dagen at du fikk positiv test? For en vill reise ❤️ Og fantastisk ❤️
 
Du kan jo føde snart jo ❤️❤️ Var det ikke bare her om dagen at du fikk positiv test? For en vill reise ❤️ Og fantastisk ❤️

Altså fy søren!! Etter noe som føltes som en evighet med prøving (og feiling), så har dette svangerskapet gått såå fort!!:nailbiting: Særlig de siste 4 mnd! Snart kommer hun jo faktisk!:Heartpink Og jeg er så glad for at du kommer etter!!:Heartred:Heartred
 
Har allerede avtalt med mannen om at han må være den "strenge" og be om å få bytte hvis det skulle være nødvendig!:hilarious: Men etter det jeg har lest om ahus så er jeg ikke så bekymret, og særlig ikke etter å ha møtt på to superfine folk der i går!:joyful:

Og det er ikke noe puste-telling her heldigvis, skjønner godt du ble svimmel! :wideyed:

Går det bra med svangerskapet ditt forresten?
Ah det var en god plan. Kanskje jeg skal si det samme til samboeren!

Å, ingen telling.. hvordan er pusting på det kurset der?

Joda går helt greit, plages en del med bekken, isjias, og i forrigår strakk jeg noe i ryggen mens jeg lekte med datteren så plages litt ekstra uka her, men kunne vært verre sier jeg alltid :hilarious:
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid:
34+0
Termin: 24.07.22
Kjønn: Jente
Dager til termin: 45
Prosent gjennomført: 84,1%
Gravidmåned: 9
Trimester: 3
Vektendring: + 15kg
Leie: Ligger med hodet ned og ryggen og rumpa ut mot magen min!
Neste kontroll: Hos jordmor på helsestasjonen 13.06 og vektkontroll på Ahus 22.06

Symptomer/plager: Egentlig så har jeg det ikke så aller verst for tiden! :joyful: Må si at 3. trimester har vært mitt trimester så langt, håper bare det fortsetter sånn, hehhehhe. Har tatt det megarolig de siste ukene da, og er nå sykmeldt 100%, jeg bare gjør ferdig litt freelance-prosjekter osv. nå. Er fortsatt mye plaget med kynnere, men nå kommer de mest når jeg er aktiv og ikke så ofte når jeg sitter og ligger. Dessuten er jeg i dag 34 uker, og jeg kjenner at skuldrene har sunket litt bare pga. det.:angelic:

Har begynt å få litt hovne ankler, og har også vondt i fingrene/hendene, særlig på morgenen! Rart det ikke finnes støttehansker..:hilarious: Just saying, jeg hadde brukt det, hvis noen vil videreutvikle den ideen!

Og en ting til.. Jeg har supervondt i begge kjeveledd når jeg tygger!:hilarious::hilarious: Kanskje jeg er litt stressa uten at jeg tenker over det og spenner i kjeven, men noen ganger er det så ille at jeg ikke orker å spise.. :dead: Og det forplanter seg litt opp i ørene også, kjennes ut som jeg har ørebetennelse innimellom. Uvisst om det er en gravidplage, men skriver det nå opp!:bag:

Cravings: Har plutselig blitt sykt glad i risengrynsgrøt! Mmmm, med masse smør og sukker og kanel! NAM!!

Vitamintilskudd/medisiner: Jern, 65mg om dagen, pluss gravid-multivitaminer.

Bevegelse: Det åles og det åles, men sjelden jeg kjenner harde spark. Generelt er bevegelsene hennes ganske svake, og har vært det hele veien, men er ikke bekymret. På forrige CTG måtte de restarte TRE(!) ganger, fordi de ikke var fornøyde.. Først vanlig, da syntes de hun bevegde seg for lite, så jeg måtte spise sukker og sette på partymusikk (Sorry til hun som delte rom med meg og MÅTTE høre på Tix og Subwoolfer i 20 min..). Så var jeg inne til UL der hun så fine bevegelser, og så NOK en CTG-registrering, hvor de til slutt ble fornøyde. Noe med at hjerterytmen til baby ikke hoppet når hun rørte på seg, men holdt seg stabil..? Uansett, regner med de ikke hadde sendt meg hjem hvis det faktisk var noe, så jeg slår meg til ro med at alt er i orden!
Det hikkes forøvrig 2-3 ganger om dagen, hun er en skikkelig hikker!:hilarious:

Innkjøp: Alt til baby er på plass! Tror jeg trenger litt mer behagelige og lette sommerklær etter hvert, og kanskje noe ammeutstyr, men det venter vi med til vi ser hva vi trenger!

Milepæler:
30.06.22: 37 uker. Regnes ikke lenger som prematur.
24.07.22: Termin. Rett og slett.

Humør: Jeg har det ganske bra, jeg! Nå er yogakurset ferdig, og det har vært helt topp og veldig deilig! Skal prøve å sette av samme tidspunkt ukene fremover også og gjøre det hjemme. Er veldig takknemlig for å ha en mann som stiller opp så mye for meg kjenner jeg.. :Heartred Jeg har ikke vært så hormonell i svangerskapet, men det hender jeg blir litt ekstra rørt når jeg ser mannen kose med magen eller hunden vår, haha! Men jeg (og mannen..) har sluppet unna kort lunte og gråting. ..så langt!:shy: Åh, må bare legge til at jeg ennå ikke våkner på natten for å tisse - lurer nesten på om blæra mi fungerer som den skal!:hilarious::hilarious: Våkner jo tusen ganger hver natt fordi jeg må snu meg og sånt, men slipper hvertfall å stå opp, DET er jeg fornøyd med!:smug: Og priser meg lykkelig for hver dag som går uten bekken- og ryggproblemer!

Tanker:
Kan legge til at vi var på ny tilvekstkontroll på sykehuset denne uken, og hun ble estimert til å veie 2030 gram (33+4). Hun ligger dønn midt på 10-percentilen ennå, og har dermed fulgt sin egen kurve helt perfekt. Skal tilbake om enda to uker for ny kontroll, så håper hun bare fortsetter sånn! Alt ser bra ut med blodgjennomstrømming fra navlesnor hvertfall, så de sier det ser ut som hun trives der inne, men at hun er litt liten. "Det er ikke alle som er ment til å få 4-kilos babyer" sa legen til meg begge gangene - og det er jo helt greit for meg egentlig.:hilarious:

Merker innimellom at jeg stresser litt med tanker om amming og barsel, at jeg rett og slett ikke vet hvordan det blir (er en kontrollfreak, heh). Har ikke det beste utgangspunktet for amming med litt "vanskelige" bryst og brystknopper, men man vet jo aldri - så jeg får bare legge fra meg tankene og vente.. Det går jo bra med flaskebaby og, selv om det er litt mer å tenke på ser jeg for meg..?! Har forsiktig googla litt på MME og flasker og sterilisering osv, bare sånn i tilfelle!:angelic:

Håper ikke jeg går så veldig mye mer opp i vekt nå, +15 kg er mye for lille meg på 163 cm! Merker det når jeg går og skal stå opp fra sofa/seng, at jeg ikke er vant til å drasse på så mye kropp liksom!:hilarious: Skal sies at jeg var litt undervektig da jeg ble gravid, så jeg har ikke som mål å gå ned alle kiloene etterpå, kan nok godt veie 5kg mer enn utgangspunktet var uten at det gjør noen ting.:) Men sånn for min egen del nå i svangerskapet syns jeg 15kg er nok!:shy: Spiser jo ikke så ulikt enn vanlig, men litt mer karbohydrater nå kanskje.. Forhåpentligvis så får jeg økt aktivitetsnivået bittelitt nå som kynnerne har roet seg og jeg har bikket uke 34, og da slipper jeg kanskje så mange flere kilo. :wtf:

Er veldig spent på hvordan fødselen kommer til å starte, og ikke minst NÅR!:wideyed: Er suuuuperspent på hvordan smertene faktisk er, og hvordan jeg kommer til å oppfatte dem og takle dem - det virker jo som det er så utrolig forskjellig fra person til person! Jobber mye med meg selv mentalt om dagen for å forhåpentligvis kunne takle smertene på en ålreit måte: Mitt mål er å ikke få panikk, fordi DA tror jeg at det er kjørt for min del.:wacky: Så bare.. pust.. Du er trygg.. ikke få panikk..:cat: Kanskje lettere sagt enn gjort når man står midt oppi det, men det føles ut som en riktig måte å forberede meg på hvertfall!:joyful:

Til slutt vil jeg bare si gratulerer til deg som leste helt hit. Og hvis du hoppet over alt i midten og bare leste det første og det siste må jeg få si: jeg skjønner deg godt!:hilarious:

TP!:angel8
 
Haha ja jeg hoppa over litt på slutten :hilarious: :hilarious: men koselig oppdatering,nå nærmer det seg veldig - skjønner godt at du er spent.
Virker som de fleste førstegangsfødende, meg selv inkludert, tenker det beste er å bevege seg mye under riene, men jeg har ikke likt det. Foretrukket å ligge i senga eller sitte på hoppeball sånn at jeg kan slappe av mest mulig mellom riene. Men det er jo helt individuelt :) jeg har hatt ledning på hodet til baby etter vannavgang, og drypp og diverse, men kunne såvidt bevege meg litt rundt senga om jeg ville.

Uansett det jeg egentlig skulle skrive. Vet ikke hva du tenker er utfordring med ditt bryst, men jeg hadde flate og litt små brystknopper + stort bryst, og hadde mye utfordringer med særlig det første barnet mitt. MEN det gikk etter mye bal og diverse hjelpemidler. Hvis det er det samme hos deg og du vil ha noen erfaringer så deler jeg gjerne. :)

Masse lykke til med videre innspurt ❤️
 
Hihi, jeg leste ALT! Er ikke ofte innom her, men innimellom slår tanken meg; lurer på hvordan det går med TP! Og så herlig lesing a, gitt. Ang kilo; jeg gikk opp 14 kg, og er nå i -2kg fra startvekt! Jeg tuller litt med at han har spist meg opp så det kan like gjerne gå den veien altså! 10kg bare forsvant ila de første dagene, og etter et par-tre uker var det ikke mange igjen. Så ville ikke bekymret meg, spesielt siden du var undervektig fra før Nyyyt innspurten nå, og det å bare være dere to❤️ snart er livet (endelig!!) snudd på hodet
 
Haha ja jeg hoppa over litt på slutten :hilarious: :hilarious: men koselig oppdatering,nå nærmer det seg veldig - skjønner godt at du er spent.
Virker som de fleste førstegangsfødende, meg selv inkludert, tenker det beste er å bevege seg mye under riene, men jeg har ikke likt det. Foretrukket å ligge i senga eller sitte på hoppeball sånn at jeg kan slappe av mest mulig mellom riene. Men det er jo helt individuelt :) jeg har hatt ledning på hodet til baby etter vannavgang, og drypp og diverse, men kunne såvidt bevege meg litt rundt senga om jeg ville.

Uansett det jeg egentlig skulle skrive. Vet ikke hva du tenker er utfordring med ditt bryst, men jeg hadde flate og litt små brystknopper + stort bryst, og hadde mye utfordringer med særlig det første barnet mitt. MEN det gikk etter mye bal og diverse hjelpemidler. Hvis det er det samme hos deg og du vil ha noen erfaringer så deler jeg gjerne. :)

Masse lykke til med videre innspurt ❤️

Takk for at du deler:Heartred Har ganske små bryst, med små og flate knopper som er litt innadvente, så blir spennende å se hvordan hele ammegreiene går!:hilarious: Fikk snakket litt med jordmor om det forrige uke, og som du sier også, så har de masse hjelpemidler man kan prøve hvis det er nødvendig, så tar ikke "sorgene" på forskudd!

Tenk at hun snart er her, TP ❤ Lykke til med innspurten!

Tenk det!! Føles helt uvirkelig innimellom! Tusen takk:Heartred Håper du har det bra!

Hihi, jeg leste ALT! Er ikke ofte innom her, men innimellom slår tanken meg; lurer på hvordan det går med TP! Og så herlig lesing a, gitt. Ang kilo; jeg gikk opp 14 kg, og er nå i -2kg fra startvekt! Jeg tuller litt med at han har spist meg opp så det kan like gjerne gå den veien altså! 10kg bare forsvant ila de første dagene, og etter et par-tre uker var det ikke mange igjen. Så ville ikke bekymret meg, spesielt siden du var undervektig fra før Nyyyt innspurten nå, og det å bare være dere to❤️ snart er livet (endelig!!) snudd på hodet

Såå gøy å høre fra deg!!:woot::Heartred Blir så glad når jeg ser den sola plutselig dukke opp!
Følte liksom at jeg gikk opp 1 kg om dagen en periode og fikk litt panikk av det, men det har heldigvis roet seg:hilarious: Hvordan går det med deg?? Og babyen og alt? Tenker dere på søsken allerede eller?
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid:
31+4
Termin: 24.07.22
Kjønn: Jente
Dager til termin: 62
Prosent gjennomført: 78,1%
Gravidmåned: 8
Trimester: 3
Vektendring: + 14kg
Leie: Ligger med hodet ned og ryggen sin mot min høyre side, gjorde det på forrige kontroll for 3 uker siden også.
Neste kontroll: Hos jordmor på helsestasjonen på 27.05. Deretter på Ahus 07.06.

Symptomer/plager: Kynnere!!:hungover: Den siste uken har jeg hatt så utrolig hyppige kynnere, at jeg ringte Ahus i dag og fikk komme inn på sjekk. Ble full gjennomgang med CTG, blodtrykk, urinprøve og innvendig+utvendig UL. CTG viste at jeg har kynnere regelmessig, men UL viste heldigvis at det livmorhalsen er lukket, lang og ikke påvirket av kynnerne. Har ikke hatt blødning eller mistanke om vannavgang, men litt mensmurringer i korsryggen (men ikke noe som er veldig vondt..). Aner ikke om dette kan snu over natten, skal spørre litt mer når jeg skal til jordmor på fredag, jeg ble på en måte litt for satt ut til å stille spørsmål på sykehuset i dag. Typisk:hilarious: Uansett, de kommer selv om jeg sitter/ligger og slapper av, men når jeg går eller rører meg er de der konstant.. Håper ikke kroppen setter igang med rier ennå, vil at vesla skal holde seg i magen litt tid. Erfaringer mottas med takk! Nå blir det å ta livet ekstra med ro fremover ihvertfall.

Ellers litt halsbrann og kvalme hvis jeg blir sliten, men bortsett fra det går det fint!

Cravings: Kunne levd på jordbær.

Vitamintilskudd/medisiner: Jern, 65mg om dagen. Tok nye blodprøver for tre uker siden, og jernverdiene hadde gått enda mer ned, fra 56 til 27.. Flott!:shifty: HB hadde gått fra 12,6 til 11,9.

Bevegelse: Sparkingen har blitt mer åling nå, og jeg kjenner henne stort sett kun på over navlen (hun ligger med hodet ned, så det er rumpe/bein jeg kjenner). Hun hikker daglig, små rytmiske dunk som gjør at jeg ikke får sove hvis jeg først merker det.:hilarious:

Innkjøp: Alt er i boks tror jeg! Fikk det siste lille vi trengte i Babyshower forrige uke! Babyrommet er stappfullt av ting nå, gleder meg til å fikse det litt og rydde innpå der, vaske klær og legge det fint i skuffene!:Heartred

Milepæler:
09.06.22: 34 uker. Jeg ble født da, og det har jo gått relativt bra med meg, så jeg føler at hvis hun kommer etter dette går det fint.:bag:
30.06.22: 37 uker. Regnes ikke lenger som prematur.
24.07.22: Termin. Rett og slett.

Humør:
Har det ganske bra for tiden, bortsett fra at jeg akkurat nå i dag er litt stressa for at hun skal komme veldig for tidlig pga. disse heftige kynnerne! Ellers så gleder jeg meg til å treffe henne, mannen min også, og vi har det så fint sammen for tiden! Han ordner og styrer og lar meg slappe av stort sett!:joyful:

Tanker:
Først må jeg bare minne meg selv på (og evt. andre) at gravidyoga er gull! Hvis jeg blir gravid igjen en gang, så skal jeg starte litt før bare.. Tror det hadde vært perfekt sånn i 20-ukene! Magen begynner å bli litt i veien, og kynnerne ødelegger litt.:hilarious:

Må legge til at på UL i dag, så sa legen at Lille Frø var litt liten av vekst! Rundt 1500 gram i dag, og på 10 percentilen på den grafen de har. Skal derfor tilbake på tilvekstkontroll om to uker. Håper hvertfall ikke veksten stagnerer, men at hun vokser i sin kurve! Blir spennende å se, føler liksom ikke det er så mye jeg kan gjøre uansett.. Vet ikke hvor nøyaktig disse greiene er heller jeg.:bookworm:

Er nå ferdig med "Positiv Fødsel"-kurset, og er veldig veldig fornøyd! Har aldri hatt fødselsangst, men har ikke akkurat gledet meg heller! Men nå etter kurset så kjenner jeg nesten at jeg gleder meg litt!:hilarious: Spent på å se om jeg får brukt noen av pusteteknikkene og avspenningene, og hvordan det fungerer for meg. Dessuten er jeg jo positiv til både lystgass og epidural, så hvis jeg ikke takler smertene så kommer jeg til å be om epidural. Er veldig glad for at jeg bruker tid på å forberede meg - for min del tror jeg det er alfa og omega! Jeg skjønner at man ikke vet hvordan fødselen kommer til å bli, og at man ikke kan "planlegge den", men man kan faktisk forberede seg godt og ha god nytte av det. Mannen tar også kurset, vi hører på lydfilene og avspenningene sammen, og jeg begynner alltid å fnise når hun sier "kroppen din er designet til å føde", fordi det bare er så komisk når mannen er med!:hilarious::hilarious:

Holder på å skrive fødebrev/brev til jordmor. Håper å få en jordmor som er rolig, varm og hyggelig - tror mitt verste mareritt er å få en som kjefter på meg og ber meg skjerpe meg!:wideyed: (Finnes de..?) Så ro er veldig viktig for meg, og ønsker veldig gjerne ikke å være lenket til sengen med mindre det er best. Lurer veeeeldig på hvordan været/tempen blir i juli, vet ikke om det er så aktuelt med badekar hvis det er hetebølge ute.. Vi får se!

Hmmm.. Noe mer? Føler jeg ble stappa full av ny informasjon i dag, så det koker litt i topplokket! Oppdaterer her etter vi har vært på tilvekstkontroll om 15 dager, og krysser fingrene for at hun har vokst en del til da, og at kynnerne roer seg!:Heartred

TP:smiley-bounce012

Er en stund siden du skrev dette, men er så sjeldent jeg går inn og sjekker rundt i dagbøkene :p
Men, uansett! Jeg hadde samme greia til positiv fødsel kurset. Endte med å nesten glede meg (/være spent), istedenfor å ha en liten "æsj"-tanke om det.. og fødebrev er så lurt..!!
De lydfilene synes jeg var super å sette på når jeg skulle sovne. Hadde en utrolig effekt på meg; for, ettersom jeg hadde utrolig med angst-tendenser mot slutten av svangerskapet, så merket jeg betydelig forskjell på angsten, med vs uten lydfiler på kvelden :p

Angående fødsel, så er det så godt å ha forberedt seg, og skrevet ned tankene; og følge kroppen når du kommer så langt. Samme F om du føder stående, liggende eller i badekar; men lytte til kroppen er alfaomega; ser noen liker best å ligge, jeg selv synes det er best å gå rundt når jeg har vondt. Men la meg ned på siden rett før pressriene.

Og.. Hvis du får en ræva JM, så får du ha mannen i ditt hjørne, så han får fortelle hvor skapet skal stå :p Men, i ferien er det vel gjerne mye nyutdannede som er vikarer, og man skal ikke kimse av det; de har jo nettopp gått fra skolebenken, og har faglitteraturen, og nyeste forskning, friskt i minnet (fremfor de litt eldre som kun går på prosedyrer som er inngrodd fra 40 år tilbake. Ikke alle! Men de finnes.).

Uansett. Lykke til på innspurten nå ❤️ Nå er det snart din fødemåned !! :D
 
Er en stund siden du skrev dette, men er så sjeldent jeg går inn og sjekker rundt i dagbøkene :p
Men, uansett! Jeg hadde samme greia til positiv fødsel kurset. Endte med å nesten glede meg (/være spent), istedenfor å ha en liten "æsj"-tanke om det.. og fødebrev er så lurt..!!
De lydfilene synes jeg var super å sette på når jeg skulle sovne. Hadde en utrolig effekt på meg; for, ettersom jeg hadde utrolig med angst-tendenser mot slutten av svangerskapet, så merket jeg betydelig forskjell på angsten, med vs uten lydfiler på kvelden :p

Angående fødsel, så er det så godt å ha forberedt seg, og skrevet ned tankene; og følge kroppen når du kommer så langt. Samme F om du føder stående, liggende eller i badekar; men lytte til kroppen er alfaomega; ser noen liker best å ligge, jeg selv synes det er best å gå rundt når jeg har vondt. Men la meg ned på siden rett før pressriene.

Og.. Hvis du får en ræva JM, så får du ha mannen i ditt hjørne, så han får fortelle hvor skapet skal stå :p Men, i ferien er det vel gjerne mye nyutdannede som er vikarer, og man skal ikke kimse av det; de har jo nettopp gått fra skolebenken, og har faglitteraturen, og nyeste forskning, friskt i minnet (fremfor de litt eldre som kun går på prosedyrer som er inngrodd fra 40 år tilbake. Ikke alle! Men de finnes.).

Uansett. Lykke til på innspurten nå ❤️ Nå er det snart din fødemåned !! :D
Åh, takk for mange gode tips og erfaringer! :Heartred Blir så utrolig spennende å se hva jeg faktisk får bruk for fra kurset, og hvordan jeg klarer å bruke det når fødselen faktisk starter! Jeg har også hatt utrolig god effekt av lydfilene, og nå syns jeg at stemmen hennes i seg selv setter meg i "avspennings-modus", så det er bare helt supert!!
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid:
37+0
Termin: 24.07.22
Kjønn: Jente
Dager til termin: 24
Prosent gjennomført: 91,5%
Gravidmåned: 10
Trimester: 3
Vektendring: + 16kg
Leie: Ligger med hodet ned og ryggen og rumpa ut mot magen min, litt over mot min høyre side. Festet hode, men hun vrir fortsatt litt på seg fra side til side.
Neste kontroll: Hos jordmor på helsestasjonen 07.07 (38+0)

Symptomer/plager: Har det fortsatt ikke så verst altså, og det er deilig! Fingrene mine blir fortsatt sykt stive og vonde om natta, men det tåler jeg. Merker at føttene mine også kan hovne opp litt hvis jeg står mye og ikke har på støttestrømper.

Har den siste uken vært litt plaget med murringer i korsryggen og nederst i magen. Håper jo dette er tegn på modning, og at kroppen gjør seg skikkelig klar for fødsel. To av nettene har det faktisk vært såpass vondt at jeg har måttet ta paracet! :wideyed: Men det har liksom ikke kommet med jevne mellomrom eller vært sånn tydelige bølger, så har ikke trodd det var rier.. Kynnerne har også tatt seg opp, og jeg er tilbake til å ha kynnere nesten konstant, uansett om jeg ligger, sitter, står eller går. Litt slitsomt, men som sagt, hvis dette kan trene opp kroppen til en enklere fødsel så tar jeg den!:joyful:

Har en del nedpress også, i tillegg til mye stikninger ned mot livmorhals-området, kjennes ut som hun prøver å dytte ut hodet innimellom!:hilarious:

Cravings: Islatte.. Saftis.. Melon.. Er generelt ganske ofte sulten nå:hilarious:

Vitamintilskudd/medisiner: Samme.. Jern, 65mg om dagen, pluss gravid-multivitaminer.

Bevegelse: Det går stort sett i åling og hikking nå. Mest aktiv rundt kl. 14 - 16 og sånn 23 - 00, ellers er det veldig varierende fra dag til dag. Har vært sånn siden jeg startet å kjenne bevegelser da, så det stresser meg ikke om hun er rolig i perioder.

Innkjøp: Praktisk sett er vi i boks! Fikk nettopp brystpumpe til superpris på farmasiet (-60%!!), så da slo jeg til.

Milepæler:
24.07.22: Termin. Rett og slett.

Humør: I dag er jo en stor milepæl, 37+0 og svangerskapet regnes som fullgått!! :woot: Tenker det hadde vært perfekt om hun kommer om en ukes tid, men får smøre meg med tålmodighet. :angelic: Er litt lei av å våkne tusen ganger om natten og generelt sove dårlig, det gjør humøret mitt litt ustabilt, men har det stort sett fint altså. Syns jeg har det bedre mentalt nå som det nærmer seg slutten, er liksom så mye enklere å se fremover når det er 20 dager igjen og ikke 200..:bag: Tiden går SÅ fort!! Bare flyr forbi, virkelig!!

Tanker:
Forrige uke var jeg på tredje vekstkontroll 35+6, og legen brukte sykt lang tid og masse forsøk på å få gode målinger, og vipps - så er babyen nesten oppe på 50-prosentilen, haha!:hilarious: Nesten 2700 gram. Litt usikker på hvor mye jeg legger i de målingene, da det var helt åpenbart at hun måtte jobbe for å få dem så store som mulig liksom, men men.. Jeg slår meg til ro med at hun nok er akkurat passe stor, akkurat som hun skal være:Heartred Jeg kjenner jo at hun tar en del plass i magen, så SÅ liten kan hun umulig være! Fikk forøvrig vite at hodet til lille er festet, så det er jo enda et godt tegn! Nå skal jeg ikke tilbake til Ahus før fødselen, ikke etter planen hvertfall.

Fødselen nærmer seg, og jeg har gått fra å grue meg til å faktisk glede meg litt. Blir så spennende å erfare det, særlig siden alle sier "det er umulig å beskrive, man må oppleve det"! Er nok ganske nysgjerrig av meg, så er spent på hvordan rier kjennes ut, hvordan det blir når vannet går, hvordan turen til sykehuset blir, hvor lang tid fødselen kommer til å ta, hvordan pressingen kjennes ut, hvordan det blir å få baby på brystet - ja det er rett og slett masse jeg er spent på å få oppleve! Og jeg er glad for at jeg ikke er skremt av tanken på dette, men at jeg ser frem til det med ærefrykt og ydmykhet - og en liten dose SERIØST HVORDAN SKAL DETTE GÅ!?! :hilarious::hilarious:

Tenk at lille jenta vår kan komme når som helst nå!!:Heartred Jeg skal sørge for at hun vet hvor utrolig ønsket og elsket hun er! Over to år med negative tester, skuffelser, tårer, hormoner, smertefulle inngrep og alskens nedturer, så har jeg en baby i magen som er klar til å komme ut!:Heartred Håper det kan gi noen prøvere som har det tøft nå det lille ekstra håpet de trenger for å fortsette kampen!

Så det er bare å komme, LilleFrø, mamma og pappa er såå klare for å ta imot deg!!

-TP-
 
Åh, takk for mange gode tips og erfaringer! :Heartred Blir så utrolig spennende å se hva jeg faktisk får bruk for fra kurset, og hvordan jeg klarer å bruke det når fødselen faktisk starter! Jeg har også hatt utrolig god effekt av lydfilene, og nå syns jeg at stemmen hennes i seg selv setter meg i "avspennings-modus", så det er bare helt supert!!

Ikke sant! De lydfilene var veldig fine synes jeg. Lover, hadde god nytte av kurset. Fødsel nr 3 var langt mer behagelig enn mine to tidligere fødsler, så noe må ha hjulpet (selv om jeg ikke greide tenke så mye på pust osv, så var det mest den mentale forberedelsen, og å forstå fasene, og å faktisk ta kontrollen over føderommet selv. De andre to, var det jordmødrene som hadde mest kontroll).

Håper virkelig du får en god opplevelse når du står der, for det er mye mestringsfølelse i å kjenne hva kroppen og psyken får til!
 
37+4

De siste dagene har det murret skiiiiiikkelig godt i både magen og ryggen! Våknet tre ganger i natt av smerter i korsryggen som spredde seg fremover til magen..:wideyed: Måtte stå opp og rusle litt rundt før det ble bedre! Akkurat nå ligger jeg på sofaen med murringer igjen, og det stikker veldig ned mot symfysen! Lurer veeeeeldig på hva som skjer der nede, om det er noe modning på gang! :woot: Neste kontroll hos jordmor er 38+0, om tre dager, lurer på om hun kan sjekke om det er noe modning kanskje.:angelic:

Spennende tider nå altså!! Føler både at det kan skjer når som helst, samtidig som det kan gå flere uker!:hilarious: Akk, denne ventingen altså!!
 
Spennende med denne ventetiden! Kan bli litt "for spennende" også. Tiden går så sakte de siste ukene. Men snart er du der, likevel!
 
Spennende med denne ventetiden! Kan bli litt "for spennende" også. Tiden går så sakte de siste ukene. Men snart er du der, likevel!

Altfor spennende, spør du meg! :hilarious: Jeg syns faktisk tiden går så vanvittig fort, føles ut som det var bare et par uker siden jeg var på første vekstkontroll i uke 31:wideyed: Nå er det bare å feste setebeltet!!
 
Altfor spennende, spør du meg! :hilarious: Jeg syns faktisk tiden går så vanvittig fort, føles ut som det var bare et par uker siden jeg var på første vekstkontroll i uke 31:wideyed: Nå er det bare å feste setebeltet!!

Jo, varierer veldig ila svangerskapet; men synes den tiden man venter på at det kan skje "når som helst" er utrolig treg. I alle fall om man er innstilt på at det skjer før uke 38 :p da skal jeg love at tiden etter uke 38 er treg. Er noe med det å telle time for time, fremfor uke for uke. o_O

Men for noen går det fort og.. håper det er tilfellet for deg og disse ukene; for trege siste uker er pyton :p
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid:
39+2
Termin: 24.07.22
Kjønn: Jente
Dager til termin: 8 :wideyed:
Prosent gjennomført: 97,2%
Gravidmåned: 10
Trimester: 3
Vektendring: + 17kg (Midjemålet mitt har økt fra 75cm (okt21) til 100cm (juli22), litt gøy å følge med på)
Leie: Festet hode, rygg mot min venstre side/vendt ut mot min mage
Neste kontroll: Hos jordmor på helsestasjonen 22.07 (40+1) Da blir det evt. henvist til trivselskontroll på Ahus etter termin.

Symptomer/plager: Heftige kynnere, klarer såvidt å gå noen meter uten at jeg må stoppe. Mye stikking i bekkenet/livmorhals, sikkert baby som presser på nerver. Stive/vonde fingre, halsbrann, blir hoven i beina om jeg ikke bruker støttestrømper/hviler mye.. Blir fort sliten og uvel hvis jeg gir litt mye. Mye murringer i mage og korsrygg, hver eneste dag og noen ganger på nettene! Sover dåååårlig.

Allikevel, når noen spør svarer jeg: Jo, formen er ikke så verst egentlig! :hilarious: Og det verste er at jeg mener det og!! Føler meg faktisk ganske bra, også er det jo helt ABSURD at dette er å "føle seg ganske bra" selv med alle de rare plagene, hvis dere skjønner hva jeg mener!:hilarious: Føltes bare så merkelig å liste opp plagene mine, da ble det liksom så tydelig.:bag: Fy søren ass, vi kvinner er noen superhelter, det mener jeg.
:wav

Bevegelse: Har endret seg ganske mye etter hodet festet seg. Kjenner mye at hun stanger ned i bekkenet, og ellers dytter ut med rumpa og knærne/beina over navlen. Hikker ikke så ofte lenger, men innimellom! Fortsatt ganske ulikt fra dag til dag hvor mye hun beveger seg!

Humør: Akkurat i dag er jeg litt sur fordi jeg har sovet så utrolig dårlig.. Føler jeg sover halv-godt annenhver natt nå omtrent, og de andre nettene ligger jeg våken til typ kl. 06 før jeg sovner noen få timer. Slitsomt!

Tanker:
Men fytti grisen som tiden flyr!! ..takk og pris! :hilarious: Jeg tenkte i stad: "får vel oppdatere dagboken litt denne uken og", men så ser jeg at det er over 2 uker siden forrige gravidoppdatering! Whaaaat.. Dagene går overraskende fort selv om jeg ikke får gjort så mye, har mye vondter i kroppen, masse modningstegn! "Hva gjør du egentlig om dagene?" spør folk meg. Jo.. Slapper av, gjør litt yoga, kjører meg en tur innimellom, pusler puslespill, hører på podcast, rydder i skap og skuffer, ser på TV og leser meg opp på barsel-tips. Heldigvis er jeg en skikkelig hjemmekjær person, og det gjør nok denne ventetiden myyye lettere! Kjenner meg ikke så fryktelig utålmodig og lei enda, selv om det hender jeg får blaff av "Nå må hun komme snart, jeg orker ikke mer" innimellom!:hilarious:

I går ettermiddag tenkte jeg at starten på fødsel var igang! Jeg satt og puslet puslespill og fikk plutselig sykt vonde tak i korsryggen som strammet seg rundt hele midja! Gikk over etter ca et halvt minutt, også kom det tilbake 3-4 ganger til ila. den neste halvtimen. :wideyed: Kjente pulsen og forventningene øke litt, men så roet det seg og kom ikke tilbake.. såklart.:hungover::hilarious: Så nå sitter jeg og leser meg opp på induksjon, bare for å være skikkelig forberedt på at det kan være en sånn Lille Frø kommer til verden. :Heartred Er så spent på hvordan hun har det der inne, og tenker masse på at jeg håper hun har det fint og at alt er som det skal.

Mannen har gjettet på at hun kommer i morgen (17.07), så blir spennende å se det neste døgnet om han har rett!:hilarious::joyful:
Jeg begynner å tenke at hun kommer uken etter termin jeg (25.-31.), men uansett når hun kommer så er det søren meg IKKE lenge til!!! Iiiiii, selv om jeg blir satt igang 42+0 så er det bare 19 dager til!! :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting: (Er det forresten sånn at dersom man har blitt gravid gjennom IVF blir satt igang før..?)

Men hvis ÉN person til sier "nyt å sove masse nå før babyen kommer" så klikker jeg!:hilarious::hilarious: Har aldri sovet så ustabilt og dårlig før!:hilarious:
(Mulig jeg tar tilbake alt om 6-8 uker, heheh).

God helg alle sammen! :Heartred Jeg oppdaterer dere når det (faktisk) begynner å skje noe spennende!

-TP-
 
Back
Topp