GRAVIDOPPDATERING
Gravid: 27+3
Termin: 24.07.22
Kjønn: Jente (visstnok)
Dager til termin: 91 (under 100, iiiiiiiiiik)
Prosent gjennomført: 67,8%
Gravidmåned: 7
Trimester: 3
Neste kontroll: Hos jordmor på helsestasjonen, 04.mai. (Privat UL 28.04, da).
Symptomer: Akkurat nå ligger jeg her med tidenes influensa som bedøver alt av svangerskapsrelaterte plager!
Men er ikke i så verst form for tiden! Blir fortsatt fort sliten, og det skal ikke mye til for at jeg må legge med nedpå litt eller blir uvel, men hvis jeg er flink til å hvile og spise så pleier det å gå veldig fint! Jeg sliter fortsatt med morgenkvalme på tom mage dessverre.. Enkelte dager må jeg få mannen til å hente noe enkel mat, som jeg må spise liggende på siden, så ligge helt i ro en halvtime til formen kommer seg. Alle dager er ikke så ille heldigvis, men jeg må spise innen 30 min etter å ha stått opp, hvis ikke blir jeg kjempedårlig og er dårlig hele dagen..
Får litt kynnere hvis jeg går lenge eller for fort, eller trener litt for hardt - ELLER hvis vesla er superaktiv i magen over lengre tid.
Ellers trener jeg styrke 1-2 ganger i uken, og går daglig tur med hunden, og har ingen bekken- eller ryggrelaterte plager ennå hvertfall - det er deilig! Vært et par ganger hos kiropraktor fordi jeg hadde litt smerter i ryggen, men det forsvant med litt behandling gitt.
Cravings: ikke egentlig, men frister veldig med jordbær og vannmelon for tiden. Og vann med masse isbiter!! Men det er sikkert fordi det har vært ganske så varmt i det siste, kjenner jeg gruer meg litt til sommervarmen som høygravid!
Vitamintilskudd/medisiner: Jern og gravidvitaminer. Nå som jeg er syk har jeg brukt litt otrivin og tatt paracet ved tre anledninger.
Bevegelse: Jeg elsker fortsatt å kjenne henne sparke, men det er jo typisk at hun alltid er mest aktiv når jeg skal sove om natten! I går våknet jeg faktisk av masse spark ned mot livmorhalsen ellernoe, auu!
Syns det er vanskelig å merke noe spesielt mønster, det er rett og slett veldig varierende!
I dag tidlig var det full baluba to timer i strekk, og nå har det vært rolig de siste timene. Men jeg kjenner henne så smått innimellom, så er ikke bekymret!
Milepæler:
22.04.22: Tredje trimester (Det er jo uenighet om dette starter 27+0 eller 28+0, men jeg følger NHI og babyverden som sier 27..
)
28.04.22: Privat ultralyd
13.05.22: 75% unnagjort!
Tanker:
Tanker ja.. De har jeg nok av! Akkurat i dag er en litt tung dag sånn mentalt..
Har nesten ikke sovet de fire siste nettene pga. hoste/tetthet, og i tillegg stresser jeg litt over at mannen skal gjennom en operasjon i morgen. Fikk helt overload i formiddag og hikstegråt og lo samtidig - var helt fullstendig utav meg! Gleder meg til i morgen kveld når det er over og jeg kan senke skuldrene litt!
Og til jeg er frisk og kan få en god natts søvn igjen!!
Har ennå ikke begynt på Positiv Fødsel-kurset..
Skulle begynne nå etter påske, men så ble jeg influensa-syk, og daaa orket jeg ikke. Vi prøver igjen neste uke! Den eneste forberedelsen jeg har gjort er å se på Fødeavdelingen, som tidligere har gjort meg vettskremt, men som nå virker litt mer overkommelig, takk og pris. Tenker endel på fødsel og er veldig spent, men ser frem til å få oppleve det, tror ikke det er noe som kan sammenlignes gitt!
Håper på en vaginal fødsel, men er åpen for at det meste kan skje! Skal skrive litt mer om tanker rundt fødsel når det nærmer seg mer. Må jo begynne å tenke på fødebrev og fødebag snart også, herlighet!!
Jeg har hos legen i uke 24, symfysemålet lå biiiittelitt under den rød streken, men innafor normalen. Normalt/litt lavt blodtrykk, normal urin, normal vektoppgang - er deilig å være litt kjedelig normal innimellom, haha!
Jeg snakket med fastlegen min om glukosebelastningstesten, og jeg skal innrømme at jeg var veldig fortvilet, fordi med den morgenkvalmen så kan jeg ikke forstå hvordan jeg skal komme meg gjennom den uten å besvime eller kaste opp.. For ikke å snakke om å ødelegge hele dagen og dagene rundt og..
Så vi kom frem til at jeg ikke tar den, men heller måler blodsukkeret mitt hjemme en periode - til min store lettelse. Viser seg at jeg har ganske lavt fastende blodsukker på morgenen (3,8-4,1), og at det stiger litt 2 t. etter frokost/middag men fortsatt er godt innafor grensen (4,4-5,6). Jeg spiser jo ikke så mye sukker/karbs uansett, så er glad vi fant en løsning!
Vi skal på en sånn 3D-ultralyd privat på torsdag, bare fordi vi har lyst til å se lille frøkna igjen!
Håper vi får noen fine bilder av henne, og at målene fortsatt ser bra ut!
Og så må vi fylle ut permisjonssøknad til NAV, det er et eget kapittel for å si det sånn.
Ja.. Ble mye tekst denne gangen og gitt!
Tenker det er så greit å kunne se tilbake på ved et eventuelt neste svangerskap! ..ikke det at det er i tankene våre ennå - jeg må komme meg gjennom dette først!
Slenger ved et lite bilde av julikula fra 26+1! Har blitt litt større nå bare den siste uka, men tror endelig at min lange overkropp kommer til nytte her!
TP