Bør surrogati bli lovlig?

Naturvitenskapelig forskning viser at det ikke bare er blant mennesker enkelte danner samkjønnede par. Både blant pattedyr og blant monogame fugler (blant annet svaner) finnes det nok av eksempler på dyr som lever i homofile forhold. De kan også oppdra barn sammen.

Mulig det blir kulturstridig i ditt miljø, men unaturlig blir det faktisk ikke.

For min del blir det unaturlig at andre skal definere hvem som burde kunne få barn og ikke ut fra sin egen kulturelle standard.
Facinerende:) Visste at det fantes homofile dyr, men ikke at de oppdro barn sammen. Hvilke sine barn er dette da?

Naturvitenskapelig forskning viser at det ikke bare er blant mennesker enkelte danner samkjønnede par. Både blant pattedyr og blant monogame fugler (blant annet svaner) finnes det nok av eksempler på dyr som lever i homofile forhold. De kan også oppdra barn sammen.

Mulig det blir kulturstridig i ditt miljø, men unaturlig blir det faktisk ikke.

For min del blir det unaturlig at andre skal definere hvem som burde kunne få barn og ikke ut fra sin egen kulturelle standard.

Om man ikke tenker så veldig avansert så er det jo ikke en person som bestemmer hvem som skal få barn og ikke. Er man homofil og følger sin legning vil man aldri klare å lage barn. Lurer på hvordan homofile dyr oppdrar barn sammen?

Sent from my iPhone using BV Forum

Men det er jo ikke en menneskerett å leve med en partner man får barn med heller? Homofile menn kan jo også lage barn, så da får de gjøre det da ;) for meg er dette et tema som er alt annet enn svart/hvitt, og jeg føler meg hesten litt dobveltmoralsk. Blant annet fordi jeg på mange måter syns assistert befruktning er en fin løsning, men jeg tenker også at deg er naturens måte å holde balanse i befolkningen kanskje? Litt satt på spissen altså ;) jeg er nok litt dobbeltmoralsk av meg.. Det er ingen menneskerett å få barn, men i dagens samfunn skal jo alle ha alt. Vi lever med mange luksusproblemer.

Hvordan skal homofile menn lage barn mener du?

Jeg tenker litt som deg. Jeg er for at alle mennesker skal kunne leve bra og få det de ønsker seg og ikke diskriminering og sånn. Men jeg synes at det går en grense for vitenskapen hvor mye vi mennesker skal styre over naturen. Har ikke helt bestemt meg hvor grensa går da. Jeg er vel litt på kardemommeloven. Så lenge det ikke går ut over andre, verken voksne eller barna så er det greit. Men noen ganger gjør det desverre det.
Det er vel heller - så lenge det ikke er ufordelaktig for deg så er det greit... Tror ikke du hadde sagt det samme om du hadde vært i en annen situasjon enn du er i i dag. Hva med å sette seg inn i andres perspektiver... Både du og frøken.

Ingen fordommer nei. Dere føler tydeligvis et behov for å nevne det spesifikt i samme setning som dere sier ganske dømmende ting om folk med en annen legning enn dere.

Det er vel heller - så lenge det ikke er ufordelaktig for deg så er det greit... Tror ikke du hadde sagt det samme om du hadde vært i en annen situasjon enn du er i i dag. Hva med å sette seg inn i andres perspektiver... Både du og frøken.

Ingen fordommer nei. Dere føler tydeligvis et behov for å nevne det spesifikt i samme setning som dere sier ganske dømmende ting om folk med en annen legning enn dere.

Vel, hvis du mener vi dømmer bør du se hva du skriver selv.

Facinerende:) Visste at det fantes homofile dyr, men ikke at de oppdro barn sammen. Hvilke sine barn er dette da?

Dyr ser nok litt anderledes på selve parringsritualet enn hva vi mennesker gjør. Det er avdekket flere slike forhold hvor en av dyrene i et parforhold har latt seg parre for så å gå tilbake til partner for å oppdra barnet. Det er også registrert forhold der to mannlige svaner har tatt seg av oppfostringen av svaneunger. Begynner å bli en stund siden jeg leste om dette nå så jeg husker ikke helt foranledningen til hvordan disse mannlige homofile fikk tak i sine unger. Men det var registrert hos flere enn svanene.

Slik jeg leser mener du at vi er dømmende. At jeg har noe imot homofile mennesker, noe jeg faktisk ikke har.

Så jeg er dømmende fordi jeg mener dere er dømmende? Jaja... Ok.
Det er bare slik jeg tolker det. For jeg tror ikke du/dere hadde sagt det samme hvis dere hadde vært i deres situasjon. Altså hvis du/dere hadde vært homofile selv eller vært ufrivillig barnløse med et ønske om å skape en familie sammen med den personen dere elsker.

Det bør absolutt bli lovlig. Det er dessverre sånn at ikke alle kan adoptere, reglene er strenge. Mange har sykdommer/ eller andre grunner som gjør at de ikke kan gå gjennom en adopsjonsprosess. Sier ja til surrogati under ordnede forhold Kjenner forøvrig noen som har vært gjennom adopsjon og noen som har vært gjennom surrogati

Det er jo fakta. Hverken mer eller mindre.

Så alle som er i et forhold der de ikke kan få barn bør bare gå å ha sex med noen andre? Og attpåtil mens det går helt mot deres legning?

Om man ikke tenker så veldig avansert så er det jo ikke en person som bestemmer hvem som skal få barn og ikke. Er man homofil og følger sin legning vil man aldri klare å lage barn. Lurer på hvordan homofile dyr oppdrar barn sammen?

Jeg tenker at dette er kjempeenkelt jeg, og ikke avansert i det hele tatt. Parforhold har ikke så mye med kjønn å gjøre hverken hos oss eller i naturens verden (derav protesten fra meg når du sier det ikke er naturlig). Homofile klarer fint å lage barn og har gjort det i mange år allerede. Fordi; det å være homofil har lite med sex og mye med kjærlighet å gjøre. Før Rikshospitalet og diverse klinikker i Danmark begynte å hjelpe lesbiske med å få barn hendte det at homofile og lesbiske gikk sammen om å lage barn og delte på de slik man deler på barn etter skilsmisser i dag. Og det var vel heller få av disse som skred til verket og hadde sex. De løste dette slik andre par som trenger assistert befruktning i dag gjør det. I all enkelhet med en duglig handjobb og utstyr for inseminasjon.

Noen gikk inn i heterofile ekteskap og brøt ut av disse siden. Det finnes uante muligheter, og omsorgsbehovet kan være like stort uansett hvilket kjønn du er og hvilket kjønn du digger.

Homofile dyr oppdrar barna sine på samme måte som heterofile: med kjærlighet og tålmodighet og håp for framtiden vil jeg tro.

Uansett: dette var en diskusjon om for og imot surogati som nå har dreid seg i retningen for eller imot at homofile menn kan oppdra barn eller ikke. Helt klart et sidespor. Staten Norge har også anerkjent at det klarer de helt fint. Det er derfor de får lov å adoptere (i teorien).

Når det kommer til surogati er det også endel heterofile par som har valgt den løsningen i jakten på sitt ønskebarn.

Eh nei. Det er mange ting som ikke er ufordelaktig for meg som jeg ikke er enig i forde - og omvendt! Herregud for et frekt utsagn!

Poenget er at surrogatmor kan bli lidende, derfor synes jeg ikke man ukritisk skal bruke en slik metode. Jeg setter meg inn i hennes situasjon ikke bare de barnløses situasjon.

Eh nei. Det er mange ting som ikke er ufordelaktig for meg som jeg ikke er enig i forde - og omvendt! Herregud for et frekt utsagn!

Poenget er at surrogatmor kan bli lidende, derfor synes jeg ikke man ukritisk skal bruke en slik metode. Jeg setter meg inn i hennes situasjon ikke bare de barnløses situasjon.
Og det er ganske frekt og ignorant å si at homofile menn skal ha sex med kvinner for å få barn, som om det er er alternativ. Tydelig at du ikke vet hva du snakker om.

Back
Topp