Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nei godt poeng... Der er jo lov å selge sex så hvorfor ikke...Det er da mange ting på kroppen vår vi får betalt for å donere bort, og hvorfor skal man ikke kunne ta betalt for å leie ut livmoren i 9 måneder?
Nei godt poeng... Der er jo lov å selge sex så hvorfor ikke...
Vel jeg tenker jo at det ikke er helt det samme. Fordi man leier ut en del av kroppen i ni måneder. Det er jo ikke helt uproblematisk og verre enn å donere bort melk eller egg. For det har man ikke nødvendigvis en spesiell knytning til.Tenkte ikke helt i de baner som sex, men ja det er lov å selge sex.
Men jeg tenkte mer det at man kan få betalt for å donere hår, i Danmark får man betalt for sine egg og man får betalt for å donere melk. Før fikk man også betalt for å donere blod! Så hvorfor skulle man ikke få betalt for utleie av livmor![]()
Synes ikke kroppslige tjenester skal være til salgs, verken sex, surrogati, organdonasjon eller noe. Å blande penger inn i det kan pushe grensene for hva man utsetter seg selv for psykisk.Det er da mange ting på kroppen vår vi får betalt for å donere bort, og hvorfor skal man ikke kunne ta betalt for å leie ut livmoren i 9 måneder?
Synes ikke kroppslige tjenester skal være til salgs, verken sex, surrogati, organdonasjon eller noe. Å blande penger inn i det kan pushe grensene for hva man utsetter seg selv for psykisk.
Vel jeg tenker jo at det ikke er helt det samme. Fordi man leier ut en del av kroppen i ni måneder. Det er jo ikke helt uproblematisk og verre enn å donere bort melk eller egg. For det har man ikke nødvendigvis en spesiell knytning til.
Jepp jeg synes også dette viser at surrogatmor knytter seg til baby.Ja, men hun var veldig tydelig på at det ikke var hennes barn. Hun nektet å holde babyen rett etter fødsel, fordi babyens foreldre skulle få knytte seg til barnet.
Jeg har donert blod og de aller fleste som hadde donert før meg den dagen hadde oppført at de donerte vekk den 50lappen på skjemaet. Man kan selge en nyre, i noen land er det en løsning flere fattige tyr til. Jeg synes ikke man skal ofte "blod, svette og tårer" for penger.Man skal være utrolig glad for at noen ønsker å donere og ja om penger kanskje er det som gjør at flere ønsker så hvorfor ikke. Nå får man ikke penger for organer, de pengene har man kanskje ikke brukt for i en slik situasjon. Men en liten godtgjørelse for blod, svette og tårer synes jeg bør være på sin plass!![]()
Ja, og det er ikke nødvendigvis en negativ ting. I dette tilfellet visste surrogatmor hvor grensen gikk, og det hele ble gjennomførbart for alle parter. Det gir meg et positivt syn på det hele. Men jeg er likevel skeptisk, for jeg tviler på at det er slik det er for alle sammen. Man er ikke garantert at surrogatmor og biologiske foreldre klikker, og da blir det kanskje vanskeligere for surrogatmor å gi fra seg babyen. Jeg ville ha vurdert å bære fram et barn for min søster, fordi jeg da vet hvordan hun er som person. Jeg får også ha god kontakt med barnet. Og fordi jeg er glad i min søster så er det lettere å låne bort kroppen for å oppfylle hennes drøm. Men jeg kunne ikke ha gjort det for ukjente tror jeg ikke. Men nå har min søster barn, så jeg vil ikke komme opp i den situasjonen. Heldigvis tror jeg, det er nok veldig hardt. Ikke for det, jeg leste et intervju med en kvinne som hadde vært surrogatmor flere ganger, og som trivdes veldig godt med det. Men jeg har og sett dokumentar om barnløshet, der et homofilt par brukte surrogatmor i India. For mor gikk det greit, hun gjorde det for familiens skyld. Men hennes mann slet med det, og syntes det var veldig trist.Jepp jeg synes også dette viser at surrogatmor knytter seg til baby.
Det er nok jeg også, når jeg tenker rasjonelt på det. Kroppen reagerer jo ikke på å fjerne noen egg, men å vite at biologiske barn finnes et sted der ute. Jeg kan rasjonelt distansere meg med å vite at barnet i magen ikke er mitt, men det er nok ikke alltid lett for hodet å styre over kroppen. Kroppen er igjennom følelsesmessige og hormonelle forandringer i en graviditet som gjør at man knytter seg til barnet og forbereder seg på morsrollen og det strider mot instinkt å ikke ha en baby etterpå.Jeg er mer knyttet til eggene mine enn min livmor. Eggene mine blir til mine biologiske barn, det gjør ikke livmoren.
Jeg har donert blod og de aller fleste som hadde donert før meg den dagen hadde oppført at de donerte vekk den 50lappen på skjemaet. Man kan selge en nyre, i noen land er det en løsning flere fattige tyr til. Jeg synes ikke man skal ofte "blod, svette og tårer" for penger.
Det er nok jeg også, når jeg tenker rasjonelt på det. Kroppen reagerer jo ikke på å fjerne noen egg, men å vite at biologiske barn finnes et sted der ute. Jeg kan rasjonelt distansere meg med å vite at barnet i magen ikke er mitt, men det er nok ikke alltid lett for hodet å styre over kroppen. Kroppen er igjennom følelsesmessige og hormonelle forandringer i en graviditet som gjør at man knytter seg til barnet og forbereder seg på morsrollen og det strider mot instinkt å ikke ha en baby etterpå.
Det er nok jeg også, når jeg tenker rasjonelt på det. Kroppen reagerer jo ikke på å fjerne noen egg, men å vite at biologiske barn finnes et sted der ute. Jeg kan rasjonelt distansere meg med å vite at barnet i magen ikke er mitt, men det er nok ikke alltid lett for hodet å styre over kroppen. Kroppen er igjennom følelsesmessige og hormonelle forandringer i en graviditet som gjør at man knytter seg til barnet og forbereder seg på morsrollen og det strider mot instinkt å ikke ha en baby etterpå.
Det var ikke sånn jeg mente. Man er ikke psykisk innstilt på å bli nybakt mor etter å ha hentet ut egg slik som når man har båret fram og født et barn.Feil, jeg har hentet ut egg to ganger. Første gangen var det rett før sykehus innleggelse, var kjempe dårlig. Den andre gangen ble jeg kjempe syk og innlagt på sykehus i over en uke. Man kan være uheldig og få bivirkninger av å hente ut egg. Jeg har vært max uheldig, men er ikke bare å si at kroppen ikke reagerer... Folk reagerer ulikt på medisiner og hormoner.
Man skal være utrolig glad for at noen ønsker å donere og ja om penger kanskje er det som gjør at flere ønsker så hvorfor ikke. Nå får man ikke penger for organer, de pengene har man kanskje ikke brukt for i en slik situasjon. Men en liten godtgjørelse for blod, svette og tårer synes jeg bør være på sin plass!![]()
Men da får man da igjen problemer med at de som vil være surrogat er folk med lavere lønn og utdannelse... Jeg vet ikke om det er en bra ting.Jeg er mer knyttet til eggene mine enn min livmor. Eggene mine blir til mine biologiske barn, det gjør ikke livmoren.
Men da får man da igjen problemer med at de som vil være surrogat er folk med lavere lønn og utdannelse... Jeg vet ikke om det er en bra ting.
Jeg er omvendt... Alt levende liv som har vært inni meg er i mitt hodet mitt. Eggdonasjon er for meg som sæddonasjon. Ser ikke på det som det samme som å gå gravid i 9 mnd.
I mitt hode vil det være flere lavtlønnede med lavere utdannelse som velger å være surrogat. Fordi det er en "enkel" måte å tjene penger på. Akkurat som prostitusjon. Må ikke ha noen utdannelse for å gjøre det. Men jeg har ingen statistikk på det som sagt, er bare noe jeg forestiller meg kan bli et problem. Istedenfor at folk tar utdannelse så går de heller gravide og tjener penger på den måten. Jeg setter bare spørsmålstegn ved motivasjonen for å gjøre det - er det i bunn og grunn for pengenes skyld eller er det fordi man har et genuint ønske om å hjelpe andre?Så du tror at alle som donerer noe i Norge å får betalt for det er de med lav lønn? Ingen har sagt de skal bli rike av å låne ut livmoren, men en litt godtgjørelse for det,
Og alle de som donerer morsmelk i Norge f.eks er nok ikke fattige![]()
De som donerer egg i Danmark er nok heller ikke fattige, vi har ikke de samme tilstandene i Norge som India.
I Norge sulter ikke barna, og man er ikke desperat på samme måte!
Som sagt blir du så knyttet til ett barn i magen så egner ikke du deg som en surrogatmor![]()