Bør surrogati bli lovlig?

I mitt hode vil det være flere lavtlønnede med lavere utdannelse som velger å være surrogat. Fordi det er en "enkel" måte å tjene penger på. Akkurat som prostitusjon. Må ikke ha noen utdannelse for å gjøre det. Men jeg har ingen statistikk på det som sagt, er bare noe jeg forestiller meg kan bli et problem. Istedenfor at folk tar utdannelse så går de heller gravide og tjener penger på den måten. Jeg setter bare spørsmålstegn ved motivasjonen for å gjøre det - er det i bunn og grunn for pengenes skyld eller er det fordi man har et genuint ønske om å hjelpe andre?

De som donerer morsmelk er nok ikke fattige nei. Skjønte ikke helt sammenligningen egentlig. De som donerer er jo de som har mer enn nok melk og vil gi til andre som ikke har nok. Så det er jo ikke noe man velger, det er tilfeldigheter.

Man får betalt for det også ;) og man må ikke donere selv om man har mye melk :) Ingen her har sagt at om man lånet ut livmoren sin så trenger man aldri å jobbe igjen. Men man donerer livmoren sin bort i 9 måneder klart en godtgjørelse er på sin plass da :)

Man får betalt for det også ;) og man må ikke donere selv om man har mye melk :) Ingen her har sagt at om man lånet ut livmoren sin så trenger man aldri å jobbe igjen. Men man donerer livmoren sin bort i 9 måneder klart en godtgjørelse er på sin plass da :)
Jeg vet at man får penger for det. Men det er jo tilfeldig hvem som får mye melk og hvem som ikke får det. En fattig person kan ikke velge å få mer morsmelk, nok til å gi bort. Men hun kan derimot evt. velge å leie livmoren for en god sum. Man tjener vel mer på surrogati enn de få kronene man får for morsmelk. Man må såvidt jeg vet levere det selv på sykehuset, og hvis man må kjøre dit selv så spørs det hvor mye man egentlig tjener på det.

Jeg vet at man får penger for det. Men det er jo tilfeldig hvem som får mye melk og hvem som ikke får det. En fattig person kan ikke velge å få mer morsmelk, nok til å gi bort. Men hun kan derimot evt. velge å leie livmoren for en god sum. Man tjener vel mer på surrogati enn de få kronene man får for morsmelk. Man må såvidt jeg vet levere det selv på sykehuset, og hvis man må kjøre dit selv så spørs det hvor mye man egentlig tjener på det.

Prisen allerede fastsatt i Norge? Hva de tjener i andre land bryr jeg meg ingenting om. Nå snakker vi om Norge gjør vi ikke? Og i Norge har vi så gode velferdsordninger at man har ikke behov for å bli utnyttet på denne måten. Det er svært få norske kvinner som selger sex også, det er flest kvinner som kommer til Norge for å selge.
Og jo får man til amming så kan man fint pumpe seg opp for å gi også. Man får ganske godt betalt for melk i Norge og noen sykehus henter også hjemme. Hvorfor skal man få betalt for å gi melk som er en veldig liten ting i forhold til å bære frem ett barn?
Vi er nok uenige her og vil aldri bli enige, jeg mener at i Norge vil vi ikke ha se samme tilstandene som i India nettopp fordi vi har ikke samme fattigdommen her ;)

Nei. Er heller for adopsjon. Er så mange foreldreløse barn som trenger en familie.

Prisen allerede fastsatt i Norge? Hva de tjener i andre land bryr jeg meg ingenting om. Nå snakker vi om Norge gjør vi ikke? Og i Norge har vi så gode velferdsordninger at man har ikke behov for å bli utnyttet på denne måten. Det er svært få norske kvinner som selger sex også, det er flest kvinner som kommer til Norge for å selge.
Og jo får man til amming så kan man fint pumpe seg opp for å gi også. Man får ganske godt betalt for melk i Norge og noen sykehus henter også hjemme. Hvorfor skal man få betalt for å gi melk som er en veldig liten ting i forhold til å bære frem ett barn?
Vi er nok uenige her og vil aldri bli enige, jeg mener at i Norge vil vi ikke ha se samme tilstandene som i India nettopp fordi vi har ikke samme fattigdommen her ;)
Ja Norge ja. Lurte du på hva prisen for surrogati var? Det vet jeg isåfall ikke, men som du påpeker så forventer vel folk å få betalt for jobben.
Nå var vel det å selge sex både en god og dårlig sammenligning. Du har rett i at der er mange utenlandske som selger.

Min personlige erfaring med amming var at det var vanskelig nok å få nok melk til babyen min, så om jeg hadde pumpet mer så hadde ikke det hatt noen særlig effekt. Jeg kunne aldri donert bort melk med andre ord.

Det kan godt hende du har rett. Man vet jo ikke før man har prøvd. Hvis surrogati er lovlig i en av våre naboland så er det jo relevant å hente erfaring fra dem. Hvis ikke så er det selvfølgelig vanskelig å sammenligne Norge og India. Det blir ikke helt det samme.

Jeg har ingenting imot surrogati.Jeg regner med at både surrogatmor mor og "brukere" får tilstrekkelig informasjon og at det gjøres på en skikkelig måte her i Norge. Så hvorfor ikke?

Last edited:
Ser at flere her trekker fram lønnen som drivende for surrogatmødre. Får ikke til å tagge flere av dere samtidig fra mobilen, men det kommer helt sn på hvor dette gjøres.

I Asia er surrogatmødre gjerne fra lavere kaster som gjør det hele som en jobb for å overleve. Men i USA er de fleste fra middelklassen. Der blir du screenet på forhånd nettop fordi at ingen etterpå skal komme med et søksmål og si at de følte seg presset inn i det. Du må også ha egne barn når du tar jobben, slik at du vet hva du begir deg ut på rent fysisk.

Deretter begynner en periode hvor surrogaten begynner en utvelgelses-situasjon. Du får tilbud fra noen som tror du vil passe, og så siler du vekk de du ikke syns passer. Finner du noen du liker vil et selskap prøve å matche mor og foreldre.
Deretter møtes man for å bli kjent. Er kjemi og trygghet fortsatt til stede signerer man og begynner den fysiske prosessen.

Dette er også noe av grunnen til at dette koster så absurd mye mer å gjøre i USA enn i Asia.

Nei, fordi det kan føre til at fattige låner ut kroppen sin til rike. Og alle de plagene det medfører.

Men hvis de ikke får betalt for det, annet enn legeutgifter?
Jeg tenker også at det kan være tøft å føde og å være gravid, både fyskisk og psykisk. Ingen burde utsettes for det uten å få barnet selv, selv når de vil det selv. Man vet aldri hvordan kroppen vil takle en graviditet og en fødsel.

Ja, det er veldig dumt at det skal ta så lang tid. :/
Men det med at det skal være av ens eget kjøtt og blod syns jeg er litt rart samtidig som jeg kan forstå det litt. Om en ikke kan få barn selv syns jeg man ikke akkurat kan være så utrolig kresen...
Om en ikke klarer å få barn selv, som for mange oppleves som en stor sorg og krise i livet, så skal en ikke få være kresen?????? Fy søren så ondskapsfullt!!!
Prøv å sette deg inn i det å være ufrivillig barnløs.

Om en ikke klarer å få barn selv, som for mange oppleves som en stor sorg og krise i livet, så skal en ikke få være kresen?????? Fy søren så ondskapsfullt!!!
Ja det kan du si.

Har ikke opplevd det selv men tenker at de fleste gjerne vil ha et barn de kan klare å få en tilknytning til

Naturvitenskapelig forskning viser at det ikke bare er blant mennesker enkelte danner samkjønnede par. Både blant pattedyr og blant monogame fugler (blant annet svaner) finnes det nok av eksempler på dyr som lever i homofile forhold. De kan også oppdra barn sammen.

Mulig det blir kulturstridig i ditt miljø, men unaturlig blir det faktisk ikke.

For min del blir det unaturlig at andre skal definere hvem som burde kunne få barn og ikke ut fra sin egen kulturelle standard.

På akvariet i Bergen var det et homofilt pingvinpar som hadde surrogatmor. :D De er nå en liten familie.

Edit: så nå at jeg tok litt feil, de hadde ikke surrogat, de adopterte et egg :)

Ja det kan du si.

Har ikke opplevd det selv men tenker at de fleste gjerne vil ha et barn de kan klare å få en tilknytning til
Regner med alle adoptivforeldre får tilknytning til barna sine? :o

Regner med alle adoptivforeldre får tilknytning til barna sine? :o
Poenget er vel at folk har forskjellige preferanser. Bare fordi man er ufrivillig barnløs, skal man da ta til takke med det man får?

Jeg forstår veldig godt at man gjerne ønsker egne biologiske barn, men personlig syns jeg det er litt rart at adopsjon er så uaktuelt om man har VIRKELIG lyst på barn og ikke kan få dem selv. Jeg syns ikke å lure på det er ondskapsfullt.

Jeg forstår veldig godt at man gjerne ønsker egne biologiske barn, men personlig syns jeg det er litt rart at adopsjon er så uaktuelt om man har VIRKELIG lyst på barn og ikke kan få dem selv. Jeg syns ikke å lure på det er ondskapsfullt.
Jeg synes det er ondskapsfullt å si at de som er ufrivillig barnløs "ikke har lov å være kresen".

Back
Topp