August 2023

Jeg har gått dramatisk opp i vekt i løpet av sommeren og burde tatt til vett for lenge siden. Oppdaget da jeg gikk på vekta at nå er jeg ikke innafor bmi kravet til St. Olavs lenger. Full panikk og krisestemning. Jeg har startet på keto diett og gått ned 2 kg bare i løpet av noen dager, så det er en start iallefall. Jeg håper jeg rekker å få av noe mer vekt før vi skal ha innsett. Noen andre her som er litt i overkant tunge? Hvor nøye er de på det? Er det sånn at om jeg er ett kg over grensa så blir innsett utsatt?

Jeg har gått dramatisk opp i vekt i løpet av sommeren og burde tatt til vett for lenge siden. Oppdaget da jeg gikk på vekta at nå er jeg ikke innafor bmi kravet til St. Olavs lenger. Full panikk og krisestemning. Jeg har startet på keto diett og gått ned 2 kg bare i løpet av noen dager, så det er en start iallefall. Jeg håper jeg rekker å få av noe mer vekt før vi skal ha innsett. Noen andre her som er litt i overkant tunge? Hvor nøye er de på det? Er det sånn at om jeg er ett kg over grensa så blir innsett utsatt?
Det er noen år siden jeg var hos de, men de er helt klart mest streng ved uttak/oppstart av behandling. Dersom du tar kontroll hos en gyn nærme deg vil de ikke veie deg ved innsett. Dersom du tar kontroll på st Olavs vil de mest sannsynlig veie deg
Jeg veide 2.5 kg for mye en gang på kontroll og ble sendt rett hjem igjen. 5 t I bil. Med tvungen oppfølging fra spl og noen mnd ksrenstid før jeg fikk innsett igjen (de "regnet ut" hvor lang tid jeg trengte å gå ned disse kg og fikk ikke starte på igjen før det). Det var veldig nedverdigende behandling og gjorde mine komplekser for veiing mye verre.

Det er noen år siden jeg var hos de, men de er helt klart mest streng ved uttak/oppstart av behandling. Dersom du tar kontroll hos en gyn nærme deg vil de ikke veie deg ved innsett. Dersom du tar kontroll på st Olavs vil de mest sannsynlig veie deg
Jeg veide 2.5 kg for mye en gang på kontroll og ble sendt rett hjem igjen. 5 t I bil. Med tvungen oppfølging fra spl og noen mnd ksrenstid før jeg fikk innsett igjen (de "regnet ut" hvor lang tid jeg trengte å gå ned disse kg og fikk ikke starte på igjen før det). Det var veldig nedverdigende behandling og gjorde mine komplekser for veiing mye verre.

Shit.. det var jo virkelig ikke noe greit. De har gitt meg et skjema som de vil at gyn skal oppgi vekt og greier på. Så da avhenger vel alt av om gyn vil veie meg eller om det holder at jeg oppgir vekt selv. Vondt at du har blitt behandlet på den måten. Akkurat som om de 2,5 kg utgjør så voldsomt mye. :bored:

Shit.. det var jo virkelig ikke noe greit. De har gitt meg et skjema som de vil at gyn skal oppgi vekt og greier på. Så da avhenger vel alt av om gyn vil veie meg eller om det holder at jeg oppgir vekt selv. Vondt at du har blitt behandlet på den måten. Akkurat som om de 2,5 kg utgjør så voldsomt mye. :bored:
Bare skriv høyde og vekt på det arket selv før du drar til gyn :)

Jeg og driver og går ned i vekt, "bare" gått ned 2 kg på en uke med keto diett, går veldig tregt men har pcos. Klinikken mener at vekta ikke er noe problem men vil ned i vekt fir min egen del. Vet ikke om vekt kan utgjøre om det fester seg elsker ikke. Nå er jeg 1.62 høy og 77.2 kg.

Jeg og driver og går ned i vekt, "bare" gått ned 2 kg på en uke med keto diett, går veldig tregt men har pcos. Klinikken mener at vekta ikke er noe problem men vil ned i vekt fir min egen del. Vet ikke om vekt kan utgjøre om det fester seg elsker ikke. Nå er jeg 1.62 høy og 77.2 kg.
Vekt har ingenting å gjøre om det fester seg eller ikke...

Blir så sinna :mad:
I Porsgrunn har de heldigvis aldri veid meg, og heller ikke vært heeelt A4 med BMI. Heldigvis for meg, for jeg har en ganske godt trent kropp når det kommer til muskler, så jeg veier naturlig nok i øvre del av BMI-kravet.

Blir så sinna :mad:
I Porsgrunn har de heldigvis aldri veid meg, og heller ikke vært heeelt A4 med BMI. Heldigvis for meg, for jeg har en ganske godt trent kropp når det kommer til muskler, så jeg veier naturlig nok i øvre del av BMI-kravet.
Ja, det knekte meg helt. Jeg var på et skikkelig vanskelig sted etter den X antall noe aborten og var endelig klar for innsett, og så får jeg det i fleisen. Mitt problem er at jeg legger sånn på meg av prednisolon. Er faktisk 10 kg mer enn når jeg begynte med ivf :( grufult :p
Leste i ettertid i journalen hva legen skrev fra den konsultasjon, hun parafraserte om hva som skjedde og jeg ble fremstilt som en som ville svindle til meg behandling jeg ikke hadde rett på og hun greide med overbevisning å få meg på vekten som viste at jeg *trommevirvel* var for stor.
Hadde jeg hatt mer mental overskudd skulle jeg tatt det opp med de, men det er noe med å la ting gå også.
Greit å høre at Porsgrunn er mer hel ved!

Jeg veier like mye nå som da jeg ble gravid med tvillingene. Hausken brydde seg nada om hva jeg veide. Ble fint gravid og var ingenting galt med meg i løpet av tiden jeg fikk ha dem i magen. Null problem med blodtrykk eller blodsukker. Så jeg vet jo for min egen del at det ikke har så mye å si, men er jo helt klart en fordel å ikke ha så høy vekt til å begynne med i et svangerskap for de begynner jo gjerne å styre litt ekstra på kontroller hos lege og jordmor.

Nå gjør jeg desperat forsøk på å gå ned før jeg skal i gang og så skriver jeg inn på arket selv før jeg drar til gyn. Takk for tipset. Skal passe på å veie meg på morgenen etter å ha tissa. :laughing002

Fikk melding fra Hausken nå om at svarene på vevsprøver tyder på en infeksjon i livmoren og jeg fikk en resept på en toukers kur som jeg må ta før fryseforsøk. Ser resepten ligger inne, men vet ikke om jeg skal starte på den med en gang. Står «Dette til orientering, vi er tilbake fra ferie om 2,5 uker» på slutten, så tror ikke jeg får noe mer svar.

Fikk melding fra Hausken nå om at svarene på vevsprøver tyder på en infeksjon i livmoren og jeg fikk en resept på en toukers kur som jeg må ta før fryseforsøk. Ser resepten ligger inne, men vet ikke om jeg skal starte på den med en gang. Står «Dette til orientering, vi er tilbake fra ferie om 2,5 uker» på slutten, så tror ikke jeg får noe mer svar.
Oi, tenk om der ligger alle svarene på abortene da? Håper veldig dette gjør at neste sitter :woot: vet forøvrig ikke om du kan begynne på ab midt i syklusen, men når jeg fikk utskrevet ab fra serum i Hellas var det bare å begynne når som helst.

Oi, tenk om der ligger alle svarene på abortene da? Håper veldig dette gjør at neste sitter :woot: vet forøvrig ikke om du kan begynne på ab midt i syklusen, men når jeg fikk utskrevet ab fra serum i Hellas var det bare å begynne når som helst.
Jaa, håper jo egentlig det er grunnen, samtidig som jeg ikke tør håpe for mye at det plutselig skal løse seg pga en kur. Og tenk hvis det da, så har vi «kastet bort» ni innsett, fem runder IUI og hatt aborter og kjemiske. Huff, da blir jeg så irritert på det offentlige som ikke kan ta sånne undersøkelser :bored:

Får kanskje bare vente til de er tilbake fra ferie med å begynne, syklus behynnes ca samtidig som de er tilbake fra ferie, og da blir det jo ca 19 dager til innsett, så skulle jo rekke det greit

Wow seriøst. Det går ikke ann!
Jeg har veid for mye på de tre siste innsett men har heldigvis ikke blitt veid. Har gamblet der. Det er litt lavere suksessrate men det å ikke sette inn pga 2 kg er bare så bullshit. Det er ikke noe medisinsk over det bare gatekeeping

Så bra at du har fått et svar som forhåpentligvis kan være grunnen til at det ikke har funket til nå :Heartpink har du fått resept på Doxylin? Jeg ser ingen åpenbar grunn til at du bør vente med å ta kuren, men hvis du kan vente til klinikken åpner og fremdeles rekke innsett i august, så er jo det det beste.

Jeg har jo selv tatt en to-ukers kur og ble gravid etter det, på 10. innsettet. Har veldig troen på at dette er forklaringen for din del også, når alt annet ser så bra ut. Blir så frustrert av at det offentlige ikke tar tak i sånne «lavthengende frukter» som mulig infeksjon i livmor - jeg regnet meg frem til at vi har fått satt inn 6 AA-blastoer, hvor ikke en eneste en førte til noe annet enn kjemiske :mad:

Skal du ha innsett i starten av August?:D Vi håper på å få satt inn fryst blasto da, første søskenforsøk. Spent på hvordan kapasiteten er etter ferie - ble fortalt å bare ringe for å avtale tid.
Mot slutten :)
Er allerede satt opp på lista og kontroll

Back
Topp