So du mener virkelig at hunden skal fratas alt ansvar om den biter????
Stort sett ja. Kansje det finst untak men kan ikkje komme på noke no!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
So du mener virkelig at hunden skal fratas alt ansvar om den biter????
Nei, dette synest jeg blir litt uaskelig, du kan ikke for alvor mene det du sitter å skriver.. Jeg blir ikke å sitte å diskutere med deg når du virkelig kan sitte å ta unna de 2 Rotweilerene som angrep 1 åringen å legge skylden på eieren, dette blir bare for dumt!Stort sett ja. Kansje det finst untak men kan ikkje komme på noke no!
Nei, dette synest jeg blir litt uaskelig, du kan ikke for alvor mene det du sitter å skriver.. Jeg blir ikke å sitte å diskutere med deg når du virkelig kan sitte å ta unna de 2 Rotweilerene som angrep 1 åringen å legge skylden på eieren, dette blir bare for dumt!
Det skjer heldigvis ikke ofte at media skriv at det var den og den rasen so viser det seg ut for å vere en annen..Jeg synes det er verre når media blåser opp at en rottweiler har angrepet, når det egentlig bare var en stor hund. I dette tilfelle var det vel i hvert fall Rottweilere som har gjort det.
Jeg tror ikke man kan fraskrive en hund all skyld i alle tilfeller. Akkurat som at man ikke alltid kan skylde på dårlig oppdragelse når barn gjør "slemme" ting. En bikkje kan f.eks få drypp, el. l som gjør at den klikker.
Vi hadde en hund engang, som dyrlegen mente hadde fått Altzheimers. Jeg husker reaksjonen min var at hunder da ikke kunne få dette, men hvorfor kan de ikke det? Er mentale sykdommer forbeholdt menneskeheten?
Det skjer heldigvis ikke ofte at media skriv at det var den og den rasen so viser det seg ut for å vere en annen..
Men er helt enig i at hunden kan ikke fraskrivest all ansvar. Hunder kan klikke på lik linje som med mennesker, slik er det bare.
Ser den, men det skjer heldigvis ikke mye i dagens tiderDet var i en periode for noen år siden haugevis av artikler om rottweilere som angrep og drepte barn. På bildene som fremkom kunne man godt se at dette var blandingsraser.
Ja, er det uprovosert så ja. Men det må taes høyde for situasjon, miljø, osv.
Det er rett og slett dårlig oppdragelse vist du ikke lærer hunden å takle forskjellige situasjoner. Og da kan ikke hunden lastes, da er det eieren som har ansvaret og skylden. Da kan det være å omplassere hunden og/eller å gi den annen oppdragelse og trening og/eller gi eieren kurs i det. Det er fult mulig å "omprogramere" hundene.
Nå er det heldigvis sjelden vi tyr til avliving av mennesker, så mitt forslag er fortsatt, helt uten diskusjon. Avliv hundene.
Er du mer provosert over at rasen er nevnt, enn at de faktisk har bitt to barn på to uker?
Avlivning er ikke altid svaret. Det kan hende bikkjene bare trengte andre eier og en anneledes ledelse. De kunne eventuelt ha fått "adferds korrigering"(vist man kan kalle det det).
er jo synd at ungene ble angrepet... men syns at det altid skal legges skyld på hundene og ikke eierene, det blir helt feil. Det skulle vært slik at eierene av hund(er) er ansvarlig for skader hunden gjør, slik er det jo ikke nå. Om en hund angriper andre hunder eller mennesker skulle eieren ha fått seg kraftig bot syns nå jeg, å hadde det skjedd gang nr to så hadde dyre blitt omplassert til noen som passer på hunden bra nok. Synd det altid skal gå over dyra når det egentli er mennesklig feil å det dumt....
Hvorfor mener de han misshandler hunder?
Han er jo bare helt fantastisk!
Han får resultateter, og da betyr det jo at det han gjør er riktig.
Jeg beundrer tålmodigheten hans, og det at han ikke er redd.
Og at han tar hundene på hver sin måte, det er ikke èn fasit liksom..
Drømmen hadde vært å møtt han jaUten tvil verdens flinkeste! Tenk å vært på hundepsykologisenteret han da!!!!
Det er ikke en hunds instinkt å angripe mennesker. Hvor har du det du skriver fra?
Ene hunden min var agressiv da jeg fikk han, men nå er han verdens snilleste og ville ikke gjort en flue fortred.
Så de grensene og reglene jeg har, var tydeligvis det som funket for han.
Så ALT har å si på menneskene.
Uenig igjen
Og det er hunden min et bevis på. Han beit mye da jeg fikk han og knurret/bjeffet osv.
Nå kan ungene gjøre hva de vil uten at han gjør noe.
Man kan ikke stole 100% på noen hunder, men jeg har ingen problem med å la ene hunden min være på rommet med jentene.
Men han andre får ikke lov til det. Man må se ann hunden.
Kan si meg enig i mye av det som er skrevet her.
For det første så er statistikken til TS irrelevant i den grad at den er ført i USA. Norge har ikke noe bitestatistikk på hund, litt synd at dette ikke føres. Hundehold på tvers av kulturer kan ikke sammenlignes, synes jeg, og jeg har både bodd og har familie i USA. Hunden i mange andre land, deriblant USA, har en annen rolle i samfunnet og hunder pr. innbygger/areal differerer stort fra f.eks Norge. Det er større klasseskille, mer fattigdom, mye færre regler for avl og ingen organiserte systemer for hundeeiere som vi har.
Når det er sagt så kommer jeg til punkt to: Jeg er både enig og uenig i at det er eiers oppdragelse og mangel på trening og struktur som er årsaken til at hunder angriper. I mange tilfeller er dette en HELT korrekt påstand, MEN jeg tror at det finnes avvik i dyreverdenen som det også finnes hos oss mennesker. Det jeg mener er at hunder kan være sosiale avvik, ha aggresjon latent, skjulte sykdommer, psykiske problemer, osv... Det er ikke alltid eiers feil, hunden har kanskje kommet til en som ikke kan ta oppgaven med rett innstilling, tilstrekkelig med ressurser og kompetanse. Det hjelper ikke om man vil redde hunder om man ikke har kompetanse.
I denne saken tenkte jeg ikke så mye på rase, da jeg vet at avvik finnes i alle raser, men jeg føler med de stakkars ungene m/familie som har blitt skamfert både psykisk og fysisk.