Kan ikke være at de nevner rasen for å gi et bilde av skaden det har gitt? En rottweiler gir større skader enn en puddel. Men er enig at det blir litt feil fokus, mange blir livredde visse raser takket være dårlig medieomtaler.
Når en hund biter et menneske så må det startes en etterforskning om hva som er årsaken til at hunden biter. Hvis et menneske, barn eller voksen, tirrer hunden så er det ikke så rart at hunden biter til slutt. Da er ikke løsningen avlivning. Snakker ikke om denne saken, men generelt. Det finnes mange årsaker til at en hund biter, og før man tar drastiske valg må man finne årsaken for å finne løsningen. Trenger ikke alltid være eierens feil at hunden biter, men også situasjonen der og da.
Hadde en St Bernhard en gang som plutselig begynte å bite folk i leggen(ikke den på bildet), var fra før verdens roligste og snilleste. Han bet også ganske hardt, men aldri meg. Etter mye sjekk hos veterinær og hundepsykolog viste det seg at han hadde smerter i hoftene som hadde gått han til hodet og dermed agerte med biting. Da ble avlivning eneste løsning. Det jeg vil frem til er at det er mange grunner til at en hund biter.
Ser også at det er nevnt Turid Rugaas her, for noen år siden gikk jeg på hundetrener skole hos henne. Hun kan sakene sine på mange måter, men ikke enig med alt.
Å diskutere hundeoppdragelse er vel like betent som å diskutere barneoppdragelse. Men min erfaring er at hver hund må oppdras på sin måte, da de er forskjellige. Ta det beste fra hver ekspert, som passer til din hund.
Cesar Milan er flink på sin måte, men er nok mange som reagerer på bruk av strømhalsbånd osv. Mange som også mener å ha sett at han slår og sparker. Men ikke sett dette selv.
Bra innlegg