Ariell98 sin dagbok

Hvor skal du ta nipt? Og hvilke type? :)
Lurer på å ta utvidet (panorama?), men er litt usikker. Får nipt på sykehuset.
 
Hvor skal du ta nipt? Og hvilke type? :)
Lurer på å ta utvidet (panorama?), men er litt usikker. Får nipt på sykehuset.
Ultralydklinikken.dk :) jeg får jo ikke offentlig, så da gikk jeg likesågodt for en utenlandsk så får man testa for et par ting ekstra som er ulovlig i Norge. Også skal vi få vite kjønn :Heartpink

Gikk for panorama utvidet, men var ganske usikker på om jeg bare skulle ta panorama basic. Samboer ønsker den utvidet typen da. Er jo veeeldig skjeldne de ekstra tingene de tester etter :) ble ca 8000 norske kroner :depressed:

Spent på om de ringer når resultatene kommer og om jeg må tyde dansk :hilarious:

Men en stor fordel på å gjøre det via Danmark eller Sverige er vel at man kan ta panorama fra 9+0? Det tror jeg ikke det offentlige gjør eller? Er jo en stor fordel å kunne få svar tidlig. Men samtidig, 8000 kr...:nailbiting:
 
Ultralydklinikken.dk :) jeg får jo ikke offentlig, så da gikk jeg likesågodt for en utenlandsk så får man testa for et par ting ekstra som er ulovlig i Norge. Også skal vi få vite kjønn :Heartpink

Gikk for panorama utvidet, men var ganske usikker på om jeg bare skulle ta panorama basic. Samboer ønsker den utvidet typen da. Er jo veeeldig skjeldne de ekstra tingene de tester etter :) ble ca 8000 norske kroner :depressed:

Spent på om de ringer når resultatene kommer og om jeg må tyde dansk :hilarious:

Men en stor fordel på å gjøre det via Danmark eller Sverige er vel at man kan ta panorama fra 9+0? Det tror jeg ikke det offentlige gjør eller? Er jo en stor fordel å kunne få svar tidlig. Men samtidig, 8000 kr...:nailbiting:
Takk for svar :)
Nå fikk jeg nettopp brev fra sykehuset om at det er lang ventetid, så risikerer å ikke få nipt før 14+4, det er jo veldig sent.
Så nå ble plutselig privat nipt enda mer aktuelt!
 
11+4
Ultralydklinikken ringe i dag allerede! Ble veldig overrasket siden jeg sendte blodprøvene for kun 8 dager siden. Og resultatet var kjempefint: lav sannsynlighet for alt de testet for :Heartpink

Og så kjønnet...
Jeg tipper jente og mannen har hele veien sagt at det er 100% gutt. Han var så påståelig at jeg håpa han tok feil :p Vi åpna eposten sammen når vi kom hjem fra jobb! Og det er jammen meg en gutt ja :Heartblue Det føles så utrolig rart å vite det allerede!

Ordinær tidlig ultralyd på onsdag :)
 
Så fantastisk :love7 Deilig å vite at bebis med all sannsynlighet er frisk! Jeg er 35 så jeg vil få nipt, men om det er veldig lang ventetid så tror jeg privat er veien å gå for oss også. Vi får se. Jeg må bli gravid først :knegg:
 
Gratulerer så mye med en frisk, liten gutt i magen :love017 :Heartblue Spennende med OTUL på onsdag❤️
 
Tusen takk :Heartred vi er så usikre om vi vil fortelle kjønn når vi forteller nyheten om graviditeten eller om vi skal holde det for oss selv en stund. Men så har vi allerede begynt å si "han" når vi snakker om baby, så det kan bli vanskelig å holde skjult lenge :D

Vi har bestemt oss for å fortelle familiene våre helga etter neste (om alt er bra på ultralyd) for da er alle hjemme fra ferie og kan samles! Det er det jeg har gledet meg mest til helt siden vi begynte å prøve :Heartred Baby vil skape nye titler til fire besteforeldre, to tanter og to onkler!
 
12+2 (12+6??)
I dag var det ordinær tidlig ultralyd. Jeg hadde selvfølgelig mareritt i natt om at fosteret var for lite og hjertet for svakt ... Våknet kvalm og dårlig i magen av en følelse av angst som satt så dypt i kroppen på en måte. Klarer alltid å overbevise meg om at nå har det dødd igjen :sad010 husker jeg tenkte på venterommet "dette kan bli den beste eller verste dagen i mitt liv"

Uansett, vi hadde time i formiddag så heldigvis var det ikke kjempemye venting. Fikk gele på magen og så var det i gang. Han lever! Og han var kjempefin :Heartred utrolig aktiv. Det var hopping og snurring og veiving med armer og ben! Tror legen ble litt utålmodig, for det var tydelig at hun slet litt med å få fine bilder :hilarious: Vi tok på et tidspunkt 5 min pause, og etter den var han betydelig roligere. Med da med ryggen til :dead:

Det førte faktisk til at hun ikke fikk til å måle nakkefold. Hun forsøkte lenge. Jeg fortalte at vi har tatt NIPT privat, og det sa hun var kjempebra. For det hun hadde måtte gjort var å henvise til NIPT offentlig faktisk. Siden jeg allerede har nipt så blir det ikke noe videre testing på det da. Og jeg er helt rolig og ikke bekymret over akkurat det. Var ikke noe grunn til å tro at nakkefold skal være fortykket

Fosteret målte sånn 6,3 cm (tror jeg), og etter alle de forskjellige målene ble termin flyttet til 4.februar. dvs jeg er ifølge tul 12+6 i dag. Så marerittet om for lite foster stemte ikke altså:facepalm: Vi får se da, venter på oul som skal være om ca 6 uker.

Kjempeopplevelse for mannen. Han sier det føles så mye mer ekte nå! Og han vil bare prate om baby hele tiden nå, hehe :Heartred vi gleder oss stort til å fortelle familie og venner

Bilder av lillegutt:
IMG_20230726_162731850.jpg

Det beste og klareste bildet vi fikk :p

IMG_20230726_162721462.jpg

Her ser man tydelig armen og hånden til baby. Jeg teller 6 fingre?:hilarious: Whatever:smiley-ashamed004

IMG_20230726_162737189.jpg

Her ser han ut som Spiderman eller en alien med djevelhale, så dette bildet er en favoritt :hilarious:
 
14+0
Siste Lutinus ble tatt i går. (For en lettelse :p)

I helga fortalte vi familien :Heartpink Alle ble kjempeglade og overrasket! Hele min familie satt rundt bordet og spiste vafler og snakka om babyen i to timer. Ble så rørt over at alle var så engasjert. Mamma trakk med en gang frem strikkebøker og viste meg det hun ønska å strikke ;) De fikk vite kjønn i samme slengen :)

Utrolig takknemlig for å være i andre trimester! Håper baby fortsatt koser seg i magen.

Vektøkning til nå er ca 2 kg. Er noe overvektig fra før så skal prøve å ikke gå opp sånn supermye...

Cravings per nå: lapskaus! Gjerne sånn hermetisk brun lapskaus servert med flatbrød :angelic:

Symptomer: "strekk" og svake stikk i livmor, magen føles generelt sensitiv å ta på, emosjonell og fortsatt veldig trøtt. Av og til får jeg en bølge med kvalme som går over etter maks 30 min. Kviser. :( Tisser hele tiden og våkner alltid midt på natta kl 4. Kjempeirriterende :dead:

50% sykemeldt, men jobber litt mer. Veldig sliten etter jobb fortsatt, og må legge meg kl 22 senest.

Første innkjøp er gjort allerede. Jeg kjøpe en voksi bilstolpose på Tise :) Den må jo vaskes, men jeg trenger å låne en tørketrommel så mamma får kanskje den oppgaven :angelic: er jo ikke akkurat noe stress, hehe!

Ordinær ultralyd 8 September! Får se om mannen får fri fra jobb til å bli med, han skal egentlig på reise da. I så fall får jeg ta med mamma eller pappa:Heartpink
 
17+0
Liten oppdatering :)
Hadde litt symptomer på uvi og var hos legen et par ganger for det. Testet negativt og symptomene forsvant etterhvert. Legen hadde med seg en ultralydmaskin så fikk hilse på lille babyen uke 16+2. Babyen var kjempefin og kosa seg virka det som! Fikk ikke til å bekrefte kjønn.

Tror kanskje jeg har følt noe bevegelse de siste dagene? Men kan være luftbobler for det er veldig svakt :)

Vektøkning ca 3 kg. Varierer veldig hver dag :p

Cravings er fortsatt lapskaus, men nå har jeg fått litt dilla på fiskekaker også!

Symptomer: trøtt!! Fortsatt oppe hver natt kl 4. Huden begynner å se bedre ut :) har fått en liten mage :Heartpink:Heartpink

Innkjøp siden sist: to pysjamaser med fot i str 56. Mamma har begynt på hentesett! Jeg har skrevet liste over hva jeg ser for meg vi vil få tak i etterhvert. Det neste blir en kommode til klær osv!

Gleder meg til ultralyd neste fredag (8.sep)

IMG_20230823_102451373~2.jpg
 
18+4 og OUL
I dag var jeg på ultralyd! Alt så flott ut, og det er definitivt en gutt ja :Heartblue
Termin er akkurat det jeg har beregnet utfra eggløsning! Så det føles jo veldig riktig. På tul ble han jo målt litt større, men jeg visste jo at det ikke stemte så det er godt å vite at nå har vi nøyaktige mål. :)
Kjenner bevegelser hver dag nå :Heartpink

Fortsatt helt sjokkert over at jeg skal bli mamma :hilarious:
IMG_20230908_110035131~2.jpg
 
20+3 og halvveis!!!
Så deilig å være halvveis! Bare 20 uker igjen :hilarious:

For en uke siden fikk jeg støt/muuulig strømgjennomgang hånd til hånd (men usikker på det da det gikk svært fort) på jobb. Det var min egen feil så det er utrolig dumt. Ble helt hysterisk redd og nervøs for baby. Dro til legen og de fikk sjekket meg, og et par dager senere dro jeg på en kort ultralyd på sykehuset for å se at baby hadde det bra. Det hadde han heldigvis :Heartpink

Kjempeviktig å følge alle sikkerhetsrutiner, alle sammen!

Bevegelse
Ellers så føler jeg mye bevegelse hver dag nå. Han ligger fortsatt med føttene nedover og jeg kjenner derfor alle spark nederst. Her om dagen tok han veldig sats og det kjentes ut som han snudde seg på siden, men har etter det kjent spark nede igjen så regner med han snudde seg tilbake igjen :) Koselig å vite at man aldri er helt alene, spesielt når jeg er så klengete som jeg er :angelic:

Andre symptomer
Litt trøblete mage pga jerntilskudd som jeg har begynt på nå, 40mg om dagen. Og tror bekkenet begynner å krangle litt. Hjemme har jeg jo bbhugme som jeg bruker hver natt, men nå har jeg ferie og må klare meg uten et par uker. Og jeg kjenner at jeg snur meg hele tiden for jeg får vondt i hoftene når jeg ligger. Ikke digg :( Kjenner også pittelitt strekkesmerter i livmor (ligamentsmerter?) ila dagen. Ellers veldig følsom og veeeldig glad i mannen. Blir nesten på gråten om jeg tenker for mye på han for jeg synes han er så utrolig skjønn :hilarious:

Cravings
Norske epler og sjokolademelk!! Må ha hver eneste dag.

Vektøkning
Trenger vi ikke snakke om hehe :angelic: neida, men ca 5-6 kg fra startvekt. Litt mer enn jeg så for meg menmen...

Nye innkjøp
Har kjøpt litt nye klær second hand fra Tise! Legger ved bilde av det søøøøteste ullsettet fra Kattnakken :Heartpink:Heartpink fikk både settet og dressen for kun 200 pluss frakt! Størrelse 0-3 måneder
IMG_20230915_122544539.jpg
 
23+0
Tilbake fra sydenferie! Var litt kjedelig å holde seg unna vin, cocktails, salater og fersk frukt og slikt men ellers gikk det kjempefint :) men også godt å ha kommet seg hjem til sunn hverdagsmat og egen seng igjen :Heartpink
Herregud som jeg savnet bbhugme-puta :dead: fikk skikkelig vondt i hoftene på nettene! Vanlig pute mellom knær hjalp noe, men ikke i nærheten av min kjære bbhugme!

Nyheten er nå helt offentlig, til og med facebook- offisielt ;) koselig at så mange gleder seg til å møte lille knøttet

Nå har jeg desverre blitt smittet av en forkjølet samboer, og hvis jeg får samme forløp som han så venter flere dager med hoste og feber :( men håper jeg slipper litt billigere unna. Han er blitt veldig beskyttende merker jeg, og vil aller helst at jeg bare holder meg hjemme og borte fra alle sykdommer, biler, glatte veier, tunge løft og ellers alt annet som har en liten risiko for meg og babyen nå :hilarious: Men det går jo ikke :Heartpink

Baby blir sterkere kjenner jeg. Fortsatt varierer det hvor mye spark jeg kjenner hver dag, men kjenner uansett flere ganger hver dag. Her om dagen var han veldig rolig så jeg ble litt bekymret, men så var han kjempesterk i morges :oops: kjennes nesten ut som han prøver å sparke seg ut!


Kjøpt en del klær, og gjort klar liste over innkjøp. Laget også ønskeliste til jul! Så kanskje vi ikke får ti millioner bodyer i str 50 i julegave :p alle de store innkjøpene håper vi å få unna ila Black week i november hvis det er noen gode tilbud. Tror jeg vil ha Britax smile 4 om prisen er ok.

Synes ikke magen er blitt sånn kjempestor og ingen ville turt å spørre om jeg er gravid uten at jeg sa det først ;) men mine gamle bukser er det bare å glemme å få på seg, så det går i joggebukse eller gravidbukse!

Jordmortime 19.okt
Ny ultralyd 16.nov
 
26+0
Mye nesting for tiden hehe :D Tror det er noe hormoner som bare roper at "nå må alle babyting på plass! Baby baby baby!!" for det er sånn ca alt jeg tenker på, haha!

Mye er kommet på plass faktisk. Vi har kjøpt vogn og bilstol i dag (dvs svigers har veldig generøst sponsa :angelic:). Bilstolen kom med for de hadde noe tilbud på gang, også kjøpte vi isofixbasen i tillegg da. Men de hadde ikke noe på lager så det er bestilt inn. Gleder meg :Heartpink Gikk for Britax smile 5z i mørkeblå :Heartblue ganske dyrt, men den skal vare til alle unga!

Mamma har bestilt stelleryggsekk, badebalje, lammeskinn og stellematte :Heartred
Jeg har kjøpt både ergobaby bæresele og caboo close bæresjal brukt på finn! Tror bæresjalet blir sååå kos i nyfødtperioden!
Er vel ikke så sinnsykt mye mer vi trenger nå. Seng og sengetøy, litt mer klær, babynest og litt andre småtterier. Neste uke kan jeg hente ut alle babyboksene man får gratis hos Apotek 1, Kiwi osv. Og det har jeg av en eller annen grunn gleda meg til i lang tid :hilarious: så det gleder jeg meg til også!

Har tatt glukosebelastningstest i dag og får vel svar ila uka håper jeg. Vet ikke hvorfor jeg har fått det for meg at jeg sikkert har sv.dia. men jeg bare tenker at det hadde vært så typisk min flaks :arghh:

Gått opp 9 kg nå :wideyed: håper at det ikke blir 9 nye kg i 3 trimester... Det blir tungt! Magen vokser masse for tiden og jeg ser forskjell fra uke til uke. Nå ser jeg nok gravid ut til at jeg tror fremmede faktisk antar at jeg er gravid.

Fortsatt storforbruker av norske epler :p
 
28+5 Tredje trimester :)

Vi har navnet klart!! Men det er hemmelig ;)

Nå har vi hentet babypakkene fra Kiwi, Rema og apotek 1 så nå har vi nok bleier, engangs ammeinnlegg og engangskluter til å finne ut hva vi liker.

Bestilt litt ammegreier på salg fra farmasiet dag. Purelan, naturebond 5pk bambus innlegg, mendela brystmelkoppsamler og én ammebh (mendela keep cool). Venter med flere bher til jeg ser størrelsen når melken kommer :hilarious: har bare en eneste bh som passer meg akkurat nå og den har spiler som jeg begynner å bli gal av. Så håper den nye blir ok.

Baby fortsatt veldig aktiv, så det er godt :Heartred i natt våknet jeg og måtte på do, og når jeg la meg i gjen var det helt ekstrem sparking i magen. Skikkelig hyper gutt! Var på ultralyd i forgårs og han vokser fint. Pittelitt over gjennomsnittet stor i følge målingene. Han ligger for øyeblikket med hodet ned :)
IMG_20231116_095454316~2.jpg


Veldig god form og godt humør. Sover bedre, har mer energi. Deilig! Håper det fortsetter sånn :Heartred magen er fin og rund men ikke i veien eller tung enda. Føler disse ukene er de beste i graviditeten så langt egentlig :) kun to måneder igjen til permisjonen starter!
Gleder meg sånn til å møte han :love7Jeg bare tenker hele tiden på når han skal løftes opp til meg og jeg kan susse han på hodet og si hei for første gang :sad010:Heartred
 
33+1 og veldig gravid
Snart jul :love7
Tatt meg lang juleferie så skal ikke på jobb før etter nyttår. Da er det bare to og en halv uke på jobb før jeg tar perm :)

Skal begynne å pakke fødebagen i romjula, så skal jeg se om vi får satt opp sprinkelsenga etterhvert også. Skal bruke sprinkelseng som bedside, så må finne på noe lurt for å feste den i senga vår. Så må småting og klær vi mangler kjøpes inn og vaskes. Ser an hva vi får i julegave først :) og regner med vi får litt penger/gavekort som kan brukes på slikt også. Jeg vet, jeg vet, butikkene er åpne etter fødsel også :hilarious:

Vi har vært på fødsel/ammekurs og det var en fin opplevelse. Synes dog det bare var snakk om vanlig vaginal fødsel, og vanlig amming. Lite om keisersnitt og mme. Synes det var litt dumt egentlig, for man vet jo aldri. Men ja, satser jo på at det skal gå bra med både vaginal fødsel og amming.
Tror ikke jeg gidder noe fødebrev altså. Aner ikke hva jeg skulle skrevet. Har heller snakka mye med partner og satser på at han kan prate litt for meg. Men jeg vet jo ikke hva jeg ønsker eller trenger fra helsepersonell under fødsel, så har ikke kommet på noe å skrive. Tror jeg blir sånn helt gjennomsnittlig fødekvinne. Smertelindring tar jeg som det kommer. Så jeg driter i fødebrev:p

Symfysen gjør vondt, spesielt om jeg går mye. Men går sånn høvelig bra. Blir fort mett, og tungpustet nå som magen er stor. Sover mye. Som regel glad og fornøyd, men noe emosjonell. Og oppdaget i går litt råmelk. Kult :cool:

Alle gleder seg til å møte lille :Heartred
 
36+0
Snart bare fire uker til termin :eek: tiden går fort!
Prøver å tenke at han kommer over termin, sånn at jeg ikke blir utålmodig. Men fødebagen er pakket klar, sprinkelsenga montert og klær og laken vasket! Har til og med lagt bleier og stelleprodukter klart i egne kurver på badet. :Heartred

Lillejulaften fikk jeg ctg på sykehuset pga lite liv, og igjen 2.juledag. Gikk veldig fint begge gangene. Han tok seg visst noen rolige dager, men så tok det seg opp igjen. Men blir såklart å ringe på nytt og på nytt om jeg opplever mindre liv igjen :) Heller en gang for mye!

Får litt kommentarer på at magen er liten, så det gjør meg jo litt urolig :( Men ul og sf-mål er helt gjennomsnittlige (de målte også på sykehuset 2.juledag), så må jo bare stole på at det er greit. Ny kontroll hos jordmor i morgen, spent på sf-målet. Har prøvd å måle litt hjemme, og får gjennomsnittlige og økende mål. Fordelen med liten mage er vel ingen strekkmerker enda (men blir sikkert å snike seg innpå senere regner jeg med!)

Formen min er grei. Litt nedpress, ganske mye kynnere og hadde et par dager med svake murringer som gikk over. Ellers er bekkenet ganske ok akkurat nå. Og humøret er bra! Mange som spør om jeg er lei nå, men er egentlig ikke det :p Liker å være gravid til tross for plagene, og liker å ha noe å se fram til.
 
Liten rapport fra jordmor-kontrollen i dag:p:

Sf-målet var helt på den røde streken. Altså gjennomsnittlig. Jordmor kjente på baby utenpå magen og gjetta 3,4-3,5 kg ved termin. :) altså burde det ikke være noe å bekymre seg over. Baby har festet seg, og hun mener han har sunket ned i bekkenet :D
Nå skal jeg nyte den lille magen, den er god nok som den er!! Jeg skal ikke høre på folk som sier magen er liten. Den er perfekt for meg og barnet mitt :Heartred
 
38+2
Jordmorkontroll i dag. Alt fint :) sf-målet følger fortsatt kurven veldig fint. Virker som han blir gjennomsnittlig stor

Har stadig dager med mindre liv da. Har fått sjekket flere ganger på sykehuset. Alt er fint, så ikke vet jeg hvorfor han har late dager… jordmor kjente at hun tror han ligger litt med ryggen ut så mulig jeg ikke alltid kjenner bevegelsene like godt. Men det tar seg alltid opp til slutt da.

Bekkenet er veldig vond i dag, men det varierer dag til dag. Begynt å få litt klikke/«knekke»- lyder av og til fra hofta en gang i blant så er tydelig at kroppen synes dette er litt tungt! Heldigvis har jeg jo permisjon nå, så tar det rolig. Ellers er det mye kynnere og av og til svake murringer. :) Magen er treg og plagsom, så jeg har etter å ha snakket med jordmor i dag kjøpt inn movicol. Fikk også lov til å trappe ned på jern litt de siste ukene nå!

Mannen har lovet at nå skal han bare snuse opp de siste par boksene han har, så er han helt ferdig. Han har sluttet før i lange perioder, også begynner han igjen helt tilfeldig på feks fest. Men jeg sa at han får ikke lov til å snuse med baby hvis han vil ha hud mot hud med han! Så nå blir det slutt :D Gidder ikke ha snusbokser liggende på bord osv når vi etterhvert skal ha en gutt som løper rundt og smaker på alt heller.

Begynner å bli veldig klar for at baby skal komme ut, men det er mest pga bekkensmertene at jeg vil ha det overstått. Ellers så håper jeg jo han kommer rundt termin. Har «bestilt» fødsel mellom 9-11 februar, for jeg ser for meg hvor fint det hadde vært å ha mannen hjemme med meg en helg hvis latensfasen skulle bli veldig lang :p Dessverre så er jo ikke det opp til meg da, hehe.

Spent på om dette blir siste oppdatering før fødsel eller ikke. Håper det :angelic:
 
Masse lykke til i innspurten ❤️ plutselig er han her!
 
Back
Topp