Arbeidsgiver

ariam

Betatt av forumet
Jeg har ennå ikke fortalt det på jobb, er i uke 12. Hva med dere?:) Når skal dere fortelle det? Jeg tenkte å holde det hemmelig så lenge jeg kan.

Jeg har tenkt å fortelle bare sjefen min neste uke. Men vil heller holde den hemmelig for andre til etter OUL.

Jeg har to jober, og den ene jobben fikk vite det ganske tidlig, da jeg fikk tilbud om 1 års vikariat fra og med 15 oktober. Hadde da ikke samvittighet til å si ja uten å fortelle at jeg selv går ut i permisjob i midten av november. Mista tilbudet, noe som er kjedelig, men samvittighten og magefølelsen sier at jeg gjorde det riktige :) den andre jobben vet det ikke enda, (er 12 +6 idag), og regner med å si det iløpet av neste uke :)

Jeg har fortalt en sjef, skal fortelle 2 andre etterhvert :)

Jeg har to jober, og den ene jobben fikk vite det ganske tidlig, da jeg fikk tilbud om 1 års vikariat fra og med 15 oktober. Hadde da ikke samvittighet til å si ja uten å fortelle at jeg selv går ut i permisjob i midten av november. Mista tilbudet, noe som er kjedelig, men samvittighten og magefølelsen sier at jeg gjorde det riktige :) den andre jobben vet det ikke enda, (er 12 +6 idag), og regner med å si det iløpet av neste uke :)

Jeg sniker litt fra juli-forumet og klarer ikke la være å kommentere! Er det slik at de trakk tilbudet fordi du er gravid??? Det er jo HELT uakseptabelt!!!!

Jeg har ikke sagt noe enda. Og venter i det lengste. Har heldigvis en jobb hvor jeg ikke treffer sjefen så ofte.

Og til du over som mista jobbtilbudet, det hørtes ikke helt riktig ut. Diskriminering er ikke greit.

• Liker
Reactions: Io
Sa det ganske tidlig til sjefen, men holdt det hemmelig for resten til det var gått 12 uker :)

Grunnet ivf har arbeidsgiver vist d siden oppstart av hormoner.. :)

Personalansvarlige fikk vite det når jeg var 9 uker :) hun tok det kjempefint, beste dama! Eieren av restauranten jeg jobber i vet det enda ikke, men han får vel vite det etter hvert :P er 13+1 nå..

Grunnet ivf har arbeidsgiver vist d siden oppstart av hormoner.. :)

Hehe, samme her:-) Og ikke bare arbeidsgiver, kollegaene mine også - liten bedrift på begge jobbene mine. Har vært veldig heldig og har fantastiske sjefer og kollegaer, føler meg veldig godt ivaretatt på alle fronter.

Fortalte mine sjefer det i uke 12. De andre kollegane får vente litt, men hvis noen spør om jeg er gravid kommer jeg til å si ja :)

Hehe, samme her:-) Og ikke bare arbeidsgiver, kollegaene mine også - liten bedrift på begge jobbene mine. Har vært veldig heldig og har fantastiske sjefer og kollegaer, føler meg veldig godt ivaretatt på alle fronter.

Ja samme her! For min del har det vært godt at de rundt meg har vist d..men de har jo også vært der i alle nedturene så :)

Måtte fortelle sjefen det i uke 6 siden jeg ble sykemeldt pga. kvalmen.
De andre vet det ikke, selv om jeg tror mange har mistanke. Har klart å unngå et par stk som jeg vet ikke tenker så langt og bare buser ut med spørsmål de ikke har noe med. Vil jo aller helst fortelle det selv uten å føle at jeg må fordi noen spør rett ut...

Dette høres ikke ok ut...
Ære være deg for ærligheten, men de diskriminerer jo ganske tydelig.

• Liker

Som HR leder får jeg frysninger av å lese slikt! Det et ulovlig, og jeg mister all respekt mot slike arbeidsgivere!! Det er som andre skriver diskriminering, og noe domstolene slår hardt ned på!

• Liker
Jeg har egentlig ikke tent over at det er så feil? Jeg får tilbud om en stilling som varer 1 år, er ærlig å sier jeg er gravid og bare kan jobbe en måned før jeg selv må ut i permisjon, har jeg blirt lurt trill rundt nå? :/ nå ble jeg litt stressa og lei meg ..

Jeg har egentlig ikke tent over at det er så feil? Jeg får tilbud om en stilling som varer 1 år, er ærlig å sier jeg er gravid og bare kan jobbe en måned før jeg selv må ut i permisjon, har jeg blirt lurt trill rundt nå? :/ nå ble jeg litt stressa og lei meg ..

Det er selvfølgelig flott at du var ærlig mot arbeidsgiver, men dette er diskriminering og gravide skal ikke miste jobbtilbud som de ville fått dersom man ikke var gravid. Jeg vet ikke om dette har noen konsekvenser for deg i form av lønn eller permisjonspenger, men det kan det ha i noen tilfeller. Man har rett på den inntekten man hadde før man gikk i permisjon og dersom du ville fått høyere inntekt av denne stillingen, vil du nå muligens få mindre i svangerskapspenger, enten du får fra NAV eller det er arbeidsgiver som betaler. Dersom du jobber et sted hvor arbeidsgiver betaler full lønn ved foreldrepermisjon, og du nå ikke får dette pga du ikke har avtale om en gitt stilling, og får foreldrepenger fra NAV taper du mye feriepenger for eksempel. NAV betaler bare feriepenger for de første tolv ukene, mens arbeidsgiver for alt, enten man er i permisjon eller ei, så da mister man feriepenger når denne utbetalingen kommer. Jeg synes det er synd at slikt skjer i Norge idag, men dessverre skjer dette alt for ofte :-( Det er selvfølgelig bra du er ærlig mot arbeidsgiver, det setter de fleste pris på, men i dette tilfellet mener jeg arbeidsgiver har gjort feil. Det skjer ofte for å spare penger og tid på å skulle finne en ny, men det er risikoen man tar når man er arbeidsgiver. Ikke meningen å få deg til å ble redd for at du har gjort noe feil, men jeg mener arbeidsgiver hsr utnyttet situasjonen her.

De har faktisk ikke lov å trekke et tilbud etter å fått beskjed om at du er gravid. Du selv kan trekke deg dersom du mener det ikke er noe poeng å begynne en mnd før permisjon, men de har, i følge norsk arbeidslov, IKKE

..... Fortsetter på den opp (kom borti en knapp)....
lov å trekke et tilbud på det grunnlaget! Det er helt absurd. Om dette hadde skjedd på min arbeidsplass hadde jeg lagd et helvette uten like. Tviler på de ville gjort det da, her er de veldig bevisst hva som er lov og ikke lov når det gjelder gravide. Jeg er høygravid om 5 dager og var på jobbintervju på jobben min (har et vikariat) forrige uke. Ikke en eneste gang ble graviditeten eller den kommende permisjon nevnt - de har rett og slett ikke lov!!!!

Back
Topp