Arbeidsgiver

Hmm, nå blir det jo selvfølgelig til at jeg taper mye penger, da jeg pr dags dato sitter med en tilkallingsjobb og ikke en fast stilling. Er akkurat ferdig som student, og kjempe bekymra økonomien i permisjonstiden da jeg ikke har en fast jobb, og dermef ikke vet hvor mye penger jeg vil få da lønna mi er variabel. Da jeg snakka med sjefen satt hun pris på ærlighetn min, sa hun ikke likte å diskriminere gravide osv, men at det å anstte meg som knapt kan jobbe tre uke ikke var optimalt. Tenkte som sagt ikke stort over dette, men skjønner nå (når jeg leser det dere skriver), at jeg burde satt meg mer inn i mine rettigheter. Mest sannsynlig har jeg nå "ødelagt" for meg selv økonomisk, da jeg ikke aner hvor mye penger jeg vil få neste år. Crap altså :(

Hmm, nå blir det jo selvfølgelig til at jeg taper mye penger, da jeg pr dags dato sitter med en tilkallingsjobb og ikke en fast stilling. Er akkurat ferdig som student, og kjempe bekymra økonomien i permisjonstiden da jeg ikke har en fast jobb, og dermef ikke vet hvor mye penger jeg vil få da lønna mi er variabel. Da jeg snakka med sjefen satt hun pris på ærlighetn min, sa hun ikke likte å diskriminere gravide osv, men at det å anstte meg som knapt kan jobbe tre uke ikke var optimalt. Tenkte som sagt ikke stort over dette, men skjønner nå (når jeg leser det dere skriver), at jeg burde satt meg mer inn i mine rettigheter. Mest sannsynlig har jeg nå "ødelagt" for meg selv økonomisk, da jeg ikke aner hvor mye penger jeg vil få neste år. Crap altså :(

Jeg bare forstår ikke at sjefen din tørr å si det rett ut på den måten - skulle tro alle visste at det ikke var lov. Men selvsagt, har man ikke satt seg skikkelig inn i det så kan jeg forstå. Jeg bare gikk ut ifra at alle visste det ettersom det er ganske mye fokus på det i media også.
Det er utrolig kjipt at det ble sånn, men som sagt er dette ikke et grunnlag for å trekke et tilbud. Du fikk altså et konkret tilbud med lønnsforslag og alt? Ettersom du ikke er fast ansatt så går jeg ut ifra at du ikke er fagorganisert? I tilfelle vil de kunne hjelpe deg.
Slik ville de gjort det her hos meg: Gitt deg tilbudet og ansatt deg, så gitt tilbud om vikariat til den som stod nest på listen over aktuelle kandidater! Dere begynner samtidig og du går ut i permisjon i nov og kommer tilbake til fast jobb etter permisjon, mens vikaren da avslutter sitt vikariat.
Det er lett for oss andre og sitter her og skrive at dette ikke er lov og at du burde kreve å få beholde jobben osv osv, men jeg forstår også at det er en utrolig ubehagelig posisjon å være i. Men om du ønsker å holde på dine rettigheter og kreve ditt for en bedre økonomisk situasjon, så går du til sjefen din på nytt og forklarer at du nå har lest deg opp og satt deg inn i situasjonen. At du takker ja til tilbudet (som på helt lovlig vis fortsatt er ditt) og at de får komme frem til en løsning med å ansette vikar i samme slengen som de ansetter deg.

Håper du finner ut av det! :)

Enig med Kvikklunsjen over her :-) Det er ikke for sent, så du kan fremdeles gå til sjefen din og fortelle saken, og er hun oppegående og en god arbeidsgiver gir hun deg fremdeles jobben og beklager. Dersom det ikke skjer har du likevel rettighetene på din side, og kan velge å gå videre med dette. Det ordner seg nok skal du se :)

Fortalte det i uke 6 til sjefen pga sykemelding. Eneste som vet det. Men følte det var riktig å si hvorfor jeg ble så lenge borte.

Jeg har ikke sagt noe enda, er nå i uke 13, skal fortelle det etter oul :)

Jeg sa de tidlig til min siden vi skal reise på en tur I nov til Amsterdam, hun tar sånt kjempe fint men hun vet jo ikke direkte når jeg skal ha bare at eg er i grenseland til å fly i nov. Har funnet ut at jeg har kollega så skal helst ha samtidig også i tillegg tror eg de er ei til så kanskje skal ha så de kan ver spennende å se.

Jeg har fortalt det på jobb nå. Uke 12 i dag. Sååå digg å slippe å holde inn magen da gitt!! :)

Jeg fortalte det i uke 7 pga at kvalmen begynte å bli ganske intens da.. Ble sykemeldt i uke 8 så var veldig glad for at jeg allerede hadde sagt fra om at jeg var gravid :)

Tenker at siden jeg foreløig klarer å gå på jobb helt fint, så trenger jeg ikke si noe ennå. Men tenler at jeg sier nok fra etter uke 12 og legetime:) skummelt å spennende:D

Jeg fortalte det til sjefen min i uke 14! Jeg er ganske ny i jobben og vi har litt mangel på folk, men hun gratulerte meg og var bare positiv. Har en veldig fin sjef, så hadde ikke forventet noe annet, men jeg gruet meg litt til å ta det opp siden jeg er ny. :)

Back
Topp