Apriltråden

Jeg fabulerer stadig videre på elbil-konseptet jeg. Jeg liker jo tanken på å bruke opp bilene, og ingen av våre biler er brukt opp, så vi får se. I den sammenheng kommer jo SÆRLIG det med å planlegge for mange år frem i tid inn, for det med å planlegge for campingferie med 5 stk og full opppakking, når eldstemann blir 14 i sommer... det er begrenset hvor mange flere somre han er med på sommerferie antar jeg.
Men når dere er på camping, hvor lenge er dere på camping, og hvordan gjør dere det?
Det dere kan gjøre er å selge den eldste bilen, nedgradere den nyeste fra hovedbil og bruke en nyere e-bil som hovedbil til det daglige og den tidligere bilen i ferien.
Da vil dere få de besparelsene en el-bil gir i hverdagen (drivstoff og bompenger), men samtidig har en stor bil til feriene.

Men når dere er på camping, hvor lenge er dere på camping, og hvordan gjør dere det?
Det dere kan gjøre er å selge den eldste bilen, nedgradere den nyeste fra hovedbil og bruke en nyere e-bil som hovedbil til det daglige og den tidligere bilen i ferien.
Da vil dere få de besparelsene en el-bil gir i hverdagen (drivstoff og bompenger), men samtidig har en stor bil til feriene.

Det var en logistikk jeg ikke hadde tenkt på. Stor bil til ferien trenger vi egentlig bare to ganger i året egentlig, kanskje.

Vi drar stort sett på campigtur i pinsa, sammen med mine foreldre og min bror, de hr vogn, vi med telt. Stappfull bil, kjøre til en campingplass, fredag etter jobb, camper til mandag og reiser hjem.

Så drar vi på en turen som er enda mer utfordrende, sommerferien. Da er vi vekke i ca 3 uker, men hoveddelen av det er vi hos svigers, så reelt sett camper vi ikke mer enn en ukes tid desverre. Jeg jobber for å få til flere/lenger campingturer, for jeg lsker det, men det er jo sånn at vi hjar en del vi skal rekke i de to svigershjemmene, folk å treffe, tradisjoner å oppretthode, både ungenes overnattinger hos svigerfar, svigerfars årlige grillfest, en dag i hunderfossen, og likevel nok tid med svigermor også.

Dette inkluderer egentlgi også å arve 4-5-6 bæreposer me klær og sko fra svigerrfar sitt yngste kull, en gutt som er et år eldre enn vår sønn og ei jente som er halvannet år eldre enn vår eldste datter. Det utgår nå som vi reiser med telt.

Vi har jo altså med oss:
Telt, pressenning til å ha under og teppe til å ha inni
Soveposer og liggeunderlag til alle fem, og noen ullteppe og noen fleecepledd i tilfelle kalde netter. Ullteppene tror jeg vi kan droppe dersom jeg kjøper skikkelige liggeunderlag (sånt vi har) til ungene. et g annet pledd er godt å ha uansett
Vi har en stor kjøleboks som går på strøm, og det henger sammen med en sånn smart-store plastboks med skjøteledninger, adapter mm, vi har også vifteogvn og vannkoker i den "strøm" samlingen. Vi har en til sånn boks, med "kjøkken". det meste av mat kjøper vi inn fortløpende, menlit har vi med, samt utstyr.
Vi har en grill og en primus også. Grillen tar litt plass, for den skal kunne alge fullverdig middag til 5, men er en turgrill altså, bare søtre enn den vi hadde før somvar på størrelse med en liten engangsgrill, den kunne ikke grillemiddag til fem.
Og selvsagt hver vår bag med klær og toalettsaker, samt at vi ofte har med sykler.
Vi har med et bord og et par stoler og 4 krakker, vurderer å bytte til sånne paraply-sammenleggbae stoler og ha med fem av dem.

Og sikekrt mye jeg glemte ramse opp her... Så til det trenger vi en rimelig stor bil, med en rimelig innholdrik takboks, elelr kjøre med hener, noe mannen ikke har så lyst til siden da er han begrenset til 80 km/t (smt at ingena v oss faktisk kan å kjøre med henger, og med en bilen vi har er er det svært begrenset hvor tung hengereken kan være, m ha maks tillatt vekt på 995, som er irriterende5 kg under 1000 som ofte er hakket over de på 750)
Men hener har jeg ikek satt meg så mye inni hva vi vår med oss, for det vil han ikke, og jeg kan ikke trumfe det når jeg ikke på villkår har tenkt si at "greit, da kjører jeg"

Last edited:
Mannen prøver å overtale meg til å ligge i telt i sommer:p

Jeg har overtalt mannen min også, han er med på det frivillig nå på tredje året

Dog, vi snakker ikke "telt ute i naturen" altså, vi snakker campingplass, tilgang på strøm inn i teltet og sanitæranlegg på plassen ;)

Absolutt ikke et teltmenneske:p Men jeg ser jo den at det blir for dyrt å ligge på hotell i flere dager i Norge. Må nok bare psyke meg opp og ta meg sammen.

Det er mye anne enn telt og hotell å velge mellom for ferie da. Hytter kan leies, campingvogn og campingbil kan leies, airbnb etc.

Pr nå er vi to som kjører, så bare en av oss får den besparelsen da, men det er ikke alle dager begge kjører, og lokasjon for kontoret er under vurdering for oss begge så hva som da blir fasiten får vi se

Absolutt ikke et teltmenneske:p Men jeg ser jo den at det blir for dyrt å ligge på hotell i flere dager i Norge. Må nok bare psyke meg opp og ta meg sammen.

Og forøvrig, det er noe HELT annet å ligge i telt nå enn da jeg var ung. 1 ting er at vi har et digert telt da, så det er mer luft i det etc, men vi har ikke et sånt tynt skumgummiliggeunderlag, vi har gode, behangelge underlag :) Koster litt, men definitivt verd det.

Det var en logistikk jeg ikke hadde tenkt på. Stor bil til ferien trenger vi egentlig bare to ganger i året egentlig, kanskje.

Vi drar stort sett på campigtur i pinsa, sammen med mine foreldre og min bror, de hr vogn, vi med telt. Stappfull bil, kjøre til en campingplass, fredag etter jobb, camper til mandag og reiser hjem.

Så drar vi på en turen som er enda mer utfordrende, sommerferien. Da er vi vekke i ca 3 uker, men hoveddelen av det er vi hos svigers, så reelt sett camper vi ikke mer enn en ukes tid desverre. Jeg jobber for å få til flere/lenger campingturer, for jeg lsker det, men det er jo sånn at vi hjar en del vi skal rekke i de to svigershjemmene, folk å treffe, tradisjoner å oppretthode, både ungenes overnattinger hos svigerfar, svigerfars årlige grillfest, en dag i hunderfossen, og likevel nok tid med svigermor også.

Dette inkluderer egentlgi også å arve 4-5-6 bæreposer me klær og sko fra svigerrfar sitt yngste kull, en gutt som er et år eldre enn vår sønn og ei jente som er halvannet år eldre enn vår eldste datter. Det utgår nå som vi reiser med telt.

Vi har jo altså med oss:
Telt, pressenning til å ha under og teppe til å ha inni
Soveposer og liggeunderlag til alle fem, og noen ullteppe og noen fleecepledd i tilfelle kalde netter. Ullteppene tror jeg vi kan droppe dersom jeg kjøper skikkelige liggeunderlag (sånt vi har) til ungene. et g annet pledd er godt å ha uansett
Vi har en stor kjøleboks som går på strøm, og det henger sammen med en sånn smart-store plastboks med skjøteledninger, adapter mm, vi har også vifteogvn og vannkoker i den "strøm" samlingen. Vi har en til sånn boks, med "kjøkken". det meste av mat kjøper vi inn fortløpende, menlit har vi med, samt utstyr.
Vi har en grill og en primus også. Grillen tar litt plass, for den skal kunne alge fullverdig middag til 5, men er en turgrill altså, bare søtre enn den vi hadde før somvar på størrelse med en liten engangsgrill, den kunne ikke grillemiddag til fem.
Og selvsagt hver vår bag med klær og toalettsaker, samt at vi ofte har med sykler.
Vi har med et bord og et par stoler og 4 krakker, vurderer å bytte til sånne paraply-sammenleggbae stoler og ha med fem av dem.

Og sikekrt mye jeg glemte ramse opp her... Så til det trenger vi en rimelig stor bil, med en rimelig innholdrik takboks, elelr kjøre med hener, noe mannen ikke har så lyst til siden da er han begrenset til 80 km/t (smt at ingena v oss faktisk kan å kjøre med henger, og med en bilen vi har er er det svært begrenset hvor tung hengereken kan være, m ha maks tillatt vekt på 995, som er irriterende5 kg under 1000 som ofte er hakket over de på 750)
Men hener har jeg ikek satt meg så mye inni hva vi vår med oss, for det vil han ikke, og jeg kan ikke trumfe det når jeg ikke på villkår har tenkt si at "greit, da kjører jeg"

Putt på meg en femmer, og jeg kan snakke evig altså... jeg har jo lyst å fortelle deg ALT om campingen jeg da.... for jeg renner over av ..... LYST! Jeg elsker det, rett og slett. Derfor, derfor blir disse 2 turene på tilsammen under to uker, noe som styrer såpass mye av tankevirkeomheten min, som tyrer bilvalget i ufornuftig grad, vi bør helt klart bare ha en bil som rommer oss fem, også søren meg kjøre med henger eller noe sånn de to turene, for jeg får neppe mannen med på så mye FLERE av dem desverre. Det handler også om hektiske helger, og fotball og speider og korps og sånn...

Det er mye anne enn telt og hotell å velge mellom for ferie da. Hytter kan leies, campingvogn og campingbil kan leies, airbnb etc.
Det er mest for å gjøre det billigst mulig egentlig. Lyst til å være borte en stund, så da kan vi heller bruke penger på andre ting enn overnatting.

20 grader her. Sitter ute i hagens mens barna hopper trampoline. Stakkars vår naboer:p

Det er mest for å gjøre det billigst mulig egentlig. Lyst til å være borte en stund, så da kan vi heller bruke penger på andre ting enn overnatting.
Hvordan telt-liv er det han tenker da? Ut på fjellet eller campingplass? Vesentlig forskjell

En måte å få opp blodtrykket på er å sånn rundt 6 30 komme på at, det er jo uniformsbytte-dag i dag, det visste jeg. Men er skjortene til uniformene rene?

Jeg har to unger i korps og det skal være fra 17 i dag på skolen, de fleste har vokst ut av uniformene sine.

Vel. Det viste seg at ingen av uniformene hang med skjorte.

Men begge skjortene var rene, de bare befant seg på feil sted.

Jaja. Da er vi klare til i kveld da.

Avspaserer litt , tenkte jeg skulle sove lenge i dag men det fikk jeg ikke til, så nå er snart første vaskemaskin ferdig, 1 etasje vasket og tørket støv og nå skal jeg på tur med hunden.

Avspaserer litt , tenkte jeg skulle sove lenge i dag men det fikk jeg ikke til, så nå er snart første vaskemaskin ferdig, 1 etasje vasket og tørket støv og nå skal jeg på tur med hunden.

hørtes deilig ut. Ikke det å ikke få sove, men å ha fåt gjort litt, og ut på tur, om dere har så flot vær som oss i alle fall

Etter morgenens blodtrykk-øvelse fant jeg ut at det er lurt å sjekke at vi har kontroll på alt eldstemann trenger til peff-kurs med speideren neste helg. På den lista står bibel eller nytestamente. Jeg vet at det finnes en bibel som sånn egentlig er min, kjøpt da jeg skulle konfirmeres, og jeg brukte den på skolen da det året etter konf var forvente at det hadde vi (dengang hadde man jo kristendom på skolen) Men, jeg fant den ingen logisk sted i mitt hus i går kveld, så i dag sendte jeg en melding til mamma, og jepp, den befant seg i skuffen under tv'en, lett tilgjengelig for juleevangeliet hver julaften, som vel er e eneste en har vært brukt til siden jeg gikk ut av ungdomsskolen for relativt mange år siden.

Den får jeg derved levert på jobb i løpet av dagen, så er det i boks, og ellers må vi bare se til at han har ren speiderskjorte, ullundertøy og ullsokker (for det står på lista. Han skal på kurs 1, så de skal sove inne, men de skal gå tur da) og litt andre greier, men det har vi relativt under kontroll. Jeg tror til og med han har speiderhåndboka, jeg kjøpte den til ham like etter han begynte i speideren, en er bare ikke akkurat hardt brukt, trolig mindre enn den bibelen fra 1994. Speiderhåndboka var bare "for de som har" da, den forventer de ikke at alle har, men bibel må han ha. eller nytestamente. Det har jeg OGSÅ hatt, men hvor det finnes vet jeg ikke, det er en bitte liten bok med svært små bokstaver, på størrelse med en kortstokk nesten, litt bredere men all tekst både på norsk og engelsk. Like greit at han får ha med seg bibelen min.

Back
Topp