Men når dere er på camping, hvor lenge er dere på camping, og hvordan gjør dere det?
Det dere kan gjøre er å selge den eldste bilen, nedgradere den nyeste fra hovedbil og bruke en nyere e-bil som hovedbil til det daglige og den tidligere bilen i ferien.
Da vil dere få de besparelsene en el-bil gir i hverdagen (drivstoff og bompenger), men samtidig har en stor bil til feriene.
Det var en logistikk jeg ikke hadde tenkt på. Stor bil til ferien trenger vi egentlig bare to ganger i året egentlig, kanskje.
Vi drar stort sett på campigtur i pinsa, sammen med mine foreldre og min bror, de hr vogn, vi med telt. Stappfull bil, kjøre til en campingplass, fredag etter jobb, camper til mandag og reiser hjem.
Så drar vi på en turen som er enda mer utfordrende, sommerferien. Da er vi vekke i ca 3 uker, men hoveddelen av det er vi hos svigers, så reelt sett camper vi ikke mer enn en ukes tid desverre. Jeg jobber for å få til flere/lenger campingturer, for jeg lsker det, men det er jo sånn at vi hjar en del vi skal rekke i de to svigershjemmene, folk å treffe, tradisjoner å oppretthode, både ungenes overnattinger hos svigerfar, svigerfars årlige grillfest, en dag i hunderfossen, og likevel nok tid med svigermor også.
Dette inkluderer egentlgi også å arve 4-5-6 bæreposer me klær og sko fra svigerrfar sitt yngste kull, en gutt som er et år eldre enn vår sønn og ei jente som er halvannet år eldre enn vår eldste datter. Det utgår nå som vi reiser med telt.
Vi har jo altså med oss:
Telt, pressenning til å ha under og teppe til å ha inni
Soveposer og liggeunderlag til alle fem, og noen ullteppe og noen fleecepledd i tilfelle kalde netter. Ullteppene tror jeg vi kan droppe dersom jeg kjøper skikkelige liggeunderlag (sånt vi har) til ungene. et g annet pledd er godt å ha uansett
Vi har en stor kjøleboks som går på strøm, og det henger sammen med en sånn smart-store plastboks med skjøteledninger, adapter mm, vi har også vifteogvn og vannkoker i den "strøm" samlingen. Vi har en til sånn boks, med "kjøkken". det meste av mat kjøper vi inn fortløpende, menlit har vi med, samt utstyr.
Vi har en grill og en primus også. Grillen tar litt plass, for den skal kunne alge fullverdig middag til 5, men er en turgrill altså, bare søtre enn den vi hadde før somvar på størrelse med en liten engangsgrill, den kunne ikke grillemiddag til fem.
Og selvsagt hver vår bag med klær og toalettsaker, samt at vi ofte har med sykler.
Vi har med et bord og et par stoler og 4 krakker, vurderer å bytte til sånne paraply-sammenleggbae stoler og ha med fem av dem.
Og sikekrt mye jeg glemte ramse opp her... Så til det trenger vi en rimelig stor bil, med en rimelig innholdrik takboks, elelr kjøre med hener, noe mannen ikke har så lyst til siden da er han begrenset til 80 km/t (smt at ingena v oss faktisk kan å kjøre med henger, og med en bilen vi har er er det svært begrenset hvor tung hengereken kan være, m ha maks tillatt vekt på 995, som er irriterende5 kg under 1000 som ofte er hakket over de på 750)
Men hener har jeg ikek satt meg så mye inni hva vi vår med oss, for det vil han ikke, og jeg kan ikke trumfe det når jeg ikke på villkår har tenkt si at "greit, da kjører jeg"