Ang middag julaften?

Ribba må lages lille julaften for langtids steker kalkuna på svakere varme, synes ho blir bedre da:)

Ja, det går også veldig bra ;) Enig med langttidsstekt kalkun på svak varme. Og gjerne med godt med smør under skinnet.. Mmmmm :D

Jeg har en relativt heftig diskusjon gående med gubben ang middag julaften, vi er vokst opp med totalt forskjellige middags tradisjoner.
Jeg: Kalkun med tilbehør og karamellpudding :)
Han med: Ribbe med tilbehør, svinestek og kjøttkaker og Riskrem.

Når vi feirer jul sammen med hans fam har de nå bare ribbe med tilbehør, jeg spiser dette selv om jeg ikke er det minste glad I det.

Men jeg kan godt tenke meg å feire jul hjemme hos oss selv, å da er det kalkun som for meg skal stå på bordet, gubben selv sier han liker kalkun bedre enn ribbe. Men han mener jeg må lage ribbe også siden hans fam kommer. Jeg er ikke enig I dette, for jeg ber ikke folk lage kalkun I tillegg fordi jeg skal komme.

Jeg mener: Så hvorfor kan da ikke andre også spise det de får servert når de kommer bort?
Ellers kan de la vær å komme?

Nei, d er vertene som bestemmer maten. Gjestene spiser det som blir servert. Man lager sine egne juletradisjoner.

Jeg er enig med deg! Man spiser det man får servert, eller så får man spise hjemme.

Da svigers var her serverte vi pinnekjøtt. Svigerfar spiser ikke sau så han hadde med seg karbonader som han varmet i microen og spiste vårt tilbehør. Greit nok.

Når folk kommer på middag til meg så bestemmer vi hva vi skal spise. Når vi er på middag hos andre så bestemmer de:) syns det er unødvendig å måtte lage to middager. Omtrent alle her sier jo at de ikke lager to middager pga barna, så hvorfor da på julaften.

Han får lage ribba han da;) Dere inviterer inn til kalkun. Folk spiser kalkun eller spiser hjemme :-)

Hadde laget begge deler, for å tilfredstille alle :) siden julaften er en dag med mye mattradisjoner :)
Vi feirer med pappa, og han spiser ribbe,medisterkaker etc. Resten spiser kalkun :)

Jeg hadde laga bare kalkun. En får lage sine egne tradisjoner, ikke ta alt fra begge sider. Da blir det litt av et styr og matlaging hele dagen. Jeg er for en rolig jul med mye kos, ikke en jul med stress på kjøkkenet! :)

Julaften er for meg å spesiell:) men når det er forventet at jeg skal spise det som står på bordet ditt jeg kommer. Så synes jeg faktisk det skal gjelde andre veien å.

Jeg ender vel opp med å lage alt, men tro meg den ribba får ikke sprø svor! Da blir alt annet enn kalkun og tilbehøret til den laget lillejulaften så får de mene hva de vil :)

Synes pinnekjøtt er kjempe godt greier bare ikke ribbe :)
Blir jo ikke ribbe uten sprø svor :) jeg liker ikke kalkun og julaften for meg hadde ikke vært julaften med den menyen. Kan jo bruke sånn liten gass brenner for å få svoren sprø? :) sånn de bruker på creme brulee og sånt.

Alle har sin tradisjon☺️ selv ville jeg nok laget begge deler. Jeg er ikke så glad i pinnekjøtt, men mannen er veldig glad idet og vant med dette hjemmefra. Jeg er vant med ribbe, medisterkaker og skinkestek med tilbehør- så vi lager litt av alt. Men dette er vår tradisjon. Du som vert bestemmer jo dette selv- og hvis det er så viktig for han- ja, da får han lage det selv☺️

Hadde laget begge deler, for å tilfredstille alle :) siden julaften er en dag med mye mattradisjoner :)
Vi feirer med pappa, og han spiser ribbe,medisterkaker etc. Resten spiser kalkun :)
Hjelpes meg så snill en datter du er! :-) er jo ikke bare å hive sammen et ribbemåltid heller :P

Dem som står for maten bestemme Æ e vokst opp med pinnekjøtt på julaften og samboeren med ribbe...foretrekke pinnekjøtt... Så no når vi skal feire jul for første gang hos oss sjøl blir d pinnekjøtt og d e sagt til svigers at d blir pinnekjøtt julaften for ribba e forbeholdt 1.juledag, så e d no opp til dem om dem kommer...
Skal jo sies at ribba syns vi begge e godt, men svigermor sin e så tørr at halvparten hadde vært nok...

Hvis dere har lyst til å servere kalkun, så gjør dere det :) jeg hadde nok strukket meg langt for at barna skulle få det de likte best på julaften, men hadde ikke laget to middager for å please en voksen! Man spiser det man får servert er nå min mening. Fint å få være del av andres tradisjoner også!

lag det du vil ha. så lenge du inviterer til feiring :) å vil gubbrn ha ribbe så la han ordne det he he :)

Gubben er faktisk ikke stor fan av ribbe:) er søstra hans og fan som må ha det.

Her pleier vi å vise hensyn, og lager begge deler.. Juletradisjoner er viktige for alle, enten om man kommer på besøk, eller reiser på besø. =) For min del ville det ikke falle meg inn å servere Bare ribbe, om familien til samboeren har som tradisjon å ha pinnekjøtt f.eks.. =)

Hadde holdt meg til planen å bare laget kalkun. Ribbe kan dem lage selv ellers i jula. Vi blir hjemme i år. Dem som vil er velkomne hit, men da må de også spise det som blir servert her! :) Og det er ikke nødvendigvis den tradisjonelle ribba og pinnekjøttet!

Jeg ville laget det jeg og mannen hadde blitt enig om. I noen tilfeller ville det vært innafor å lage begge deler, ellers så kan en av tingene serveres lille julaften eller 1. juledag.

Man spiser det man får servert :)

Vet ikke hvor stort kjøkken dere har men ville snakket med svigers om dette, hadde aldri kunne laget to slike middager her, så her hadde det kun blitt en ting, grei unnskyldning også i forkant å forklare at det praktisk ikke går.

Kjenner jeg er glad svigers ikke feirer jul og familien min passer på så vi får ordnet med kalkunfilet :-)

Back
Topp