Ang middag julaften?

Nei folk får da spise det de får servert da. Hvis mannen din mener dere skal ha ribbe også så får han ordne det da.

Du må ikke lage det siden det er du som inviterer på middag!:)
Personlig hadde jeg nok laget begge deler, er noe spesielt med julaften føler jeg. Har alltid laget pinnekjøtt og ribbe for å glede alle, selv om jeg selv bare spiser pinnekjøtt julaften.

Hadde nok sikkert gjort det samme selv. Er spesielt på julaften, og det er kun en dag. For meg er det noe som mangler om jeg ikke får maten jeg er vant til i alle fall :)

E e vokst opp med pinnekjøtt m tilbehør og riskrem med 1 mandel i (premie til den som finn mandelen).
Han er vokst opp med ribbe.
På julaften har vi pinnekjøtt med min vante tilbehør og dessert, og dagen etter har vi ribbe med hans tilbehør.

I fjor ble jula for vår del ødelagt da han havna på sykehus med hjernehinnebetennelse så julematen til meg og junior ble veldig enkel. E spiste pinnekjøtt på julaften og dagen etter, ellers ble det mye enkel hverdagsmat.

Synes man skal inngå en avtale at man kan ha den ene retten ene dagen og den andre dagen etter. Og det er ingen som krever at man skal lage 2-3 forskjellige retter bare fordi den og den kommer!

Her er også gubben vant til pinnekjøtt, jeg vil ha kalkun. Han fikk pinnekjøtt første året vi feiret jul sammen og vi hadde julen, så får jeg kalkunen neste gang. Vi har ikke nok plass til å stå og lage flere typer julemiddag for å gjøre alle til lags. Gjestene får det de får servert det samme gjelder oss når vi kommer som gjester. Jeg forventer ikke at de jeg kommer til skal lage kalkun og da tenker jeg gjester hos meg kan være likedan. Så kan de heller ha pinnekjøtt en annen dag i julen;-)

Her har svigermor tilbudt seg å lage og ta med ribbe, siden det er pinnekjøtt hjemme hos oss. Hun syns det bare er rett og rimelig at hun bidrar når hun/de kommer på middag til oss julaften. Omvendt når vi har vært hos de, jeg har da dampet pinnekjøtt evt hatt med annet tilbehør, og alle blir fornøyde. Skal sies at jeg og svigermor er gode venninner og kan faktisk ta denne diskusjonen, spørre hverandre mm❤️

Du MÅ ingenting, men alle har et svært knyttet og nært forhold til julaften og dens tradisjoner så jeg ville laget begge deler. For meg er det ikke jul uten ribbe, men broren min liker det ikke så han får alltid et annet kjøtt istedet. Gubben min foretrekker pinnekjøtt, så når vi skal ha hans familie her til neste år skal vi lage begge deler. Jeg forstår at man ikke lager en helt annen rett når kun én person spiser dette og det krever helt annet tilbehør. Men på julaften er jeg vandt med at vi tilpasser oss enhver sin smak, og det handler bare om at alle skal få sin tradisjonelle mat og gode julestemning på årets fineste dag ♡

Ribba må lages lille julaften for langtids steker kalkuna på svakere varme, synes ho blir bedre da:)
Enig der :) kalkunen blir bedre hvor lengre man steker den :)

Hadde laget kalkun hvis DERE vil ha det, også får svigers bare finne seg i det ;)
Vi feiret for første gang med begges familier hos oss ifjor, og da trumfet jeg gjennom min families tradisjon - nemlig Ribbe OG pinnekjøtt :P det er fordi jeg kun liker pinnekjøtt, pappa kun ribbe, og bror og mor liker begge deler :P Sambo er vant til ribbe, men alle i familien hans liker pinnekjøtt.
Så her blir det begge deler framover :)

Her har svigermor tilbudt seg å lage og ta med ribbe, siden det er pinnekjøtt hjemme hos oss. Hun syns det bare er rett og rimelig at hun bidrar når hun/de kommer på middag til oss julaften. Omvendt når vi har vært hos de, jeg har da dampet pinnekjøtt evt hatt med annet tilbehør, og alle blir fornøyde. Skal sies at jeg og svigermor er gode venninner og kan faktisk ta denne diskusjonen, spørre hverandre mm❤️
Synes det er en god løsning jeg :-) Her er vi vant til samme middag på julaften, men ulike andre tradisjoner (feks frokost, dessert etc) og prøver så langt det lar seg gjøre å kombinere dem, og bidrar med det vi ønsker selv.

Jeg ville aldri lagt så mye arbeid i noe jeg ikke vil spise selv, helt ærlig. Jeg ville overlatt hele saken til mannen, enten han ville laget maten selv (inkludert opprydding!), eller snakket med foreldrene sine om at de får spise det som er eller ta med det de selv ønsker.

Virker som du absolutt ikke vil lage noe annet enn kalkun, så da får du bare gjøre det. Og gi beskjed i god tid til de andre som ønsker å feire sammen med dere, sånn at de kan ta med seg egen mat hvis det er veldig viktig.

Du får servere det du vil, og så spiser de vel det de får servert.
MEN....jeg hadde nok valgt å serverer begge deler:)

Jeg har vokst opp med pinnekjøtt og alltid feiret jul hjemme hos mamma, så er alltid hun som har laget middag. Men i år blir det første jula med min egen familie, lille blir vel ca 3måneder til jul. Så da har jeg veldig lyst å ha juleaften hjemme hos oss selv. Min kjære er å vandt til ribbe på juleaften, så regner med at han lager den selv, og så kommer mamma å hjelper meg med å lage pinnekjøtt med tilbehør. Så blir alle fornøyde ;)

Vi løser det litt annerledes.
For meg og.mone kommer jula rett og slett ikke helt i gang uten at lutefisken er spist. Syns det ødelegger hele jula å forspise seg på ribbe på køjulaften. Mannen er også glad i lutefisk, så de gangene vi har min familie på besøk går vi for det.
Men, kommer hans familie blir det umulig. De liker ikke fisk.

Dermed fant jeg den mest geniale løsningen. Da spiser vi lutefisk på lille julaften i stedet. Når treet er pyntet, ungene er i pysjamas og ser på julefilm. Helt perfekt start på jula! Da får vi i pose og sekk.

For meg er julematen hellig.
Og dette er en dag jeg vil gjøre så koselig så mulig.

Jeg ville laget kalkun med tilbehør. Og laget alt tilbehøret til ribbe. Og begge dessertene. Og så ville jeg bedt de ta med ribbe hvis du får ett ovnproblem.

Back
Topp