Ang middag julaften?

m og mj

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Jeg har en relativt heftig diskusjon gående med gubben ang middag julaften, vi er vokst opp med totalt forskjellige middags tradisjoner.
Jeg: Kalkun med tilbehør og karamellpudding :)
Han med: Ribbe med tilbehør, svinestek og kjøttkaker og Riskrem.

Når vi feirer jul sammen med hans fam har de nå bare ribbe med tilbehør, jeg spiser dette selv om jeg ikke er det minste glad I det.

Men jeg kan godt tenke meg å feire jul hjemme hos oss selv, å da er det kalkun som for meg skal stå på bordet, gubben selv sier han liker kalkun bedre enn ribbe. Men han mener jeg må lage ribbe også siden hans fam kommer. Jeg er ikke enig I dette, for jeg ber ikke folk lage kalkun I tillegg fordi jeg skal komme.

Jeg mener: Så hvorfor kan da ikke andre også spise det de får servert når de kommer bort?
Ellers kan de la vær å komme?

I vår familie på min side,har vi forskjellige meninger og lyster på hva som skal stå på bordet,så her lages det ribbe,medisterkaker,pølser og det som hører til der også lutfisk :p

Du må ikke lage det siden det er du som inviterer på middag!:)
Personlig hadde jeg nok laget begge deler, er noe spesielt med julaften føler jeg. Har alltid laget pinnekjøtt og ribbe for å glede alle, selv om jeg selv bare spiser pinnekjøtt julaften.

Vil dere ha kalkun, så serverer dere kalkun. :)

Du må ikke lage det siden det er du som inviterer på middag!:)
Personlig hadde jeg nok laget begge deler, er noe spesielt med julaften føler jeg. Har alltid laget pinnekjøtt og ribbe for å glede alle, selv om jeg selv bare spiser pinnekjøtt julaften.

Julaften er for meg å spesiell:) men når det er forventet at jeg skal spise det som står på bordet ditt jeg kommer. Så synes jeg faktisk det skal gjelde andre veien å.

Jeg ender vel opp med å lage alt, men tro meg den ribba får ikke sprø svor! Da blir alt annet enn kalkun og tilbehøret til den laget lillejulaften så får de mene hva de vil :)

Synes pinnekjøtt er kjempe godt greier bare ikke ribbe :)

Julaften er for meg å spesiell:) men når det er forventet at jeg skal spise det som står på bordet ditt jeg kommer. Så synes jeg faktisk det skal gjelde andre veien å.

Jeg ender vel opp med å lage alt, men tro meg den ribba får ikke sprø svor! Da blir alt annet enn kalkun og tilbehøret til den laget lillejulaften så får de mene hva de vil :)

Synes pinnekjøtt er kjempe godt greier bare ikke ribbe :)

Jo du har et poeng, når de ikke gjør det selv, da kan det ikke forventes at du skal gjøre det heller;)
Hehe, høres ut som en god plan i mine ører. Siden kalkunen er det som er viktig for deg så legger du jo selvsagt mest energi i å få den saftig;)

Her pleier mannen å lage pinnekjøtt til sin familie om de kommer, så lager jeg min julemiddag til meg og pappa. Om familien hans ikke kommer, gidder han ikke å styre med pinnekjøtt, og spiser min julemat, som han faktisk elsker.

Her hadde vi nøyaktig samme problemstilling. Endte med at vi innførte pinnekjøtt på julaften. Ingen av gjestene har klaget. Og hvis noen klager kan de faktisk feire hos seg selv, med sin mat.

Lag det DERE vil ha, ikke det svigers forventer å få. Når det er hjemme hos dere så må jo dere få veldig menyen :) Jul blir det uansett ;)

Skjønner situasjonen. Vi har samme problemet :)

Jeg er oppvokst med pinnekjøtt, og for meg er hele jula pinnekjøtt. Gleder meg like mye hvert år. Samboeren tåler ikke lukta engang og vil vel egentlig ikke ha det inn i huset.

Han er oppvokst med ribbe, det er absolutt ikke jeg glad i men spiser det om jeg må.

I fjor var svigerfamilien og familien min her og da hadde vi ribbe. I år skal nok alle hit da også, og jeg er ikke interessert i å kun ha ribbe i år så da får vi ha begge deler. Vi lager ribba, mamma lager pinnekjøtt og svigermor får ta seg av medisterkaker syns jeg :) han får fint tåle den lukta et par timer i løpet av året.

Jeg hadde lagd kalkun jeg, så kunne svigerfamilien ta med seg ribba si :) hvis ikke kan jo samboer lage den selv. Her kommer vi nok alltid til å feire jul sammen, mye mer praktisk. Da kan vel alle lage litt så vi slipper å stå med to middager og to desserter hvert år :) i fjor var dattera mi 10 dager gammel og jeg ordna opp med absolutt alt. Det gjør jeg IKKE igjen :)

Her har det vært tradisjon med ribbe (med alt mulig tilbehør) på mun side, andre sida av familien har pinnekjøtt. På min side har vi karamellpudding, på den andre siden riskrem. Så når begge sider samles her til julefeiring lager vi alt :) Er veldig glad for å ha stort kjøkken når alt dette skal lages! Jeg krevde ikke ribbe da jeg var hos svigerfamilien og feira jul før, og gubben krevde heller ikke pinnekjøtt da han var med til min side. Men når alle fra begge sider samles blir det noe annet.

Jeg tenker som så jeg, at det er julaften bare en gang i året. Julematen er en så viktig tradisjon for mange at den ene dagen kan jeg legge meg litt ekstra i sela for at alle skal bli fornøyde. Tar det da som en selvfølge at alle som kommer bidrar med noe, så ikke vi får all jobben og kostnaden selv. Noen tar med tilbehøret til ribba, noen drikke til maten, noen ordner dessert, noen har med ferdig skrella og kutta grønnsaker til kålstappa osv. Da går det ganske radig å få til alt og alle blir fornøyde :)

Å be søstra te gubben ta med seg mat opp te oss på julaften, kommer jeg aldri til å gjøre. Da hadde jeg fått høre det I evigheter etter på. For hu er det jeg kaller "lille frøken perfekt" jeg gir ho gjerne bort gratis,

Hvis hele fam te gubben skulle ha vært her, måtte jeg ha laga: Ribbe med alt tilbehør til søstra hans+ hennes fam, svigerfar. Kjøttkaker til broren hans. Svinestek te gubben. Å pinnekjøtt til dama te svigerfar. Kalkun til meg:) svigermor stakkar får velge en av de over:)

Hadde laga kun kalkun. Dessverre er mannens familie vant med pinnekjøtt. Jeg er ikke så glad i det. Så ender med at mannen lager julemiddagen da :p Men jeg får lage kalkun til nyttår hvert år da :p

Back
Topp