Ang å leie hus/leilighet

Vi tok kontakt med politi, advokat og forbrukerrådet. I ene tilfellet so fikk vi ingen ting, NAV som den gang heite sosial kontor sa at vi kan ikke kaste henne ut pga at hun har barn, de ville ikke betale leien da de mente det var dårlige prioriteringer!!! hørt på makan.. Vi fikk hjelp av forbrukerrådet og ca 6-7 mnd etterpå var hun ute, da uten å betalt husleige, enkelte strømregninger og kommunale avgifter, uff dette er noen år sia men kjenner jeg blir irritert fortsatt!!
Det andre tilfelle var likedan, enslig med barn. Men der valgte de å kjøpe huset etter 1 år med utestående leige, vi valgte å sjå bort i fra gammel gjeld da leietaker valgte å kjøpe boligen.. Aldri mer utleie uten referanse sier jeg:)

Dette er jo utleiers verste mareritt! For noen folk, "dårlig prioritering"?? Huff...
Vi har fått veldig mange henvendelser fra småbarnsfamilier, men huset er ikke egnet til det. Men det er jo dårlig odds for småbarnsfamilier hvis de har et så godt vern, skal være en utleier som har evne til å evt. tåle et økonomisk tap for å ta dem inn..

Til leilighetene vi leier ut, krever vi både referanser og gode jobber. Dette er jo for å sikre oss at det er skikkelige og voksne folk som flytter inn. Og jeg synes det ikke er rart å stille krav til personer som flytter inn i en bolig som jeg eier. Men skjønner hvis ting føles frustrende hvis man ikke tilfredsstiller kravene...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Det var synd å høre, så folk som har hatt det vanskelig skal da få problemer med å flytte et sted?
Unnskyld er litt kvass men også SKIKKELIG lei!
Har stresset og styret med å finne en måte for å få min egyptiske mann opp til Norge men jeg må da tjene 242'000 og har nå da ENDELIG fått meg en godt nok betalt jobb (lite med jobber her og før det var jeg i permisjon!)
Så kan det bli problemer bare å få flyttet :( Virker virkelig som om enn blir jobbet imot uansett hva man gjør

m,en du må vel ha tjent over den summen i ett år før han kan komme gjennom familiegjenforening?

har heller aldri måttet vise til referanse når jeg har leid..

Har sett at det har blitt vanligere med referanser. Vi fikk heldigvis leie av familie, som vet at vi betaler for oss å er skikkelige. Har kun leid leilighet to ganger tidligere, forutenom studentbolig, så har ikke akkurat noen referanser(husker ikke navn og etternavn på første utleier). Men skjønner jo godt at huseier vil ha det.

Appen!

m,en du må vel ha tjent over den summen i ett år før han kan komme gjennom familiegjenforening?
Kanskje derfor jeg vil ut i jobb så fort som mulig?
Men går ann å unngå den så sant man kan vise til at man har tjent 242,000 eller over året før.
Men ja det tar tid å har håp å kanskje ha mannen min her om ca 18 mnd!

Men går ann å unngå den så sant man kan vise til at man har tjent 242,000 eller over året før.

har vært gjennoooom heeeleeeeeeeeeee den prosesen selv.. uuuff.. det er mye men det går fint til slutt blir mye savn :)

har vært gjennoooom heeeleeeeeeeeeee den prosesen selv.. uuuff.. det er mye men det går fint til slutt blir mye savn :)
Det eneste positive med det er at mannen får lært nok norsk til å kanskje hoppe rett i jobb.
Vet ikke om dere har barn sammen, men gjør det virkelig verre den perioden vi måvære ifra hverandre

Det eneste positive med det er at mannen får lært nok norsk til å kanskje hoppe rett i jobb.
Vet ikke om dere har barn sammen, men gjør det virkelig verre den perioden vi måvære ifra hverandre

jo vi har det.. men det som var bra her er at han fikk lov til å vente på svaret i norge, det tok ett år å få svaret på søknaden vår, og det året hadde han lov å være her så vi har ikke hvert så mye fra hverandre. håper han finner raskere jobb enn mannen min da. vi har søkt i 2 år og ingenting ennå :8 :( :( :(

jo vi har det.. men det som var bra her er at han fikk lov til å vente på svaret i norge, det tok ett år å få svaret på søknaden vår, og det året hadde han lov å være her så vi har ikke hvert så mye fra hverandre. håper han finner raskere jobb enn mannen min da. vi har søkt i 2 år og ingenting ennå :8 :( :( :(
Ja det får uheldigvis ikke mannen min lov til da så han har hvert i norge nå 3 ganger og vi har bodd litt i egypt.
Han er heldigvis farmasøyt så vi jobber med å få utdannelsen godkjent, mest sannsynligvis får han godkjent nesten alt så han trenger bare ta et kort kurs (og norsk eksamen) for å få seg jobb så er veldig heldig der for de skriker veldig etter farmasøyter i norge

Ja det får uheldigvis ikke mannen min lov til da så han har hvert i norge nå 3 ganger og vi har bodd litt i egypt.
Han er heldigvis farmasøyt så vi jobber med å få utdannelsen godkjent, mest sannsynligvis får han godkjent nesten alt så han trenger bare ta et kort kurs (og norsk eksamen) for å få seg jobb så er veldig heldig der for de skriker veldig etter farmasøyter i norge

ja det er jo bra..
mannen min er kjemiingeniøreller kjemiker vet ikke helt hva det heter jeg haha studert 6 år kjemi på universitetet i chile, men det er så vanskelig å få seg jobb i norge at han velger å studere viderepå universitetet her eller spørs vel hvor i norge man bor da ang det med jobb. .. :) :)

Vi tok kontakt med politi, advokat og forbrukerrådet. I ene tilfellet so fikk vi ingen ting, NAV som den gang heite sosial kontor sa at vi kan ikke kaste henne ut pga at hun har barn, de ville ikke betale leien da de mente det var dårlige prioriteringer!!! hørt på makan.. Vi fikk hjelp av forbrukerrådet og ca 6-7 mnd etterpå var hun ute, da uten å betalt husleige, enkelte strømregninger og kommunale avgifter, uff dette er noen år sia men kjenner jeg blir irritert fortsatt!!
Det andre tilfelle var likedan, enslig med barn. Men der valgte de å kjøpe huset etter 1 år med utestående leige, vi valgte å sjå bort i fra gammel gjeld da leietaker valgte å kjøpe boligen.. Aldri mer utleie uten referanse sier jeg:)

Ikke at d hjelper deg nå.
Men det finnes et smutthull. Du kan si opp leietaker, og når oppsigelsestiden er uten kan du FLYTTE INN! Ditt hus;)
Kanskje lettere sagt enn gjort. Kjenner en som gjorde det. Han tok med seg campingseng og flytta inn. Sov der noen netter i ny og ned. Inviterte kompiser på 'fest'.
Skal si deg han fikk hastverk med å flytte ut han som bodde der:p

Ikke at d hjelper deg nå.
Men det finnes et smutthull. Du kan si opp leietaker, og når oppsigelsestiden er uten kan du FLYTTE INN! Ditt hus;)
Kanskje lettere sagt enn gjort. Kjenner en som gjorde det. Han tok med seg campingseng og flytta inn. Sov der noen netter i ny og ned. Inviterte kompiser på 'fest'.
Skal si deg han fikk hastverk med å flytte ut han som bodde der:p
Ha ha, ja det var det vi sku ha gjort, opp klokka 5 med alle barna våre.

Ser nå etter hus i området rundt Ski siden jeg har fått meg jobb der, men ser at MANGE krever referanser!
Er dette virkelig så normalt?
Kommer ifra Valdres og har aldri opplevd det her + at jeg det siste året har bodd i Egypt og huset til min oldemor så har ikke mye referanser å skryte av.
Planen er å finne et hus stort nok så min far, stemor og lillesøster også kan flytte med oss men syns det er dårlig utvalg der, spesielt ettersom vi har 3 katter og 1 hund

Kan du ikke få referanse fra oldemoren din da?

Jeg vil bare si til alle som leier ut, at det ikke spiller noen rolle om leietaker har barn eller ikke. De kan kastes ut på lik linje som alle andre. Om det er 1 barn eller 25.
Det eneste som kan stoppe utkastelsen er om det er barn under 18 alene hjemme. Da vil saken bli utsatt og settes i gang kort tid etter.

Det absolutt viktigste er å ha en kontrakt der tvangsfravikelse etter § 13-2 i tvangsfullbyrdelsen godtas, korrekt varsel sendes og at man kontakter namsmann i sin kommune for fravikelse når fristene i kontrakt og senere varsel er oversittet.

Om man ikke har punkt om utkastelse ved manglende husleie innbetaling, kan man sende oppsigelse. Da må man sende varsel etter 3 mnd og deretter begjæring om utkastelse etter fristen i varselet.

Til trådstarter:
Lykke til i jakten på sted å bo!

Nå har jeg ikke lest alle svarene her men kan kun svare for vår del. Har leid ut hus til 2 tilfeller der de skyldte oss 50 000,- når vi klarte å få de kastet ut, ikke noe moro for noen, heller ikke oss som hadde 2 husværer å betale på. So ja, neste gang skal jeg også be om referanse, tru meg. Synd at enkelte skal ødelegge for alle, men slik er det desverre blitt.

Kan legge til at det vart kun ordnet opp i det ene tilfelle..So kr 50 000,- ser vi aldri igjen.
Signerer dessverre denne. Har brent meg såpass på å leie ut husrom så heretter aldri uten referanse.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Signerer dessverre denne. Har brent meg såpass på å leie ut husrom så heretter aldri uten referanse.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Trist at andre også har opplevd dette, ja det er slike ting som dette som gjer det fortvilt for de som er skikkelige og vil leige..

burde vært referanser for utleiere å!

her har ikke huseier flytta så mye som en spiker de siste 6 årene. huset har kun takpapp som blåser av bit for bit hver gang det blåser. sånn har det stått siden før vi flytta inn her! alt her er utslitt. iskaldt da dem har satt inn nye vinduer og dører uten å isolere rundt vinduer og dører samtidig! alle kraner lekker og har gjort det siden vi flytta inn! og en hel haug med andre ting som burde ha vært ordna!

Back
Topp