Ang å leie hus/leilighet

Shadow

Juni12s aktive
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Oktoberbarna 2021♡
Ser nå etter hus i området rundt Ski siden jeg har fått meg jobb der, men ser at MANGE krever referanser!
Er dette virkelig så normalt?
Kommer ifra Valdres og har aldri opplevd det her + at jeg det siste året har bodd i Egypt og huset til min oldemor så har ikke mye referanser å skryte av.
Planen er å finne et hus stort nok så min far, stemor og lillesøster også kan flytte med oss men syns det er dårlig utvalg der, spesielt ettersom vi har 3 katter og 1 hund

Referanser kan jo gis i form av tidligere arbeidsgivere også f.eks! :)

Referanser kan jo gis i form av tidligere arbeidsgivere også f.eks! :)
Vel tviler på at de vil ha referanse ifra nav :p
Men forhåpentligvis skal jeg flytte med familien og de har eid hus i 15 år så banken kan vel være en god referanse der håper jeg ;)
Syns bare at det er rart å kreve det

Vel tviler på at de vil ha referanse ifra nav :p
Men forhåpentligvis skal jeg flytte med familien og de har eid hus i 15 år så banken kan vel være en god referanse der håper jeg ;)
Syns bare at det er rart å kreve det
Jeg hadde bedt om det samme om jeg skulle leid ut min leilighet :) Mange raringer der ute vet du! Greit å forsikre seg om at vedkommende er ordentlig, pliktoppfyllende etc. :)

Jeg hadde bedt om det samme om jeg skulle leid ut min leilighet :) Mange raringer der ute vet du! Greit å forsikre seg om at vedkommende er ordentlig, pliktoppfyllende etc. :)
Det er sant men viste ikke at de kunne kreve det :-)
Men hadde jeg hatt hus eller leilighet ekstra hadde jeg nok ikke leid den ut heller!
Ser de som leier ut møblert og hadde ikke turt å bo der pga katter og barn!

Selvfølgelig spør man etter referanser.. Man leier jo ikke ut til hvemsomhelst. Man kan kanskje ikke kreve det, men folk kan jo ikke kreve å få bo der heller.. :)

Storebolla des 2010 og Lillebollerina okt 2012 <3

• Liker
Reactions: jc
Det er veldig vanlig at utleiere vil ha referanser :)
Her MÅ man ha referanser hvis man skal kunne få en leilighet å leie :)

Det var synd å høre, så folk som har hatt det vanskelig skal da få problemer med å flytte et sted?
Unnskyld er litt kvass men også SKIKKELIG lei!
Har stresset og styret med å finne en måte for å få min egyptiske mann opp til Norge men jeg må da tjene 242'000 og har nå da ENDELIG fått meg en godt nok betalt jobb (lite med jobber her og før det var jeg i permisjon!)
Så kan det bli problemer bare å få flyttet :( Virker virkelig som om enn blir jobbet imot uansett hva man gjør

Shit, jeg har heldigvis aldri opplevd det! Har flere ganger leid av folk og av ulike årsaker har det endt med relativt store konflikter og kontraktbrudd og i det hele tatt, hvis de skulle være referanser for oss hadde vi neppe funnet oss bolig igjen.

Kjenner jeg er glad vi er ferdig med leiing.

Det var synd å høre, så folk som har hatt det vanskelig skal da få problemer med å flytte et sted?
Unnskyld er litt kvass men også SKIKKELIG lei!
Har stresset og styret med å finne en måte for å få min egyptiske mann opp til Norge men jeg må da tjene 242'000 og har nå da ENDELIG fått meg en godt nok betalt jobb (lite med jobber her og før det var jeg i permisjon!)
Så kan det bli problemer bare å få flyttet :( Virker virkelig som om enn blir jobbet imot uansett hva man gjør

Vi hadde ikke annet enn foreldre og arbeidsgiver når vi leide vår første leilighet :)

Vi vil alltid ha referanser når vi leier ut om det ikke går på bekjentskap. Det har jo med å få innsikt i hvem vi tar inn i vårt hus og om personen vil betale for seg. Man får jo gjerne ikke den sannheten når man møter noen for første gang og viser seg fra sin beste side. Men ja skjønner din side også, noen ødelegger for mange.

Shit, jeg har heldigvis aldri opplevd det! Har flere ganger leid av folk og av ulike årsaker har det endt med relativt store konflikter og kontraktbrudd og i det hele tatt, hvis de skulle være referanser for oss hadde vi neppe funnet oss bolig igjen.

Kjenner jeg er glad vi er ferdig med leiing.

Har skjedd noen ganger her det også, sist gang var det pga at huseier nektet å gjøre noe med en vannlekasje! (ifra hans leilighet ned til soverommet mitt!!!)
Det hadde skjedd etter en av de mange festene hans!

Deilig at dere er ferdige da! gleder meg til den dagen jeg også!

Vi vil alltid ha referanser når vi leier ut om det ikke går på bekjentskap. Det har jo med å få innsikt i hvem vi tar inn i vårt hus og om personen vil betale for seg. Man får jo gjerne ikke den sannheten når man møter noen for første gang og viser seg fra sin beste side. Men ja skjønner din side også, noen ødelegger for mange.

Skjønner jo selvsagt den siden også, men tenker jo at man har jo depositum av en grunn også :)

Nå har jeg ikke lest alle svarene her men kan kun svare for vår del. Har leid ut hus til 2 tilfeller der de skyldte oss 50 000,- når vi klarte å få de kastet ut, ikke noe moro for noen, heller ikke oss som hadde 2 husværer å betale på. So ja, neste gang skal jeg også be om referanse, tru meg. Synd at enkelte skal ødelegge for alle, men slik er det desverre blitt.

Kan legge til at det vart kun ordnet opp i det ene tilfelle..So kr 50 000,- ser vi aldri igjen.

Nå har jeg ikke lest alle svarene her men kan kun svare for vår del. Har leid ut hus til 2 tilfeller der de skyldte oss 50 000,- når vi klarte å få de kastet ut, ikke noe moro for noen, heller ikke oss som hadde 2 husværer å betale på. So ja, neste gang skal jeg også be om referanse, tru meg. Synd at enkelte skal ødelegge for alle, men slik er det desverre blitt.

Kan legge til at det vart kun ordnet opp i det ene tilfelle..So kr 50 000,- ser vi aldri igjen.

Så kjedelig da!
Er virkelig noen som bare MÅ ødelegge for andre ja dessverre

Nå er det veldig utleiere marked. vi hadde over 30 som var i interesserte på ei uke. så vi plukka ut 7 par/stk som fikk komme på visning. Har du prøvd å leie igjennom utleiemegleren?

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Har aldri vært borte i at de som leier ut har krevd referanser, er dette noe som er blitt mer vanlig i dag? Begge gangene jeg har leid har det vært igjennom bekjentskaper av eksen...

Back
Topp