Ang å leie hus/leilighet

Har aldri vært borte i at de som leier ut har krevd referanser, er dette noe som er blitt mer vanlig i dag? Begge gangene jeg har leid har det vært igjennom bekjentskaper av eksen...
når vi har hatt bekjente så har vi selvfølgelig ikke hatt referanse.
Blitt mer og mer vanlig ja.
Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Kan du ikke bare si at "alle har jo ikke leid mange forskjellige steder og har mange referanser". Må jo kunne få et inntrykk ved å snakke litt med deg...

Synst egentlig at utleiere burde hatt referanser også :p
Har leigd kun en gang i mitt liv, et hus fra 50 talet.. huseieren gidde blanke fra dag 1.. han ø har aldri bodd i huset, kjøpte det og leigde ut med en gang.... fikset ikke det vi ga beskjed om var ødelagt, vi bodde der i 3 månder uten varmtvann, varmtvannstanken var ikke helt god og det gidde vi beskjed om fra med en gang, men han gjorde ingenting før sambo nesten vart grilla i dusjen (2 sekunder etter han gikk ut av dusjen, kom det masse gnister fra under.. var sånn gammel), fikk beskjed av rørlegger at han hadde hatt flaks, for dette kunne blitt veldig alvorlig... alikavell tok det 3 månder før vi fikk ny varmtvann... vi fikk aldri varmtvann på kjøkkenet på di 2 åra vi bodde der, så vi måtte koke vann for å vaske opp... vi fikk strømrekning kun 1 gang i året og da var den komment på mye.. vi ringte og maste hver 2 månde på rekningen, men vi fikk den aldri...
Elektriske var livsfarlig, ledningene i strømskapet tok fyr gang på gang uten at han gjorde noe med det...
Når vi fikk nok sa vi opp kontrakten, betalte di 3 måndene som var i avtalen, leverte nøkklene som avtalt og alt var som det skulle... men han kom alikavell og ville ha 10 000 av oss for han mente vi hadde ikke betalt all leiga... eg nektet og glemte det helt...
en kveld når vi var på fylla kom huseieren bort til meg på et utested og begynnte å true med politiet osv vist eg ikke betalte med en gang... og når han kom til meg slik, så gadd ikke eg å være voksen lenger mot han, så eg lo nå han opp i ansiktet og sa at han kunne bare prøve... da får di nå vite at han hadde leigd ut uten å skatte for det.. da vart det stilt og eg har aldri hørt fra han igjen...

Såe, er ikke bare di som skal leie som burde ha referanser, di som leier ut burde også ha det :p

Benjamin 18.11.08 & mini termin 8 januar <3

når vi har hatt bekjente så har vi selvfølgelig ikke hatt referanse.
Blitt mer og mer vanlig ja.
Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

ok, takk er jo kjekt å vite til en senere anledning hvis jeg skal flytte :)

På hvilke sider leter du? Finn og ? Dette er egentlig en Ås side men noen ganger legger ski folk ut leilighet der også:
http://www.sias.no/bolig/bolig_for_student/private_boliger_/private_boliger.html

Den ligger ute for studentene men det er bare fordi det er gratis å annonsere der at folk averterer der og ikke på finn. Det er ikke noe krav om å være student for å ringe på leilighetene.

Ellers så skader det overhodet ikke å ringe eller ta kontakt med noen til tross for dere ikke har dette med referanser. Du kan jo forklare at du har bodd i Egypt og i huset til Oldemoren din så derfor har du ikke referanser. Kan jo hende noen hjelper deg for det. Med hva skal du jobbe? Ski er fint, ellers så er det jo mulighet i områdene rundt også. Gratulerer med jobb og få mannen din til Norge!

Skjønner jo selvsagt den siden også, men tenker jo at man har jo depositum av en grunn også :)

Jepps, men just nå sitter vi i en situasjon det leietaker synes det var en god ide å ikke betale siste månedene siden de går opp i opp med depositumet, og da vi må få oss oversikt om noe er ødelagt i leiligheten. Dette var en person vi tok inn pga vagt bekjentskap, og ser jo nå vi burde ha sjekket litt mer opp, det kan jo ha vært tull tidligere. Slike episoder gjør jo at man er desto mer forsiktig neste gang vi leier ut og det ødeleggger jo for andre potenielle leietakere uten gode referanser.

Vi leier av verdens kuleste og herligste huseier:) Vi har fått tilbud om og kjøpe det når det skal selges(typ noen år) Og i mellomtiden kan vi gjøre akkurat hva vi har lyst til med huset og tomten:) Huset var nyopppusset innvendig i 2010 da vi flytta inn. Uansett, vi har vært veldig heldig. Vi hadde gode referanser fra tidligere leilighet, men huseier spurte rett ut om vi ville bo her når vi var på visning:) Så referanse var ikke nødvendig i vårt tilfelle! Håper det ordner seg for dere:) Lykke til:)

Kan du ikke spørre arbeidsgiver om å stille opp som referanse? De liker deg jo godt nok til å ansette deg? Hva jobber du med?

På hvilke sider leter du? Finn og ? Dette er egentlig en Ås side men noen ganger legger ski folk ut leilighet der også:
http://www.sias.no/bolig/bolig_for_student/private_boliger_/private_boliger.html

Den ligger ute for studentene men det er bare fordi det er gratis å annonsere der at folk averterer der og ikke på finn. Det er ikke noe krav om å være student for å ringe på leilighetene.

Ellers så skader det overhodet ikke å ringe eller ta kontakt med noen til tross for dere ikke har dette med referanser. Du kan jo forklare at du har bodd i Egypt og i huset til Oldemoren din så derfor har du ikke referanser. Kan jo hende noen hjelper deg for det. Med hva skal du jobbe? Ski er fint, ellers så er det jo mulighet i områdene rundt også. Gratulerer med jobb og få mannen din til Norge!

Tusen takk skal sjekke litt der :)

Har fått jobb hos internettopplysningen :D

Kan du ikke spørre arbeidsgiver om å stille opp som referanse? De liker deg jo godt nok til å ansette deg? Hva jobber du med?

Skal begynne å jobbe hos internettopplysningen
Kunne sikkert spurt de om de kunne stilt opp som referanse, men blir ikke det feil siden de heller ikke kjenner meg enda?

ja vet det!
Og vis du hadde hatt mulighet til å hvert en telefonselger eller å ha bodd i Norge uten mannen din hva hadde valget ditt hvert?

Jeg hadde helt klart valgt familien, og jeg har venner som er i akkurat samme situasjon som deg så jeg er ikke helt kald eller kynisk.
Men jeg unner heller ingen å gå på en smell i ny jobb. Det er ikke telefonselger jeg spør om du vet hva du går til, men hva du faktisk må gjøre ref. Arbeidsmetoder hos disse. Jeg kommer ikke til å henge ut noe eller noen i åpen diskusjon, da kan man ta det på pm, men sørg i allefall for å ha litt kjennskap til dette. Det er ikke ærlig firma du starter hos.

håper du i alle fall får mannen din hos deg og at dere finner et sted og bo, får inntekt og finner roen. Jeg bor i Ski selv, og stiller opp hvis du trenger hjelp med noe.

Kan bare svare for oss selv, vi krever alltid referanser. Depositum kommer man ikke langt med om noe skulle skje, og om leietaker har barn er det nesten umulig å "bli kvitt" leietaker om noe skulle være ugreit. Vi må jo ivareta både våre egne verdier (leiligheten) og sikkerheten til våre barn (leier ut sokkelleilighet i eget hus). Selvsagt kan jeg se problemet Fra andre siden, vi fikk feks problemer når vi flyttet til Spania, var studenter (altså ingen arbeidsgiver som ref) og eigde egen leilighet i Norge, så hadde ikke noe å spille på. Vi måtte bare lete og ta det vi kunne finne med det vi hadde. Sånn er det nå bare...

Håper dere finner noe bra allikevel!!!

Vi opplevde det samme når vi skulle flytte. Så vi la ut en annonse om oss selv i en lokalavis. Vi fikk flere tilbud om hus/leiligheter. Kanskje verdt et forsøk?

Sendt fra mobilen min ♥

Jeg kjenner en som jobber på internettopplysningen. Hun har gjort det i 2 år. Slitsomt i begynnelsen men hun har jobbet seg oppover. Tjener bra og trives! Vet de var i London nylig på jobbtur. Håper du synes det er ok. Skjønner godt du velger familien jeg!

Jeg kjenner en som jobber på internettopplysningen. Hun har gjort det i 2 år. Slitsomt i begynnelsen men hun har jobbet seg oppover. Tjener bra og trives! Vet de var i London nylig på jobbtur. Håper du synes det er ok. Skjønner godt du velger familien jeg!
Så godt å høre :-) de skal vist til barcelona i september ;)

Nå har jeg ikke lest alle svarene her men kan kun svare for vår del. Har leid ut hus til 2 tilfeller der de skyldte oss 50 000,- når vi klarte å få de kastet ut, ikke noe moro for noen, heller ikke oss som hadde 2 husværer å betale på. So ja, neste gang skal jeg også be om referanse, tru meg. Synd at enkelte skal ødelegge for alle, men slik er det desverre blitt.

Kan legge til at det vart kun ordnet opp i det ene tilfelle..So kr 50 000,- ser vi aldri igjen.

Vi skal leie ut et ekstra hus nå og dette er vårt verste mareritt. Heldigvis utleiers marked så her blir det referansesjekk, harde kontrakter og depositum. Synd at noen få skal ødelegge så vanvittig for de ordentlige :( Kan jeg spørre om hva som skjedde? Har de et utkastelsesvern selv om de ikke betaler?

Vi skal leie ut et ekstra hus nå og dette er vårt verste mareritt. Heldigvis utleiers marked så her blir det referansesjekk, harde kontrakter og depositum. Synd at noen få skal ødelegge så vanvittig for de ordentlige :( Kan jeg spørre om hva som skjedde? Har de et utkastelsesvern selv om de ikke betaler?
Vi tok kontakt med politi, advokat og forbrukerrådet. I ene tilfellet so fikk vi ingen ting, NAV som den gang heite sosial kontor sa at vi kan ikke kaste henne ut pga at hun har barn, de ville ikke betale leien da de mente det var dårlige prioriteringer!!! hørt på makan.. Vi fikk hjelp av forbrukerrådet og ca 6-7 mnd etterpå var hun ute, da uten å betalt husleige, enkelte strømregninger og kommunale avgifter, uff dette er noen år sia men kjenner jeg blir irritert fortsatt!!
Det andre tilfelle var likedan, enslig med barn. Men der valgte de å kjøpe huset etter 1 år med utestående leige, vi valgte å sjå bort i fra gammel gjeld da leietaker valgte å kjøpe boligen.. Aldri mer utleie uten referanse sier jeg:)

Back
Topp