Angående førerkort

Maddieh

Forumet er livet
Junibarna 2019
Hei!
Så, sett gjennom noen tråder, blant annet om store pengegaver til konfirmasjon osv, og at folk får førerkort av foreldrene sine etc..
Er dette vanlig? Da jeg tok førerkortet fikk jeg 500 kr av mamma og pappa, etter å ha fullført oppkjøring. Så bare litt nysgjerrig på om dere fikk det? Om dere kommer til å gi det til deres barn? Hva med bil?
Jeg ønsker å gi frøkna som kommer i Juni en følelse av at hun jobber for det hun får, på en måte.. og det er en grunn til at jeg er flink til å spare/håndtere økonomien liksom.
Bare nysgjerrig her altså.

Min mor ga meg førerkort og alt det innebar mot at jeg ikke begynte å røyke/snuse. Det har gått fint.. 9 år etterpå så har jeg verken røyka eller snust og fortsatt ingen planer om å gjøre det.

Jeg tror nok at jeg kommer til å hjelpe til økonomisk i forbindelse med det å få førerkort til gutten min og fremtidige barn.

Fikk arv til dette men pga helse kunne eg ikkje fullføre. Konfirmasjonspenger gikk til moped.

Betalte min billapp og bil helt selv. Jobba som en helt :p

Jeg fikk 10 000 til 18 års dagen som var ment som tilskudd til sertifikatet. Dekket det ikke helt, men store deler av det.

Vet ikke hva vi gjør med ungene. Det er en stund til enda

Mannen min dekket det selv. Eller vi gjorde, siden vi har felles økonomi og han tok det etter at vi giftet oss

Vi (min bror og jeg) fikk beskjed om at vi fikk førerkort hvis vi ikke røykte eller drakk før vi ble 18 år. Jeg holdt det (hadde gjort det uavhengig av førerkortet eller ikke), min bror holdt det ikke men fikk fremdeles førerkort. Noe jeg syns var skikkelig urettferdig.
Bil kjøpte jeg et par dager etter at jeg fikk lappen. Jeg betalte halve og foreldrene mine halve, jeg fikk ingenting tilbake når vi solgte bilen.

Kommer til å betale førerkort for min datter, så lenge vi har mulighet til det. Om det kommer visse betingelser med det får vi se på når den tid kommer.

Mormor hadde spart opp en god sum til oss tre barnebarna, mamma og pappa fikk vi en litt større bursdagsgave av til 18årsdagen.
Fikk en god sum penger fra andre gjester i konfirmasjon og sparte selv 15 000 til lett motorsykkellappen som jeg startet på et år etter konf.
Fikk lettmotorsykkel av pappa så er vel like langt :bag:

Jeg har alltid motsatt meg å bruke penger, men akkurat her tror jeg foreldrene mine ville hjelpe til.
Pappa fikk også pengene for sykkelen da den ble solgt igjen :)

Foreldrene våre har stått som kausjonister eller tatt opp første billån for oss (som vi betalte) og hatt forsikringen på seg for å spare litt. Men vi har betalt selv :)

Jeg har ikke fått mye fra foreldrene mine, og har også selv alltid vært opptatt av å klare meg selv. Men førerkort har de betalt for meg og søsknene mine, slik at vi har hatt mulighet til å kjøre opp da vi var 18 år. Kollektivtilbudet er ikke så bra her, ihvertfall ikke der foreldrene mine bor, så det er kanskje litt derfor de har sponset førerkortene. Jeg og søsknene mine har flyttet hjemmefra som 16-åringer, og vi har ikke hatt mye å leve av etter at husleie har vært betalt, og jeg føler at det har lært meg mye om økonomi og å være sparsom. Jeg fikk for eksempel erfare i tidlig alder hvor mye det kostet for hvitost :p
Jeg tenker at vi ihvertfall kommer til å betale halve førerkortet, men at vi ellers kommer til å være opptatt av at de skal lære seg å håndtere økonomien, og spare til det de ønsker seg.

Jeg har venner som også har fått bil, og ellers mye annen hjelp. F.eks. store pengegaver, barnevogn osv.
Bil kommer vi ikke til å betale for til våre barn, det er noe jeg mener er noe de bør spare til selv, men jeg tror jeg kommer til å kjøpe mer til mine barnebarn (ordentlig vinterdress og lignende), da det er noe jeg selv hadde satt pris på. :) Jeg er ikke skuffet over at mine barns besteforeldre har hjulpet oss så lite, men har selv kjent mye på å måtte snu på hver krone i etableringsfasen, så det vil føles godt å kunne bidra med litt i trange perioder; da vet man at slikt kommer godt med, og blir satt ordentlig pris på.

Enste jeg og mine søsken fikk var trafikalt grunnkurs. Resten har vi betalt selv. Dette pga økonomi. Mamma skulle veldig gjere hjulpet oss mer.
Derfor sparer nå mamma 200kr i mnd til guttungen som blir øremerket det. Vi kommer nok til å dekke resten om det trengs.

Jeg fikk hjelp til førerkort, betalte vel 1/3 selv tenker jeg. Kommer til å gjøre det samme med min sønn. Men utenom det synes jeg man kan få ting og leker til bursdag og jul. Muligens aktuelt med handling av klær til sommer utenom det, siden min har bursdag 4 uker etter jul.

Mormor hadde spart opp en god sum til oss tre barnebarna, mamma og pappa fikk vi en litt større bursdagsgave av til 18årsdagen.
Fikk en god sum penger fra andre gjester i konfirmasjon og sparte selv 15 000 til lett motorsykkellappen som jeg startet på et år etter konf.
Fikk lettmotorsykkel av pappa så er vel like langt :bag:

Jeg har alltid motsatt meg å bruke penger, men akkurat her tror jeg foreldrene mine ville hjelpe til.
Pappa fikk også pengene for sykkelen da den ble solgt igjen :)

Foreldrene våre har stått som kausjonister eller tatt opp første billån for oss (som vi betalte) og hatt forsikringen på seg for å spare litt. Men vi har betalt selv :)

Mine foreldre har også vært kausjonisert for oss; det er noe jeg er veldig takknemlig for, da vi ellers ikke hadde kunnet få et så høyt lån som vi må ha (vi bor i en dyr by). Vi var veldig opptatt av å få dem ut av lånet så raskt som mulig, så vi kunne fjerne dem igjen etter bare noen måneder

Jeg fikk førerkortet av foreldrene mine og vi kommer til å hjelpe unga med det når den tid kommer.

Mine unger får betale selv, slik jeg måtte.

Jeg fikk førerkort med betingelse av at jeg ikke hadde begynt å røyke.
Mesteparten av konf.pengene gikk til skuter.

Ikke tenkt så langt ang ungene enda :nailbiting:

Fikk hjelp til noe med lappen, og kjørte litt med pappa. Håper vi kan hjelpe våre barn med lappen, men tenkte ikke å bidra med bilkjøp med mindre det er noe spesielt.

Mine foreldre har også vært kausjonisert for oss; det er noe jeg er veldig takknemlig for, da vi ellers ikke hadde kunnet få et så høyt lån som vi må ha (vi bor i en dyr by). Vi var veldig opptatt av å få dem ut av lånet så raskt som mulig, så vi kunne fjerne dem igjen etter bare noen måneder
Billåna har vært ganske små, så har vært trygt for foreldrene mine :)
Da vi skulle kjøpe hus manglet vi 50 000 til dokumentavgifter, så mamma og pappa stilte opp. Fikk de fort ut da :p

Jeg tenker at om vi har råd til det så vil jeg heller bidra med en liten sum penger til boligkjøp enn å kausjonere, bare pga sikkerheten i det.
Samtidig håper man jo å ha oppdratt unga godt nok til at de håndterer penger og ansvar :p

Pappa (vel teknisk sett barnevernet pga økonomi) betalte trafikalt grunnkurs mens jeg gikk på vgs, fikk eller ingen støtte og betalte samt ordnet alt selv, hvordan vi gjør det med ungene er jeg usikker men tiden vil vise, er ihvertfall opptatt av at man ikke MÅ ha lappen når man er 18, skader ikke å vente samt at de skal få øvelseskjøre masse før den tid.

Back
Topp