Først og fremst, utrolig trist å lese at det ikke gikk veien denne gangen. Du har min dypeste medfølelse!
Når det gjelder progesteronstøtte, så er det nok litt forskjellig praksis her. Noen vil ikke gi progesteronstøtte før man har fått svar på prøver osv, mens andre er av den oppfatning at progesteronstøtte uansett ikke medfører noen risiko og at det dermed kan gis ved gjentakende aborter selv om man ikke har fått svar på blodprøver.
Progesteronstøtte finnes som stikkpiller/kapsler man fører inn i skjeden (har ikke erfaring med dette) og piller man tar oralt (Duphaston). Jeg fikk sistnevnte utskrevet av privat gynekolog (Medicus), og tok disse 3 ganger daglig fra positiv test til uke 12. Etter avtale med gynekolog begynte jeg å trappe ned da (siden jeg hadde tatt 3 piller om dagen frem til og med uke 12 uten nedtrapping), og tok 2 piller om dagen og så 1 pille om dagen før jeg sluttet helt (i ca. uke 14 om jeg husker rett).
Progesteron er (så vidt jeg har forstått) et hormon som er viktig for at svangerskapet skal fortsette. Enkelte produserer ikke nok progesteron selv, og måten det hjelper på er at man får ekstra tllskudd av dette viktige hormonet.
Håper dette er til hjelp, og bare spør om du lurer på noe mer! Stor klem