Amming vs mme

Jeg vil amme.. Er det som er best for den lille og absolutt det mest lettvine [:)]

Skal amme så lenge jeg kan, hvis jeg er like heldig denne gangen å..[:)]

Med snuppa så var jeg så heldig at jeg fikk amme henne i 4,5 mnd, før melka så å si nesten forsvant nesten over natta, men måtte supplere der med en flaske MME på kveldstid helt siden hu var en uke gammel ..[;)]

Hadde et helsikes strev forrige gang så jeg har tenkt tanken å bare la være denne gangen. Problemet først var, noe jeg regnet med, små brystvorter som han ikke fikk tak på. Måtte bruke brystskjold i de første månedene for å kunne amme. Andre problemet, og det største, var at han bare sovnet når han skulle spise. Samme søren hva vi gjorde så nyttet det ikke å holde han våken. [>:] Og når han først hadde sovnet så var det nesten umulig å få han våken igjen. I fem måneder holdt jeg på med følgende rutine ved mating: Først ammet jeg, så fikk han utpumpet morsmelk på flaske (om vi hadde), så ble det som regel mme etterpå. Så måtte jeg pumpe flere ganger i døgnet, så følte alt dreide seg om mating hele døgnet. Det tok lang tid hver gang han skulle spise og i tillegg så måtte jeg altså bruke tid på pumping. [:'(] Enda godt han begynte å sove hele natta da han var 1,5-2 mndr så jeg slapp noe særlig med nattmating etter den tid. At jeg i hele tatt holdt ut med det der i 5 mndr forstår jeg ikke, skulle gitt meg før, ble jo ikke akkurat i godt humør av å holde på sånn. [:-]

Men men, blir vel til at jeg prøver, kan vel umulig få en til som bare sovner når h*n skal spise. [8|] Blir det like mye stress denne gangen vet jeg at jeg kommer ikke til å slite meg ut i 5 mndr før jeg gir meg.

Vil bare si at jeg syntes IKKE det var styr med flasker. Vi hadde kokt vann i kjøleskapet, når det var tid for mat satte vi bare flaske med vann i microen og varmet opp til rett temp (fort gjort) og så hadde vi pulveret oppi. Klart man må jo dra med seg litt mer når man skal ut, men syns det var helt greit, var ikke særlig bekvem med å slenge fram puppen over alt. [:-] Ellers hadde vi flaskesterilisator, så var bare å vaske flaskene i oppvaskemaskinen, smokkene for hånd, og så sterilisere dem i microen. Mulig jeg syns det ble mindre arbeid med dette siden jeg hadde alt stresset med pumping og greier først. 

jeg kommer også til å amme,men ikke like mye som jeg gjorde sist!
jenta vår ville ikke ta sutt så hun brukte puppen som sutt..det var veldig slitsomt også ble hun veldig stor! 10,5 kg på 6 mnd kontroll [8D]
ammet henne til hun var 14 mnd. blir ikke like lenge denne gang, å denne gang får babyen sutta på sykehuset! [;)]

Jeg skal amme så lenge som mulig[:)] 

Har ammet mine to fram til de var ett år, og håper det skal gå like fint denne gangen også[:)] 

Jeg er også veldig instilt på å klare å amme, men blir ikke hysterisk om jeg ikke får det til. Gikk ikke så bra med mitt første barn og jeg følte meg som verdens værste mamma. Hadde dårlig samvittighet til hun var 9 mnd... Da klarte jeg å godta at jeg ikke fikk det til. Helsesøster presset oss skikkelig og det er ikke bra akkurat.
Jeg har ei venninne som er lege og hun ammer ikke! Hun er veldig bestemt på å ikke gjøre det fordi det ikke passer henne. Hun mener alle har forskjellige kropper, pupper og livsstil og man må gjøre det som passer i sitt eget liv. Hun har skrevet en doktoravhandling om amming. I den kommer det frem at allergi, astma, immunforsvar osv ikke har noen ting med amming/ ikke amming å gjøre. Det er genetisk. Selv fikk jeg bare morsmelkserstatning og jeg har alltid vært frisk og sterk[:)]
Så alle som ikke vil/kan/klarer å amme: Ta det helt med ro[:)] Kos dere og nyt spedbarnstida uten dårlig samvittighet[:)]

ORIGINAL: giggsy

Vil bare si at jeg syntes IKKE det var styr med flasker. Vi hadde kokt vann i kjøleskapet, når det var tid for mat satte vi bare flaske med vann i microen og varmet opp til rett temp (fort gjort) og så hadde vi pulveret oppi. Klart man må jo dra med seg litt mer når man skal ut, men syns det var helt greit, var ikke særlig bekvem med å slenge fram puppen over alt. [:-] Ellers hadde vi flaskesterilisator, så var bare å vaske flaskene i oppvaskemaskinen, smokkene for hånd, og så sterilisere dem i microen. Mulig jeg syns det ble mindre arbeid med dette siden jeg hadde alt stresset med pumping og greier først. 

Syns heller ikke det var noe styr med flaskene... vi gjorde det på samme måte som du, med vann klart i kjøleskapet, ferdig målt opp i flaskene... det som var greit med flasker var jo at det var lettere å levere fra seg ungen dersom en trengte barnevakt..[:)] pluss at pappan kan ta mer del i matinga.. nå var vi heldige med at han sov rundt fra ca 6-7 uker, så vi slapp å stå opp om natta..[:)]

jeg fikk amma de første 6 ukene ca, men så ville han ikke ha mer, så da mista jeg melka.. forsøkte å pumpe, men til ingen nytte... og dette var stress synes jeg..!

Jeg ønsker jo å få til amminga denne gangen da det er bedre for babyen, men jeg begynner rett på sturiet etter fødselen, mens pappa skal være hjemme. så det kan bli litt vanskelig.. men det er verdt et forsøk værtfall.. prøve å ha melka så lenge som mulig... å hvis jeg skal pumpe denne gangen skal jeg virkelig investere i ei elektrisk ei!!

Jag mista melka sist då jag fick en infektion i livmodern efter att morkaka satt fast. Pumpa ut så mye jag kunde i ca 3 mnd men det blev ju ikke så mye. Så jag måtte blanda ut med mme.

Hoppas det går bedre denna gang. [:)]

jeg var fast bestemt på å amme og slet i en uke med å få han til å ta puppen. ble utrolig fort sår og det var veldig vondt. etter 5 dager hvor jeg ikke var i form ble jeg lagt inn på sykehuset med blodpropp i hjernen og da ble det slutt på amminga pga medisiner. men jeg hadde melk helt til jeg ble gravid igjen nå.. hadde så sykt mye at jeg var konstant klissvåt. håper jeg får prøve det igjen men det var mange fordeler med mme.
pappaen kunne ta han litt og det er lette å "låne" han bort noen timer.
vi hadde ferdig kokt vann med malt i kjøleskapet og tok bare ut en ferdig flaske og varmet i mikro når det var mattid.

tanta og onkelen min bruker også mme på den nye babyen og de har ferdig kokt vann i kjøleskapet. de koker opp nytt vann ved hvert måltid men heller 50/50 varmt og kaldt vann. ferdig med en gang.

Med storebror fikk jeg ikke melk. Helsesøster mente det var psykisk (var mye som foregikk rundt meg på den tiden) og ba meg gå over til mme.
Jeg satt med gutten på puppen HELE døgnet, vi sov omtrent ikke, og han gikk alt for mye ned på første kontroll.

Jeg hadde ikke mikrobølgeovn, men opplevde aldri at det var ekstra pes med mme.

Dro på en 90 mil lang biltur sammen med pappa når storebror var 4 mnd, selv ikke da opplevde jeg det som noe problem.

Jeg passet bare på å alltid ha rene flasker med kokt vann på, klar til oppvarmin, og det tar ikke lang tid å varme i en liter med varmt vann heller.

Storebror sov hele natta etter han begynte med mme, så jeg har aldri styra med disse flaskene om natta.

Nå håper jeg jo får babyen sin del at jeg får melk, men om jeg får det, så blir jeg nok å pumpe meg også, slik at både pappaen og storebror (som er 9 år like etter babyen fødes) får være med på å gi mat, og det ikke bare er meg som forbindes med mat.

Når jeg fikk storebror hang det litt igjen hos noen innen helsesektoren at det å måtte gi mme var et nederlag, det er heldigvis (slik jeg opplever det ihvertfall) mye mindre til stede nå.

Tar det som det kommer jeg, vi er heldige som har mme å kunne gi ungene våre når det er ulike grunner til at man ikke kan amme.

Jeg kommer til å satse på amming[:)] Fullamma LK til hann var 6 mnd før vi begynte med introdusering av fast føde, og fortsatte amminga til han var ca 12 mnd. Da ville han ikke mer. Men har full forståelse for de som ikke klarer å amme av en eller annen grunn. Har ingen erfaring med mme, men syns det var utrolig lettvindt å bare ta frem puppen når han skulle ha mat.[;)]

Jeg har jo igrunn ingen erfaring med amming, sikkert derfor det ikke virket tungvindt med mme for min del

Kan jo godt være at jeg endrer mening om jeg klarer å amme nå, at jeg da ser hvor tungt det igrunn var med mme og flasker osv:)

jeg pøvde å amme i 14 dager men fikk aldri melkeproduksjonen opp så måtte alltid ersatte med flaske. gikk over til bare flaske og mme da snupa var 14 dager gammel. og syntes det var heeeelt greit. skal prøve å amme denne gangen også, men ungen skal også ha flaske slik storesøster kan få lov til å mate og være med på det hun har lyst til. har ikke noen dårlig opplevelse av flaske og mme. man kommer inn i rutine og det var heeelt greit [:D]

til begge jentene mine har jeg nesten ikke hatt noe melk i det helle tatt..
bare litt "puppe"kos[:)] Så begge har fått flaske veldig tidlig... Før de var 1 uke...

Jeg vil sefølgelig amme, det er jo det beste for babyen å få morsmelk, menmen..
Det positive med mme, er jo at pappaen får ta i med en del av babyen som de pappaene som har damer som full ammer ikke får ta en del i... (off det ble rotete)
Typen synest det var veldig koselig når jeg kom hjem med Tuva at han fekk gi henne mat, kunne stå opp om natten å ta henne for meg inni mellom...[:)]

Erfaring med amming: med Anette ble jeg nesten tvnags pumpet hver dag mens jeg var på sykehuset.. var der i 1 uke pga ks..
Det endte i store sår på brystvortene, gråt når jeg møte amme anette for det gjorde så vondt..
Så i MINE øyner drap sykehuset gleden ved å amme henne.. Ammet i 1mnde

Med Tuva, hørte sykehuset på meg og gidde mme når jeg spurte om det..
De prøvde med sånn tynnslange de tok ned i munnen hennes mens jeg ammet, så hu sugde lengre på puppen osv..
Så med Tuva koste jeg meg.. Problemet ble når vi kom hjem at hu skreik 8 timer i døgnet, så fekk det da ikke til og stoppet etter 1 mnde... Men PLUTSELIG etter 2 uker begynte hu å lete igjen på puppen, jeg hadde melk så tilbyde hu den og jammen tok hu ikke den[:)] Og ammet i noen uker til[:)]

men alltid har begge fått flaske[:)]

Var dette noe av det dere ville vite??????[8|]

ORIGINAL: rosarose

Såg en tråd inne på juli som eg ville kopiere. Vi har jo hatt noe lignende før her inne, men er det noen som har bestemt seg for om dei skal amme eller gi mme? Vil dere skrive erfaringer og dele med oss alle?

Jeg ammet den første datteren min til hun var 2 og et halvt år...mange som reagerte på det den gangen, men for oss var det det mest naturlige i verden. Lettvindt og sundt[:)]

Med 2.mann fullammet jeg i 4 mnd og produksjonen ble da svekket pga stress. Vi var midt i husbygging osv så jeg hadde nok å henge fingrene i.
Hadde veldig god erfaring med Mme da jeg måtte ty til det[:)]

Så jeg har erfaring med begge deler og tar det som det kommer denne gangen. Vil gjerne amme så lenge som mulig, men tar det ikke som et nederlag om det skulle skjære seg. Synes amming er flott og er veldig positiv til det, men har på den andre siden også hørt at mme er vel så bra som morsmelk og at det som ER viktig er mors kosthold i svangerskapet!!

Vi slet med ammingen sist, etter noen uker pumpa jeg bare som hun fikk til det bare en dag sa stopp. Håper ammingen går bedre denne gangen, ønsker alle fall å amme[:)][:)]

Jeg fullammet i ca 6 mnd sist, og delvis ammet frem til 9 mnd. Da ga snuppa seg av seg selv. Jeg elsket å amme, og synes nesten hver eneste ammestund var en fantastisk måte å connecte med bebisen på. Dessuten kan vel ingenting slå det blikket man får fra den lille når den ligger og koser seg ved puppen?

Jeg håper at ammingen går like greit som sist, men er jo selvfølgelig klar over at det kan gå andre veien denne gangen. Jeg kommer hvertfall til å legge arbeid i å få til ammingen.

En veldig heldig bieffekt av ammingen er jo at man mister de ekstra fødsels-kiloene da...!!! [;)]

Back
Topp