Amming og snus

Vi vet jo at røyking øker risiko for krybbedød. Jeg aner ikke om der er forsket på dette og snus, men jeg ville ikke tatt sjansen.
 
Vi vet jo at røyking øker risiko for krybbedød. Jeg aner ikke om der er forsket på dette og snus, men jeg ville ikke tatt sjansen.
Anbefales i alle fall ikke å samsove om man snuser, så regner med det har noe å si.
 
Når helsesøstrene og andre fagfolk sier det er greit etter amming så lenge det er timer mellom hver mating er det jo greit! Ha god samvittighet, flott at du ikke gjorde det i graviditeten :D

De sier ikke det er greit - de sier det er bedre etter enn rett før. Tar ca 7,5t å få ut nikotinen fra melken, så er det over 7,5 time mellom hver mating er det jo bare å snuse og ha god samvittighet - men ingen spiser så sjeldent.
De anbefaler bare å ta snusen etter amming, fordi da er det mindre nikotin i melken enn hvis du snuser under eller rett før amming.
 
De sier ikke det er greit - de sier det er bedre etter enn rett før. Tar ca 7,5t å få ut nikotinen fra melken, så er det over 7,5 time mellom hver mating er det jo bare å snuse og ha god samvittighet - men ingen spiser så sjeldent.
De anbefaler bare å ta snusen etter amming, fordi da er det mindre nikotin i melken enn hvis du snuser under eller rett før amming.
Hvis du har rett i det tar alt helsepersonell jeg hsr pratet med feil! Går jo an å pumpe og og evt gi nan også. Legen min regnet på hvor lang tid det tok før kroppen min var kvitt alkohol og snus og jeg har ren samvittighet :)
 
Fatter ikke at noen sitter og argumenterer for at det er ok med litt nikotin i melka (rett etter mat osv). Hva med å ta en Onico som er nikotinfri mens dere ammer, eller få hjelp til å komme gjennom suget ? Hver gang media viser bilder av småbarn fra andre land som røyker blir vi alle kraftig provosert og forferdet.. ? Just saying..
 
Jeg begynte ikke å snuse før jeg var ferdig med å amme fordi ungen ammet ofte. Når jeg to ganger tok et glass vin gjorde jeg det etter amming før natta og var jeg i tvil ga jeg nan en gang på natta og jeg pumpa meg. Allikevel mener jeg at man ikke skal bli hysterisk, hvis du har hatt nattavvenning og ungen sover minst seks timer tror jeg du skal finne en spesiell person som ksn regne ut nikotin i blodet som ungen kan reagere på så lenge etter. Og nei, jeg argumentere ikke for å forgifte barn da jeg setter barnets helse først. Veldig rart at de som er leger og som kan å regne på dette ikke er redd for å ta et glass vin eller en snus mange timer før amming mens det går sport i å nekte for dette for andre. Flott at noen ikke har behov, men noen har det..
 
Hvis du har rett i det tar alt helsepersonell jeg hsr pratet med feil! Går jo an å pumpe og og evt gi nan også. Legen min regnet på hvor lang tid det tok før kroppen min var kvitt alkohol og snus og jeg har ren samvittighet :)

7,5 t er det som blir opplyst om i både ammehjelpen og NHI, så jeg velger ihvertfall å tro på disse kildene. Dette er jo forskning. Alkohol er en ting, den blir man kvitt ganske raskt om man tar en enhet f.eks, men innhold av nikotin blir høyere i melka enn i blodet, så det vil jo da også bruke lengre tid på å forsvinne.
 
Last edited:
Hvorfor i alle dager skal alt bli kalt hysterisk når det er snakk om nikotin, alkohol, bilsikkerhet og spekemat? Er det virkelig hysteri å ville det beste for ungen sin?? Helt tullete! Det er så misbrukt det ordet her inne. Føler det er de som prøver å overbevise seg selv og alle andre om at de ikke har dårlig samvittighet som er flink til å bruke det....
 
Nå må dere slappe av her jenter. Jeg spurte et enkelt spørsmål, det trenger ikke bli en stor diskusjon av den grunn. Jeg har snakket med jordmor å fått beskjed om å bruke onico til jeg er ferdig å amme, så da gjør jeg heller det.
 
Jeg begynte ikke å snuse før jeg var ferdig med å amme fordi ungen ammet ofte. Når jeg to ganger tok et glass vin gjorde jeg det etter amming før natta og var jeg i tvil ga jeg nan en gang på natta og jeg pumpa meg. Allikevel mener jeg at man ikke skal bli hysterisk, hvis du har hatt nattavvenning og ungen sover minst seks timer tror jeg du skal finne en spesiell person som ksn regne ut nikotin i blodet som ungen kan reagere på så lenge etter. Og nei, jeg argumentere ikke for å forgifte barn da jeg setter barnets helse først. Veldig rart at de som er leger og som kan å regne på dette ikke er redd for å ta et glass vin eller en snus mange timer før amming mens det går sport i å nekte for dette for andre. Flott at noen ikke har behov, men noen har det..

Men om man i utgangspunktet fullammer, så vil det ikke gå mange timer mellom måltidene. Syns ikke det er mange i denne tråden som har hakket på ts eller vært hysteriske. Vi sier meningen vår, og kommer med opplysninger fra sikre kilder:)
Noen har vel også prøvd å komme med andre tips. Har man holdt seg unna et svangerskap så er man ikke avhengig lenger. Da er det kun psykisk, og sånn er det bare;)
Uansett så er hverken røyking eller snusing bra, og om man om noen år får kreft pga det så ville ikke samvittigheten min overfor barna være god ihvertfall. Det var heller ikke min mors, som døde av lungekreft for 6 år siden...
 
Last edited:
Man tolker alltid tingene slik man ønsker det. Eller? "Joda, litt nikotin skader ikke all verden. Det går fint". Ja barnet overlever det helt sikkert. Men, det er bedre for barnet å la være. Og det kan ikke diskuteres på.
Du kan si til deg selv at "så stor skade kan det ikke gjøre", og tolke alt til din fordel. Men tilslutt vil du ha samme svaret. Det er bedre å la være.
 
Nå må dere slappe av her jenter. Jeg spurte et enkelt spørsmål, det trenger ikke bli en stor diskusjon av den grunn. Jeg har snakket med jordmor å fått beskjed om å bruke onico til jeg er ferdig å amme, så da gjør jeg heller det.

Veldig fornuftig! Jeg brukte det i svangerskapet. Selv om det er niktinfritt og sånn sett ikke gir den samme "roen", er det et godt alternativ for å ha noe under leppen samtidig som man skåner barnet mot nikotin i liten eller stor dose ;)
 
Slike tema blir ofte til en diskusjon uansett. ;) Bra du går over til nikotinfri. :)
 
Hvorfor i alle dager skal alt bli kalt hysterisk når det er snakk om nikotin, alkohol, bilsikkerhet og spekemat? Er det virkelig hysteri å ville det beste for ungen sin?? Helt tullete! Det er så misbrukt det ordet her inne. Føler det er de som prøver å overbevise seg selv og alle andre om at de ikke har dårlig samvittighet som er flink til å bruke det....
Helt enig med deg, hysterikortet dras altfor ofte. ! Man er ikke hysterisk fordi man ikke vil utsette barnet for ting som kan være farlig.
 
Ja, jeg veit det ikke er bra, men jeg har savna snusen så innmari mens jeg gikk gravid, å her om dagen kjøpte jeg den mocca-snusen, og har tatt 2-3 snuser om dagen, rett etter amming. Kjenner jeg får roa meg litt igjen, stresser hele tiden, da jeg stortsett er alene med to barn.
Jeg ammer alltid før jeg tar en snus, sånn at hun får minst mulig av det.
Har ikke merka noe på henne. Hva mener dere? Er det "greit" å ta en liten pris, for å kunne roe ned litt? Kjenner suget helt oppunder ørene...
Nikotin og tobakksfri snus? Det går vel an? :p
 
Anbefaler deg å teste onico som er nikotin og tobakksfri. Er flere smaker og de er faktisk ikke så værst :) snill for lommeboka også;)

Skader ikke Onico tennene veldig? Eller tannkjøttet? Sier ikke at vanlig snus ikke gjør det, har fortsatt "snushuler" etter snusingen...
Heldigvis er min avhengighet erstattet med koffein!
 
Back
Topp