Amming og snus

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Ja, jeg veit det ikke er bra, men jeg har savna snusen så innmari mens jeg gikk gravid, å her om dagen kjøpte jeg den mocca-snusen, og har tatt 2-3 snuser om dagen, rett etter amming. Kjenner jeg får roa meg litt igjen, stresser hele tiden, da jeg stortsett er alene med to barn.
Jeg ammer alltid før jeg tar en snus, sånn at hun får minst mulig av det.
Har ikke merka noe på henne. Hva mener dere? Er det "greit" å ta en liten pris, for å kunne roe ned litt? Kjenner suget helt oppunder ørene...
 
Jenta blir forresten 5 mnd, hun får grøt, middag og smoothie, men fullammer egentlig enda, siden det er på smaksprøvestadiet enda..
 
Nå ammet ikke jeg mye, men jeg og kjente suget etter svangerskapet og kjøpte mocca :p men jeg ammet og pumpet det lille jeg hadde før jeg tok en snus :p det gikk fint. Holdt seg 11 mnd uten snus også begynte man igjen haha..
 
Nå ammet ikke jeg mye, men jeg og kjente suget etter svangerskapet og kjøpte mocca :p men jeg ammet og pumpet det lille jeg hadde før jeg tok en snus :p det gikk fint. Holdt seg 11 mnd uten snus også begynte man igjen haha..
Haha, ja, jeg slutta i februar i fjor, tok den første igjen nå på fredag. Helt tullete, men sååååå deilig!!!
 
Ikke så lett når man har snusa i mange år, og suget er der hele tiden. Prøv å gå å ha lyst på noe et helt år, og mer enn det.

Har røyket i 17 år før jeg sluttet jeg. Så jo jeg vet hvordan det er, har fortsatt lyst på røyk selv om det er over fire år siden jeg sluttet. Men dette er kun det psykiske suget, det fysiske suget er borte etter ca 3 måneder.
 
Synes ikke det er greit. Men det er jo et bevisst valg du tar selv. Jeg tenker at det er mer enn nok skadelig vi utsetter oss og barna for at de tingene vi klarer å unngå bør vi unngå. :)
 
Synes ikke det er greit, og dumt å begynne igjen etter så lang tid;)

Enig. Her har jeg ingen planer om å begynne igjen. Det fysiske suget er borte for lenge siden, så man må bare være sterk psykisk:)
 
Nei, jeg synns ikke det er greit!!
Jeg kjenner også suget "helt oppunder ørene" etter snus, MEN jeg setter baby først.
...hadde du drukket melk som var tilsatt noe oppi?
Babyen din har ikke noe valg her hun MÅ drikke det. Ta valget for henne og slutt å tilsett gift i melka hennes !
Blir sint jeg ! :-(

..og hvorfor spør du her inne, fordi du vil lette samvittigheten?
Firdi at du håper på svar som - bedre med en snus innimellom enn en stressa mamma osv ?

Nei, skjerp deg! Man skal ikke snuse eller røyke når man ammer.
 
Ikke så lett når man har snusa i mange år, og suget er der hele tiden. Prøv å gå å ha lyst på noe et helt år, og mer enn det.
Jeg har snust/røyka (pakke om dagen) i 12 år. Slutta i oktober da jeg ble gravid. Og det er så deilig å være kvitt den fysiske avhengigheten! Klart det frister! Men livet er ikke lett, man må finne andre måter å stresse ned på. Kanskje du kan klare å slutte igjen? 2-3 om dagen kan eskalere ganske fort...
 
Nei, jeg synns ikke det er greit!!
Jeg kjenner også suget "helt oppunder ørene" etter snus, MEN jeg setter baby først.
...hadde du drukket melk som var tilsatt noe oppi?
Babyen din har ikke noe valg her hun MÅ drikke det. Ta valget for henne og slutt å tilsett gift i melka hennes !
Blir sint jeg ! :-(

..og hvorfor spør du her inne, fordi du vil lette samvittigheten?
Firdi at du håper på svar som - bedre med en snus innimellom enn en stressa mamma osv ?

Nei, skjerp deg! Man skal ikke snuse eller røyke når man ammer.
Nei, jeg spør fordi jeg lurer. Herregud...
 
Ville nok heller tatt meg en nikotinfri snus hvis suget var så ille.. Har skikkelig sug jeg og. 31.mai er det 1 år siden siste snus, men har tatt en onico når suget har meldt seg, så kan jeg gå mange mnd før jeg kanskje får sug igjen. Nå er det 2 mnd siden forrige onico, men merker jeg begynner å få sug. Men så lenge jeg er gravid, og skal amme skal jeg aldri få i meg alkohol eller nikotin, og minst mulig av koffein og andre midler.
 
Ikke så lett når man har snusa i mange år, og suget er der hele tiden. Prøv å gå å ha lyst på noe et helt år, og mer enn det.

Jeg tenker at når man har gått ett år uten snus, så kan man fortsette uten snus.

Har tenkt på å ta en pris igjen jeg og, men har bestemt meg for å vente til vi er ferdig med amminga. Så får jeg se om d frister da. Men skal ikke hverdags-snuse igjen.
 
Jeg skjønner absolutt suget og lysten, men jeg ville tenkt meg godt om nå. Du har muligheten til å jobbe med tankene dine og bli kvitt både vanen og suget, men nå begynner du igjen og blir både fysisk og psykisk avhenging atter en gang. Den psykiske avhengigheten blir sterkere av at du liksom får bekreftet at det føles godt, selv om det bare er fordi du endelig gjør noe du har tenkt på i et år. I tillegg utsetter du barnet ditt for noe som ikke er bra, uansett hvor forsiktig du er. Ta noen runder med deg selv og vær ærlig, er dette noe du har lyst til å holde på med? Avhengighet er vanskelig, håper du finner ut av det!
 
Når en har klart å holde seg så lenge, da hadde jeg tatt det som et nederlag hvis jeg bynte igjen. Jeg klarte å slutte på dagen når vi bestemte oss for å prøve, det er snart 1 år siden og har termin om en uke, vi er begge røykfrie nå og har begge snakket om suget som kommer snikende nå som svangerskapet snart er over, men vi må bare klare det. Vi setter mål som å bevare helsa øverst og ikke minst det økonomiske, det er sykt hvor mye dette koster :eek:

Prøv å slutt, du blir egentlig bare mer stresset av nikotin, ta tyggis eller lakrisdrops, gi deg selv noe godt, som oppkuttet frukt eller en kopp te/ kaffe og fokuser på at du kan bedre :)
 
Er det egentlig bevist at det er skadelig å snuse når man ammer?
 
Back
Topp