Amming og snus

Er det egentlig bevist at det er skadelig å snuse når man ammer?
Nikotin går over i melken, og det tar mange timer før det er ute.
Uansett så er det jo ikke bra samme hva da, for den som snuser;)

Stoler på NHI ihvertfall:

"Kan gi barnet nikotinforgiftning:
Nikotin blir raskt absorbert i melken etter at mor har røyket, og det oppkonsentreres og blir faktisk høyere enn i morens blod. Nikotin har en halveringstid på 90 minutter. Halveringstiden skal ganges med fem for å finne ut når et stoff er brutt ned. Dette betyr at det tar 450 minutter - eller 7.5 time, før alt nikotinet er ute av melken"
 
Nikotin går over i melken, og det tar mange timer før det er ute.
Uansett så er det jo ikke bra samme hva da, for den som snuser;)

Stoler på NHI ihvertfall:

"Kan gi barnet nikotinforgiftning:
Nikotin blir raskt absorbert i melken etter at mor har røyket, og det oppkonsentreres og blir faktisk høyere enn i morens blod. Nikotin har en halveringstid på 90 minutter. Halveringstiden skal ganges med fem for å finne ut når et stoff er brutt ned. Dette betyr at det tar 450 minutter - eller 7.5 time, før alt nikotinet er ute av melken"
Det er røyk, det er MYE mer i det enn i en bitteliten bleiesnus...
 
Det er røyk, det er MYE mer i det enn i en bitteliten bleiesnus...

Gjelder det samme når det kommer til nikotinen i snus da! De andre stoffene i røyken er noe annet.
Får ikke i deg noe mindre nikotin av snus enn av røyk. Det er nikotinet det er forsket mest på, og der gjelder det samme uansett om det er tyggis, snus eller røyk.
https://ammehjelpen.no/artikkel/33/royking-og-snus
 
Her blir det nikotin og tobakksfri snus :) bruker den under svangerskapet også :) røyket i 12år før jeg gikk over til snus.
 
Hva med nikotinfri snus? Etter 9 mnd uten snus så tror jeg kroppen er avvent med nikotin hvert fall. For min egen del er det i hvert fall den heeerlige snusen under leppa etter middagen jeg savner og ikke nødvendigvis nikotinen. Selve vanen og følelsen av å ha snusen der liksom ;D Men jeg sluttet å snuse et par år før jeg ble gravid så jeg kommer ikke til å begynne igjen. Det har jeg bestemt meg for og det går bra.
 
Hva med nikotinfri snus? Etter 9 mnd uten snus så tror jeg kroppen er avvent med nikotin hvert fall. For min egen del er det i hvert fall den heeerlige snusen under leppa etter middagen jeg savner og ikke nødvendigvis nikotinen. Selve vanen og følelsen av å ha snusen der liksom ;D Men jeg sluttet å snuse et par år før jeg ble gravid så jeg kommer ikke til å begynne igjen. Det har jeg bestemt meg for og det går bra.

Er den vanen med å åpne boksen og legge noe under leppa jeg og savner, så da holder nikotinfri for meg de få gangene. Nikotinet var jeg aldri avhengig av tror jeg, siden jeg ikke hadde noe sug etter det, bare det å kjenne noe ligger under leppa :p
 
Det er ikke greit nei.

For meg var det himmel å ta meg en rullings på fisketur... Jeg slutta og kan velge å tenke på at jeg savner det, men det velger jeg å ikke tenke på.

Om du spør her inne så må en forvente svar. Og de er ikke alltid det en ønsker.

Hvorfor du ikke klarer å vente til babyen ikke er avhengig av brystmelken før du propper gift i kroppen får du stå for, men jeg mener oppriktig at det kan du vente med til du er ferdig med amming.
 
Vet ikke hvordan det er med snus, men det anbefales jo å amme selv om man røyker, at morsmelk med nikotin er bedre enn mme. Så noen stor krise kan det umulig være. Flott at du klarte deg uten i svangerskapet!
 
Vet ikke hvordan det er med snus, men det anbefales jo å amme selv om man røyker, at morsmelk med nikotin er bedre enn mme. Så noen stor krise kan det umulig være. Flott at du klarte deg uten i svangerskapet!

Samme anbefaling med snus ja. Men det beste er jo å ikke snuse. Hvis hun har klart det hele svangerskapet burde hun vel klare det i ammeperioder også? Evnt pumpe, så barnet blir spart for Nikotinet.

Det er tryggere å la baby sitte i et fremovervendt sete enn å ikke være sikret i det heletatt... Men man putter jo babyen i et bakovervendt sete.. Blir litt det samme her. Velge mellom to dårligere løsninger, enn å velge det aller beste, når man faktisk har mulighet til det.
 
Vet ikke hvordan det er med snus, men det anbefales jo å amme selv om man røyker, at morsmelk med nikotin er bedre enn mme. Så noen stor krise kan det umulig være. Flott at du klarte deg uten i svangerskapet!

Er vel samme anbefalninger ja, men man forer jo fortsatt babyen med gift og det kan føre til nikotinforgiftning. DET er ihvertfall ikke noe jeg ønsker å ha på min samvittighet.
Og har man holdt seg unna et helt svangerskap, så har man sluttet, og det er kun det psykiske som henger igjen. Da burde det holde i massevis med nikotinfri snus som nevnt av flere her:)
 
Er vel samme anbefalninger ja, men man forer jo fortsatt babyen med gift og det kan føre til nikotinforgiftning. DET er ihvertfall ikke noe jeg ønsker å ha på min samvittighet.
Og har man holdt seg unna et helt svangerskap, så har man sluttet, og det er kun det psykiske som henger igjen. Da burde det holde i massevis med nikotinfri snus som nevnt av flere her:)

Det jeg syns er rart er jo at det anbefales å amme fremfor å gi mme selv om mor er storrøyker. Da lurer jeg egentlig på hva som gjør mme så mye dårligere enn morsmelk. MED nikotin?? Syns bare det er rart. De færreste tenker vel at man er en dårlig mor fordi man gir mme, men om man røyker og ammer så er man det, selv om det er siste alternativ som er anbefalt.
 
Det jeg syns er rart er jo at det anbefales å amme fremfor å gi mme selv om mor er storrøyker. Da lurer jeg egentlig på hva som gjør mme så mye dårligere enn morsmelk. MED nikotin?? Syns bare det er rart. De færreste tenker vel at man er en dårlig mor fordi man gir mme, men om man røyker og ammer så er man det, selv om det er siste alternativ som er anbefalt.

Akkurat det syns jeg vel er litt motsigende ja. Skjønner ikke helt hva greia er der.
Men slik jeg tenker da, så vil jeg ikke gi barnet mitt noe jeg ikke må. I enkelte tilfeller må man gi mme, men vi må ikke gi barnet melk med nikotin i. Der har vi et valg:)
Røyking/snusing kan også være med på å minke melkeproduksjonen, og da kan man jo brått ende opp med å måtte gi mme allikevel.
 
Det jeg syns er rart er jo at det anbefales å amme fremfor å gi mme selv om mor er storrøyker. Da lurer jeg egentlig på hva som gjør mme så mye dårligere enn morsmelk. MED nikotin?? Syns bare det er rart. De færreste tenker vel at man er en dårlig mor fordi man gir mme, men om man røyker og ammer så er man det, selv om det er siste alternativ som er anbefalt.
Mener å ha lest at barn av mødre som røyker er mer utsatt for sykdommer pga den passive røykingen, og derfor anbefales morsmelk fordi den inneholder stoffer som forsterker immunforsvaret.
 
Når helsesøstrene og andre fagfolk sier det er greit etter amming så lenge det er timer mellom hver mating er det jo greit! Ha god samvittighet, flott at du ikke gjorde det i graviditeten :D
 
Anbefaler deg å teste onico som er nikotin og tobakksfri. Er flere smaker og de er faktisk ikke så værst :) snill for lommeboka også;)
 
Når helsesøstrene og andre fagfolk sier det er greit etter amming så lenge det er timer mellom hver mating er det jo greit! Ha god samvittighet, flott at du ikke gjorde det i graviditeten :D

De sier vel ikke at det er greit da, men om man må så gjør det rett etter amming. De sier vel også det samme som de fleste her at har man holdt seg unna hele svangerskapet så er det INGEN grunn til å begynne igjen etter:)
Er vel uansett ikke anbefalt å røyke/snuse hverken for mor eller barnet sin skyld.
Og tenker ikke det er en god samvittighet om man skulle ende opp med kreft om noen år heller.
 
Back
Topp