Amme eller flaskebarn?

Går nok for kombo. Jeg trives med å amme. Men far skal ta pappaperm når lille er 8 uker og jeg skal i praksis 3 dager i uken så da blir det bare slik. Flaske når far er alene med baby og pupp når jeg er hjemme. Men blir nok morsmelk på flasken og. Planlegger å slutte å amme 1nåringen i løpet av sommeren :)

Amming satser jeg på. Jeg var superheldig og var aldri sår, og bortsett fra litt vond utdrivning de første 30 sekundene av ammingen på en side sist, og ikke noe problem med produksjon heller. Og pumping fikk jeg og til, og lille tok flaske uten problem, så pappaen kunne gi på flaske innimellom. Heldig der.

Fikk også litt variabel hjelp på sykehuset. Noen bare klaska babyen på puppen og gikk, andre kom med råd om skjold (jeg syns det var litt vondt , men var ikke sår etc.) - og så var det et par som hadde litt kunnskap i alle fall. Men, lærte mer av ammehjelpen sine sider og videoer. F.eks C-grepet (eller hamburgergrepet), det nevnte de ikke noe om på barsel, men det var eneste veien å få til et godt sugetak fra første stund av her. Og ammepute var et must de første månedene (eller ei nakkepute vi har, reiseammeputa kalte jeg den :p ).

På barsel maste de og om at jeg ikke måtte holde borti puppen, men da drukna jo baby i mitt heller store og utflytende bryst. Da mente de nemlig at vinkel og sånt var feil, og at jeg måtte legge til på nytt. Det dreit jeg en lang marsj i, for det var ikke ubehagelig for meg å hjelpe til i starten med en finger (etter at jeg slapp opp C-grepet), for når brystet da ble tømt mer og mer så gikk det bra å slippe opp og satt ikke sånn hele ammingen. Ble mye mer svett av å nesten måtte frem med vinkelmåler for å legge lille til. :rolleyes::hilarious:

Skjoldet forble uåpna, purelan likeså, og kunne amme overalt til lille ble alt for nysgjerrig av seg. Jeg håper virkelig jeg er like heldig neste gang!

Jeg skal amme:) Utrulig mange fordeler med amming så vil anbefale å gi det et til forsøk og ikke gi opp før du har prøvd. Finnes ammehjelper over hele landet som du kan få hjelp oss, og ammekurs. Nettopp sluttet å amme minste på 2 år.

Jeg skal amme, gjorde det sist og hadde ingen problemer(heldig med den:D) Selv med silikon og piercing i niplene:p(tok ut piercingene før fødsel). Håper det går like knirkefritt denne gangen som sist:shy::angelic: Over 6 år siden sist, så ting kan jo være annerledes nå:happy:

Er brystoperert og produserte ikke i nærheten av nok melk sist så denne gangen blir det rett på flaske. :)

Denne gangen får jeg flaskebarn. Dette fordi ammingen gikk så dårlig sist gang, klarte aldri å få god nok hjelp og ble bare kastet på meg ammeskjold. Dette gjorde at babyen ikke fikk tak uten. Jeg visste desverre ikke bedre..

Også blir det 15 mnd mellom barna, så da tenker jeg å gå rett på flaske, slik at samboer også kan hjelpe mere til:Heartred da vil også ha bedre tid til kommende storebror:Heartblue
Sniker

Jeg fikk også beskjed om å bruke ammeskjold første gang. Det var et forbanna herk! Ungen mistrives også. Gikk inn med samme innstilling som deg når nr 2 kom men han satt fast i puppen fra dag 1 og ble ammet frem til han var 14mnd. Skikkelig puppegutt:) så det kan mao være enklere neste gang:)

Hadde raynauds med første, tvang meg gjennom amming i 8 måneder - fulgte alle gode råd fra ammehjelpere, jordmødre, helsesøstre uten at dette hjalp meg noe som helst. Gruet meg mellom hvert måltid, gråt, vurderte å stikke av flere ganger i døgnet. Havnet i en dyp fødselsdepresjon som jeg brukte 1,5 år å jobbe meg ut av - smertene, søvnløshet og frustrasjon knyttet til amming var nok en stor grunn til dette. Så nei, denne gangen blir det flaskebarn hvis raynauds melder seg igjen. Kommer til å prøve å amme, men kommer ikke til å gi det noe særlig sjangs hvis noen av følelsene, smertene eller frustrasjon fra sist blusser opp.

Denne gangen får jeg flaskebarn. Dette fordi ammingen gikk så dårlig sist gang, klarte aldri å få god nok hjelp og ble bare kastet på meg ammeskjold. Dette gjorde at babyen ikke fikk tak uten. Jeg visste desverre ikke bedre..

Også blir det 15 mnd mellom barna, så da tenker jeg å gå rett på flaske, slik at samboer også kan hjelpe mere til:Heartred da vil også ha bedre tid til kommende storebror:Heartblue
Jeg synes det er helt innafor meg! Mamming før amming sies det :)
Det viktigste er at du er en god mor!

Jeg synes det er helt innafor meg! Mamming før amming sies det :)
Det viktigste er at du er en god mor!
Det er så godt å høre:Heartred:Heartred

I tillegg er faren for sga barn ca 75%. Fordi førstemann var det, og at jeg ble gravid igjen innfor "18 mnd grensa". Da blir det tillegg med mme, og kontinuerlig måling av inntak. Dvs at jeg må pumpe morsmelk, og jeg har virkelig ikke pumpevennelige pupper :crybaby2 prøvde med 4 forskjellige pumper forrige gang, og gav virkelig alt jeg hadde. Denne gangen vil jeg kose meg med babyen :Heartred:Heartred

Det er så godt å høre:Heartred:Heartred

I tillegg er faren for sga barn ca 75%. Fordi førstemann var det, og at jeg ble gravid igjen innfor "18 mnd grensa". Da blir det tillegg med mme, og kontinuerlig måling av inntak. Dvs at jeg må pumpe morsmelk, og jeg har virkelig ikke pumpevennelige pupper :crybaby2 prøvde med 4 forskjellige pumper forrige gang, og gav virkelig alt jeg hadde. Denne gangen vil jeg kose meg med babyen :Heartred:Heartred
Jeg synes du skal gjøre det! Mors helse er like viktig som barnets. Har ikke du det bra, så har ikke barnet det bra heller :Heartred Du skal kose deg med småbarnslivet :Heartred Og ingen skal komme å fortelle deg noe annet!

Back
Topp