Amme eller flaskebarn?

LilleSpiren2018

Elsker forumet
Novemberlykke 2018
Januarlykke 2020
Denne gangen får jeg flaskebarn. Dette fordi ammingen gikk så dårlig sist gang, klarte aldri å få god nok hjelp og ble bare kastet på meg ammeskjold. Dette gjorde at babyen ikke fikk tak uten. Jeg visste desverre ikke bedre..

Også blir det 15 mnd mellom barna, så da tenker jeg å gå rett på flaske, slik at samboer også kan hjelpe mere til:Heartred da vil også ha bedre tid til kommende storebror:Heartblue
 
Det er absolutt lov! Bare husk at for mange er det lettere 2. gang enn første:happy:
 
Har slitt med amming på begge to.

Første fikk jeg det aldri til og pumpet dag og natt i over 3 mnd før jeg gikk over til mme. Det var et mareritt.

Andre slet jeg med ammingen fra dag 1, men tvang meg selv i 4 mnd. Han spiste seg aldri helt mett så ammet døgnet rundt hver 2 time. Helt zombie og null energi.

Denne gangen skal jeg gi det en sjanse, men gir meg fort om jeg ser det ikke går :)
 
Første gang her, men håper å amme til 1 år om mulig. Mamma hadde mye melk så håper det går i arv :)
 
Jeg slet veldig med amming på første, gikk over til flaske etter 6 uker, med andre mann gikk ammingen som en drøm :)
Men flaske er like bra :) å som du sier, du får bedre tid til storebror :)
 
Jeg hadde en veldig tøff og utfordrende start på ammingen med førstemann: dårlig sugetak, blødende brystvorter, tett melkegang, helpumping, delpumping, ammeskjold osv. Sleit skikkelig de første seks ukene, så gikk det seg sånn noenlunde til, med pumping en gang om dagen og ammeskjold. Da han var fem måneder klarte vi å avvenne ammeskjoldene. Jeg ammet ham til han var 15 mnd. og er glad jeg holdt ut, tross alt. Ammingen fra fem mnd. til 15 mnd. var en drøm!

Hvis dette er en terminspire, har jeg tenkt å gi det en sjanse, og ønsker i utgangspunktet å amme lenge. Men hvis det blir like store, eller større, utfordringer enn sist, tror jeg at jeg kommer til å kaste inn håndkledet tidligere.
 
Var stress med ammingen i begynnelsen. Men etter 6-7 uker gikk det bedre. Er veldig glad jeg fikk det til. Men når alt gikk bra glemte jeg å gi mini flaske, så når jeg trengte det var teknikken glemt ut. Tenker at jeg vil amme men gi flaske innimellom sånn at vi har fleksibiliteten. Blir dessuten tett mellom disse to :)
Ammer enda han her, men han er bare 9,5 måneder da. Får se hvor lenge det går nå som jeg er i jobb.
 
Det blir amming her. Ammer fremdeles lillemor på 8 mnd (hun spiser fast føde også). Går nok mye enklere i starten denne gangen. De første ukene hun var født brukte jeg skjold pga veldig ømme brystvorter. Er herdet nå vil jeg si. Ammingen har vært kosestund siden. ❤
 
Jeg skal nok prøve å amme, men er åpen for å spe på med flaska om det ikke er nok melk, eller melka ikke inneholder nok næring.

Kjempa så imot det sist, men alt ble jo så mye bedre når jeg ga etter og ga flaske i tillegg til puppen:)
 
Jeg skal amme (så sant det går) og gleder meg sånn til det! Jeg var heldig og hadde helt problemfri amming fra starten med førstemann, og jeg syntes det var så koselig! Men for alt jeg vet kan det jo bli helt annerledes denne gangen, så jeg får vel vente og se også.
 
Har slitt med amming på begge to.

Første fikk jeg det aldri til og pumpet dag og natt i over 3 mnd før jeg gikk over til mme. Det var et mareritt.

Andre slet jeg med ammingen fra dag 1, men tvang meg selv i 4 mnd. Han spiste seg aldri helt mett så ammet døgnet rundt hver 2 time. Helt zombie og null energi.

Denne gangen skal jeg gi det en sjanse, men gir meg fort om jeg ser det ikke går :)
Noe ala sånn jeg hadde det sist. Han var dysmatur og alt måtte måles. Måtte da pumpe, gi det på flaske og resterende med mme. Så vaske pumpeutstur og 2 flakser. Så hele runden igjen innen 3 timer. Holdt ut 4 uker. Kjenner til den zombie følelsen. Det gjør jeg ikke igjen :hilarious:
 
Blir amming på meg, men har tenkt å lære babyen min å ta smokk tidlig. Med første lot jeg henne bruke meg som smokk, så de første 6 ukene var såre;)
 
Brukte skjold på første jeg også, fordi han ikke fikk tak. Men tenker å prøve enda litt hardere denne gangen, for syntes det ble så styrete med det skjoldet!
 
Blir amming her også. Det gikk veldig greit sist, så håper det går like bra nå og. Sist fullamma jeg til Lillemor var 5,5 mnd så var igjennom en del runder med økedøgn osv. Jeg tenker at jeg introduserer grøt osv litt tidligere denne gangen.
 
Her blir det amming.;) Har ammet de 3 første, og det gikk veldig greit. Kjenner at jeg blir litt lei meg hvis jeg ikke skulle få det til denne gangen :(
 
Blir å amme denne gangen også. Ammer fortsatt vesla på 1 år, fullammet til hun var 6 mnd og det gikk overraskende bra helt fra starten! Sånn var det ikke med førstemann.. da var jeg ung og usikker og mista melk pga stress og "gode råd". Eller.. Det er vanskelig å miste melk sånn sett, men jeg var ikke like klær over det da og trodde at kroppen min sviktet meg og babyen. Hadde heller ingen støtte fra hs eller lege. Han ble flaskebarn etter 10 uker.

Med andremann har jeg bestemt meg på forhånd at jeg skal få det til denne gangen. Leste masse om amming, melk, mulige utfordringer osv. Møtte opp forberedt og aldri hatt problemer med amming. Var også mye mer selvsikker og klarte å forsvare mine valg.

Amming syns jeg er så mye enklere haha. Bare å gå på tur med flaskebarn er et logistikk prosjekt. Flakser, mme, termos, vann osv. :hilarious: jeg er alt for lat til det der altså haha
 
Brukte skjold på første jeg også, fordi han ikke fikk tak. Men tenker å prøve enda litt hardere denne gangen, for syntes det ble så styrete med det skjoldet!

Jeg hører ikke til her i dette forumet i det hele tatt :p , men fikk du sånn omvendt sprøyte til å suge ut brystknoppen med før du la til ? Det gjorde at jeg klarte å slutte med det hersens skjoldet. Men spørs jo hva som var grunnet til at babyen ikke fikk tak.
 
Denne gangen får jeg flaskebarn. Dette fordi ammingen gikk så dårlig sist gang, klarte aldri å få god nok hjelp og ble bare kastet på meg ammeskjold. Dette gjorde at babyen ikke fikk tak uten. Jeg visste desverre ikke bedre..

Også blir det 15 mnd mellom barna, så da tenker jeg å gå rett på flaske, slik at samboer også kan hjelpe mere til:Heartred da vil også ha bedre tid til kommende storebror:Heartblue
Da tenker jeg at du bør informere om dette på sykehuset slik at du får hjelp med en gang og veiledning slik at du får til å amme neste. Dumt å gi opp før man har prøvd.
 
Jeg hører ikke til her i dette forumet i det hele tatt :p , men fikk du sånn omvendt sprøyte til å suge ut brystknoppen med før du la til ? Det gjorde at jeg klarte å slutte med det hersens skjoldet. Men spørs jo hva som var grunnet til at babyen ikke fikk tak.
Fikk ikke det nei, det ble altfor lite veiledning og prøving, og de tydde til skjoldet altfor tidlig. Jeg har ikke så veldig utsikkende brystvorter til vanlig, så tror det rett og slett ble for mykt for mini. Men skal prøve det som prøves kan nå neste gang, for orker ikke den overproduksjonen en gang til :rolleyes:
 
Fikk ikke det nei, det ble altfor lite veiledning og prøving, og de tydde til skjoldet altfor tidlig. Jeg har ikke så veldig utsikkende brystvorter til vanlig, så tror det rett og slett ble for mykt for mini. Men skal prøve det som prøves kan nå neste gang, for orker ikke den overproduksjonen en gang til :rolleyes:

Ja, avflatede brystvorter var mitt problem også. Fikk også skjold rett etter fødsel :p men fikk det overhodet ikke til uten. Men hør om det på barsel eller ammepoliklinikken, da er hvertfall brystknoppen utsugd og "klar" før du legger til :p
 
Back
Topp