Alkohol i konfirmasjon og dåp

Synes ikke det hører hjemme i verken dåp eller konfirmasjon. Aldri hørt om før og blir aldri å servere slikt. Høres virkelig ut som et bygdefenomen...alla «dra på fest på lokalet når du er fylt 15-år»-opplegg...
Morsomt siden andre virker å mene det er et byfenomen
 
Jeg tenker at man ikke skal servere noe hovedpersonen ikke kan drikke. Men så slo det meg forsåvidt at den teorien ikke funker like bra i dåp..:laughing021
Morsmelk til alle!!!:laughing021
 
Morsomt siden andre virker å mene det er et byfenomen
Oppfatter det litt som "voksne/modne/kulturelle foreldre" - greie, ikke unger på bygda som skal få alkohol i egen konf, men foreldre som mener en god middag må ledsages av en vin som er tilpasset maten.

Sånne enkle folk som meg som ikke avbalanser drikken eller hovedretten, serverer koldtbord til konfirmasjon og er sånn voksen som drikker brus!!!! Vi forstår oss ikke på sånt.

Jeg foretrekker å ikke forstå meg på sånt, serverer ikke alkohol i fest for barn, dog ikke morsmelk tll alle i dåp nei ;)

Men konfirmasjonen er en fest for en 14-15 åring, og da serverer jeg mat og drikke utfra det.

Det være sagt så drikke jeg ikke uansett og har vel tilgode å ha servert vin til middag noen gang utenom bryllupet vårt nesten. Ikke helt sant, vi hadde noe vin da vi hadde 35-års dagene våre og har nok det når vi skal feire 40 års dagene våre til sommeren. Men ikke i konf nei. Og jeg drikker nok brus den dagen jeg blir 40 også jeg. Aldri voksen, åpenbart. (drikker ikke kaffi heller)
 
Hææ :p Er det en ting? Aldri sett på det som en mulighet engang..
 
Aldri hørt om alkohol i dåp og konfirmasjon er uaktuelt
 
Jupp for flere er det det
Passer ihvertfall ikke inn i det jeg ser på som essensielt når jeg planlegger dåp :p så jeg står nok fint over vin til både dåp og konfirmasjon
 
Oppfatter det litt som "voksne/modne/kulturelle foreldre" - greie, ikke unger på bygda som skal få alkohol i egen konf, men foreldre som mener en god middag må ledsages av en vin som er tilpasset maten.

Sånne enkle folk som meg som ikke avbalanser drikken eller hovedretten, serverer koldtbord til konfirmasjon og er sånn voksen som drikker brus!!!! Vi forstår oss ikke på sånt.

Jeg foretrekker å ikke forstå meg på sånt, serverer ikke alkohol i fest for barn, dog ikke morsmelk tll alle i dåp nei ;)

Men konfirmasjonen er en fest for en 14-15 åring, og da serverer jeg mat og drikke utfra det.

Det være sagt så drikke jeg ikke uansett og har vel tilgode å ha servert vin til middag noen gang utenom bryllupet vårt nesten. Ikke helt sant, vi hadde noe vin da vi hadde 35-års dagene våre og har nok det når vi skal feire 40 års dagene våre til sommeren. Men ikke i konf nei. Og jeg drikker nok brus den dagen jeg blir 40 også jeg. Aldri voksen, åpenbart. (drikker ikke kaffi heller)

Vi serverte ikke alkohol i bryllupet vårt heller vi, nettopp fordi vi ønsket å ha barna våre tilstede, og jeg ikke drikker alkohol med barna mine rundt meg. Gjestene ble bedt om å ta med alkohol til eget bruk, og den kom ikke frem før etter at kakene var spist, og ungene dratt hjem.
 
Vi serverte ikke alkohol i bryllupet vårt heller vi, nettopp fordi vi ønsket å ha barna våre tilstede, og jeg ikke drikker alkohol med barna mine rundt meg. Gjestene ble bedt om å ta med alkohol til eget bruk, og den kom ikke frem før etter at kakene var spist, og ungene dratt hjem.
Vi hadde ikke barn da vi giftet oss, og jeg drikker ikke uansett. Gjestene fikk utpå kvelden drikke i fri bar med kyndig bartender som kunne mikse noe jeg kunne drikke og som kunne begrense de som måtte trenge det.

Men altså, vi hadde ikke barn. Noen mindreårige gjester hadde vi. Og mannen brøyt inn og nektet dem skjenking da noen prøvde seg. Men sånn ellers ikke noe problem
 
Til førstemann sin dåp, så spurte oppriktig svigers om hvilken øltype vi skulle ha til maten, fir d er visst bondeskikk å ha øl til maten.... da spurte jeg bare med «hææææææ?»
Kunne ALDRI falt meg inn å servere alkohol på et arrangement for barn- ALDRI! Hadde også dratt fra en plass hvor d hadde skjedd med tydelig beskjed om Hvorfor jeg forlot tilstelningen!
 
Familien vår er fra en annen kultur og der er det "obligatorisk" med alkohol til alle begivenheter, om det så er barnebursdag, jul, dåp, etc. Vi valgte å ikke servere alkohol i verken dåp eller barnebursdag, kanskje litt upopulært :p
 
Jeg har kun sett det på tv. Skikkelig sært, og jeg synes det er upassende. Men det er ikke et problem, for jeg har jo aldri opplevd det i praksis.
 
Aldri hørt om og tanken har aldri streifet meg en gang :p Vi serverte brus i barnedåpen, når det en dag blir konfirmasjon blir det også brus :)
 
For min del tenker jeg at alkohol og barn ikke hører sammen. Så alkohol i dåp/konfirmasjon er helt uaktuelt for min del.
 
Hm, der er jeg veldig delt. I utg. Er jeg ikke sånn super happy for det i dåp og konfirmasjon. Kommer veldig ann på
Setting, mat og familien selvsagt. Synes nok dåp er litt vel unødvendig med alkohol om det er på en søndag eller noe sånt. Samtidig som at barn/alkohol ikke alltid er en smart kombo da folk oppfører seg ulikt. Føler det er mer greit i konfirmasjon om man har flerretters middag eller varm mat kanskje. Synes konfirmanten skal bestemme litt her. Kommer også igjen veldig ann på familie. En øl til mat og ikke mer bør jo kunne gå.
 
Ja, i konfirmasjon en gang. Det stod en dekanter med vin på bordet, men ellers ingenting. Bare voksne der, bortsett fra to tenåringer. Vinen stod i stil til maten, et virkelig nydelig koldtbord.

Tenker at det er forskjell på den situasjonen, og hvis noen hadde plassert ølbokser på alle bordene... Forskjell på å ta et glass vin eller å drikke en 6-pakning med øl. Og så kommer d t jo an på hvem som er invitert. Hvis man har en familie som er hard på flasken, så er det greit å unngå alkohol der det er barn/ungdommer.
 
Back
Topp