Alenemødre og inntekt

Hun vil få livsopphold/sosialstønad om hun ikke hatt tjent opp andre rettigheter.

Dette stemmer ikke. Hun/han får overgangstønad, men må søke på skole eller være aktiv jobbsøker (og søke barna inn i bhg). Ei bekjent av meg er i den situasjonen nå.
 
Dette stemmer ikke. Hun/han får overgangstønad, men må søke på skole eller være aktiv jobbsøker (og søke barna inn i bhg). Ei bekjent av meg er i den situasjonen nå.

_OM_ hun/han ikke har andre rettigheter, derunder snakker jeg om de som ikke er i aktivitet.
Har jobbet et år i NAV med de som er i den situasjonen, så jeg vil tro jeg har rimelig kontroll.
 
_OM_ hun ikke har andre rettigheter.
Har jobbet et år i NAV med de som er i den situasjonen, så jeg vil tro jeg har rimelig kontroll.

Her var det snakk om hvis mor var hjemmeværende og det ble slutt, da har du ikke rett på så mye annet nei;)
 
Her var det snakk om hvis mor var hjemmeværende og det ble slutt, da har du ikke rett på så mye annet nei;)

Nemlig, om man ikke er i aktivitet, og ikke har rettigheten via at barnet er under et år er det livsopphold som er stønaden man har krav på.
 
Nemlig, om man ikke er i aktivitet, og ikke har rettigheten via at barnet er under et år er det livsopphold som er stønaden man har krav på.

Begge barna er over 1 år og hun får overgangsønad vertfall? Men søker inn på skole nå:)
 
Begge barna er over 1 år og hun får overgangsønad vertfall? Men søker inn på skole nå:)

Finnes noen overgangsregler, kan komme an på når hun fikk os første gang i og med at reglene er endret flere ganger uten tilbakevirkende kraft, eller at hun får i en periode frem til svar fra skoler osv foreligger. Umulig å si ut fra det jeg vet, svarer ut fra det generelle regelverket slik det er i dag :)
 
Slik at hvis moren/faren stryker så blir det lån? Ikke helt heldig, da hadde mange ikke våget å studere i tilfelle det ble lån og dermed står en i enda større økonomiske problemer etterpå. Det lønner seg at aleneforeldre får seg en utdannelse slik at de kan komme seg ut i arbeid enn at de ikke våger og må leve på sosialen og div.
Det er på samme måte som med andre studenter....
 
Forskjell på lån og stønad uansett, nå er det nå slik at det ikke er et lån og godt er nok det:)
hvorfor skal en alenemor få mer i stødnad enn hva et par med barn får i lån og stipend til sammen?

- de vil også få omgjort stipend til lån om de ikke har progresjon.
 
hvorfor skal en alenemor få mer i stødnad enn hva et par med barn får i lån og stipend til sammen?

- de vil også få omgjort stipend til lån om de ikke har progresjon.

For en alenemor/alenefar er akuratt det ALENE, og det da er lettere å få personen i jobb slik at de slipper å leve videre på nav:) En blir ikke rik på overgangsstønad altså.

Er du to personer er som regel vertfall den ene i jobb, alle utgifter deles på 2 osv.

Det er min mening;)
 
For en alenemor/alenefar er akuratt det ALENE, og det da er lettere å få personen i jobb slik at de slipper å leve videre på nav:) En blir ikke rik på overgangsstønad altså.

Er du to personer er som regel vertfall den ene i jobb, alle utgifter deles på 2 osv.

Det er min mening;)
Det er ganske mange studentpar som har barn... utgiftene deles i to, men når den samlede stønaden er mindre hjelper det lite.
Idiotisk med et system der det LØNNER seg så til de grader å flytte fra barnefar!
 
økonomisk gjør det i stor grad om begge er studenter!

Det kan umulig lønne seg, hvor mye trur du en alenemor får? Overgangsdønad er vel rundt 12.000 og fullt lån og stipend var rundt 7000 da jeg var student for 8 år siden. Gange dette med 2 så er det 14.000 plus en har rett på støtte som foreldre med liten inntekt og bostøtte.
 
Last edited:
Det kan umulig lønne seg, hvor mye trur du en alenemor får? Overgangsdønad er vel rundt 12.000 og fullt lån og stipend var rundt 7000 da jeg var student for 8 år siden. Gange dette med 2 så er det 14.000 plus en har rett på støtte som foreldre med liten inntekt og bostøtte.

Full overgangsstønad er på 16000. Jeg får stipend og lån og får 9900 i mnd.(2 barn)
 
Virker ikke akkurat som det er så aller verst å være alenemor. 25.000 kr, det er 5000 mindre enn hva vi har tilsammen og vi har hus, 3 barn og 2 biler.
Så da syns jeg alene mødre blr være ganske fornøyde jeg :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Søsteren min tar utdanning mens hun må pendle til jobb. Hun har ikke så god råd. I desember hadde hun 15 000 inn og over 10 000 i utgifter. Hvordan er det da bedre å være alene? Kanskje noen får veldig mye, men vil ikke si at alle alenemødre har det superflott og har masse penger fordi om.
 
Sitter ikke igjen med mye penger på slutten av mnd for å si det sånn. Har ikke muligheter til å spare noe i det hele tatt.. det er trangt hver mnd og det er tungt.
 
Back
Topp