Alenemødre og inntekt

Prox

Gift med forumet
Hva tenker du om alenemødre og den støtten/inntekten de får?

Ser så mange stygge kommentarer og dømmende ord fra mennesker som ikke har peiling på hva de snakker om :eek:
Det er både sårende og provoserende når mennesker står å påstår at jeg har det så fantastisk og at jeg får alt for mye penger :/
 
Jeg aner ikke noe om hvor mye de får, men regner med de får så de klarer seg. Så lenge de er i stand til å jobbe, så synes jeg ikke de bør leve på nav. Lurer noen ganger på om folk har selvrespekt egentlig.
 
Hos meg er vi to om utgiftene. Så tenker selvsagt må de som er enslige få hjelp. Det er da ganske dyrt å leve også.

Min søster var enslig en periode og måtte flytte. Med to barn og lærlingjobb, tok hu til takke med en liten leilighet med 1 soverom for å ha råd til å leve utenom. Hadde hu ikke fått støtte utenom, tror jeg ikke hu hadde klart seg. Hu fikk gjort ferdig utdannelsen sin og etterhvert fikk hu seg en fast jobb. For noe av støtten varer vel noen år (?).
 
Tenker vi er heldig som har slik støtte i velferdstaten vår og det bør ikke misbrukes.

Og jeg ser at ofte så bruker man den at innan ikke er alene så er man to med inntekt. Det stemmer ikke alltid, mange i Norge som lever på en inntekt som en familie og ingen støtte fra nav. Så viktig å sette pris på sn slik gode mener jeg :)
 
Nå er jeg ikke alenemor selv, og har heller aldri vært det.
Ja, alenemødre får en del ekstra i støtte, men slik jeg ser det er det bare rett og rimelig.
De er alene om alle utgiftene.
Man trenger stor nok bolig til at barna også har plass.
Man må ha barnehage og SFO slik at man får jobbet.
Utgifter til klær og fritidsaktiviter
+++++

Ja, man får bidrag fra far men det dekker langt fra det halve av alle ekstra utgifter med å ha barn
 
Er man alene med barn, er man også alene om alle utgiftene. Ergo, støtteordningene er veldig ok å ha.

Overgangsstønad får man jo kun i tre år, og det er ikke den største summen. Jobber man fullt, blir den jo kraftig redusert også.
 
Jeg synes de får alt for lite støtte jeg, med tanke på hva alt koster i dag. Husleie, bil, forsikringer, kommunaleavgifter, strøm osv koster jo det samme om man er 1 eller 2.
 
Eg e aleine med 2 barn, må kjøpe alt til de. Og har ca 30.000 inn i mnd. Og det e ink. Lønn,overgangsstønad, barnehagetilskudd, barnebidrag og barnetrygd. Og med tanke på at eg har like høye utgifter no som når eg og ex'n va i lag om de og vi hadde 45-50.000 tilsammen så e det stramt til tider.

Men eg e heldig, har et greit hus som eg eier, bil som e nedbetalt og stabil jobb. Overgangsstønaden går ut om 8 mnd. Og da har eg bare 23.000 i mnd. Så da vet eg ikkje kordan det skal gå, men det får vi ta når den tid kommer. Så at aleinemødre har det så fantastisk vil eg ikkje påstå!
 
Jeg synes de får alt for lite støtte jeg, med tanke på hva alt koster i dag. Husleie, bil, forsikringer, kommunaleavgifter, strøm osv koster jo det samme om man er 1 eller 2.
Sant nok, men syns heller ikke det er riktig at staten skal betale for å dekke opp tapet av inntekten dersom man ikke er to sammen om barna. Da syns jeg faktisk mer synd (økonomisk) på de som er to, men den ene er syk eller ikke har arbeid, og man lever på èn inntekt og ikke får støtte fordi man er to foreldre i samme hus.
 
Jeg er alenemor, og har ca 25000 i lønn som jeg jobber hardt for, og dobbel barnetrygd. Det er det. Har ikke inne noen søknad om overgangsstønad nå, da jeg sa den fra meg når jeg fikk fast jobb. Krever heller ikke barnebidrag. Det går rundt.
 
Jeg vet ikke hva en alenemor får i støtte i dag. For litt over 20 år siden fikk min svigerinne beskjed om at det ville lønne seg for henne å være hjemme i steden for å jobbe som frisør. Slik skal det ikke være..
Åi hva faen :eek:
Det er jo SÅ feil!!!!!!!
Men at man får nok til å bo stort nok så man slipper dele rom med egne barn eller ligge på stua, og at man kan betale alle regninger og samtidig ha råd til normal mat og nye klær når det trengs - DET bør det være nok til!
 
Åi hva faen :eek:
Det er jo SÅ feil!!!!!!!
Men at man får nok til å bo stort nok så man slipper dele rom med egne barn eller ligge på stua, og at man kan betale alle regninger og samtidig ha råd til normal mat og nye klær når det trengs - DET bør det være nok til!
Håper og tror at det har endret seg nå, men slik var det den gang...
 
Jeg har vært eneforsørger noen år og fikk så jeg klarte meg.var under utdanning med lærlingelønn så fikk overgangsstønad i tilegg.var lykkelig den dagen jeg kunne si opp denne og motta skikkelig lønn.man får som man klarer seg i dette landet.jeg synes vertfall det.ofte handler økonomi om prioriteringer og planlegging for å få ting til å gå rundt.men jeg synes jo ikke de får for mye, men slik at man klarer seg.
 
Vet ikke hva de får og henger meg ikke opp i det heller, så lenge de som kan jobbe arbeider og ikke bare sitter å får går samfunnet rundt her :)
 
Sant nok, men syns heller ikke det er riktig at staten skal betale for å dekke opp tapet av inntekten dersom man ikke er to sammen om barna. Da syns jeg faktisk mer synd (økonomisk) på de som er to, men den ene er syk eller ikke har arbeid, og man lever på èn inntekt og ikke får støtte fordi man er to foreldre i samme hus.

Det er jeg enig i! Så sånn egentlig burde det vært støtte til alle som tjente under så og så mye, uansett om man var alene eller 2, så man hadde råd til å bo ok, betale regninger, ha nok mat på bordet og klær på kroppen.
 
Var alenemor for noen år siden, og ja, var absolutt nok til at ting gikk rundt, men der stoppet det. :p nå var jeg heldig og bodde i en rimelig leilighet pga kjennskap og vennskap, så det hjalp jo selvsagt veldig på. Nei, er bare rett og rimelig at man får hjelp. :)
 
Jeg vet ikke hva en alenemor får i støtte i dag. For litt over 20 år siden fikk min svigerinne beskjed om at det ville lønne seg for henne å være hjemme i steden for å jobbe som frisør. Slik skal det ikke være..

Samme beskjed fikk en kollega sv meg. Det lønte seg ikke for henne å jobber mer enn x antall timer i måneden. Det syns jeg blir veldig feil! Evt kunne nav betalt mellomlegget da, men det blir helt på trynet når det ikke lønner seg å være i jobb v


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp