Alenemødre og inntekt

Jeg vet ikke hva en alenemor får i støtte i dag. For litt over 20 år siden fikk min svigerinne beskjed om at det ville lønne seg for henne å være hjemme i steden for å jobbe som frisør. Slik skal det ikke være..

Samme beskjed fikk en kollega sv meg. Det lønte seg ikke for henne å jobber mer enn x antall timer i måneden. Det syns jeg blir veldig feil! Evt kunne nav betalt mellomlegget da, men det blir helt på trynet når det ikke lønner seg å være i jobb v


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Samme beskjed fikk en kollega sv meg. Det lønte seg ikke for henne å jobber mer enn x antall timer i måneden. Det syns jeg blir veldig feil! Evt kunne nav betalt mellomlegget da, men det blir helt på trynet når det ikke lønner seg å være i jobb v


Sent from my iPhone using BV Forum
Ja, det blir helt feil!
 
Jeg vet ikke hva en alenemor får i støtte i dag. For litt over 20 år siden fikk min svigerinne beskjed om at det ville lønne seg for henne å være hjemme i steden for å jobbe som frisør. Slik skal det ikke være..

Det er nye regler på dette. Enten må en jobbe over 50% for og få overgangsstønad eller så må en gå skole!:)
 
Det er jo igrunn bra, men hva får de som ikke jobber?

Dei får ikke overgangsstønad :) eller alle alenemødre får overgangsstønad frem til barnet fyller 1 år, nav stopper utbetalingen dersom mor ikke går ut i jobb etter endt permisjon:)

Og det er veldig bra tenker jeg! ( er alenemor selv, og mener at alle som er friske bør jobbe. Og ikke tro at nav skal gjøre alt for en)
 
Dei får ikke overgangsstønad :) eller alle alenemødre får overgangsstønad frem til barnet fyller 1 år, nav stopper utbetalingen dersom mor ikke går ut i jobb etter endt permisjon:)

Og det er veldig bra tenker jeg! ( er alenemor selv, og mener at alle som er friske bør jobbe. Og ikke tro at nav skal gjøre alt for en)
Er enig med deg:) men hva om mor har vært hjemmeværende med barna og blir skilt. Hva skjer da? Er ikke alltid like lett å skaffe seg en jobb
 
Er enig med deg:) men hva om mor har vært hjemmeværende med barna og blir skilt. Hva skjer da? Er ikke alltid like lett å skaffe seg en jobb

Hun vil få livsopphold/sosialstønad om hun ikke hatt tjent opp andre rettigheter.
 
Folk som tror det går "helt fint" kan ta seg en bolle. De veit fader ikke hva de snakker om!!
 
Folk som tror det går "helt fint" kan ta seg en bolle. De veit fader ikke hva de snakker om!!

For noen går det bedre enn andre, slik er det jo som alle andre ting her i verden. Hadde ikke krav på overgangsstønad, så jeg studerte 75% og jobbet litt over 100%. Det gikk helt fint for en periode det og, og pr i dag som omtrent ferdigstudert hadde jeg klart meg helt greit alene med to barn på egen lønn.
Kommer jo helt an på de enkelte situasjonene.
 
Folk tror alenemødre får mye mer enn de gjør. De skjønner heller ikke at utgifter ikke halveres bare fordi man er en voksen.
 
Dei får ikke overgangsstønad :) eller alle alenemødre får overgangsstønad frem til barnet fyller 1 år, nav stopper utbetalingen dersom mor ikke går ut i jobb etter endt permisjon:)

Og det er veldig bra tenker jeg! ( er alenemor selv, og mener at alle som er friske bør jobbe. Og ikke tro at nav skal gjøre alt for en)
ei I barselgruppa hadde permisjonspenger fra tidl arbeidsgiver. Flyttet fra mannen i permisjonen. Når permisjonen var ferdig meldte hun seg arbeidsledig og fikk full overgangsstønad. Hun fikk utbetalt så mye at for henne lønte det seg ikke å få jobb...

Det er ikke bra!

Overgangsstønad for studenter bør gies med krav til studieprogresjon, som for andre studenter.
 
Jeg var alenemor i 4 år. Det var absolutt ingen lukus, men vi klarte oss. Det er en helt annen verden å være to om det, selv om vi også har 1 barn ekstra enn jeg hadde som alenemor:)

Nå kan aleneforeldre kun være hjemme og få stønad i 1 år (til barnet er 1 år), så må man ta utdanning eller være i 50% jobb for å motta aleneforeldrepenger (eventuelt aktiv jobbsøker).

Da jeg var alene var det 3 år en kunne være hjemme med stønad. Etter permisjonen min så fullførte jeg skolen og jobbet etterpå:) (jeg var alene fra før barnet ble født)
 
ei I barselgruppa hadde permisjonspenger fra tidl arbeidsgiver. Flyttet fra mannen i permisjonen. Når permisjonen var ferdig meldte hun seg arbeidsledig og fikk full overgangsstønad. Hun fikk utbetalt så mye at for henne lønte det seg ikke å få jobb...

Det er ikke bra!

Overgangsstønad for studenter bør gies med krav til studieprogresjon, som for andre studenter.
Er enig med deg:) men hva om mor har vært hjemmeværende med barna og blir skilt. Hva skjer da? Er ikke alltid like lett å skaffe seg en jobb

Du får så lenge du er aktiv arb.søker også:)
 
ei I barselgruppa hadde permisjonspenger fra tidl arbeidsgiver. Flyttet fra mannen i permisjonen. Når permisjonen var ferdig meldte hun seg arbeidsledig og fikk full overgangsstønad. Hun fikk utbetalt så mye at for henne lønte det seg ikke å få jobb...

Det er ikke bra!

Overgangsstønad for studenter bør gies med krav til studieprogresjon, som for andre studenter.

Slik at hvis moren/faren stryker så blir det lån? Ikke helt heldig, da hadde mange ikke våget å studere i tilfelle det ble lån og dermed står en i enda større økonomiske problemer etterpå. Det lønner seg at aleneforeldre får seg en utdannelse slik at de kan komme seg ut i arbeid enn at de ikke våger og må leve på sosialen og div.
 
Back
Topp