Akershus universitetssykehus

Tenkte jeg skulle skrive litt om min tid på barsel på Ahus.
Jeg har hørt litt negativ om dette fra venninner og noen på forum her har vært misfornøyd.
Så jeg var forberedt på at det kom til å bli litt tungt.

Men for min del var tiden på barsel veldig fin.
Jeg hadde muligens flaks med uken, da det var lite aktivitet på barsel, og vi fikk eget rom.
De ansatt var kjappe meg å komme med hjelp, råd og smertestillende når jeg hadde behov for det.
Jeg følte meg respekter og godt tatt vare på. Når jeg ønsket hjelp med amming, så spurte de alltid på forhånd om det var greit at de flyttet på barnet eller tok meg på puppen for i vise.

Jeg fikk høre nesten hver kveld at det bare var å si fra om jeg ønsket mer hjelp, eller fikk tilbud om at de kunne ta henne ut av rommet et par timer, så jeg kunne få sove.
Men jeg hadde det kjempefint med min lille rundt meg hele tiden.
Hun sov på meg eller ved siden av meg i sengen hele tiden.
Da slapp jeg å reise meg så mye fra sengen og få vondt, og hun var stille og fornøyd :)

Om jeg glemte at det var mat (og det skjedde en del) så kom de ansatte og spurte om jeg hadde spist.
Og ved flere tilfeller kom de inn til meg med maten, selv om de ikke måtte gjøre det.

Eneste gangen jeg synes det var tungt å være på barsel var kveld nr.2, for da hadde vi et økedøgn.
Det ble 5 timer med ustanselig amming føltes det som. De ansatte kunne ikke gjøre noe for å hjelpe meg da, så det ble tungt.

Vi fikk også tilbud om ledig rom på barselhotellet om vi ønsket, men jeg følte at jeg klarte meg fint på nettene alene og hadde en del smerter etter ks, så jeg ønsket ikke å flytte da. Det var også kjekt at min samboer kom tilbake på morgenen frisk og uthvilt :)
 
Jeg fødte på Ahus for et par uker siden og er veldig fornøyd. Jeg har også hørt mye negativt og hadde lave forventninger men ble positivt overrasket. Vi var innom endel avdelinger og møtte mange. Vi var et par ganger på poliklinikken grunnet stagnert SF-mål og mistanke om vannavgang, en natt på observasjon på føden siden jeg ble satt i gang, operasjonsstua etter fødsel, oppvåkningen og barsel og alle var veldig hyggelige og vi følte oss godt ivaretatt.

Jeg er kjempefornøyd med jordmødrene, spesielt hun som tok i mot babyen. Jeg ble hasteoperert rett etter babyen var ute så vi fikk ikke snakket noe men hun kom til meg på barsel dagen etter for å snakke om fødselen. Det var veldig fint. Legen som ”beordret” operasjon kom også innom for å forklare hva som ble gjort og hvorfor og det var fint. Vi følte oss sett og ikke bare én av mange pasienter.

Jeg er veldig fornøyd med at de tok ting på alvor i stedet for å se an sånn at det hadde blitt en operasjon i ettertid. De tok også masse prøver og fulgte virkelig med på meg mens jeg lå på barsel.

Vi ble fulgt opp på barsel poliklinikken etter at vi dro hjem fordi babyen hadde gått ned litt mye og de damene er virkelig fantastiske! De hadde god tid, viste meg amming, lot meg prøve å pumpe der, viste oss mating med kopp og ga oss masse råd. Vi hadde ikke klart oss uten den hjelpen.
 
Last edited:
Hvordan er det på Ahus i høysesong (sommeren)?
Jeg fødte der i starten av august. Vi merket ikke noe til at det var høysesong. Ble godt ivaretatt på alle måter. Fikk komme inn når jeg ba om det. Hadde faktisk på følelsen at det nesten var bare vi som var der:joyful: Har ei venninne som hadde samme opplevelse da hun fødte på samme tid året før:)
 
Telefon: 67 96 06 00
Nettside: https://www.ahus.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodeseksjon#les-mer-om-fødeseksjon
Adresse: Sykehusveien 25, 1474 Nordbyhagen (vis på kartet)

Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:
- Epidural
- Lystgass
- Akupunktur
- Steriltvannspapler
- Badekar

Akershus.jpg


Barseltilbud og visittider:
Vi har 12 fødesenger, og 21 sengeplasser på barselavdelingen inne på sykehuset. I tillegg er det 23 rom på barselhotellet, der er det familierom.
Far/ledsager er hjertelig velkommen på besøk. Søsken til den nyfødte har besøkstid mellom kl 17.00 -19.00 alle dager. Mor og barn behøver mest mulig ro de få dagene de er her. Dersom man likevel ønsker å ta imot annet besøk, anbefaler vi at det foregår i Glassgata.

Gjennomsnittlig liggetid: 2-3 døgn

Her finner du Spedbarnsboken: Boken står i egen monter slik at foreldre kan forsyne seg selv.

Parkering: Fødende skal henvende seg i akuttmottaket. Der er det mulighet for kortvarig parkering. Det er etablert besøksplasser (avgiftsparkering) utenfor Hovedinngangen og ned mot teltet til parkavdelingen. I tillegg er det besøksplasser utenfor inngang til bygg 2, bygg 6 og bygg 8. Reserverte plasser for forflytningshemmede (uten avgift) i nærhet til alle inngangene.
Antall fødsler i året ca 5300.

Nyttige telefonnummer:
Sentralbord: 02900
Tun A: 67 96 47 20
Tun B: 67 96 06 05 / 67 96 06 02
Er dette oppdatert? Lystgass gis vel ikke lengre?
 
Hvordan er det på Ahus i høysesong (sommeren)?

Jeg fødte der i desember og da var det rolig men jeg kjenner mange som har fått senvår/sommer og da har det vært veldig fullt og ganske hektisk. Hun éne lå på 3-mannsrom. De fleste har vært fornøyd likevel, da :)
 
Åja. Er dette som kun gis ved vaginal fødsel, eller kan man få det for å lette litt på operasjonsangsten ved KS også?
Jeg skal ikke si det 100% sikkert, men jeg tror at det er noe som kun brukes som direkte smertelindring ved vaginal fødsel:)
 
Er mitt 2 svangerskap men første gang på ahus :) hørt veldig mye bra så gleder meg enormt selv om jeg sliter med angst og frykt fra forrige fødsel..
 
Er mitt 2 svangerskap men første gang på ahus :) hørt veldig mye bra så gleder meg enormt selv om jeg sliter med angst og frykt fra forrige fødsel..
Du kan høre med jordmor/lege om de kan henvise deg til det de kaller Embla-samtale :) var det for ikke så lenge siden på Ahus og er veldig fornøyd og takknemlig for den muligheten :D
 
Sikkert et dumt spm men hva er det? [emoji4]
Det er en samtale (tror det er i hovedsak for de som har fødselsangst) hvor du kan snakke om å "bearbeide" dine tidligere fødsler. Og så lager dere en fødselsplan for kommende fødsel :) Det er rett og slett en samtale om det du frykter :)
 
Det er en samtale (tror det er i hovedsak for de som har fødselsangst) hvor du kan snakke om å "bearbeide" dine tidligere fødsler. Og så lager dere en fødselsplan for kommende fødsel :) Det er rett og slett en samtale om det du frykter :)

Aha, men da er jeg igang med det der [emoji4] var og snakka med overlegen også skal jg i samtale med jordmor om en liten stund for å sette en ramme for fødselen [emoji4]
 
Back
Topp