Ja - og det er i grunn skjeldent det blir noen problemer med at hunden skjønner lederskap i en flokk, men det skjer, og da må man handle.
Ja - jeg er helt enig i at hun kunne hatt bruk for hjelp - er derfor jeg skriver som jeg gjør - for å hjelpe henne.
Og jeg skulle mer enn gjerne vært der for å hjelpe henne, men dette er desverre ikke mulig.
Du KAN ikke "snakke" en hund til å se på deg som lederen sin - du må vise det.
Og en hund som dette, ser ikke på eieren sin som leder når den hopper og biter i eieren. Da MÅ det draststiske tiltak til for å stoppe hundens handling, og for å vise hvem som er sjefen.
Dette er mer vanlig med hannhunder enn tisper, og egentlig ganske vanlig for førstegangs hundeeiere.
Når lederskapet ikke er etablert, så er det ikke det - og da må man gjøre noe med det. For hundens del, så er det hunden i dette tilfellet som er lederen - ikke menneskefamilien dens - så det blir feil og må rettes opp i!
Når du ikke vet hva du snakker om, så syns jeg det blir feil av deg å negativisere metodene vi kommer med. Vi har peiling på hund og aggressjon, og som sagt - så er jeg helt enig i at ting skal foregå på en positiv måte, men det er ikke alltid dette er forsvarlig - som nå.
Jeg er helt enig i alt du skriver over her jeg.. hun er nødt til å gjøre noe, og hun er nødt til å gjøre det fort. Høres uutholdelig ut sånn som det er nå.
Det ENESTE vi er uenige i bunn og grunn, er hvordan man utvøer lederskap.. jeg trenger ikk å nedlegge hunder for å vise lederskap, og de jeg kjenner og trener med trenger heller ikke det.
Hun med denne hunden har helt tydelig prøvd å legge hunden i bakken i en periode, og ettersom jeg forstår så gjør hun noe galt... da foreslå jeg en mer positiv måte, for det er sånn jeg ser det logisk å trene hunder.
Hun får gjøre som hun vil.. det eneste rådet jeg vil gi henne er å slutte å legge bikkja i bakken, og å skaffe seg selv en ny trener.
( og en annen ting.. jeg trenger heller ikke å bruke godbiter for å trene bikkja mi.. hunden min gjør som jeg vil-godbit eller ei, og jeg bestemmer (uten å legge han i bakken).Dette er ett hundehold JEG foretrekker, og som jeg også gjerne vil motiver andre til å hvertfall prøve. Om ikke annet har hun nå fått vite at det finnes andre muligheter=)
Regner ikke med at du trener redningshund heller ;) Eller driver aktiv med andre hundesporter... Kan hende du gjør det altså, men syns det virker litt "merkelig" uten belønning...
Er ikke snakk om at hun skal utøve lederskap i dette tilfellet - der tror jeg du misforstår meg. Det det er snakk om - er at hun må FÅ lederskapet over hunden, for sånn er det ikke nå.
Og da må man legge ned hunden. Man kan ikke rose hunden, eller overse den når den hopper å biter. Man må gjøre noe med denne negative handlingen.
Ikke kan man rose hunden når den går ned heller - for den biter, og er farlig. Hunden utøver dominans, og det er dette hun må få slutt på.
Er snakk om at (om hun gjør det rett) må legge hunden ned 1 kanskje 2 ganger. Ikke hver dag - flere ganger om dagen. Da funker ikke dette, og hun burde finne seg noen som kan hjelpe henne på funntidsbasis hjemme. Ellers vil det være fornuftig å avlive desverre.
Dette kan fort bli farlig rett og slett, og det ganske snart.
Hun har heller ikke fått vite at det finnes andre muligheter - du har kun sagt at det VI mener blir feil, og helt forferdelig. Noen annen løsning har du ikke kommet med.
Noe annet enn å skaffe seg ny hundetrener... Både jeg selv om maaaaange av de hundetrenerne jeg kjenner hadde kommet til å anbefale denne metoden - og jeg tror ikke noen hadde kommet på en "positv" måte å gjøre dette på.
Har en venninne som er klikkertrener for Canis - skal høre med henne i morgen om hva HUN ville gjort om dette var hennes hund - men jeg er 90% sikker på at svaret hennes ville vært avlive hunden.
Jeg mener ALT burde prøves før avlivning. Og om dette gjør at alt blir bra - så er det da verdt det.