Så spennedne. Hvor tidlig tester du?
Nei, jeg har ikke begynt å tenke på temp måling enda. Hvordan fungerer det og hva må jeg evetuelt kjøpe da?
Jeg sluttet på p-piller i Januar, men vi har bevisst brukt kondom på de "grønne dagene" på appen frem til sist mnd. Jeg var hos Gyn i Januar for å ta celleprøve og fikk beskjed om at hun kunne se jeg akuratt hadde hatt eggløsning, det vil si jeg skal ha hatt eggløsning første syklus uten p-piller. Sist mnd var første mnd vi ikke brukte kondom på de grønne dagene. Dersom jeg hadde eggløsning kom TR 12 dager etterpå. Denne syklusen fikk jeg positiv eggløsningstest i går på dagen og negativ igjen i dag. TR er forventet 7/7. Det vil si dersom eggløsning var i går har jeg LF på 11 dager, og dersom den var/er i dag har jeg en LF på 10 dager. Jeg har hatt alle sykluser siden Januar på 25 dager foruten om en på 26 dager.
Du tar tempen til samme tid hver morgen, etter minst 3 timer sammenhengende søvn, og helst med et termometer med to desimaler (kan være små marginer i tempen, men en kan finne el også med et vanlig febertermometer). Jeg f.eks tar tempen kl 5, for det er da jeg har hatt lengst sammenhengende søvn og ofte våkner jeg av å måtte på do ca i den tiden. En må måle med en gang man våkner og uten å stå opp, for bevegelse øker jo temperaturen - og vi er ute etter "hviletemperaturen". En kan tempe enten oralt, vaginalt eller rektalt. Jeg temper oralt, men for mange fungerer det dårlig (spesielt om man sover med munnen åpen). Jeg fører tempen inn i appen fertility friend, den er gratis (men med en vip-funksjon som koster penger), og skjemaet jeg la ut er fra den. Der fører jeg også opp el-tester, sekret og andre symptomer som eggløsningssmerter om jeg har det. Excel, skjemaer man skriver ut etc kan også brukes. Og andre apper har også muligheten til å legge inn temp.målinger (ovia tror jeg har det f.eks).
Eggløsning avsløres ved at en har hatt minst tre forhøyete temp.målinger, og ser et godt skifte i tempen. Du ser det skiftet på den jeg la ut (ser også et tilsvarende skifte tidligere i syklusen, men tidspunkt, sekret og el-test viser at det ikke var et "el-hopp" (jeg var skrekkelig varm den morgenen). Det finnes litt variasjoner i hvordan tempen stiger etter eggløsning, men stort sett har de fleste et tydelig skifte i temperaturen. Tempen holder seg så høy (med en og annen "dipp" hos noen, og kan ses på flere gravidgrafer).
Her er skjemaet fra forrige pp (jeg temper ikke under TR, det er ikke nødvendig):
For noen blir jo dette veldig stress og mas, men kontrollfreaken meg digger det. Jeg våkner stort sett uansett i den tiden jeg temper pga jeg må på do, så da koster det meg ikke så mye ekstra å stappe temp.målet i munnen ei lita stund.
Og da har jeg også full oversikt over at EL har vært, og hvor lang de ulike fasene har vært. TR kom på CD 25 der, og det vises veldig godt på temp.fallet. Inne på siden
Syklus står det også ganske kort og greit om temping.
Det høres jo ut som du har veldig stabile sykluser da. Etter det jeg har lest om kort LF så er fagfolk noe uenig i hvorvidt det har så mye å si, og har sett mange skrive at de har blitt gravid uten problem med kort LF. Så ville ikke fått helt panikk, men du kan jo ev. ta det opp med lege/gynekolog om det fortsetter.