<3 IKM uke 27 <3

EL skal være i disse dager, forhåpentligvis! Tester ikke i håp om at jeg skal stresse mindre under prøvingen, men blir så usikker på når EL er når den forventes på venstre side. Kjenner vanligvis masse stikk på høyre side, men sjelden/aldri på venstre. Ikke lett å bli klok på denne kroppen! Håper i hvert fall at EL er nå i helgen, for på mandag reiser jeg bort :happy:

Krysser fingrene for masse positive tester på hele gjengen fremover! :dummy::dummy1:

EL skal være i disse dager, forhåpentligvis! Tester ikke i håp om at jeg skal stresse mindre under prøvingen, men blir så usikker på når EL er når den forventes på venstre side. Kjenner vanligvis masse stikk på høyre side, men sjelden/aldri på venstre. Ikke lett å bli klok på denne kroppen! Håper i hvert fall at EL er nå i helgen, for på mandag reiser jeg bort :happy:

Krysser fingrene for masse positive tester på hele gjengen fremover! :dummy::dummy1:

Jeg konkluderte med at jeg stresser mer av å ikke vite, men det er ikke alltid jeg kjenner EL og kan ha el-slim i ei halv evighet da. :p

Kveldens test var positiv, rimelig sikker på at egget slipper i morgen. :)
5bb97485e912b55b1c544a46f374e288.jpg

Jeg konkluderte med at jeg stresser mer av å ikke vite, men det er ikke alltid jeg kjenner EL og kan ha el-slim i ei halv evighet da. :p

Kveldens test var positiv, rimelig sikker på at egget slipper i morgen. :)
5bb97485e912b55b1c544a46f374e288.jpg

Vi får se hva jeg gjør om det ikke klaffer med det første. Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å ta av med testing og alt hvis det her viser seg å ta tid :p

:signs003

Da var el testen negativ her. Gårsdagens øverst, dagens nederst. Fortsatt sterk da, men streken brukte litt tid nå, sammenlignet med igår. El idag da, tenker jeg! :D

fd9d883bbb7bae9238a74b0e085343c5.jpg

Syns ikke jeg har fått en eltest som har vært veldig positiv enda, men er vel kanskje ikke alle som får veldig positive tester heller:)Slik jeg ser det så ser det ut som jeg hadde EL på cd12. Usikker på om det går denne runden da mannen var borte mellom cd11 og cd14 :)

Vedlegg

• ELtest.jpg
    ELtest.jpg
    28,4 KB · Visninger: 116
Syns ikke jeg har fått en eltest som har vært veldig positiv enda, men er vel kanskje ikke alle som får veldig positive tester heller:)Slik jeg ser det så ser det ut som jeg hadde EL på cd12. Usikker på om det går denne runden da mannen var borte mellom cd11 og cd14 :)

Det kan se sånn ut, men jeg ville fortsatt å teste just in case. :)

dc53ef0d8e6114fee4a7cdc972d32f1d.jpg

Ville dere sagt denne er positiv?

Syns den ser positiv ut ja. :D

Hei dere, hvordan går det med dere og hvor langt er dere kommet denne PP?

Tror jeg har hatt eggløsning i går eller natt, fikk positiv test i går kl 13:00, men den var mye svakere i dag tidlig. Vil det da si jeg har hatt eggløsning i går ettermiddag/kveld mest sannsynlig? Jeg frykter litt at jeg har en kort lutefase da IKM er 7/7. Det er kun 11 dager. Jeg har hatt alle mine sykluser på eksakt 25 dager siden jeg sluttet på p-piller, så dette er ganske sikkert.

Hei dere, hvordan går det med dere og hvor langt er dere kommet denne PP?

Tror jeg har hatt eggløsning i går eller natt, fikk positiv test i går kl 13:00, men den var mye svakere i dag tidlig. Vil det da si jeg har hatt eggløsning i går ettermiddag/kveld mest sannsynlig? Jeg frykter litt at jeg har en kort lutefase da IKM er 7/7. Det er kun 11 dager. Jeg har hatt alle mine sykluser på eksakt 25 dager siden jeg sluttet på p-piller, så dette er ganske sikkert.

Hei! Er på 1 DPO i dag jeg. :)

Mest sannsynlig så har egget sluppet inatt eller vil slippe i løpet av dagen i dag. Det er litt vanskelig å si for sikkert, for det varierer litt. Jeg hadde positiv el-test både morgen og kveld på lørdag, men tempingen avslørte EL i går (og sånn var det forrige pp også, eggløsning dagen etter positiv test, men om det slapp natt til eller i løpet av dagen er vanskelig å si for sikkert). Så spørs om du kanskje har kort lutealfase du også. Men, så lenge den er over 10 så er det ikke snakk om lutealfasedefekt i alle fall (jeg har hatt på 8 og 9 dager :sorry: ). Du har ikke vurdert å begynne å tempe noen perioder for å se hvordan det ligger an? EL-tester gir ingen garanti for eggløsning, og temping vil gi ganske eksakt dato for eggløsningen. Om en da har veldig kort lf eller lf-defekt så kan en eventuelt få noe for det (progesteronstøtte). Vet temping ikke er for alle da, og har du på 11 dager så skal det visst være innafor. Litt kort, men ikke snakk om defekt. :) Er det forresten lenge siden du sluttet på p-piller?

CD 17 og 1DPO tenker jeg. Da skal jeg finne tusen ting å okkupere meg med så jeg ikke blir besatt av å lete etter symptomer. :p

50cfe2b3134c50224b95b11b98e5dc09.jpg

Jeg er enten 10 eller 7 dpo. Har tatt to tester som er så og blenda. Tar en ny på onsdag. Er den også blenda så gir jeg opp denne pp-en, og feirer bursdag med god samvittighet...

Hei! Er på 1 DPO i dag jeg. :)

Mest sannsynlig så har egget sluppet inatt eller vil slippe i løpet av dagen i dag. Det er litt vanskelig å si for sikkert, for det varierer litt. Jeg hadde positiv el-test både morgen og kveld på lørdag, men tempingen avslørte EL i går (og sånn var det forrige pp også, eggløsning dagen etter positiv test, men om det slapp natt til eller i løpet av dagen er vanskelig å si for sikkert). Så spørs om du kanskje har kort lutealfase du også. Men, så lenge den er over 10 så er det ikke snakk om lutealfasedefekt i alle fall (jeg har hatt på 8 og 9 dager :sorry: ). Du har ikke vurdert å begynne å tempe noen perioder for å se hvordan det ligger an? EL-tester gir ingen garanti for eggløsning, og temping vil gi ganske eksakt dato for eggløsningen. Om en da har veldig kort lf eller lf-defekt så kan en eventuelt få noe for det (progesteronstøtte). Vet temping ikke er for alle da, og har du på 11 dager så skal det visst være innafor. Litt kort, men ikke snakk om defekt. :) Er det forresten lenge siden du sluttet på p-piller?

Så spennedne. Hvor tidlig tester du?

Nei, jeg har ikke begynt å tenke på temp måling enda. Hvordan fungerer det og hva må jeg evetuelt kjøpe da?

Jeg sluttet på p-piller i Januar, men vi har bevisst brukt kondom på de "grønne dagene" på appen frem til sist mnd. Jeg var hos Gyn i Januar for å ta celleprøve og fikk beskjed om at hun kunne se jeg akuratt hadde hatt eggløsning, det vil si jeg skal ha hatt eggløsning første syklus uten p-piller. Sist mnd var første mnd vi ikke brukte kondom på de grønne dagene. Dersom jeg hadde eggløsning kom TR 12 dager etterpå. Denne syklusen fikk jeg positiv eggløsningstest i går på dagen og negativ igjen i dag. TR er forventet 7/7. Det vil si dersom eggløsning var i går har jeg LF på 11 dager, og dersom den var/er i dag har jeg en LF på 10 dager. Jeg har hatt alle sykluser siden Januar på 25 dager foruten om en på 26 dager. :)

Så spennedne. Hvor tidlig tester du?

Nei, jeg har ikke begynt å tenke på temp måling enda. Hvordan fungerer det og hva må jeg evetuelt kjøpe da?

Jeg sluttet på p-piller i Januar, men vi har bevisst brukt kondom på de "grønne dagene" på appen frem til sist mnd. Jeg var hos Gyn i Januar for å ta celleprøve og fikk beskjed om at hun kunne se jeg akuratt hadde hatt eggløsning, det vil si jeg skal ha hatt eggløsning første syklus uten p-piller. Sist mnd var første mnd vi ikke brukte kondom på de grønne dagene. Dersom jeg hadde eggløsning kom TR 12 dager etterpå. Denne syklusen fikk jeg positiv eggløsningstest i går på dagen og negativ igjen i dag. TR er forventet 7/7. Det vil si dersom eggløsning var i går har jeg LF på 11 dager, og dersom den var/er i dag har jeg en LF på 10 dager. Jeg har hatt alle sykluser siden Januar på 25 dager foruten om en på 26 dager. :)

Du tar tempen til samme tid hver morgen, etter minst 3 timer sammenhengende søvn, og helst med et termometer med to desimaler (kan være små marginer i tempen, men en kan finne el også med et vanlig febertermometer). Jeg f.eks tar tempen kl 5, for det er da jeg har hatt lengst sammenhengende søvn og ofte våkner jeg av å måtte på do ca i den tiden. En må måle med en gang man våkner og uten å stå opp, for bevegelse øker jo temperaturen - og vi er ute etter "hviletemperaturen". En kan tempe enten oralt, vaginalt eller rektalt. Jeg temper oralt, men for mange fungerer det dårlig (spesielt om man sover med munnen åpen). Jeg fører tempen inn i appen fertility friend, den er gratis (men med en vip-funksjon som koster penger), og skjemaet jeg la ut er fra den. Der fører jeg også opp el-tester, sekret og andre symptomer som eggløsningssmerter om jeg har det. Excel, skjemaer man skriver ut etc kan også brukes. Og andre apper har også muligheten til å legge inn temp.målinger (ovia tror jeg har det f.eks).

Eggløsning avsløres ved at en har hatt minst tre forhøyete temp.målinger, og ser et godt skifte i tempen. Du ser det skiftet på den jeg la ut (ser også et tilsvarende skifte tidligere i syklusen, men tidspunkt, sekret og el-test viser at det ikke var et "el-hopp" (jeg var skrekkelig varm den morgenen). Det finnes litt variasjoner i hvordan tempen stiger etter eggløsning, men stort sett har de fleste et tydelig skifte i temperaturen. Tempen holder seg så høy (med en og annen "dipp" hos noen, og kan ses på flere gravidgrafer).

Her er skjemaet fra forrige pp (jeg temper ikke under TR, det er ikke nødvendig):
cc5f18a37cf491763800fbec0c745c7b.jpg

For noen blir jo dette veldig stress og mas, men kontrollfreaken meg digger det. Jeg våkner stort sett uansett i den tiden jeg temper pga jeg må på do, så da koster det meg ikke så mye ekstra å stappe temp.målet i munnen ei lita stund. :p Og da har jeg også full oversikt over at EL har vært, og hvor lang de ulike fasene har vært. TR kom på CD 25 der, og det vises veldig godt på temp.fallet. Inne på siden Syklus står det også ganske kort og greit om temping.

Det høres jo ut som du har veldig stabile sykluser da. Etter det jeg har lest om kort LF så er fagfolk noe uenig i hvorvidt det har så mye å si, og har sett mange skrive at de har blitt gravid uten problem med kort LF. Så ville ikke fått helt panikk, men du kan jo ev. ta det opp med lege/gynekolog om det fortsetter.

Glemte å svare på hvor tidlig jeg tester, og planen er å holde seg til IKM som også er 10 DPO med min korte syklus.

Av alle kjerringråd så kjenner jeg at ananas-spising er en favoritt altså. :D Nom!

Ikke til å bli klok av.. Hører nok ikke til i denne gruppa lenger ser det ut som :confused:

Vedlegg

• _20170627_083539.JPG
    _20170627_083539.JPG
    843,9 KB · Visninger: 113
Ikke til å bli klok av.. Hører nok ikke til i denne gruppa lenger ser det ut som :confused:

Kommer streken sterkt opp med en gang, eller blir den sånn etter ei stund? Mine var sterke både dagen før og dagen etter EL, men da brukte streken lengre tid på å komme frem.

Jeg kommer til å bruke digitale neste gang for å bekrefte EL, strimmeltestene kan være litt ymse syns jeg.

Back
Topp